LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel te hoge boeterente SNS

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
meedenken
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 13:33

Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door meedenken »

Ik heb bezwaar aangetekend tegen de berekening van de (daardoor veel te hoge) boeterente die SNS in rekening bracht.
Volgens SNS geldt de nieuwe Europese richtlijn alleen voor vergoedingsrente die in rekening wordt gebracht bij aflossing.
Dat zou ook gelden voor de leidraad die de AFM op 20 maart 2017 heeft gepubliceerd. Wie kan mij vertellen of deze stelling van de SNS juist is.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 nov 2017 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Voor de beeldvorming een vraag: waarom is jouw boeterente in rekening gebracht?
Ik begrijp dat het niet om (algehele) aflossing gaat.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door jonis »

meedenken schreef:Ik heb bezwaar aangetekend tegen de berekening van de (daardoor veel te hoge) boeterente die SNS in rekening bracht.
Volgens SNS geldt de nieuwe Europese richtlijn alleen voor vergoedingsrente die in rekening wordt gebracht bij aflossing.
Dat zou ook gelden voor de leidraad die de AFM op 20 maart 2017 heeft gepubliceerd. Wie kan mij vertellen of deze stelling van de SNS juist is.
Dan is de vraag natuurlijk; waar hebben ze de boete voor jou voor in rekening gebracht?
De leidraad geld idd voor vervroegd aflossen en bijv ook dus niet voor rentemiddeling.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door Franskia »

Je kunt op de website van de AFM heel veel informatie vinden m.b.t. dit onderwerp. Daar zie je ook veel voorbeelden van de verschillende aflossingsvormen en de al dan niet daarvoor geldende regels

maryvansoest
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:06

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door maryvansoest »

Nou hypotrust kan er ook wat van. Drie jaar gelden nog € 28.000,00 boete en nu € 26.000,00 boete. Volgens mij hebben de banken niets van de crisis geleerd en zijn ze weer vrolijk iedereen aan het besodemieteren.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door jonis »

maryvansoest schreef:Nou hypotrust kan er ook wat van. Drie jaar gelden nog € 28.000,00 boete en nu € 26.000,00 boete. Volgens mij hebben de banken niets van de crisis geleerd en zijn ze weer vrolijk iedereen aan het besodemieteren.
ik herhaal het nog maar eens voor je :wink: ;

Dat de boete niet of weinig verschilt met 3 jaar geleden heeft te maken met dat er waarschijnlijk ook niet of weinig is afgelost in de tussentijd enerzijds en anderzijds dat de referentie rente tov 3 jaar geleden verder is gedaald, ondanks dat het een kortere resterende periode is.
M.n. langere rentes zijn laatste paar jaren fors gedaald.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Veel te hoge boeterente SNS

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. De huidige rente waarmee wordt vergeleken, bijvoorbeeld die voor een rentevaste periode van vijf jaar, is inmiddels veel lager dan de rente waar tweeënhalf jaar geleden werd vergeleken. Het renteverschil tussen je huidige rente en de vergeliikingsrente is daardoor ongeveer een kwart hoger.

De boete per jaar is dus ook ongeveer een kwart hoger. Dus ondanks dat de tijd waarover gerekend wordt ongeveer eenderde korter is, zal de boete maar ongeveer 15% lager zijn.

Gesloten