LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
R_Dijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2011 13:59

ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door R_Dijk »

Geachte,
Laatst hoorden we in het nieuws al dat bestaande hypotheek-klanten benadeeld worden t.o.v. nieuwe klanten. Op nieuwe klanten wordt nog een provisie verdiend.
Nu hebben we vandaag de proef op de som genomen....
Ik had net het nieuwe voorstel binnen voor verlenging: 5 jaar op 5,05% rente (terwijl andere banken als Rabo al op 4,2% zitten).
Mijn vrouw had vandaag ook een afspraak als nieuwe klant bij de ING en komt thuis met, JAWEL, 4,2% rente (NHG).
Na bellen met de ING dat ik ook wel deze 4,2% wil blijft ING bij het verlengingsvoorstel van de 5,05% op 5 jaar, en zegt niets af te weten van een 4,2%.
We voelen ons dus een beetje op z'n Holland 'genaaid'.
Mag dit zomaar? Zijn hier meer voorbeelden van?
Ik betaal liever opnieuw provisie bij een andere bank dan dat ik bij de ING blijf.
Groeten, René

Digitalwater
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 aug 2011 15:19

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door Digitalwater »

Je bent altijd vrij om over te stappen naar een andere bank.

Veel mensen dreigen ermee als "hun" bank in hun ogen iets verkeerds heeft gedaan. Weinig mensen zetten ook door... :lol:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door SJZ »

Wegwezen dus. Dit is vrij normaal bij de ING. Ik heb zelf ook er achteraan gebeld, maar ze geven geen milimeter toe.

Van 2 weken voor tot 2 weken na de renteherzieningsdatum mag je onbeperkt aflossen. Ik heb gezegd dat als ze niet met een beter bod kwamen ik in die periode de hypotheek dus volledig bij de ING zou aflossen. Nou, ze waren mij liever kwijt als klant dan toegeven op de rente, dus zo is het gegaan.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door hobby1 »

Ik had net het nieuwe voorstel binnen voor verlenging: 5 jaar op 5,05% rente (terwijl andere banken als Rabo al op 4,2% zitten).
Bedoel je met verlenging, de lopende hypotheek te verlengen, of een nieuwe periode aangaan, omdat de looptijd is voldaan?.

R_Dijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2011 13:59

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door R_Dijk »

De rentevaste periode loopt af. Moet dus een nieuwe af/oversluiten.
Gr., René

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

R_Dijk schreef:Zijn hier meer voorbeelden van?
Hypothekers doen bijna niets anders.
Ik raad je aan eens te Googlen naar dit fenomeen.
Ze blijven het gewoon doen omdat ze dondersgoed weten dat bij een overstap naar een andere hypotheker er een flink pak meer kosten en werk om de hoek komen kijken dan alleen de door jou geopperde afsluitprovisie.
Denk aan o.a taxatierapport, opnieuw moeten bewijzen van inkomen en als ik het goed zeg o.a. notariskosten.
(Een doekje voor het bloeden: veel die kosten zijn fiscaal enigszins te verrekenen.)

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door CB »

Mijn vrouw had vandaag ook een afspraak als nieuwe klant bij de ING en komt thuis met, JAWEL, 4,2% rente (NHG).
Loopt je huidige hypotheek ook op basis van NHG! Zo nee, dan is een verschil in de rente normaal. Oversluiten naar een andere bank heeft dan ook geen zin, omdat je alleen voor NHG in aanmerking komt op het moment van het aankopen van een woning.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

CB schreef:Loopt je huidige hypotheek ook op basis van NHG! Zo nee, dan is een verschil in de rente normaal. Oversluiten naar een andere bank heeft dan ook geen zin, omdat je alleen voor NHG in aanmerking komt op het moment van het aankopen van een woning.
Onzin, als de TS nu een schilderbeurt laat uitvoeren of een plat dak vervangt en dat financiert o.b.v. hypothecaire lening, kan zijn nieuwe hypotheek volledig op basis van NHG.

Rondzoeken naarr een nieuwe hypotheeknemer lijkt me zinvol; mede gezien de dramatische rentedalingen van de afgelopen week.

Ik herinner me nog een privémail van een hypotheekadviseur: "gauw uw hypotheek afsluiten (via mij) en voor lange tijd vastzetten meneer Fiesiekus....de rente stijgt per week....."

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Tis weer bijzonder schreef:....er een flink pak meer kosten en werk om de hoek komen kijken dan alleen de door jou geopperde afsluitprovisie.
Denk aan o.a taxatierapport, opnieuw moeten bewijzen van inkomen en als ik het goed zeg o.a. notariskosten.
(Een doekje voor het bloeden: veel die kosten zijn fiscaal enigszins te verrekenen.)
Je zegt het goed; er komen de diverse notariskosten bij, o.a. passeren en inschrijven bij het kadaster. Daarbij loont het de moeite rond te kijke naar de goedkoopste notaris. Alle kosten voor je hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door CB »

Onzin, als de TS nu een schilderbeurt laat uitvoeren of een plat dak vervangt en dat financiert o.b.v. hypothecaire lening, kan zijn nieuwe hypotheek volledig op basis van NHG.
Sorry heb je gelijk in, maar dat kan ook bij de huidige financier en veranderd niets aan mijn stelling. Als de huidige hypotheek zonder NHG loopt, kun je dat tarief niet vergelijken met de NHG tarieven.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ook de nieuwe hypotheekregels t.a.v. aflossing moeten "in ogenschouw worden genomen"

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Misschien kan je ook meteen even hier kijken.

http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... index.aspx

Velen hebben het over woekerpraktijken e.d. terwijl de hypotheekverstrekkers wel eerlijk zijn over het feit dat je kortingen krijgt tijdens de 1e RVP. Zodoende verklaart dit het verschil tussen je genoemde percentages.

Overigens is zelfs de dag/week van het aanbod van belang, aangezien rentes op dit moment vrijwel wekelijks wijzigen. Het kan dus zijn dat huidige tarieven alweer een tiende zijn gedaald of gestegen.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

R_Dijk schreef:Geachte,
Laatst hoorden we in het nieuws al dat bestaande hypotheek-klanten benadeeld worden t.o.v. nieuwe klanten. Op nieuwe klanten wordt nog een provisie verdiend.
Nu hebben we vandaag de proef op de som genomen....
Ik had net het nieuwe voorstel binnen voor verlenging: 5 jaar op 5,05% rente (terwijl andere banken als Rabo al op 4,2% zitten).
Mijn vrouw had vandaag ook een afspraak als nieuwe klant bij de ING en komt thuis met, JAWEL, 4,2% rente (NHG).
Na bellen met de ING dat ik ook wel deze 4,2% wil blijft ING bij het verlengingsvoorstel van de 5,05% op 5 jaar, en zegt niets af te weten van een 4,2%.
We voelen ons dus een beetje op z'n Holland 'genaaid'.
Mag dit zomaar? Zijn hier meer voorbeelden van?
Ik betaal liever opnieuw provisie bij een andere bank dan dat ik bij de ING blijf.
Groeten, René
ING bied je het tarief zonder allerlei kortingen, die nieuwe klanten wel krijgen.
En om je de moeite over 5 jaar vast te besparen, Rabo doet dat ook en ook ING in zijn nieuwe voorstel.

Vrijwel alle grootbanken hanteren dit principe, kies daarom liever voor een echte hypotheekbank, of verzekeraar. Daar kom je dat soort trucs nauwelijks meer tegen. En hoef je ook geen verplichte bankrekeningen te openen en vaak zelfs (Rabo) verzekeringen af te sluiten.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door bolleke »

Fiesiekus schreef:Ook de nieuwe hypotheekregels t.a.v. aflossing moeten "in ogenschouw worden genomen"
Wat bedoel je hiermee :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING hanteert hogerere rentes voor oversluiters

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat voor hypotheek heb je? Heb je nu ook NHG? De rente voor een gewone ING hypotheek is bij een financiering van 90% of 100% van de executiewaarde inderdaad 5,05%. Maar als je die rente met de rente van een voordeelhypotheek vergelijkt, dan is die rente een paar tienden lager. Maar je hebt dan ook slechtere voorwaarden, zoals bijvoorbeeld een boete als je bij verkoop de lening aflost. En als je dan ook nog NHG neemt, dan kom je weer een paar tienden lager, zodat je voor een voordeelhypotheek met NHG wel bij 4,2% komt.

Maar dat is dus (waarschijnlijk) een heel ander product dan wat je nu hebt.

Gesloten