LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkapte lening terug betalen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkapte lening terug betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U ziet het tov die lening/ schenking van uw ouders echt veel te zwaar.

Het is simpel. Uw ouders mogen u gezien uw leeftijd die € 20.000 voor de aankoop van een huis schenken. Vindt de belastingdienst ook fijn, want dan is er geen aftrekbare hypotheekrente over dat stuk.

Verder interesseert het de belastingdienst helemaal niets als u volgend jaar € 2.000 aan uw ouders geeft voor hun verjaardag of trouwdag, of wat dan ook. Dat bedrag stelt helemaal niets voor.

Dus u raakt het huis niet kwijt, komt niet in een systeem van fraude of gevolgen bij de bank. .

Als u overigens officieel zou lenen bij uw ouders, maar dat geeft al problemen met de hoogte van de hypotheek zoals u schrijft, hoeft u helemaal geen 6 procent rente te betalen, want dan zou u de hoogte van de hypotheekrente aan kunnen houden of hooguit een kwart meer.
Edit tikfout.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 05 jun 2018 00:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkapte lening terug betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou Renewouters, het was niet zozeer bedoeld om die 600 of 650 als verschil te duiden. Ik kan iedere maand met mijn loon makkelijk 1300-1400 aan vaste lasten (daar rekening ik dus hypotheek, stroom, gas, verzekeringen en boodschappen in mee) betalen (dat is dus mijn nettoloon minus iedere maand wat sparen en een avondje stappen en dergelijke). Met een hypotheek van 600 euro is dit makkelijk te halen, lijkt me. Zelf krijg ik niets eens 500 per maand aan hypotheek, wat vrij krom is, omdat de sociale huurlasten hier hoger liggen.

In mijn ogen moet een bank veel meer naar de persoonlijke situatie van mensen kijken. Ik heb geluk dat ik een vader heb, die garant wil staan voor het volledige bedrag van de woning die ik op het oog heb, omdat deze zich wel verdiept in mijn financiële en persoonlijke situatie.

Wij hebben samen alles op een rijtje gezet en voor de nieuwbouwappartementen waar ik binnenkort op gesprek ga heb ik 500 per maand aan hypotheek en houd ik per maand nog ruim 300 euro over van de 'maximale vaste lasten' die ik in onze ogen kan dragen.

Het kromme is dus dat ik in die situatie nog eens 300 extra per maand kan overhouden (en uiteraard, er zullen weleens onvoorziene uitgaven langs komen, maar daar is dus rekening mee gehouden), maar de bank zegt dat ik dat niet kan betalen, maar als ik een sociale huurwoning zou krijgen, dan ben ik waarschijnlijk iedere maand even veel kwijt. En dan is het ook helemaal weg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkapte lening terug betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Henkdeeerste schreef: Al zou ik mijn baan verliezen ( vast contract ) of door ziekte in de WW belanden en daardoor het huis gedwongen moeten verkopen. Kom ik binnen 10 jaar in aanmerking voor een sociale huurwoning en zou ik recht hebben op huursubsidie omdat ik onder de 19.500 bruto loon per jaar zit. Natuurlijk verreweg van ideaal.
Het probleem is dat er totaal geen garantie is dat je je woning zonder restschuld kunt verkopen als je je hypotheek niet meer kunt betalen. Voor het zelfde geld zou je met een restschuld van dertigduizend euro blijven zitten. Of nog erger, zou je de woning niet eens kunnen verkopen omdat je in dat geval met een te hoge restschuld zonder onderpand zou zitten.

Om die reden zijn de regels voor de banken, door schade en schande wijs geworden, terecht behoorlijk streng.
Echter het andere scenario is dat ik binnen 10 jaar een vaste vriendin krijg die bij mij komt inwonen en meebetaald aan de kosten van het huis. Daarnaast zit ik in het 3e jaar van een hbo studie die ik duaal doe met een vast contract bij mij huidige werkgever. Daardoor geniet ik een uitzicht van doorgroei kansen binnen mijn bedrijf waardoor ik betreft mijn huidige loon nog veel kan groeien.

Al met al zie ik het erg positief.
Als je zo snel stijgt, dan kun je dus beter gewoon nog even wachten tot je inkomen zodanig is dat je wel zonder problemen deze woning kunt kopen.

Of je kunt, wat al gesuggereerd is, ergens anders en woning zoeken. Ook in de Randstad zijn er nog wel betaalbare woningen. Maar misschien niet precies op de plek die jij wilt. Dan is het een kwestie van je wensen aanpassen.

Maar de meest simpele oplossing is werken met een leen en terugschenk constructie. Jij leent 50.000 van je ouders, waarover je bijvoorbeeld 5% rente over betaalt, 2500 per jaar. Je krijgt daarvan ongeveer 40% weer van de belastingen terug, zodat het je per saldo ongeveer 1500 euro per jaar kost. Je ouders kunnen je dan jaarlijks 1500 schenken, zodat die 50.000 jou per saldo niets kost, terwijl je ouders er wel 2500 min 1500 is 1.000 rente aan overhouden, dus ongeveer 2% rente. Beter dan een spaarrekening.

Met zulke constructies zijn de geldverstrekkers wel bekend en een goede adviseur weet wel hoe hij dat moet aanpakken. (Overigens kan een goede adviseur ook wel wat doen met je toekomstperspectief en een 'explain'. Maar daarvoor zul je niet bij de grote ketens moeten zijn. Neezeker niet.)

stofzuigertje

Re: Verkapte lening terug betalen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Even het huisje?

Ik lees alles nogmaals en zie dat je €160.000,- nodig hebt, maar dit loopt al tijdje.
In de Randstad gaat het zo snel, dat wat je zag vermoedelijk allang weg is.

Verder heb je voor dit soort bedragen een erg klein appartement en als je partner vind en verder wil gaan vaak te klein.... of koop je oude zooi en duur onderhoud wat vele vergeten in de binnenstad... en zag je alleen de koopprijs of waren er nog service kosten per maand?
Dit naast alle belastingen die huurders niet kregen, zodra je met alle hier gegeven adviezen het rond zou hebben.... ben je vermoedelijk te laat en er is zeer weinig op www.jaap.nl in deze prijsklasse.

Kijk eens naar mede studente want studie + werk.... als zij ook nog goede ouders heeft die bij kunnen springen en zij graag uit dure kamer wilde en liever iets ruimer en beter zou willen wonen.... ze zal niet jou maar je woon situatie als relatie nemen en jou er dan maar bij!

Als een verlegen student op TU Delft met 80% jongens binnen 1 week 7 meiden versierde, ja, willen ze deze verlegen jongen of de ruime woning?

zoek eens nu een partner die 50% mede-eigenaar wil worden!
Net als de Delftse situatie kun je dan hier komen klagen als je niet kunt kiezen, de mooiste of rijkste of wil ze alles betalen omdat haar ouders geld zat hebben?

Denk hier eens over na!

Gesloten