Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Batje11
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2022 09:48

Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door Batje11 »

Goede dag leden,

Ik heb hier een vraag voor mij vader. In november zijn mijn ouders gescheiden en wil mijn vader het huis houden. Mijn vader heeft nu bijna een maandloon aan hypotheek en heeft deze proberen over te sluiten. De kosten zouden dan van laten we zeggen 1100 euro naar 300 euro! 40% van het huis moet nog betaald worden..

Dit bedrijf gebruikt als smoes dat er het afgelopen jaar 3x telaat betaald is ( binnen een aantal dagen betaald). Echter gaat het hun specifiek om het laatste half jaar. In dit half jaar is er niks te laat betaald. Een keer is de automatische incasso niet gelukt omdat er eerder betaald is!


Ik zie het als een smoes om niet van de te hoge renten af te komen. Ze hebben een macht positie en kunnen doen en laten wat ze willen.
Het huis dient nog voor 40 procent afbetaald te worden. 21 jaar is er altijd betaald.. hier en daar een keer te laat. Maar nooit een achterstand van meer dan een maand.. het huis is van 200k naar bijna 300k gegaan.. financieel is er dus geen enkel risico. Is het mogelijk om dit rond te krijgen op een andere manier?

Mijn vader is technisch maar een beetje wantrouwend en niet thuis in de financiële wereld. Wel is het 100 procent zeker dat de geld verstrekken geen enkel risico loopt..
Wat zijn de met mogelijkheden? Is het mogelijk om dit nog binnen korte tijd op een andere manier op te lossen. Mijn vader moet een dubbele hypotheek ophoesten waardoor hij de eindjes aan elkaar moet knopen.


De hypotheek heeft hij lopen bij stater.
De hypotheek adviseur is onze tussenpersoon die aangegeven heeft dat het afsluiten met boete niet mogelijk is.

Hopelijk kan iemand ons helpen.

Met vriendelijke groeten,

Bart Koot

kuklos
Berichten: 9772
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijn eerste gedachte is: wat zeggen andere hypotheekadviseurs?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door thecure »

Wat is het rentepercentage van de huidige hypotheek?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De geldverstrekker ziet blijkbaar wel risico's. En aangezien het hun geld is, doen zij de risicoanalyse. Als hij nu bijna een maandloon voor de lening en aflossing betaalt is de kans ook aanwezig dat hij uberhaupt helemaal geen hypothecaire lening meer kan krijgen op 1 salaris.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door jonis »

21 jaar hypotheek. Welke vorm? Aflossingsvrij?
Geen spaar/kapitaalpolis erbij?
Met een spaarpolis verandert het boeteverhaal nl.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door scontra »

Batje11 schreef:
04 feb 2022 10:18
Goede dag leden,

Ik heb hier een vraag voor mij vader. In november zijn mijn ouders gescheiden en wil mijn vader het huis houden. Mijn vader heeft nu bijna een maandloon aan hypotheek en heeft deze proberen over te sluiten. De kosten zouden dan van laten we zeggen 1100 euro naar 300 euro! 40% van het huis moet nog betaald worden..
Waren uw ouders in Gemeenschap van goederen gehuwd, dan zal uw vader ook het deel waar uw moeder recht op heeft moeten meefinancieren om alleen de eigenaar van de woning te kunnen worden.
Als dat zo is dan ziet het rekensommetje er heel anders voor hem uit dan zoals u hier aangeeft.
Laat hem advies vragen bij een hypotheekadviseur, mogelijk bestaat de mogelijkheid om de hypotheek over te sluiten naar een andere geldschieter.

kuklos
Berichten: 9772
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door kuklos »

scontra schreef:
06 feb 2022 15:53
Laat hem advies vragen bij een hypotheekadviseur, ..............
Dat heeft TS al gedaan:
Batje11 schreef:
04 feb 2022 10:18
De hypotheek adviseur is onze tussenpersoon die aangegeven heeft dat het afsluiten met boete niet mogelijk is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door scontra »

kuklos schreef:
06 feb 2022 15:55
scontra schreef:
06 feb 2022 15:53
Laat hem advies vragen bij een hypotheekadviseur, ..............
Dat heeft TS al gedaan:
Batje11 schreef:
04 feb 2022 10:18
De hypotheek adviseur is onze tussenpersoon die aangegeven heeft dat het afsluiten met boete niet mogelijk is.
Ik bedoel te vermelden, ' ga naar een andere hypotheekadviseur en laat bekijken of de huidige hypotheek ingelost kan worden en er een nieuwe hypotheek, bij een andere geldverstrekker, kan worden afgesloten'.

Blijft nog dat er over het (eventuele) moeders deel niet door Ts wordt gesproken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hypotheekverstrekker wil niet laten oversluiten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U schrijft dat er geen enkel risico is, maar ook dat uw vader een dubbele hypotheek moet ophoesten en de eindjes bijna niet aan elkaar kan knopen ....
In algemene zin is het zo dat als je 10 jaar voor je pensioendatum zit, voor een hypotheekaanvrag NIET wordt uitgegaan van het huidige salaris, maar van het toekomstige pensioeninkomen. Voor deze leeftijdsgroep is het dus sowieso lastig om een hypotheek te krijgen, ook al gaan de maandlasten fors omlaag als ouderen bijvoorbeeld hun koophuis verkopen en in een kleiner koophuis gaan wonen.
Ik ken mensen die eerst hun koophuis hebben verkocht en daarna pas een kleiner huis hebben gekocht (tijdelijk gehuurd in de tusseperiode), volgens mij kon dat omdat het eigen geld dat ze inbrachten op dat moment van aankoop duidelijk was.

Maar u zal extra informatie moeten geven, waar hierbovan al om gevraagd is.

Gesloten