LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Sylvaantje21
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:02

Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Sylvaantje21 »

Beste mensen!
Enkele maanden geleden heb ik een woning gekocht.
Het is een nieuwbouw huis, en er is nog niet begonnen aan de bouw.
Mijn hypotheek adviseur maakte berekeningen en zei dat de hypotheek geen probleem was.
Maar nu 5 weken later blijkt dat ik de hypotheek niet rond kan krijgen.
Dus tot overmaat van ramp, is ook de termijn van 3 weken verstreken waarin ik er kosteloos onderuit kan, in geval van het niet rondkrijgen van de hypotheek!
Een beetje naif dat ik het zover heb laten komen, ik weet het :(
Want ik had me beter moeten verdiepen in de hypotheek voorwaarden,zodat ik had geweten dat ik maar 2 weken had om hem rond te krijgen!
Maar omdat ik een hypotheek adviseur had, dacht ik er te makkelijk over.
En ging er van uit dat de hypotheek adviseur alles wel netjes regelde.

Dus al met al, word ik volgens de adviseur nu in gebreken gesteld,
vanwege dat ik de koop buiten de regeltermijn ontbonden moet worden.
In het koopcontract staat dat ik bij het niet rondkrijgen in deze situatie 10%
van de koopsom moet betalen, aangezien mijn huis 160 000 euro is, komt dit neer op zon 16000 euro,ik raak al in paniek als ik dit bedrag zie,hiet moet ik een heel jaar voor werken!

Maar nu lees ik op diverse forrums dat je niet altijd 10% hoeft te betalen
van de koopsom van het huis maar dat de rechter bepaald hoe hoog de boette moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoeveel procent moest u betalen
als u niet die 10% hoefde te betalen??

Groetjes een hopeloze meid!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sylvaantje21 schreef:Mijn hypotheek adviseur maakte berekeningen en zei dat de hypotheek geen probleem was.

De offerte aanvragen liepen via die adviseur?

Heb je iets zwart op wit van die adviseur?
Sylvaantje21 schreef:Maar omdat ik een hypotheek adviseur had, dacht ik er te makkelijk over.
En ging er van uit dat de hypotheek adviseur alles wel netjes regelde.
Ben je nu gelijk genezen van het idee dat een hypotheekadviseur iets voor je kan betekenen, behalve ellende?

Advies: stuur een aangetekende brief naar die adviseur met de mededeling dat hij z'n zorgplicht jegens jou, niet is nagekomen door niet -binnen de in het koopcontract gestelde termijn- aan jou mede te delen dat de hypotheekoffertes niet rond kwamen (of iets dergelijks).

Stel hem aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het niet na kunnen komen van de verplichtingen.

Schakel evt. een rechtbijstandverzekering/advocaat of juridisch loket in!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Maar nu lees ik op diverse forrums dat je niet altijd 10% hoeft te betalen
van de koopsom van het huis maar dat de rechter bepaald hoe hoog de boette moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoeveel procent moest u betalen
als u niet die 10% hoefde te betalen??
Die 10% boete is ongeveer de standaard. De rechter wijkt hier alleen van af als er speciale omstandigheden zijn.
In de posting heeft u geen speciale omstandigheden genoemd, reden waarom ik niet inzie waarom de boete gematigd zou kunnen worden
komt dit neer op zon 16000 euro,ik raak al in paniek als ik dit bedrag zie,hiet moet ik een heel jaar voor werken!
Als dit klopt dan zie ik absoluut niet in hoe U in hemelsnaam een hypotheek van 160.000 euro kunt krijgen en betalen... :?

beschuitje
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 okt 2011 19:38

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door beschuitje »

Als dit klopt dan zie ik absoluut niet in hoe U in hemelsnaam een hypotheek van 160.000 euro kunt krijgen en betalen... :?
Daarom is de hypotheek ook afgewezen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Daarom is de hypotheek ook afgewezen.
Dat begrijp ik. Maar het is niet zo een klein beetje ernaast.

Voor dit salaris kan men geen enkele hypotheek voor een huis krijgen, dat een adviseur er uberhaupt aan begint ...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door CB »

Leo The Emperor schreef:
Voor dit salaris kan men geen enkele hypotheek voor een huis krijgen, dat een adviseur er uberhaupt aan begint ...
Zou je ook van TS kunnen zeggen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Zou je ook van TS kunnen zeggen. 1% rente is al het hele jaarinkomen.
?? mijn posting is ook bedoeld voor TS

(en 1% van 160.000 is 1.600 euro)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Leo The Emperor schreef:Voor dit salaris kan men geen enkele hypotheek voor een huis krijgen, dat een adviseur er uberhaupt aan begint ...
Die zal wel meedelen in de koek die "10% boete" heet. Makkelijk verdiend over de rug van een welwillende klant.

Sylvaantje21
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:02

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Sylvaantje21 »

Ik heb de offerte met de adviseur ingevult, hierna heeft hij alles opgestuurd naar de bank, hij zei dat het oke was!
Omdat ik maar niks hoorde van de offerte ging ik ..mar zelf bellen
naar enkele weken.
En toen kwam ik er achter via de bank dat ik de hypotheek helemaal
niet kon krijgen.
En dat ik er een jaar voor moet werken, dat was bij wijs van spreken, ik verdien wel iets meer, maar schiet zon 15000 euro te kort!
En zou echt niet weten hoe ik die ooit zou kunnen terug betalen.
Ik weet iig nu dat je een hypotheekadviseur ook niet in handen hoeft te nemen als je je zaakjes goed geregeld wilt hebben,en zie dat ik niet het enige slachtoffer ben, als ik zo op het forrum kijk..

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sylvaantje21 schreef:Ik heb de offerte met de adviseur ingevult, hierna heeft hij alles opgestuurd naar de bank, hij zei dat het oke was!
Er lag dus wél een offerte van de (een) bank !?!?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door CB »

Leo The Emperor schreef:
(en 1% van 160.000 is 1.600 euro)
Je was te vlug voor mij, of ik was te laat met weghalen. :wink:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Brainless »

Fiesiekus schreef:
Sylvaantje21 schreef:Ik heb de offerte met de adviseur ingevult, hierna heeft hij alles opgestuurd naar de bank, hij zei dat het oke was!
Er lag dus wél een offerte van de (een) bank !?!?
Ik denk een aanvraag voor een offerte.
Een officiële offerte hoeft nl. niet meer worden ingevuld, maar alleen nog maar ondertekend te worden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Dat zal hoogst waarschijnlijk het geval zijn (geweest).
Sylvaantje21 schreef:Ik weet iig nu dat je een hypotheekadviseur ook niet in handen hoeft te nemen als je je zaakjes goed geregeld wilt hebben,en zie dat ik niet het enige slachtoffer ben, als ik zo op het forrum kijk..
Krijg hier een nare smaak van in mijn mond; mevrouw kan van geen kanten een hypotheek ophoesten en de hypotheekadviseur doet net als of het allemaal oké is en goed komt. Terwijl ie van te voren wist of had kunnen weten, dat het voor geen kanten in orde kon komen!

De lulhannes!

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:Dat zal hoogst waarschijnlijk het geval zijn (geweest).
Sylvaantje21 schreef:Ik weet iig nu dat je een hypotheekadviseur ook niet in handen hoeft te nemen als je je zaakjes goed geregeld wilt hebben,en zie dat ik niet het enige slachtoffer ben, als ik zo op het forrum kijk..
Krijg hier een nare smaak van in mijn mond; mevrouw kan van geen kanten een hypotheek ophoesten en de hypotheekadviseur doet net als of het allemaal oké is en goed komt. Terwijl ie van te voren wist of had kunnen weten, dat het voor geen kanten in orde kon komen!

De lulhannes!

Is dat zo......????

En dat ik er een jaar voor moet werken, dat was bij wijs van spreken, ik verdien wel iets meer, maar schiet zon 15000 euro te kort!
15.000 te kort....is dat inkomen te kort òf hypotheeksom wat ze max minder kan lenen voor de woning te kopen: bijv max hypotheek 145.000,-: want dan komt ze slechts ± 3.500,- jaarsalaris bruto te kort......zou het dan van te voren zo'n duidelijk zwart/wit "lulhannes" verhaal zijn geweest.....zou het 15.000 inkomen te kort zijn praat je bijv. over max te lenen <100.000,- : .......wie gaat dan naar een huis van 160.000,- kijken.... + handtekening zetten???


De mate waarin jij hierin de verantwoording geheel op de adviseur (en het is maar 1 onduidelijke kant van het verhaal) schuift deugt van geen kant; want ik snap al gewoon niet hoe je een woning + hypotheek kunt overwegen als je al slapeloze nachten hebt van 16.000,- terwijl het bij de hypotheek om 10x zoveel gaat...


Ik zou haast denken dat je vooringenomen bent....

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door bolleke »

Fiesiekus schreef: Krijg hier een nare smaak van in mijn mond; mevrouw kan van geen kanten een hypotheek ophoesten en de hypotheekadviseur doet net als of het allemaal oké is en goed komt. Terwijl ie van te voren wist of had kunnen weten, dat het voor geen kanten in orde kon komen!

De lulhannes!
Denk je dit nu echt? nee toch.... Als je dit echt denkt dan ben echt heel heel erg z**k van geest.
Je denkt toch niet dat een hypotheekadviseur werk verricht, terwijl het niet zou passen, of de hypotheek rond kan krijgen en hij geen MEGA PROVISIE zou ontvangen? O nee, je denkt natuurlijk dat deze hypotheekboer samen heult met de verkopers en samen de 10% verdelen.

Stom van me dat ik daar niet aan dacht!

Geloof mij maar meneer Fiesiekus, er zijn mensen inderdaad niet goed geadviseerd in het verleden, dat zal ik ook niet ontkennen, maar hoe vaak ik klanten ben tegengekomen die zaken rooskleuriger hebben voorgesteld dan dat ze werkelijk zijn....... En dan het het altijd de andere partij die het niett goed doet......

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door CB »

jonis schreef:
Fiesiekus schreef:Dat zal hoogst waarschijnlijk het geval zijn (geweest).
Sylvaantje21 schreef:Ik weet iig nu dat je een hypotheekadviseur ook niet in handen hoeft te nemen als je je zaakjes goed geregeld wilt hebben,en zie dat ik niet het enige slachtoffer ben, als ik zo op het forrum kijk..
Krijg hier een nare smaak van in mijn mond; mevrouw kan van geen kanten een hypotheek ophoesten en de hypotheekadviseur doet net als of het allemaal oké is en goed komt. Terwijl ie van te voren wist of had kunnen weten, dat het voor geen kanten in orde kon komen!

De lulhannes!

Is dat zo......????
Zo gaat dat nou eenmaal bij Fiesiekus. Als hij wat leest en er staat het woord "Hypotheekadviseur" bij, dan raken zijn grijze cellen verlamd en slaat hij wartaal uit.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

bolleke schreef:Je denkt toch niet dat een hypotheekadviseur werk verricht, terwijl het niet zou passen, of de hypotheek rond kan krijgen en hij geen MEGA PROVISIE zou ontvangen? O nee, je denkt natuurlijk dat deze hypotheekboer samen heult met de verkopers en samen de 10% verdelen.

Stom van me dat ik daar niet aan dacht!
Fijn dat ik je dan op het juiste idee heb gebracht.

Die mevrouw komt nietvermoedend bij de hypotheekadviseur, geeft openheid van financiële zaken. De hypotheekadviseur weet donders goed dat mevrouw met haar inkomen, die hypotheek helemaal niet zal krijgen, maar wil toch verdienen aan een vrouw met een laag inkomen. Geen MEGA PROVISIE, dan meedelen in de koek die "10% boete" heet. Geld is geld voor een hypotheekadviseur en graaien zoveel als je maar kan, over de ruggen van de laagstbetaalden.

"Dus mevrouwtje, dat is geen probleem, komt allemaal dik in orde", roept ie dan (de slijmerd, zo bind je je klanten). Mevrouw tekent het koopcontract en zodra de termijn is verstreken, meldt die hypotheekadviseur..."jammer mevrouwtje, u kunt gek genoeg geen hypotheek krijgen, dat blijkt nu pas", hetgeen ie dat al lang van te voren wist. En mevrouwtje zit met de 10% boete.

Dat hebben de hypotheekadviseur en de projectontwikkelaar/aannemer/makelaar fijn onderling bekokstoofd en ieder vangt zijn deel. Zo is de gang van zaken sinds de huizen- en hypothekenmarkt op z'n gat ligt. Niet verdienen aan hypotheken, dan verdienen aan niet-hypotheken.

"Vooringenomen"...'t is maar hoe je het noemt. Ik heb de nodige ervaringen (om kotsmisselijk van te worden) met hypotheekadviseurs, als je dat "vooringenomen" noemt, mij best!

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als adviseur inventariseer je alle informatie van de klant. Op basis daarvan kun je de mogelijkheden vaststellen en de aanvraag bij de gekozen geldverstrekker indienen.

De geldverstrekker brengt een offerte uit, onder voorbehoud van de juisthjeid van aan te leveren stukken. In dit traject kan dus nog van alles mis gaan. Wat ik wel interessant zou vinden, WAAROM de geldverstrekker de hypotheek niet wil verstrekken.

Deze vraag komt in dit soort klachtentopics iedere keer weer naar boven. Want er kan van alles aan de hand zijn. Een afwijkende werkgeversverklaring, ontoereikende taxatie, een plotseling bekend wordende BKR registratie, een niet geaccepteerde levensverzekering etc.etc.

Het juiste probleem komt dus niet naar voren en de TS krijgt dus ook geen juist antwoord op zijn of haar vraag. Ook niet in dit geval. De oorzaak ligt in oeverloze discussies, veroorzaakt door zinloze aannames en kretologie.

Jammer van dit forum. Hoofdschuldige is de moderatie, die niet ingrijpt en dus niet het belang van de vragensteller dient. Gelukkig zijn er wel goede hypothekenfora te vinden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

een vraag, een antwoord schreef: Wat ik wel interessant zou vinden, WAAROM de geldverstrekker de hypotheek niet wil verstrekken.
Nou, heel simpel:
Leo The Emperor schreef:
komt dit neer op zon 16000 euro,ik raak al in paniek als ik dit bedrag zie,hiet moet ik een heel jaar voor werken!
Als dit klopt dan zie ik absoluut niet in hoe U in hemelsnaam een hypotheek van 160.000 euro kunt krijgen en betalen... :?
En dat wist die hypotheekadviseur van tevoren donders goed.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Wie ervaring met Boete bij niet rondkomen hypotheek?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Onzin, dan wordt er niet eens een offerte uitgebracht. En een offerte aanvragen met onjuiste inkomensgegevens is ook onzin, omdat het inkomen aangetoond moet worden d.m.v. salarisstrook en een werkgeversverklaring.

Kritisch meediscussiëren is zinvol, maar wat roepen niet.

Gesloten