LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiering restschuld Box 3?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Hallo allemaal, graag had ik jullie visie gehoord op onze situatie.
Uiteraard hebben we hierover ook nog contact met onze tussenpersoon maar graag verdiep ik me ook in het onderwerp maar heb hier gewoon te weinig kaas van gegeten :)

In 2013 zijn we getrouwd. We hadden beiden een eigen woning. Besloten om het appartement te verkopen. Nu 1,5 jaar later een koper gevonden maar de woning staat, zoals zovelen, onder water.
Op de andere woning zit overwaarde dus de restschuld kunnen we mee financieren.
De restschuld past binnen de overwaarde van de woning dus dat is allemaal te doen, echter kregen we vandaag een mail dat de hypotheekverstrekker alleen akkoord gaat als dat deel hypotheek als Box 3 aanvraag wordt gedaan. En dus niet aftrekbaar is van de belasting.
Overal op internet lees ik dat een restschuld financiering 10 jaar aftrekbaar is en een Box 1 'verhaal' is. Of is dit te kort door de bocht?

Nu vraag ik me af of zij dit zomaar mogen doen. De overheid bepaald dit toch en zij voeren uit?

Ik hoop dat er mensen op het forum zijn die hier wel in thuis zijn.

Fleura
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:51

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door Fleura »

Beste muppet, heel kort door de bocht: ja inderdaad een restschuld is 10 jaar aftrekbaar MAAR dan moet er ook fiscaal gezien wel een restschuld zijn. En de belastingdienst houdt hier net weer iets ( complexere) regels op na als wij denken.
Om iemand dan ook een sluitend en persoonlijk antwoord te geven op dit form zijn heel wat meer persoonlijke gegevens gewenst oa verkoopprijs verkoopkosten en hypotheekschuld oude woningen. Koopsom nieuwe woning en volledig gespecificeerde bijkomende kosten nieuwe woning.
Echter voor het afsluiten van je nieuwe hypotheek betaal je wellicht een behoorlijk bedrag aan advieskosten, waarom dan niet even een nieuwe afspraak maken met je adviseur om het je duidelijk uit te laten leggen?
Succes!

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Bedankt Fleura voor je reactie.
Zoals ik al zei ga ik hiervoor ook naar mijn tussenpersoon maar ik wou mezelf ook informeren.
Op het internet lees ik namelijk overal dat het wel kan maar heb er zelf echt geen idee van, maar ben niet het type persoon dat zomaar iets aanneemt omdat iemand mij zegt dat het zo is :)

De Hypotheekbank is hier degene die dit bepaalt, of in ieder geval communiceert.

In ons geval word er geen nieuwe woning gekocht, alleen de overwaarde gebruikt (door middel van een losse hypotheek) voor het afbetalen van de restschuld bij de andere hypotheekverstrekker.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door SJZ »

De termijn van 10 jaar gaat zelfs naar 15 jaar (prinsjesdagnieuws).

Ik vraag me af waarom de hypotheekbank dat wil. Dan loop je dus rente-aftrek mis, dus meer belasting betalen en misschien ook nog minder toeslagen krijgen.

Dan vraag ik me ook af hoe ze het gaan controleren. Moet je je belastingaangifte bij hen inleveren zodat ze achteraf kunnen controleren of je het niet stiekem in box 1 aangeeft en daar de rente aftrekt?

Raar verhaal. Ik zou eens goed doorvragen.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Ik heb vandaag contact gehad met mijn tussenpersoon en hij geeft mij gelijk.
Hij gaat er dus ook achteraan dat het gewoon in Box 1 kan, mag en moet.
Ben benieuwd hoe de hypotheekverstrekker gaat reageren.
Bedankt alvast.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door Lisare »

De bank bepaald niet of de rente wel of niet aftrekbaar is. Of de hypotheek dus in of 1 of Box 3 valt.

Het gaat er om dat de bank de lening toetst als Box 3 lening en niet als Box 1 lening.

Voor de fiscus is het simpel. U heeft twee woningen en omdat het appartement te koop staat mag u de rente van beide woningen tijdelijk aftrekken. De rente van een negatieve eigen woningreserve (restschuld) is momenteel 10 jaar aftrekbaar.

Concreet: De bank toetst de toe te voegen lening als box 3 ( en daarmee dus zwaarder als een box 1) lening en de fiscus ziet het als box 1 lening en de rente is dus 10 jaar aftrekbaar.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Volgens mij moet de redenering ongeveer zo zijn:
De renteaftrekregel moet gelden voor één eigen woning. Je kunt toch geen 2 eigen woningen hebben? De tweede is dan een onroerende zaak, een tweedewoning (vakantiewoning) die in box3 valt.
Als je de tweedewoning(box3) verkoopt moet je geld lenen omdat er restschuld is. Dat betaal je uit de overwaarde van de eigenwoning. Maar rentelasten van box3 zijn niet aftrekbaar in box1.
Je mag slechts tijdelijk (maximaal 2 jaar) van 2 woningen de rente aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... at_te_koop
En dan moet er wel een van leeg te koop staan.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door Lisare »

In 2013 zijn we getrouwd. We hadden beiden een eigen woning. Besloten om het appartement te verkopen. Nu 1,5 jaar later een koper gevonden maar de woning staat, zoals zovelen, onder water.
Valt binnen de voorwaarden voor renteaftrek:
Voorwaarden
◾De woning staat te koop.
◾De woning staat leeg sinds de verhuizing.
◾De woning was in voorgaande jaren uw hoofdverblijf.
Er is dus renteaftrek tot 31-12-2015
Periode
De woning die te koop staat, mag u als eigen woning opgeven gedurende maximaal 2 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten.

Voorbeeld
Uw vorige woning staat met ingang van 1 mei 2013 leeg en te koop. U mag deze woning maximaal tot en met 31 december 2015 blijven opgeven als eigen woning.
Ondanks bovenstaande zal de huidige geldverstrekker van de woning waarin jullie wonen de lening toetsen als Box 3 lening omdat de gevraagde financiering niet gebruikt wordt voor aankoop of verbetering van de huidige eigen woning. Zoals aangegeven staat dit los van de fiscale mogelijkheden.

De rente is 10 jaar aftrekbaar ongeacht of er afgelost wordt! Nu de huidige geldverstrekker de lening toetst als box 3 lening kunt u er dus ook voor kiezen om deze aflossingsvrij te laten verstrekken.
LET OP! Is de verkoop in 2015 dan is de rente 15 jaar aftrekbaar!

Of het verstandig is de lening aflossingsvrij te laten verstrekken kan ik niet beoordelen. Hiervoor verwijs ik graag naar uw huidige adviseur om de mogelijkheden en wensen te bespreken.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Financiering restschuld Box 3?

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je de tweedewoning(box3) verkoopt moet je geld lenen omdat er restschuld is. Dat betaal je uit de overwaarde van de eigenwoning. Maar rentelasten van box3 zijn niet aftrekbaar in box1.
Jawel hoor, dat mag wel. De rente over een restschuld is 10 / 15 jaar aftrekbaar.
Je mag slechts tijdelijk (maximaal 2 jaar) van 2 woningen de rente aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... at_te_koop
In de link waar je zelf naar verwijst staat dat het gaat om het kalenderjaar van verhuizing PLUS de 2 jaren daarna. Dat is dus maximaal 3 jaar.
Bovendien is er een tijdelijke uitzondering die in 2015 definitief wordt: het gaat om het jaar van verhuizing plus maximaal 3 jaar. Da's dus maximaal 4 jaar.

Gesloten