LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
AnoukV
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2015 17:01

Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door AnoukV »

Eind 2009 heb ik een hypotheek afgesloten bij Argenta met een bouwdepot. Quion voert voor Argenta de administratie en is daarmee mijn contactpunt voor vragen. Aangezien ik het huis wil verkopen heb ik mij verdiept in mijn administratie. Omdat ik mijn berekeningen m.b.t de hypotheek en het bouwdepot niet sluitend kan krijgen en ik de overzichten van bouwtermijn 1 en 2 niet kon vinden, heb ik deze geprobeerd op te vragen bij Quion. Daarnaast ontbreekt er een specificatie van een overboeking van de notaris ten gunste van het bouwdepot. Deze is per brief door de notaris bevestigd, maar niet door Quion in een afschrift vastgelegd.

Ik verwachte bij het opvragen van deze overzichten eigenlijk geen problemen, want bij mijn weten moet een hypotheekverstrekker overzichten minstens tien jaar bewaren. Maar na herhaaldelijke verzoeken te hebben ingediend bij Quion, kreeg ik enige tijd geleden het verlossende antwoord van het contact center van Quion dat ze de overzichten kwijt zijn en dat ze mij niet verder konden helpen. Daarmee was voor hun mijn vraag beantwoord.

Inmiddels heb ik heb ik twee weken geleden een klacht ingediend bij Argenta (de hypotheekverstrekker), maar van hun zijde blijft het verdacht stil. Ik ben hoogst verbaasd over deze gang van zaken en vraag me dan ook af of ik nog verdere stappen kan ondernemen? In hoeverre is de hypotheekverstrekker/administrateur verplicht de administratie te bewaren en op orde te hebben?

Met vriendelijke groet,
A. Veneboer

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door marcel75 »

Er zit iets heel vreemds in uw verhaal, namelijk dat de notaris geld gestort heeft in het bouwdepot. Dat is in de praktijk iets wat vrijwel onmogelijk is. Een bank verstrekt u namelijk een geldlening en stelt niet meteen de hele geldlening ter uwer beschikking, maar laat daarvan een deel in het bouwdepot staan. Het bouwdepot kan dus nooit meer zijn dan de totale lening. Wellicht dat uw eigen berekening daar mank.

Uw stelling dat de bank 10 jaar op afroep u gegevens moet verstrekken klopt niet helemaal. U hebt zelf die verplichting namelijk ook en blijkbaar niet gedaan. Banken bewaren dergelijke gegevens 5 jaar.

AnoukV
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2015 17:01

Re: Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door AnoukV »

Beste Marcel,

Dank voor je reactie. Ik vind het erg lastig om de situatie te beschrijven, maar uiteraard heeft niet de notaris dit geld betaald. Het is een afschrift opgesteld door de notaris met daarop de verrekening van de gehele hypotheek (incl. bouwdepot) met de laatste koopsom volgens het koopcontract. Hier bleef nog een bedrag over dat volgens het overzicht naar een rekening van Argenta is overgemaakt.

Maar dit is niet de essentie van mijn verhaal. Ik wil zelf graag na kunnen rekenen wat er over is van mijn hypotheek, maar hiervoor heb ik alle overzichten nodig. Het is toch vreemd dat Quion zelf aangeeft deze overzichten kwijt te zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat de bewaartermijn van banken wettelijk vastligt op 5 jaar. Quion wordt toch ook betaald voor het voeren van de administratie?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door marcel75 »

Er is dus door de notaris geen geld overgemaakt naar het bouwdepot, maar u had op dat moment nog niet alles nodig. Dat geld is dus op de rekening van argenta blijven staan.

Je hebt toch ieder jaar een overzicht gehad van quion? Daar staat ook op hoeveel je geleend hebt, hoeveel rente je hebt betaald en wat er nog in het depot zit. Die moet je ook bewaren en als ze niet kloppen tijdig tegen ageren. Blijkbaar heb je dat ook niet gedaan.

Een bouwdepot moet in de regel binnen 24 maanden volledig gebruikt zijn. Staat er dan nog iets in depot, dan wordt dat geld of gebruikt voor gedeeltelijke aflossing of overgemaakt naar je eigen rekening. Dat blijft dus niet 10 jaar in depot staan.

Dat quion door argenta betaald wordt, staat er volledig buiten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door kweenie »

AnoukV schreef:Maar dit is niet de essentie van mijn verhaal. Ik wil zelf graag na kunnen rekenen wat er over is van mijn hypotheek, maar hiervoor heb ik alle overzichten nodig. Het is toch vreemd dat Quion zelf aangeeft deze overzichten kwijt te zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat de bewaartermijn van banken wettelijk vastligt op 5 jaar. Quion wordt toch ook betaald voor het voeren van de administratie?
Het is mij nog niet duidelijk wat je precies bedoelt met 'wat er over is van mijn hypotheek'. Wil je weten hoe hoog de schuld is? Dat krijg je volgens mij ieder jaar op je jaaroverzicht te zien. Of wil je weten welk deel van het bouwdepot (nog) niet was opgenomen? Daar heb je nu weinig aan, omdat dat bouwdebot natuurlijk al lang is opgeheven, waarbij het overgebleven geld van het depot in mindering is gebracht op de lening. Je hebt er dus niets aan om te weten hoeveel je in het verleden niet hebt opgenomen.

Quion zal trouwens waarschijnlijk best wel weer bepaalde overzichten voor je kunnen genereren, mits het niet voor al te lange tijd geleden is, maar daar zul je dan wel voor moeten betalen. Volgens mij ben je bij een gewone bank voor een kopie van een bankafschrift al zo een tientje kwijt, dus ik denk dat het in deze situatie nog wel een stuk duurder zal zijn.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Quion/Argenta is overzichten bouwdepot/hypotheek kwijt

Ongelezen bericht door Xpert »

Bij een overdracht maakt de bank naar de notaris allen de gelden over die noodzakelijk zijn om de overdracht te regelen. Denk aan kosten voor de notaris, vervallen bouwtermijn en, gedeelte van het meerwerk en de vervallen bouwrente. In 2009 werden er ook nog afsluitprovisie berekent.

De bank maakt alleen die gelden over naar de notaris en de rest blijft in het bouwdepot staan.

Gesloten