Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
15 jan 2024 14:17
Zie https://www.devolksbank.nl/verantwoord- ... rugbetalen. De Volksbank stelt klanten maximaal 5 jaar te laten afbetalen op de restschuld van een hypotheek op basis van betaalafspraken.
Je kijkt naar bijna 20 jaar geleden met de regels van nu in de hand. Toen bestonden termen als zorgplicht in de praktijk nog helemaal niet.

Dit soort oude zaken wordt al heel lang niet meer door SNS (tegenwoordig Volksbank) zelf behandeld, maar door één van de vele incassopartners of de opkoper van deze schuld. Dit soort statements als waar Ts naar verwijst zijn van toepassing als er nu een restschuld ontstaat. Op dat moment moeten die afspraken immers gemaakt worden. Natuurlijk kan je het wel meenemen in je betoog als je een voorstel TFK doet, maar da's een ander verhaal.
Speedy123 schreef:
15 jan 2024 14:17
Ik heb het vermoeden dat er andere zaken spelen maar uit het verhaal van TS kan ik dat verder niet afleiden.
Waarschijnlijk omdat dat helemaal niet van belang is... TS moet vooral eerst duidelijkheid geven (of krijgen) over de omvang en toepasselijkheid van de overeenkomst TFK die hij had gesloten. Dat is immers waar deze discussie om draait.
16again schreef:
15 jan 2024 14:31
Moneyman schreef:
15 jan 2024 13:51
16again schreef:
15 jan 2024 13:34
Inmiddels is de hoofdsom al 2 x betaald.
Ja, en dus?
Met WSNP was slechts een fractie betaald, en was het al jaren klaar.
Irrelevant. Die keus heeft TS immers bewust juist niet gemaakt.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De schulden van de partner kunnen op een heel simpele manier bij Ts op het bordje belanden: door in algehele gemeenschap van goederen te trouwen. Er zijn diverse onvoordelige beslissingen gemaakt, waaronder het niet doorgeven dan adreswijziging(en). Al eerder bleek dat door de bank/incassubureau het juiste adres niet gebruikt was, maar dat betekent niet dat ze het op dat moment ook aanpassen (is inmiddels ook voor Ts duidelijk geworden).
Alle papieren goed lezen is er ook zo eentje die niet helemaal gelukt is in het proces; wat staat er in de stukken over de finale kwijting ?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
15 jan 2024 14:31
16again schreef:
15 jan 2024 14:31
Met WSNP was slechts een fractie betaald, en was het al jaren klaar.
Irrelevant. Die keus heeft TS immers bewust juist niet gemaakt.
En net zo irrelevant als jouw respect voor die keuze.
Het punt van Speedy123 en mij is inmiddels wel duidelijk

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
15 jan 2024 14:31


Dit soort oude zaken wordt al heel lang niet meer door SNS (tegenwoordig Volksbank) zelf behandeld, maar door één van de vele incassopartners of de opkoper van deze schuld. Dit soort statements als waar Ts naar verwijst zijn van toepassing als er nu een restschuld ontstaat. Op dat moment moeten die afspraken immers gemaakt worden. Natuurlijk kan je het wel meenemen in je betoog als je een voorstel TFK doet, maar da's een ander verhaal.
Dat is niet wat TS stelt. Die zegt dat hij wel degelijk met de bank praat en dat die inzicht willen hebben in zijn huidige financiele situatie.
Valt ook niet te praten met de bank wordt dan alleen nog maar boos als ik ze aan de lijn krijg
Vragen dan om mijn gegevens van nu om kwijtschelding en die zijn nu beter dan toen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
15 jan 2024 15:02
De schulden van de partner kunnen op een heel simpele manier bij Ts op het bordje belanden: door in algehele gemeenschap van goederen te trouwen. Er zijn diverse onvoordelige beslissingen gemaakt, waaronder het niet doorgeven dan adreswijziging(en). Al eerder bleek dat door de bank/incassubureau het juiste adres niet gebruikt was, maar dat betekent niet dat ze het op dat moment ook aanpassen (is inmiddels ook voor Ts duidelijk geworden).
Alle papieren goed lezen is er ook zo eentje die niet helemaal gelukt is in het proces; wat staat er in de stukken over de finale kwijting ?
Dat is niet mogelijk want de restschuld is volledig op het bordje van TS terecht gekomen. TS stelde dat hij in 2003 alleen de hypotheek kon nemen omdat zijn partner destijds teveel schulden had.

Was TS nadien ergens tussen 2003-2005 getrouwd in gemeenschap van goederen dan zou ook de inmiddels ex partner aansprakelijk zijn voor de rest schuld.

Vandaar dat ik niet helemaal begrijp hoe TS met de schulden van zijn partner is te komen zitten waardoor TS niet in staat was de maandelijkse hypothecaire aflossing te betalen wat uiteindelijk resulteerde in een restschuld van 40.000 euro die volledig op zijn conto terecht kwam.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat kan ik doen met restschuld hypotheek?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
15 jan 2024 15:23
Moneyman schreef:
15 jan 2024 14:31
Dit soort oude zaken wordt al heel lang niet meer door SNS (tegenwoordig Volksbank) zelf behandeld, maar door één van de vele incassopartners of de opkoper van deze schuld. Dit soort statements als waar Ts naar verwijst zijn van toepassing als er nu een restschuld ontstaat. Op dat moment moeten die afspraken immers gemaakt worden. Natuurlijk kan je het wel meenemen in je betoog als je een voorstel TFK doet, maar da's een ander verhaal.
Dat is niet wat TS stelt. Die zegt dat hij wel degelijk met de bank praat en dat die inzicht willen hebben in zijn huidige financiele situatie.
Valt ook niet te praten met de bank wordt dan alleen nog maar boos als ik ze aan de lijn krijg
Vragen dan om mijn gegevens van nu om kwijtschelding en die zijn nu beter dan toen.
Uiteraard vraagt de bank of diens incassopartner om de actuele financiële gegevens als ze een verzoek TFK willen beoordelen. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze die beoordeling tegen de voorwaarden van nu gaan doen.
Bovendien wil TS helemaal geen aanbod TFK doen, want dat is nu juist wat hij volgens hem al gedaan heeft.

Maar goed, laat TS eerst maar antwoord geven op de meermaals gestelde vraag hierover.

Plaats reactie