LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SDBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2018 09:25

Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door SDBR »

Dit is een wat bijzondere situatie. We wonen momenteel in een koopwoning ("huis 1") waar een hypotheek op zit. Daarnaast bezitten we een woning in aanbouw ("huis 2") waar ook een hypotheek op zit. Oplevering van huis 2 is gepland 4e kwartaal dit jaar.

We dragen momenteel dus dubbele lasten, omdat we in onze huidige woning blijven wonen totdat onze in aanbouw zijnde woning wordt opgeleverd.

Nu wil het geval dat we onlangs tegen een bestaande woning (ik noem 'm vanaf nu even "huis 3") zijn aangelopen waarvan we sterk overwegen om daar een bod op te doen. Dit zou dus betekenen dat we huis 1 (huidig) en huis 2 (nieuwbouw) verkopen.

We hebben deze situatie reeds voorgelegd bij de makelaar, die aangeeft dat er naar verwachting op zowel 1 als 2 winst gemaakt kan worden. Het "ding" met die nieuwbouwwoning is wel dat we het weliswaar nu al kunnen verkopen, maar dat overdracht aan een 3e partij pas mag plaatsvinden nadat de woning door de bouwer aan ons is opgeleverd.

Waar ik nu naar op zoek ben is een indicatie wat betreft de (on)mogelijkheden om e.e.a. te financieren als we inderdaad huis 3 willen doorzetten.

Uiteraard ga ik hier binnenkort een adviseur voor raadplegen, maar bij wijze van vooronderzoek wilde ik via dit forum in ieder geval de haken & ogen omtrent deze werkwijze eens peilen.

Los van de details (onze spaargelden, salarissen, etc.), zijn er naar jullie inschatting überhaupt verstrekkers die trek hebben in een situatie van hypotheek verstrekken terwijl er al 2 lopen (weliswaar met verkoopintentie van de onderpanden)? Of willen verstrekkers simpelweg dat we aantonen dat we tijdelijk deze drievoudige maandlasten zouden kunnen dragen? Is het waarschijnlijk dat ze eisen dat huis 1 & 2 te koop worden gezet voordat ze een offerte voor hypotheek op huis 3 willen uitbrengen? Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

Vragen, vragen... ik kan het maar moeilijk inschatten allemaal, hopelijk zijn hier enkele (ervarings)deskundigen voor een "reality check". :)

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je zult in ieder geval moeten aantonen dat je de lasten van drie hypotheken tijdelijk kunt dragen. Je weet immers nooit hoe lang verkoop van huis 1 en 2 gaat duren. Daarnaast lijkt het me lastig aan te tonen dat op huis 2 winst gemaakt gaat worden. Het huis is immers nog lang niet af en kan dus ook niet getaxeerd worden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik denk dat dit voor de meeste hypotheekverstrekkers te hoog gegrepen is. Ik denk dat men in ieder geval van 1 huis een ondertekende koopovereenkomst zal willen zien, anders zijn er teveel onzekerheden. De inschatting van de makelaar is van nu. Wanneer er ergens op de wereld een nieuwe brandhaard komt kan dat snel invloed kunnen hebben op de renteontwikkelingen en op de huizenmarkt. Dat risico zal ze te groot zijn (en is voor mij persoonlijk ook te groot, vorig debacle op de huizenmarkt had niemand aan zien komen, de ontwikkeling zoals die er nu in relatief korte tijd is ontstaan ook niet, het tij kan elke dag weer keren) . Vragen staat vrij natuurlijk...maar ik zou er niet teveel van verwachten, tenzij er heel veel dekking is in heel goed inkomen, overlijdensrisicoverzekeringen etc. Ik denk ook dat een financier die hierin stapt de volledige portefeuille zal willen hebben.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen..net een rotperiode van jaren achter de rug met toch een wat verkeerde inschatting van makelaars en onszelf mbt verkoopmogelijkheden oude pand en zo nog wat zaken die op moment van beslissing niet te voorzien waren maar je gewoon overkomen waardoor je extra stress hebt. Ik zou zelf echt ervoor bedanken zoiets nog een keer mee te maken, en gewoon eerst maar eens 1 van de 2 verkopen (ik zou zeggen pand waar je nu woont) en dan heb je wanneer het misloopt altijd nog je nieuwbouw.

maar als je graag je nek in een strop hangt, en die van je familie erbij, be my guest..
dan zijn wat meer details van belang:
staat huis 1 al te koop, en hoe lang? Ik begrijp uit de tekst eigenlijk van niet, vraag mij af waarom dan niet, gezien oplevertermijn pand 2 ??
hoe verhouden de waarden van pand 1 en 2 zich tot pand 3?
ook met kosten verbouw etc.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door vroem »

Jefdus schreef:Je zult in ieder geval moeten aantonen dat je de lasten van drie hypotheken tijdelijk kunt dragen. Je weet immers nooit hoe lang verkoop van huis 1 en 2 gaat duren. Daarnaast lijkt het me lastig aan te tonen dat op huis 2 winst gemaakt gaat worden. Het huis is immers nog lang niet af en kan dus ook niet getaxeerd worden.
pand 2 is wel een inschatting op te maken, heb eerder zien gebeuren dat in aanbouw zijnde panden te koop gezet zijn en (snel) verkocht voor verrassende bedragen. maar resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst..
in feite is het een rekensommetje, ze kunnen ook een taxatie maken wanneer het klaar is (anders kan je geen hypotheek krijgen) dus ook wanneer het nog niet af is.

SDBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2018 09:25

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door SDBR »

vroem schreef:
...

maar als je graag je nek in een strop hangt, en die van je familie erbij, be my guest..
dan zijn wat meer details van belang:
staat huis 1 al te koop, en hoe lang? Ik begrijp uit de tekst eigenlijk van niet, vraag mij af waarom dan niet, gezien oplevertermijn pand 2 ??
hoe verhouden de waarden van pand 1 en 2 zich tot pand 3?
ook met kosten verbouw etc.
Ik begrijp je advies. Rationeel is dit natuurlijk geen verstandige handelswijze, 2 huizen bezitten en een bod doen op een 3e. Het is puur emotie wat momenteel even speelt... Vandaar dat ik ook blij ben met diverse inzichten die er wellicht voor zorgen dat we weer met beide voetjes op de grond komen te staan en huis 2 gewoon doorzetten.

Om op je vragen te antwoorden:

1) Plan was (altijd al) om huis 1 omstreeks aug/sep te koop te zetten, mede omdat we verwachten huis 1 nog wel 2 à 3 maanden nodig te hebben voor afwerking huis 2 na oplevering.

2) Geschatte verkoopwaarde huis 1 is 340K (waardoor we 40K winst maken), geschatte verkoopwaarde huis 2 is 400K (waardoor we 10K winst maken) en de vraagprijs voor huis 3 is 425K.

Ter info: die verkoopwaarde huis 2 baseer ik op een initiële waardebepaling die ik laatst heb laten doen door een makelaar, uiteraard rekeninghoudend met de meerwerkkosten die we vanuit de bouw hebben gemaakt. De verwachtte winst zit 'm mede in het feit dat we reeds in jan. 2017 hebben getekend en dat sindsdien de huizenprijzen zijn gestegen en een soortgelijke woning nu voor ca. 20K v.o.n. meer op de markt zou komen. Maar het blijft speculatie natuurlijk.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met speculatie kun je beter niet de grenzen op zoeken denk ik. Temeer omdat de huizenprijzen weer de pan uit stijgen. De ervaring van de laatste 10 jaar leert dat het zomaar om kan slaan, en dan zit je met 3 huizen in je maag die je voorlopig niet kwijt raakt.

Wat je zou kunnen doen is huis 1 verpatsen, en tijdelijk in een huurhuis kruipen. Dan is er wellicht wél ruimte om huis 3 te kopen.

Maar ik wil ook een nadenkertje meegeven. Stel dat het zou lukken met huis 1 + 2 + 3. En je ziet volgende week ineens een huis nr 4, nog mooier, nog beter, betere locatie, betere prijs etcetera, wat dan?

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door Toppy »

Mag ik daar even een nuchter antwoord op geven?
Koop je een huis om in te wonen of om in vastgoed te handelen?
En als je dan toch geld teveel hebt, geef het dan aan mij.......

SDBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2018 09:25

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door SDBR »

witte angora schreef:Met speculatie kun je beter niet de grenzen op zoeken denk ik. Temeer omdat de huizenprijzen weer de pan uit stijgen. De ervaring van de laatste 10 jaar leert dat het zomaar om kan slaan, en dan zit je met 3 huizen in je maag die je voorlopig niet kwijt raakt.

Wat je zou kunnen doen is huis 1 verpatsen, en tijdelijk in een huurhuis kruipen. Dan is er wellicht wél ruimte om huis 3 te kopen.

Maar ik wil ook een nadenkertje meegeven. Stel dat het zou lukken met huis 1 + 2 + 3. En je ziet volgende week ineens een huis nr 4, nog mooier, nog beter, betere locatie, betere prijs etcetera, wat dan?
Als dat nodig zou zijn (tijdelijk naar een huurhuis) dan blazen we dit verhaal sowieso af. 2x in korte verhuizen gaat 'm niet worden.
Toppy schreef:Mag ik daar even een nuchter antwoord op geven?
Koop je een huis om in te wonen of om in vastgoed te handelen?
En als je dan toch geld teveel hebt, geef het dan aan mij.......
Dank voor deze uitermate zinvolle bijdrage. Lekker verzuurd.

Nieuwbouwhuis is uiteraard gekocht om in te wonen i.p.v. met de intentie om het later weer van de hand te doen. Het is een langdurig traject (ruim 2 jaar) en de situatie doet zich nu voor dat we overwegen het van de hand te doen, maar dat hangt er o.a. af of we daar wel de middelen voor hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een gesprek met een adviseur lijkt mij hier zeker op zijn plaats. Op zich komt de situatie met twee huizen hebben en een derde huis kopen natuurlijk wel vaker voor, maar in het algemeen gaat het dan om een stel dat gaat trouwen of samenwonen in een nieuw huis, waarbij ieder zijn eigen woning te koop zet.

Op welke termijn zou het derde huis geleverd worden? En hoe lang denk je dat het eerste huis te koop zal staan? Ik kan mij namelijk voorstellen dat een hypotheek alleen mogelijk wordt als één van de oude huizen al verkocht is. Dan zou een logische volgorde dus zijn om nu je huis te koop te zetten en de hypotheek voor huis drie pas te regelen als het eerste huis verkocht is. Maar dan moet dat huis dus wel snel verkocht worden en moet het voorbehoud van financiering voor huis drie lang genoeg duren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

U zegt dat de overweging voor huis 3 puur emotioneel is en dat - als een huurhuis in het proces betrokken zou zijn - het niet door zou gaan. Ik zou dan gewoon eieren voor m'n geld kiezen en huis 2 lekker inrichten naar eigen smaak en wens. Dat is de veilige optie en (heel eerlijk gezegd) is een nieuwbouwhuis doorgaans goedkoper in gebruik door betere isolatie en dergelijken.

Op het moment dat eventuele kopers de keuzes die bij het bouwen van een nieuw huis al niet kunnen maken naar eigen zin lijkt me dat niet positief voor de waarde van het huis bij oplevering. Maar goed, het is een risico. Als u en uw partner geen kinderen hebben zou ik zeggen: doe lekker waar je zin in hebt, maar als er een gezin is dat zou moeten leven met eventueel vervelende consequenties (worst case scenario) zou ik het risico niet nemen.

Zeker niet gezien dit een emotionele beslissing is. Het gaat hier om een heleboel geld en dan is besluiten met je hart niet echt de meest verstandige optie. Ik zou het dus niet doen.

Uiteraard met de kanttekening dat wij hier op het forum de risico's en dergelijke niet goed kunnen inschatten zonder uw situatie exact te weten. Zeker eens met uw adviseur gaan praten als u dit wilt gaan doen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door vroem »

U zegt dat de overweging voor huis 3 puur emotioneel is en dat - als een huurhuis in het proces betrokken zou zijn - het niet door zou gaan.
dan valt het met die emotie ook wel mee.... wij zijn 4 jaar geleden ergens ingestapt met het idee : wanneer we het nu niet doen doen we het nooit meer. Een beetje een ""het roer moet om"" beslissing die uiteindelijk, met nog 1 jaar speling voor een deadline, gelukt is. Wanneer de huizenmarkt niet gedaan had wat het nu gedaan heeft was het zeer waarschijnlijk niet gelukt.
Om het te realiseren zijn we heel erg diep gegaan, maar wel met risico's die onder de streep wel minder groot geweest zijn dan die ik hier nu lees. (in het ergste geval: terug moeten verhuizen naar het oude pand omdat minimum verkoopprijs niet gehaald kon worden met een te groot niet financierbaar gat)

Wanneer je iets echt echt wilt (emotie..) is een extra verhuizing en tijdelijke huur en opslag overbodige huisraad (erg confronterend want je blijkt heel veel na een paar maanden niet eens te missen..been there , done that too) niet zo spannend om iets te bereiken waar je vervolgens jarenlang plezier een gaat (hoopt..) te beleven.
Dus wanneer tijdelijk huren echt geen optie is: niet doen, dan is de emotie te weinig in relatie tot. En zal het alleen maar teleurstelling opleveren. daarnaast: nu verkopen is nu verkopen waarschijnlijk. Zeker bij een courant pand en dan kan de winst erop ook nog wel eens heel erg meevallen, einde jaar pas te koop zetten levert groot risico van voorlopig niet verkopen op...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Met speculatie kun je beter niet de grenzen op zoeken denk ik. Temeer omdat de huizenprijzen weer de pan uit stijgen. De ervaring van de laatste 10 jaar leert dat het zomaar om kan slaan, en dan zit je met 3 huizen in je maag die je voorlopig niet kwijt raakt.
Er is wel een groot verschil met de vorige crisis: nieuwe hypotheken zijn aan veel strengere voorwaarden verbonden, de vraag naar woningen in het algemeen is veel groter omdat er de laatste jaren om diverse redenen vrijwel niet gebouwd is, de huizen zijn helemaal nog niet zo duur in Nederland (op een paar buurten in de grote steden na).

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

SDBR schreef: Om op je vragen te antwoorden:

1) Plan was (altijd al) om huis 1 omstreeks aug/sep te koop te zetten, mede omdat we verwachten huis 1 nog wel 2 à 3 maanden nodig te hebben voor afwerking huis 2 na oplevering.

2) Geschatte verkoopwaarde huis 1 is 340K (waardoor we 40K winst maken), geschatte verkoopwaarde huis 2 is 400K (waardoor we 10K winst maken) en de vraagprijs voor huis 3 is 425K.

Ter info: die verkoopwaarde huis 2 baseer ik op een initiële waardebepaling die ik laatst heb laten doen door een makelaar, uiteraard rekeninghoudend met de meerwerkkosten die we vanuit de bouw hebben gemaakt. De verwachtte winst zit 'm mede in het feit dat we reeds in jan. 2017 hebben getekend en dat sindsdien de huizenprijzen zijn gestegen en een soortgelijke woning nu voor ca. 20K v.o.n. meer op de markt zou komen. Maar het blijft speculatie natuurlijk.
Hoeveel hypotheek rust er op huis 1? Bij een overbrugging wordt nl. mede en vooral gekeken naar de overwaarde. Overigens, als de verkoopwaarde 4 ton is en dan 10k€ winst oplevert, is dat eigenlijk een "rimpel" kan dus ook 5, 0 of -1k€ zijn. Zou me niet rijk rekenen met verwachte 10k€ (kosten bij makelaar, notaris en bouwer al afgetrokken??) winst op 4 ton.

atlas1302

Re: Hypotheek op 2 huizen, aankoop 3e huis (on)mogelijk?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Om het goed te begrijpen wilt u niet langer wachten totdat het tweede huis wordt opgeleverd, u zit met dubbele lasten. Dan ziet u een huis nog mooier en helemaal afgebouwd om direct te aanvaarden, even 2 huizen verkopen en met de winst die u denkt te behalen een nieuwe hypotheek afsluiten voor het derde nieuwe huis.

Als het monopoly was zou ik het ook zo doen maar de praktijk leert anders, de bank gaat hier niet in mee tenzij de verkopen van huis 1 en 2 een feit is. Op dit moment is alles nog giswerk alhoewel ik het verhaal heel goed begrijp.

Als je nu een super prijs kan pakken op het eerst huis, 40k is een krats, dan zou ik het verkopen en eventjes een vrije vestiging huis huren of een luxe wooncaravan, en daarna het tweede huis betrekken.

Blijft de markt aanhouden en je kan weer een super prijs pakken, 10k is nog minder krats, dan het derde project overwegen en je zit zonder stress in de file naar je werk.

Gesloten