LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Robert P M
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 19:13

Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door Robert P M »

Ls

Ik kan mijn huis verkopen tegen een zeer goede prijs.
Dan blijft er nog plm 12.500 aan consumptieve lening, gekoppeld aan de woning, over.

Ik krijg niet duidelijk hoe ik dit op een fatsoenlijke manier kan regelen.
De SNS, waar de hypotheek loopt, zegt: Zoek ergens anders financiering en als dat niet lukt romen wij je inkomen af tot het uiterste minimum net zolang tot alles betaald is.
Oh ja en de woning moet op mijn kosten extra getaxeerd worden. :shock:

Ik krijg geen financiering want bij de aanvraag staat het consumptieve krediet op het scherm. Als ik probeer uit te leggen dat dit krediet dus ingelost gaat worden met die financiering, kijken ze me glazig aan.
Het resultaat blijft hetzelfde, ik Krijg geen krediet.

Zelf was ik in de veronderstelling, omdat het mij ook zo uitgelegd was door een SNS medewerker, dat het krediet omgezet zou worden naar een regulier flexibel krediet, dan wel een pl, die gewoon afgelost kan worden.

Ik wil heel graag aflossen, ik wil ook heel graag verder met mijn leven en zie graag een normale oplossing.
Heeft iemand hier ervaring mee??
Wat kan ik doen om gewoon die restschuld in normale termijnen af te lossen?

Of is het verstandiger om de verkoop af te blazen en gewoon te blijven zitten? Ik kan mijn hypotheek betalen maar het achterstallig onderhoud niet. Groot, oud, huis,

Is het niet voor de hand liggend dat de SNS met mij kijkt naar hoe we er samen uitkomen i.p.v. mij laat bungelen (zo voelt het namelijk, na 18 jaar keurig alles betaald te hebben)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door renewouters »

Misschien, gezien de huidige gekte op de woningmarkt, nog heel even wachten met verkopen, totdat de prijs 12.500 euro is gestegen? Ik weet niet welke prijsklasse je huis valt, maar ik zie zelfs in provinciestadjes als Dordrecht al dat bij huizen van ca. 250...300k wordt overboden met dat soort marges.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die “zeer goede prijs” dekt blijkbaar nog steeds niet de leningen die verbonden zijn aan uw woning.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Misschien, gezien de huidige gekte op de woningmarkt, nog heel even wachten met verkopen, totdat de prijs 12.500 euro is gestegen?
En hoe hoog wordt de restschuld als er een eind komt aan wat je zelf al gekte noemt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Zelf was ik in de veronderstelling, omdat het mij ook zo uitgelegd was door een SNS medewerker, dat het krediet omgezet zou worden naar een regulier flexibel krediet, dan wel een pl, die gewoon afgelost kan worden.
Dat kan alleen als je voldoende inkomen hebt in verhouding tot de lening. Blijkbaar is de benodigde lening hoger dan wat je volgens de normen 'mag' lenen. Met een huis als onderpand is dat niet zo'n probleem, maar zonder onderpand wel.

Als je vervolgens alsnog gaat verkopen, dan zit je met een gat waar sns formeel geen lening voor mag verstrekken. Dan willen ze je blijkbaar nog wel dat geld voorschieten, als ik je verhaal zo lees, maar dan moeten ze dat bij het BKR wel aanmelden als een 'niet toegestane' schuld. Die moet je vervolgens inderdaad zo snel mogelijk inlopen, maar die codering blijft tot vijf jaar na aflossing van de schuld zichtbaar. Niet handig als je in de tussentijd een huis wilt kopen (of een andere lening wilt afsluiten).

Was je trouwens al wel aan het aflossen op die lening?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door JozJan »

kweenie schreef:Als je vervolgens alsnog gaat verkopen, dan zit je met een gat waar sns formeel geen lening voor mag verstrekken. Dan willen ze je blijkbaar nog wel dat geld voorschieten, als ik je verhaal zo lees, maar dan moeten ze dat bij het BKR wel aanmelden als een 'niet toegestane' schuld. Die moet je vervolgens inderdaad zo snel mogelijk inlopen, maar die codering blijft tot vijf jaar na aflossing van de schuld zichtbaar.
Waarom zou SNS geen lening mogen verstrekken voor het tekort dat ontstaat bij verkoop? Volgens mij mag dat wel degelijk. En de rente is nog eens aftrekbaar ook (max 15 jaar; regeling geldig tot eind dit jaar). Daarbij is het in ieder belang om het tekort te herfinancieren in een 'gewone' lening (pl, géén dk!). Dan wordt het tekort namelijk binnen redelijke termijn afgelost, de bank ontvangt rente op die lening en er is geen negatieve BKR codering. Als er niet wordt hergefinancierd ontstaat inderdaad een schuld die bij bkr moet worden gemeld.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

JozJan schreef:Waarom zou SNS geen lening mogen verstrekken voor het tekort dat ontstaat bij verkoop? Volgens mij mag dat wel degelijk.
Jazeker, mits aan inkomensnormen wordt gehouden! Dat zie je volgens mij even over het hoofd en ben je vergeten in de quote mee te nemen.

atlas1302

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik sluit me aan bij renewouters, verkopen ga je het zeker doen en wacht eventjes af op de SUPER koper, want die loopt rond. Kopen en verkopen heeft tijd en geduld nodig, neem dat maar van mij aan. Je hebt toch geen haast??

stofzuigertje

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet iedereen zit op een restauratie object te wachten en de huidige markt, hoe lang nog?

Ik zie veel onzekerheid voor dit soort woningen en lastig rond krijgen als je een koper vind, onder voorbehoud hypo want dat kan nog wel eens langer duren dan U denkt.
Ik zou het advies van nog jaartje wachten daarom niet geven.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

Een jaartje wachten maakt het onderhoud alleen maar "achterstalliger" , en kost weer een jaar hypotheek.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
renewouters schreef:Misschien, gezien de huidige gekte op de woningmarkt, nog heel even wachten met verkopen, totdat de prijs 12.500 euro is gestegen?
En hoe hoog wordt de restschuld als er een eind komt aan wat je zelf al gekte noemt?
Ik heb het niet over jaren maar over maanden of een jaar. En zolang blijven de prijzen nog wel even stijgen. Er zijn voorlopig nog geen zaken die de woningprijzen negatief zullen beïnvloeden. Rente is nog steeds laag, tekort aan woningen, woningen zijn nog steeds relatief goedkoop, economie draait heel goed. En met "gekte" bedoel ik de snelle prijsstijgingen die nu plaatvinden. Die zullen op een gegeven moment minder worden, maar ik zie de verkoopprijzen niet meteen kelderen zoals in het verleden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Er zijn voorlopig nog geen zaken die de woningprijzen negatief zullen beïnvloeden. Rente is nog steeds laag, tekort aan woningen, woningen zijn nog steeds relatief goedkoop, economie draait heel goed.
ECB gaat op korte termijn stimuleringsprogramma verder afbouwen. Ik sluit niet uit dat hierdoor de rente gaat stijgen, dit heeft direct invloed op hoogte van hypotheken die banken kunnen/willen verstrekken, en dus de huizenprijzen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Restschuld hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat kan ik doen om gewoon die restschuld in normale termijnen af te lossen?

Of is het verstandiger om de verkoop af te blazen en gewoon te blijven zitten? Ik kan mijn hypotheek betalen maar het achterstallig onderhoud niet. Groot, oud, huis,
Eigenlijk zou je moeten beginnen met kijken hoeveel je 'gewoon' zou kunnen lenen op basis van het inkomen (en eventueel de leeftijd). Vervolgens kun je, ook aan de hand van de hypotheek en de verkoopkosten, bepalen hoeveel je huis minimaal moet opbrengen. Een goede adviseur kan die zo voor je op een rijtje zetten en zou ook een fatsoenlijke bank voor de lening kunnen regelen, als je dat zou willen.

Vervolgens kun je proberen je huis te verkopen. Willen de kopers niet meer betalen dan wat je minimaal nodig hebt? Dan laat je de verkoop niet doorgaan. Ook al is het nog zo'n 'goed' bod. De potentiële kopers kunnen dan ofwel meer bieden, ofwel afhaken.

Zelf kun je in de tussentijd alles eraan proberen te doen om het huis in een zo goed mogelijke staat te houden/krijgen en om de schuld proberen te verlagen.

Gesloten