Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
s_molenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:28

Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door s_molenkamp »

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht welke nu in aanbouw is. Mijn huidige woning heb ik eind vorig jaar verkocht. Deze heeft het gekocht zonder voorbehoud van financiering.
Nu blijkt dat de koper van mijn oude woning zijn huidige huis niet verkocht krijgt en wordt nu zenuwachtig. Er is al gevraagd of wij langer in onze woning kunnen blijven zitten en dus de overdracht uitstellen.
Nu is mijn vraag vooral als zij van de koopovereenkomst wil ontbinden staat daar een boete op van 10% welke bij de notaris al is gestort.
Kan zij dit aanvechten? Ik heb helaas geen (juiste) rechtsbijstandverzekering, en de koper misschien wel.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Het hangt af van het verkoopcontract. Als daarin staat dat die 10% verbeurd verklaard wordt (niet helemaal de juiste juridische term overigens) als zij hun verplichting niet nakomen, dan kunnen ze hier niet onderuit. Beide partijen hebben de overeenkomst ondertekend en die is dus geldig.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Op dit moment is er sprake van een verzoek. Het kan zo zijn dat uitstel ook in uw voordeel is, als bijvoorbeeld de bouw van uw nieuwe woning vertraagd is. Dus als u zegt dat u geen uitstel wilt, dan is de koper gehouden aan de afgesproken datum en kunt u de 10% innen (tenzij er nadere bepalingen over de datum in de koopovereenkomst staan). Maar dan moet u uw huis weer zien te verkopen.
Als u ruimte heeft, kunt u dus overwegen om op het verzoek in te gaan; dan is de koper gematst en krijgt u geen gedoe (= opnieuw te koop zetten, makelaarskosten(?); een lagere verkoopprijs, etc).

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vaak staat in een koopcontract nog een periode vermeld waarin de koper gemaand wordt aan zijn verplichtingen te voldoen.

Neem contact op met de notaris en bespreek daar het eventuele probleem.

Word lid van de Vereniging Eigen Huis.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat zegt de verkoopmakelaar eigenlijk hierover? (Ik neem aan dat jullie een verkoopmakelaar hebben ingeschakeld)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken zou een voorbehoud van financiering ook al verlopen zijn. Meer dan vier maanden geleden verkocht.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het is al genoemd: wordt zo snel mogelik lid van de Vereniging Eigen Huis. Zij hebben een juridische ledenservice en kunnen u helpen met alle ins en outs over het al dan niet nakomen van het koopcontract.

Besparen op die paar tientjes per jaar is absoluut een verkeerde besparing. Niet alleen de directe hulp die u door VEH geboden wordt kan veel geld waard en een stuk ontzorging zijn, ook de enorme kennis rondom het bezit van een eigen woning die u in de loop der jaren vergaard is meer dan goud waard.

Daarnaast kent de VEH vele soorten lendenservices die u telkens net weer ergens voordeliger uit doen zijn.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

BreejKC schreef:
10 mei 2023 14:25
Het is al genoemd: wordt zo snel mogelik lid van de Vereniging Eigen Huis.
...................
Besparen op die paar tientjes per jaar is absoluut een verkeerde besparing.
Eens.
Kosten zijn 34,25 per jaar, bron.

s_molenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 11:28

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door s_molenkamp »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal zeker lid gaan worden van Vereniging Eigen Huis.

Mijn verkoopmakelaar zegt dus dat ik zeker niet moet willen dat het zover komt dat de koper zich uit het koopovereenkomst trekt.
Vooral omdat als zij een rechtsbijstand verzekering heeft en ik niet dat een juridische strijd zou kunnen worden, vechten tegen de bierkaai waren zijn woorden.
Ik ga nog 1 maand langer blijven zitten maar niet langer omdat ik kosteloos ergers ander kan blijven tot mijn nieuwe woning is opgeleverd.
Nu is de andere optie dat de koper mijn huis nu te koop gaat zetten.
Nu weet ik alleen niet of hier nog nadelen voor mij aan zitten.

Alast bedankt voor ieder zijn hulp.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 14:33
Mijn verkoopmakelaar zegt dus dat ik zeker niet moet willen dat het zover komt dat de koper zich uit het koopovereenkomst trekt.
Vooral omdat als zij een rechtsbijstand verzekering heeft en ik niet dat een juridische strijd zou kunnen worden, vechten tegen de bierkaai waren zijn woorden.
Hmmm, het contract ontbinden zou wellicht een juridische strijd kunnen worden, maar die 10% niet. Die ligt gewoon vast. En de koper heeft zelf ervoor gekozen zonder voorbehoud van financiering de aankoop te doen.

Je zou de koper één maand uitstel kunnen geven, op basis van hetgeen je hierboven al schreef en daarna nakoming van de overeenkomst kunnen opeisen. Rechtsbijstand klinkt heel stoer, maar ik betwijfel of die deze zaak uitvechten voor de koper. De koper is immers diegene die de overeenkomst niet wil nakomen, rechtsbijstand is meer (in mijn optiek) voor als de andere partij de overeenkomst niet nakomt en je hulp nodig hebt. Niet om zelf overeenkomsten niet na te komen.
(Let wel, dit is laatste is mijn mening en niet iets waarvoor ik mijn hand in het vuur zou steken)
Een rechtsbijstandverzekering biedt vaak ook maar een beperkt aantal uren hulp, en het zou best wel eens kunnen zijn dat een juridisch gevecht meer uren vergt dan rechtsbijstand biedt.

Aanvulling:
Je hoeft het niet heel hard te spelen, maar je hoeft hun ook niet volledig ter wille te zijn.
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 11:38
Er is al gevraagd of wij langer in onze woning kunnen blijven zitten en dus de overdracht uitstellen.
Hier is bijvoorbeeld de vraag: hoeveel langer? Wat zetten ze ertegenover?
Als zij een maand vragen en dat past bij jou kan je best ja zeggen. Maar, leg dat wel op papier vast, met handtekeningen van alle partijen.
Als zij nog niet aan kunnen geven hoe lang ze willen uitstellen, dan is het weer een ander verhaal.

Dus vind een middenweg die voor jou acceptabel is en hun indien voor jou mogelijk enige ruimte geeft.
Laatst gewijzigd door kuklos op 10 mei 2023 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 14:33
Nu is de andere optie dat de koper mijn huis nu te koop gaat zetten.
Nu weet ik alleen niet of hier nog nadelen voor mij aan zitten.
Is de koper al eigenaar dan? Ik zou zo snel mogelijk dat contract ontbinden en met die lui niks meer te maken willen hebben.

Van die rechtsbijstandsverzekering hoef je je niet veel aan te trekken, zoals al eerder gezegd. Die gaan heus niet 'tot het gaatje' als er waarschijnlijk niks te halen valt. Overleg even met je notaris hierover, of win elders juridisch advies in.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En over die verkoopmakelaar heb ik ook zo mijn bedenkingen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
10 mei 2023 15:01
En over die verkoopmakelaar heb ik ook zo mijn bedenkingen.
Inderdaad. Ik vind het maar een beetje vaag allemaal.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 mei 2023 14:58
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 14:33
Nu is de andere optie dat de koper mijn huis nu te koop gaat zetten.
Nu weet ik alleen niet of hier nog nadelen voor mij aan zitten.
Is de koper al eigenaar dan? Ik zou zo snel mogelijk dat contract ontbinden en met die lui niks meer te maken willen hebben.

Van die rechtsbijstandsverzekering hoef je je niet veel aan te trekken, zoals al eerder gezegd. Die gaan heus niet 'tot het gaatje' als er waarschijnlijk niks te halen valt. Overleg even met je notaris hierover, of win elders juridisch advies in.

Met 'je' notaris?
Is het niet kk dan?

In overleg de overdrachtsdatum een maand opschuiven en dit bij de notaris vast laten leggen en daarna is het overdracht of 10%

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:02
Met 'je' notaris?
Is het niet kk dan?
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 11:38
Nu is mijn vraag vooral als zij van de koopovereenkomst wil ontbinden staat daar een boete op van 10% welke bij de notaris al is gestort.
Schei eens uit met zeuren over onbenulligheden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 mei 2023 15:09
angel1978 schreef:
10 mei 2023 15:02
Met 'je' notaris?
Is het niet kk dan?
s_molenkamp schreef:
10 mei 2023 11:38
Nu is mijn vraag vooral als zij van de koopovereenkomst wil ontbinden staat daar een boete op van 10% welke bij de notaris al is gestort.
Schei eens uit met zeuren over onbenulligheden.
Schei eens uit met onzinadviezen als van het koopcontract afwillen en het hebben over je notaris als je overduidelijk geen flauw benul hebt waar je het over hebt.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus jij vindt het prima dat een niet-eigenaar een woning van een ander verkoopt? Want dat is waar ik op reageer.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
10 mei 2023 15:18
Dus jij vindt het prima dat een niet-eigenaar een woning van een ander verkoopt? Want dat is waar ik op reageer.
Ik denk dat TS bedoelt dat de koper het huis ook weer gaat verkopen; deze nu alvast aanbiedt op Funda en zodra de daadwerkelijke overdracht is geweest het huis ook juridisch kan verkopen. Doch dat is inderdaad een vreemde constructie, want de koper zal voordat er een overdracht kan plaatsvinden eerst het volledige aankoopbedrag moeten storten.

En inderdaad, eerst verkopen door koper, die juridisch geen eigenaar is, van de tweede nog te vinden koper het geld krijgen en dat dan weer gebruiken om TS te betalen is niet alleen vreemd, maar ook onmogelijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die kopers zullen nu, ook al zou hun huis wel verkocht zijn, een overbruggingshypotheek aangevraagd hebben? Dan zitten ze zelf langer op dubbele kosten.

Die andere optie is waanzin en met die verkoopmakelaar zou ik ook maar een hartig woordje spreken. Wat een slecht advies. Die ziet alleen zijn courtage verdampen.

Een notaris is een onafhankelijk tussenpersoon. Bespreek het met hem en laat het eventuele uitstel van de transportdatum zorgvuldig door hem vastleggen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Koper heeft geen voorbehoud van financiering en wil uitstellen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
10 mei 2023 15:18
Dus jij vindt het prima dat een niet-eigenaar een woning van een ander verkoopt? Want dat is waar ik op reageer.
Het gaat er niet om wat ik hier van vind. Het is onmogelijk om iets te verkopen waarvan je geen eigenaar bent. Zeker in het geval van een huis waarbij de notaris zal controleren of verkoop mogelijk is.
Als de huidige koper meteen zal willen verkopen, dan is de enige manier om eerst te kopen en laat dat nu precies zijn wat TS wil, dus daar zie ik alleen maar voordelen in.

Te koop aanbieden op funda zou ik theorie kunnen, maar in praktijk zal niemand een huis willen kopen van iemand die zelf nog niet eens eigenaar is, dus dat gaat niet werken.

Voor TS is het heel simpel. Er is een koopcontract met een boeteclausule. Meewerken met uitstel is een gunst en als dat praktisch haalbaar is, werk dan mee voor zover dat werkt voor TS. Daarna is het heel eenvoudig en vindt de overdracht plaats zoals afgesproken of wordt de boete geïnd en zal de woning opnieuw te koop gezet moeten worden en is de boete een tegemoetkoming in de kosten daarvoor.

Plaats reactie