LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
laura1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2017 12:06

Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door laura1986 »

hallo,
op 13 september hebben wij het voorlopig koopcontract getekend voor onze nieuwe woning.
volgens onze aankoopmakelaar hadden we genoeg tijd om de hypotheek rond te krijgen , omdat onze termijn van financiering 1 dag later zou verlopen dan de termijn van de koper van ons huis.
nu verloopt onze termijn dus 17 oktober, en de hypotheek aanvraag is geweigerd.
hij is geweigerd omdat er in het taxatierapport en in het koopcontract staat dat 1 kozijn en 1 raam lek zijn en vervangen moeten worden, volgens onze hypotheek adviseur is hij daarom geweigerd.
dit nieuws hebben we afgelopen dinsdag 10 oktober gekregen, nu 13 oktober is er nog steeds geen nieuwe hypotheek aanvraag ingediend door onze hypotheek adviseur.
de verkoper gaat niet akkoord met verlenging.
als de hypotheek niet snel rondkomt, staan wij met twee kinderen op straat omdat ons huis al definitief is verkocht.
wat zouden jullie doen in deze positie?
groetjes laura

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door kweenie »

Hebben jullie geen offerte voor herstel van die zaken? Ik zou denken dat je daarmee een hypotheek plus bouwdepot voor herstel wel zou moeten kunnen krijgen. Tenzij je dan te hoog uitkomt voor jullie inkomen en woningwaarde natuurlijk...

laura1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2017 12:06

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door laura1986 »

bedankt voor je reactie,
we waren van plan om met een betaalplan de gehele woning te voorzien van nieuwe ramen en kozijnen, maar daar neemt de geldverstrekker geen genoegen mee.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ergens anders een hypotheekaanvraag doen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door kweenie »

laura1986 schreef:bedankt voor je reactie,
we waren van plan om met een betaalplan de gehele woning te voorzien van nieuwe ramen en kozijnen, maar daar neemt de geldverstrekker geen genoegen mee.
Dat kan ik mij voorstellen. Zo'n betaalplan is in de regel namelijk gewoon een heel dure lening. De lasten daarvan zullen moeten worden meegenomen in de berekening van hoeveel hypotheek je kunt krijgen een daardoor zul je heel veel minder hypotheek kunnen krijgen. Bovendien heeft de bank helemaal geen zekerheid dat jullie die verbouwing ook werkelijk gaan doen. Daar wordt de bank ook zenuwachtig van... Je kunt daarom veel beter die kosten in je hypotheek meefinancieren.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door mp2017 »

kweenie schreef:
laura1986 schreef:bedankt voor je reactie,
we waren van plan om met een betaalplan de gehele woning te voorzien van nieuwe ramen en kozijnen, maar daar neemt de geldverstrekker geen genoegen mee.
Dat kan ik mij voorstellen. Zo'n betaalplan is in de regel namelijk gewoon een heel dure lening. De lasten daarvan zullen moeten worden meegenomen in de berekening van hoeveel hypotheek je kunt krijgen een daardoor zul je heel veel minder hypotheek kunnen krijgen. Bovendien heeft de bank helemaal geen zekerheid dat jullie die verbouwing ook werkelijk gaan doen. Daar wordt de bank ook zenuwachtig van... Je kunt daarom veel beter die kosten in je hypotheek meefinancieren.
Misschien zit TS ook aan de top en kan niet extra meefinancieren.

Omdat 2 ramen lek zijn, krijg je geen hypotheek?

Raar verhaal !

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door renewouters »

mp2017 schreef: Misschien zit TS ook aan de top en kan niet extra meefinancieren.

Omdat 2 ramen lek zijn, krijg je geen hypotheek?

Raar verhaal !
Ik denk dat er ook wat aan het verhaal ontbreekt. Ik gok dat de waarde van het pand (door het achterstallige onderhoud) niet de lening dekt en dat het betaalplan inderdaad de leencapaciteit beperkt. Alle ramen in een doorsnee woning zitten al gauw op 10...15k, dus dat is een behoorlijk extra last.

Overigens denk ik dat door de idioterie op de huidige woningmarkt we de komende tijd nog wel meer vragen/klachten hier langs zien komen van mensen die op het laatste moment de boel niet gefinancierd krijgen.

laura1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2017 12:06

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door laura1986 »

Ik denk dat u gelijk heeft dat de lening de woningwaarde niet dekt. we vertrouwden te veel op de deskundigheid van onze duur betaalde aankoopmakelaar, helaas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door kweenie »

Als jullie te weinig eigen geld hebben, dan wordt het waarschijnlijk een lastig verhaal. Waarschijnlijk heb je dan voor de aanschaf meer geld nodig dan wat de woning in de huidige staat waard is en dat wil de bank niet. En als je het gaat verbouwen, dan wordt het huis wel meer waard, maar dan heb je voor die verbouwing ook extra geld nodig en zo kom je waarschijnlijk nog meer geld tekort.

Enige oplossing is dan zorgen voor meer eigen geld. Als je bijvoorbeeld van ouders geld zou kunnen krijgen of lenen, dan zou dat een oplossing zijn. Anders zul je toch snel op zoek moeten naar een ander huis.

stofzuigertje

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ga naar je eigen bank en niet via adviseur, vaak is binnen 1 dag bij Rabobank mogelijk... zeggen ze.....

Een tussenpersoon werkt altijd trager en met alle aanwezige stukken is het sneller dan via nieuwe tussenpersoon die extra tijd en ook vaak nieuwe papieren wil...

Maandag gewoon de plaatselijke banken af, eerst je eigen bank waar je al klant bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, het heeft niets te maken met de snelheid van de behandeling, maar met het simpele feit dat er in deze situatie waarschijnlijk geen hypotheek verstrekt gaat worden.

Er was nog een klein kansje als de waarde van de woning inmiddels alweer flink gestegen was, maar in een maand tijd denk ik dat dit niet het geval is. Maar misschien dat als de waarde van de woning best op het randje zit, dat een andere taxateur die waarde dan iets hoger inschat en dat je dan nog wel een hypotheek zou kunnen krijgen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door SJZ »

Als achterstallig onderhoud aan ramen en kozijnen precies het probleem zijn: zorg voor een goede offerte zodat je weet wat vervanging kost. En als je dan laat zien dat je zelf daar (spaar)geld voor klaar hebt liggen krijg je de hypotheek voor aankoop pand misschien toch wel rond.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door mp2017 »

SJZ schreef:Als achterstallig onderhoud aan ramen en kozijnen precies het probleem zijn: zorg voor een goede offerte zodat je weet wat vervanging kost. En als je dan laat zien dat je zelf daar (spaar)geld voor klaar hebt liggen krijg je de hypotheek voor aankoop pand misschien toch wel rond.
En dat is waar de schoen wringt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door Brahms »

Waarschijnlijk is het aankoopbedrag de woning niet waard, met slecht onderhoud wordt het verschil tussen waarde en aankoopprijs te groot voor een hypotheek.
Het nut van een aankoopmakelijk heb ik nog nooit ingezien. Dit is alleen een aantal jaren geleden bedacht toen de makelaars van gekkigheid niet meer wisten hoe ze konden overleven bij een stilstaande woningmarkt.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door witte angora »

laura1986 schreef: als de hypotheek niet snel rondkomt, staan wij met twee kinderen op straat omdat ons huis al definitief is verkocht.
wat zouden jullie doen in deze positie?
groetjes laura
Geen idee. Ik snap niet zo goed dat je je eigen huis al verkocht hebt terwijl je nog geen ander huis hebt. Maar dat is bijzaak. Vraag is wat je moet doen. Het enige dat er op zit, als dit niet rond komt, is dat je een woning in de vrije sector gaat huren, of bij iemand in gaat trekken. Met twee kinderen onder een brug lijkt me toch ook geen wenselijke optie. Je spullen kun je bij een storage bedrijf opslaan, of dat je een garage huurt van iemand (moet hij wel vrij van vocht zijn).

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:
laura1986 schreef: als de hypotheek niet snel rondkomt, staan wij met twee kinderen op straat omdat ons huis al definitief is verkocht.
wat zouden jullie doen in deze positie?
groetjes laura
Geen idee. Ik snap niet zo goed dat je je eigen huis al verkocht hebt terwijl je nog geen ander huis hebt. Maar dat is bijzaak. Vraag is wat je moet doen. Het enige dat er op zit, als dit niet rond komt, is dat je een woning in de vrije sector gaat huren, of bij iemand in gaat trekken. Met twee kinderen onder een brug lijkt me toch ook geen wenselijke optie. Je spullen kun je bij een storage bedrijf opslaan, of dat je een garage huurt van iemand (moet hij wel vrij van vocht zijn).
Inderdaad bijzaak!

Sommige huizenbezitters verkopen eerst hun huis, voor ze een nieuw huis kopen, om niet met twee hypotheken te zitten.

Sowel de eerste optie verkopen en dan kijken, als de tweede optie pas verkopen als een nieuw huis gekocht is bergt deze risico's.

De huidige huizenmarkt is weer voll van koophuizen, als je natuurlijk een beperkt budget hebt, dan is het uitkijken geblazen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door Moneyman »

mp2017 schreef:
witte angora schreef:
laura1986 schreef: als de hypotheek niet snel rondkomt, staan wij met twee kinderen op straat omdat ons huis al definitief is verkocht.
wat zouden jullie doen in deze positie?
groetjes laura
Geen idee. Ik snap niet zo goed dat je je eigen huis al verkocht hebt terwijl je nog geen ander huis hebt. Maar dat is bijzaak. Vraag is wat je moet doen. Het enige dat er op zit, als dit niet rond komt, is dat je een woning in de vrije sector gaat huren, of bij iemand in gaat trekken. Met twee kinderen onder een brug lijkt me toch ook geen wenselijke optie. Je spullen kun je bij een storage bedrijf opslaan, of dat je een garage huurt van iemand (moet hij wel vrij van vocht zijn).
Inderdaad bijzaak!

Sommige huizenbezitters verkopen eerst hun huis, voor ze een nieuw huis kopen, om niet met twee hypotheken te zitten.

Sowel de eerste optie verkopen en dan kijken, als de tweede optie pas verkopen als een nieuw huis gekocht is bergt deze risico's.
Ja, das leuk en aardig, maar zorg dan wél dat je overbruggende woonruimte hebt. Anders neem je dergelijke risico’s.

atlas1302

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ergens iets huren voor overbrugging dat lijkt me duidelijk, dan weloverwogen de tweede stap maken. Het najaar komt eraan en de vakantiebungalows staan leeg, misschien is dat iets voor jullie...verplicht een paar weken vakantie op een mooi park.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door mp2017 »

atlas1302 schreef:Ergens iets huren voor overbrugging dat lijkt me duidelijk, dan weloverwogen de tweede stap maken. Het najaar komt eraan en de vakantiebungalows staan leeg, misschien is dat iets voor jullie...verplicht een paar weken vakantie op een mooi park.
Helemaal mee eens!
Ik denk toch dat mensen in deze situatie zelf zouden moeten weten, om een alternatief te kunnen vinden!

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Hypotheek geweigerd vanwege onderhoud

Ongelezen bericht door Speedy123 »

laura1986 schreef: hij is geweigerd omdat er in het taxatierapport en in het koopcontract staat dat 1 kozijn en 1 raam lek zijn en vervangen moeten worden, volgens onze hypotheek adviseur is hij daarom geweigerd.
De hypotheek verstrekker kijkt alleen naar de taxatie waarde van de woning, achterstallig onderhoud is gewoon meegenomen in de taxatie. Hier is kennelijk sprake van een taxatie die lager uitgevallen is dan het bedrag waarvoor een hypotheek is aangevraagd.

Als een taxeur van mening is dat u veel te veel betaald voor een woning, dan kan het goed zijn dat u hier voor een kat in de zak behoedt bent. Tijdelijk een woonruimte huren zou niet moeilijk moeten zijn indien u bereid bent tijdelijk teveel te betalen (o.a. gemeubileerde woning in het vrije segment zijn vrij eenvoudig te huren omdat ze relatief duur zijn).

Ik raad u wel aan om een andere adviseur te nemen, uw aankoop makelaar had moeten weten dat de woning te duur verkocht werd. Voor hem/haar had het taxatie rapport geen verrassing moeten zijn.

Gesloten