Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

kuklos schreef:
10 mei 2023 17:37
Ruud.A schreef:
10 mei 2023 17:35
Goed een voorlopig koopcontract, maar als TS besluit de uiterste verkoopsdatum van 1 juli die in dat voorlopige contract staat vermeld te negeren, en de koper uitstel te geven - zeg tot 1 Augustus, dan is dat hele contract toch niet meer van toepassing, daar staat in 1 juli is de uiterste datum?
Alleen als koper en verkoper samen naar de notaris gaan en het voorlopige contract aanpassen zou dat kunnen.
En als dat contract niet meer van toepassing is, geeft de notaris de 10% terug aan de voormalige koper.
Zo zie ik het tenminste.
Op welke juridische grond is jouw visie gebaseerd?
Op mijn verwarring dat ik dacht dat het contract bij de notaris was afgesloten.
Het is al tientallen jaren terug dat ik met de koop en verkoop bezig ben geweest.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:49
Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.
Maar kun je getekende contracten met een simpel mailtje wijzigen dan?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:49
Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.
Ik vermoed zo dat die drie dagen bedenktijd intussen wel zijn verstreken. En aangezien er geen ontbindende voorwaarden zijn kan er ook niet zomaar ontbonden worden. Zoals ik het zie is er een contract, het enige wat feitelijk nog moet gebeuren is de boel laten passeren bij de notaris. Het verzetten van de datum zal waarschijnlijk niet eens zo'n groot probleem zijn, afhankelijk van wat er in dat (al dan niet voorlopig) koopcontract staat. Ik vermoed zo dat daarover een en ander wel vastgelegd is.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 18:05
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:49
Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.
Maar kun je getekende contracten met een simpel mailtje wijzigen dan?
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 16:23
De datum van transport staat in het contract 1 juli. De koper heeft mij toen gevraagd om een maand te verlengen, hier heb ik akkoord op gegeven via de mail. Dit is nooit vast gelegd bij de notaris maar in het contract staat ook:

4.1. De akte van levering zal gepasseerd worden op uiterlijk 1 juli 2023 met een aanzegtermijn van
1 maand van koper doch niet eerder dan 1 april 2023 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader
overeenkomen, ten overstaan van een notaris verbonden aan notariskantoor .....
TS schrijft notabene wat er in het contract staat.


angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 18:05
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:49
Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.
Maar kun je getekende contracten met een simpel mailtje wijzigen dan?
Als alle personen die getekend hebben het er over eens zijn dat een datum gewijzigd moet worden, waarom zou dat niet kunnen?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:32
De verkoper beslist of hij de transportdatum ja dan nee wil opschuiven. En als de koper dan niet wil of kan afnemen is hij zijn 10% kwijt.
Als de koopsom zeg 400.000 is en die 10% dus €40.000, dan is het nog maar de vraag of de koper niet alsnog kiest om gewoon af te nemen.
Je kunt heel wat maanden dubbele lasten dragen van die €40.000 die je anders kwijt bent.. Alleen als overnemen echt niet kan zal dit dus gaan werken.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

angel1978 schreef:
10 mei 2023 18:25
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:32
De verkoper beslist of hij de transportdatum ja dan nee wil opschuiven. En als de koper dan niet wil of kan afnemen is hij zijn 10% kwijt.
Als de koopsom zeg 400.000 is en die 10% dus €40.000, dan is het nog maar de vraag of de koper niet alsnog kiest om gewoon af te nemen.
Je kunt heel wat maanden dubbele lasten dragen van die €40.000 die je anders kwijt bent.. Alleen als overnemen echt niet kan zal dit dus gaan werken.
Dit klopt wel. Maar de koper moet ook de overige €360.000 hebben. Als de koper dat niet heeft is overdracht sowieso niet mogelijk en is de koper de €40.000 kwijt, én heeft geen nieuw huis.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een beetje notaris zal zich ervan willen vergewissen dat partijen zich bewust zijn van mogelijke consequenties.
Ik zou een dergelijk uitstel nooit verlenen zonder voorafgaand overleg met de notaris en de bank/hypotheekadviseur.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan moet de koper dus wel over (geleend geld) kunnen beschikken.

Maar dat doet er verder allemaal niet toe. De Ts overweegt te schuiven met de datum, dat moet hij alleen zorgvuldig regelen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
10 mei 2023 18:32
Ik zou een dergelijk uitstel nooit verlenen zonder voorafgaand overleg met de notaris en de bank/hypotheekadviseur.
Volledig mee eens. Leg het maar voor aan de notaris.


Ik vermoed echter dat de koper geen hypotheek heeft en ervan uitging dat het oude huis verkocht zou zijn en dat daarmee het nieuwe huis zou worden betaald.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ruud.A schreef:
10 mei 2023 18:05
Lady1234 schreef:
10 mei 2023 17:49
Er is helemaal niets “voorlopig” aan dat voorlopige koopcontract. Alleen de koper heeft na het tekenen drie dagen bedenktijd.

Als de verkoper akkoord gaat met het verzetten van de transportdatum moet de notaris daarvan uiteraard in kennis gesteld worden.
Maar kun je getekende contracten met een simpel mailtje wijzigen dan?
Niet met één simpel mailtje. Wel met twee simpele mailtjes.

Partij A stuurt een mailtje met verzoek tot afwijking van één punt in het koopcontract (maand uitstel in dit geval) en als partij B daar instemmend op reageert is dat gewoon een tussen partijen overeengekomen nieuwe afspraak. Die gewoon rechtsgeldig is.

Zolang partijen wederzijds instemmen, mag werkelijk alles binnen een contract gewijzigd, geannuleerd of toegevoegd worden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat maand uitstel is al verleend, zonder dat te melden aan de notaris, nu willen ze nog een maand.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:47
Het is onmogelijk om iets te verkopen waarvan je geen eigenaar bent.
Wat is short selling dan? Al betreft dat aandelen, geen huizen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een eigendom van een huis wordt genoteerd bij het kadaster, aandelen niet.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
10 mei 2023 19:32
angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:47
Het is onmogelijk om iets te verkopen waarvan je geen eigenaar bent.
Wat is short selling dan? Al betreft dat aandelen, geen huizen.
Aandelen zijn geen registergoederen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Registergoed en https://nl.wikipedia.org/wiki/Goed_(Ned ... gistergoed

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
10 mei 2023 15:09
angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:02
Met 'je' notaris?
Is het niet kk dan?
Schei eens uit met zeuren over onbenulligheden.
Niet echt een onbenulligheid. TS heeft geen notaris (tenminste niet voor de overdracht van dit huis), dus wat wil je nu precies zeggen met dat advies?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
10 mei 2023 14:58
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 14:33
Nu is de andere optie dat de koper mijn huis nu te koop gaat zetten.
Nu weet ik alleen niet of hier nog nadelen voor mij aan zitten.
Is de koper al eigenaar dan? Ik zou zo snel mogelijk dat contract ontbinden en met die lui niks meer te maken willen hebben.
Je weet dat de huizenmarkt niet meer zo is als een tijdje terug waar je alles heel snel verkocht hebt?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
10 mei 2023 20:31
witte angora schreef:
10 mei 2023 15:09
angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:02
Met 'je' notaris?
Is het niet kk dan?
Schei eens uit met zeuren over onbenulligheden.
Niet echt een onbenulligheid. TS heeft geen notaris (tenminste niet voor de overdracht van dit huis), dus wat wil je nu precies zeggen met dat advies?
Er is toch contact met een notaris die het koopcontract heeft, die een datum gepland heeft en al 10% van de koopsom in beheer heeft? Die bedoel ik dus. Of denk je soms dat ik een willekeurige notaris bedoel?

Plaats reactie