Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Even terug naar het begin: het heeft ook veel nadelen om te weigeren en dan het huis opnieuw te koop te moeten zetten, met de huidige prijsdalingen.
Ts stelt dat hij nog 1 maand in zijn huis kan blijven (dit eerste uitstel lijkt overigens niet bij de notaris gemeld?). Daarna kan hij gratis ergens verblijven tot zijn huis klaar is Maar mss is het veel fijner om nog in het eigen huis te blijven (tenzij de verhuizer op 30/6 of 31/7 het huisraad in een container komt stoppen en dit niet te wijzigen is).
Wel is het verstandig om te vragen of het gaat om de tegenvaller dat een overbruggingshypotheek (langer) een financiele kostenpost is, of dat het erom gaat dat koper her risico loopt van de koop te moeten afzien als zijn oude huis niet verkocht wordt. Nu is de optie (door de koper?) genoemd dat de koper het huis verkoopt maar dat lijkt mij nogal een omslachtige manier en dan kan hij ook nog met 2 huizen blijven zitten.
Verder is van belang om de kosten van eventuele schade aan de woning die na 1 juli optreedt, te benoemen en dat de schouw van woning gewoon op 1 juli moet plaatsvinden (want apparatuur die lang uit staat kan het wel eens begeven). Maar deze onderwerpen staan mss ook al in de koopovereenkomst (zoals het tegenwoordig heet). Anders zou de verkoopmakelaar (!) Ts hierop moeten wijzen.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Prijsdalingen, nou in de praktijk alhier niets van te merken. Jaren '50 flatjes gaan gewoon voor € 400.000,- van de hand.
Tis maar net waar je woont, hoe de woning is en de belangstelling.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Lady1234 schreef:
11 mei 2023 10:34
Ruud.A schreef:
11 mei 2023 10:14
Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk.
Wat is de waarde van een ooit zorgvuldig opgesteld koopcontract, met allerlei algemene voorwaarden en verplichtingen, als mensen daar door het sturen van een mailtje wijzigingen in aan kunnen brengen.
In theorie zou je dan alle voorwaarden uit het contract kunnen schrappen en alleen Jantje koopt het huis van Pietje overhouden.
Voor het goede zouden aanpassingen op het makelaarskantoor moeten gebeuren, zodat de makelaar uitleg over de mogelijke gevolgen kan geven.
U begrijpt het niet echt. Er kunnen niet simpel door het sturen van een mailtje wijzigingen worden aangebracht.
Over wijzigingen moet overeenstemming zijn tussen de koper en verkoper. Als de verkoper, in dit geval, niet akkoord gaat met verlating van de transportdatum, gaat dat niet door.

Is er wel overeenstemming, dan dient dat gemeld te worden aan de nitaris, zodat hij als dienstverlener, daarmee rekening kan houden.
Ik begrijp inderdaad niet helemaal hoe dat koopcontract werkt.
Dat koopcontract is bindend.
Maar die uitstel van de overdracht staat niet in het koopcontract als ik het goed begrijp.
Dat is alleen maar een onderlinge afspraak OVER het koopcontract.

Stel nu valt de nieuwe datum van overdracht van de onderlinge afspraak na de datum van overdracht in het contract, zeg 1 Augustus.
Is het koopcontract op 1 Augustus dan nog wel geldig, de verkoop zou volgens het contract immers op 1 juli plaatsvinden, en is de verkoop op 1 Augustus nog af te dwingen, als er 1 juli in het contract staat?
Die onderlinge afspraak via de mail is geen onderdeel van het contract lijkt mij, zolang die niet compleet met handtekeningen in het (voorlopige) koopcontract staat, maar dat is alleen maar een aanname van mij, omdat het mij logisch lijkt, dat alles in het koopcontract moet staan, en moet kloppen met de werkelijkheid.

Maar ik moet toegeven dat mijn logica wel eens onenigheid heeft met de werkelijkheid.

En zelfs als die afspraak rechtsgeldig zou kunnen zijn, zouden er dan geen keiharde voorwaarden in die afspraak moeten staan?

Maar dat is wat ik me afvraag, maar ik ben dan ook geen schriftgeleerde.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heeft u dit dan niet gelezen wat in het koopcontract staat?

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen
, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Dor mij dikgedrukt

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Lady1234, ik heb dat helaas ook al twee keer geplaatst. Doch Ruud.A negeert steeds dat het gewoon in het topic genoemd staat.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

@ Lady en Kuklos: Voor zover ik het op dit moment denk te begrijpen:

Quote: De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:...

Ik zou denken, dat dit een onderdeel van de koopcontract zou moeten zijn, omdat er in het koopcontract staat dat de koop uiterlijk 1 juli plaats zal vinden; omdat 1 juli een harde datum is - uiterlijk.

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van 1 maand van koper

De rest van de tekst hoort zoals ik het zo zie bij April thuis, maar jammer genoeg was het bakje komma's en punten van de notaris leeg, en de tekst rammelt ook.

doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Verkoper heeft buiten de notaris om toestemming gegeven voor 1 Augustus, wat naar mening in strijd is met het koopcontract, en de uiterlijke datum van 1-juli.

Wat daar de gevolgen van - kunnen - zijn weet ik niet.

Waarschijnlijk zal TS met de koper een uitstapje naar de notaris moeten organiseren, samen met de koper, om de datum aan te passen naar 1, of 31 Augustus.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ruud.A schreef:
11 mei 2023 20:37
@ Lady en Kuklos: Voor zover ik het op dit moment denk te begrijpen:

Quote: De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:...

Ik zou denken, dat dit een onderdeel van de koopcontract zou moeten zijn, omdat er in het koopcontract staat dat de koop uiterlijk 1 juli plaats zal vinden; omdat 1 juli een harde datum is - uiterlijk.

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van 1 maand van koper

De rest van de tekst hoort zoals ik het zo zie bij April thuis, maar jammer genoeg was het bakje komma's en punten van de notaris leeg, en de tekst rammelt ook.

doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....

Verkoper heeft buiten de notaris om toestemming gegeven voor 1 Augustus, wat naar mening in strijd is met het koopcontract, en de uiterlijke datum van 1-juli.

Wat daar de gevolgen van - kunnen - zijn weet ik niet.

Waarschijnlijk zal TS met de koper een uitstapje naar de notaris moeten organiseren, samen met de koper, om de datum aan te passen naar 1, of 31 Augustus.
Houd nu toch eens op met het produceren van al die onzin. Als je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, zeg dan gewoon niets.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Welke feiten kloppen niet?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ruud.A schreef:
11 mei 2023 21:03
Welke feiten kloppen niet?
Alle behalve
weet ik niet

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Ruud.A je veroorzaakt alleen maar ruis.

Het contract is heel duidelijk. Opleveren per 1 juli, maar niet eerder dan 1 april, of zoveel eerder of later als partijen overeenkomen. Het koopcontract zegt dus opleveren tussen 1 april en 1 juli, maar partijen samen overeenkomen hiervan af te wijken.
Met een aanzegtermijn van 1 maand voor koper betekent dat de koper de datum mag kiezen, mits tussen 1 april en 1 juli. Maar die koper moet de datum die de koper kiest wel een maand van tevoren bekend maken. Oftewel als de de koper op 1 juni geleverd wil zien moet de koper dat 1 maand eerder aangeven, dus 1 mei. Of eerder dan 1 mei aangeven, dat mag ook.
Maar als de koper pas op 15 mei aangeeft dat hij geleverd wil zien op 1 juni, dan mag dat niet want dat is niet 1 maand tevoren.

De tekst van het contract mist geen komma's, het is één zin, in juridische taal. Exact dezelfde tekst (met andere data) staat in het koopcontract dat mijn koper en ik hebben getekend, in het contract voor het huis dat ik gekocht heb en in elk ander contract.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als de koper pas op 15 mei aangeeft dat hij geleverd wil zien op 1 juni, dan mag dat niet want dat is niet 1 maand tevoren



Maar als de verkoper daar geen bezwaar tegen heeft, mag zelfs dat ook.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het kopen/verkopen van een huis geschiedt in diverse stappen. Na de bedenk periode en het verlopen van het voorbehoud van de financiering wordt er door de koper 10 procent gestort bij de notaris. Dit gebeurt normaliter via een verzekeraar, die staat garant voor de 10 procent en de koper betaald daar een premie voor.

Indien de koper zijn verplichtingen niet na komt, dan zal die 10 procent aan de verkoper uitbetaald worden en de koopovereenkomst ontbonden worden. Pas na de ontbinding van de koopovereenkomst kan de verkoper het huis opnieuw in de verkoop doen.

Nu de koper zijn eigen huis niet verkocht krijgt, ontstaat er een probleem. Uitstel van een maand zal mijn inziens niet veel oplossen omdat de bedenk termijn en voorbehoud van financiering waarschijnlijk ook geldt voor de verkoop van het huis van de koper.

Wat is wijsheid? Persoonlijk zou ik de koper aan zijn de koopovereenkomst houden. Want zonder ontbinding kan je je huis niet opnieuw op de markt brengen en je hebt geen enkele zekerheid wanneer het huis van de koper nu verkocht gaat worden. Ook kan de verzekering van de koper verlopen waardoor er ineens geen 10 procent dekking meer is bij de notaris. Al met al een complexe casus waarbij ik je zeker aanraad om professioneel advies in te winnen. Zorg ervoor dat de adviezen van je eigen makelaar op schrift komen want als alles misgaat heb je bewijs nodig indien je een claim bij je makelaar neer wil leggen in de toekomst.

Teksten als de ander heeft een rechtsbijstand verzekering zou ik persoonlijk niet zo serieus nemen. Van de 10 procent boete kan je een uitstekende advocaat inhuren.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Speedy123 schreef:
12 mei 2023 00:08
Ook kan de verzekering van de koper verlopen waardoor er ineens geen 10 procent dekking meer is bij de notaris.
Het bedrag is al gestort, dat staat notabene in de openingspost:
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 11:38
Nu is mijn vraag vooral als zij van de koopovereenkomst wil ontbinden staat daar een boete op van 10% welke bij de notaris al is gestort.

Plaats reactie