LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld Hypotheek Quion

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JerushNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2014 11:53

Restschuld Hypotheek Quion

Ongelezen bericht door JerushNL »

Mijn ex partner en ik zijn ruim 2 jaar geleden uit elkaar gegaan. Sindsdien staat de oude koopwoning te koop. Gedurende die tijd ben ik in de woning blijven wonen, met goedkeuring van mijn ex. Mijn ex heeft een eigen huis gehuurd en is kort daarna in bewindvoering gegaan. Wij zijn overigens nooit gehuwd geweest en hebben nooit een samenlevingscontract gehad.

Nu heb ik onlangs een bod gekregen op de koopwoning, die uiteraard dik onder water staat. Procedure aanhangig gemaakt bij NHG om restschuld te laten kwijten, maar ook in mijn geval heeft NHG geoordeeld dat er woning behoud mogelijk is. Omdat ik graag verder wil met mijn leven en het hoofdstuk wil sluiten, wil ik toch graag de woning verkopen, te meer omdat mijn nieuwe partner in een ander deel van het land woont.

Aangezien NHG de mogelijkheid biedt om een restschuld mee te financieren heb ik dit voorgelegd bij de geldverstrekker Quion 20/Hypotrust, maar zij weigeren mee te werken omdat er woningbehoud mogelijk is en zij niet voldoende funds zouden hebben om een restschuld te financieren. Dit terwijl mijn nieuwe hypotheek door de lagere aankoopprijzen zelfs mét restschuld lager is dan de huidige. Maar Quion blijft vasthouden dat ze de gehele restschuld bij een eventuele overdracht bij de notaris willen zien. Zelfs de waarde van een aan de hypotheek gekoppelde en verpande levensverzekering kan niet worden verrekend bij de notaris.

Aangezien mijn ex in de bewindvoering zit en de bewindvoerder al heeft laten weten dat er 'daar niks te halen valt' zal de bank zeker met de volledige restschuld bij mij komen halen vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid. En omdat Quion/Hypotrust niet wil meewerken aan een financiering van de restschuld kan ik dus werkelijk geen kant op en is mijn huis dus simpelweg onverkoopbaar totdat het niet meer onder water staat. Enige optie volgens Quion is een PL of doorlopend krediet, maar omdat de levensverzekering niet verrekend wordt en pas later ingelost kan worden op het krediet, zal dit in eerste instantie ruim 30.000/35.000 Euro zijn. Maandlasten worden dan dermate hoog dat een ander huis kopen sowieso geen optie meer is.

Volgens de makelaar wordt herfinancieren bij een andere bank ook een moeilijk verhaal, omdat er een ''gentlemans agreement' is dat banken geen probleem gevallen van elkaar herfinancieren. Alleen de Rabobank zou dit op papier doen ? Maar doen ze dat inderdaad ook in de praktijk ?

Zijn er mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben ? En hoe hebben jullie dat opgelost ?

In mijn ogen faalt het vangnet van de NHG behoorlijk en werken de banken ook totaal niet mee aan herfinanciering. Je wordt dus echt gedwongen om in een huis te blijven wonen, terwijl je eigenlijk verder wilt gaan met je leven.

Alvast bedankt voor jullie hulp

M.vr.gr,
Jeroen

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Restschuld Hypotheek Quion

Ongelezen bericht door birgitske »

Dit is wel een groot probleem in NL. Zijn er helemaal geen banken die mee willen werken?
Misschien een werkgever die wat extra's wilt doen voor zijn personeel?

Gesloten