LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.

Slechte ervaringen met de Hypotheker?

Ja, soortgelijke/zelfde ervaring
3
43%
Nee, ben zeer tevreden
3
43%
Nee, maar met andere tussenpersoon wel
1
14%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Emil_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 16:21

zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Emil_B »

hallo Allemaal,

Hierbij een waarschuwing voor het afsluiten van een hypotheek bij de hypotheker. Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht in Arnhem en hiervoor een hypotheek afgesloten bij de Hypotheker. In de eerste instantie waren we heel tevreden (tot aan het afsluiten). We hadden ook een bouwdepot opgenomen. Vanaf dat moment is het met de service alleen maar bergafwaard gegaan. We hebben een aantal zaken door een aannemer laten (ver)bouwen in het huis. De rekeningen vervolgens naar de Hypotheker gestuurd voor uitbetaling. Hier hebben we echt heel vaak achter aan moeten bellen omdat dit niet gebeurde.

Nu met alle discussie rondom de woekerpolis zijn ook wij tot de conclusie gekomen dat we niet voldoende geinformeerd zijn. We hebben gelukkig alle rekenvoorbeelden bewaard en alle handgeschreven voorstellen in ons bezit. De hypotheker doet zich voor als een onafhankelijke partij en daardoor zou je de indruk kunnen hebben dat het voor de Hypotheker niet uit maakt welke hypotheek van welke verstrekker ze aanbieden. Niets is minder waar. Bij het afsluiten van een hypotheek betaal je afsluitpovisie (voor ons 2500 euro). De hypotheker deed heel coulant door de kosten van het taxatierapport (a 300 euro) voor zijn rekening te nemen. Nu blijkt uit het kostenoverzicht wat we hebben ontvangen van de hypotheekverstrekker dat er nog steeds betalingen plaatsvinden gedurende de looptijd van de hypotheek. Dit is ons NOOIT verteld!

Ik heb vorige week contact opgenomen met xxx van Hypotheker Arnhem en hem dit voorgelegd. Ik viel van de ene in de andere verbazing. Volgens xxx was het destijds niet gebruikelijk om het mede te delen aan de klant dat de Hypotheker geld zou verdienen gedurende de looptijd van de hypotheek. En, zo vertelde hij me, is het slechts voor 10 jaar!!!! Ik vind het ronduit schandalig dat iemand zo over mijn geld durft te spreken. Ik heb na veel weerstand het voor elkaar gekregen een bevestiging van ons gesprek te krijgen. Ik heb xxx gevraagd naar het stand punt van de Hypotheker over de provisie die de hypotheker ontvangt gedurende de looptijd en of de Hypotheker van plan is hier in tegemoet te komen. Volgens de heer xxx zal dit nooit gebeuren.

Het was geen verrassing voor me dat hierin allerlei zaken stonden die ik nooit had besproken. Zo wilde ik graag een bevestiging zien van het feit dat de heer xxx van mening is niet tegemoet te hoeven komen, zelfs niet als er sprake is geweest van dwaling. Daarnaast schrijft hij dat ik zou hebben aangegeven dat ik destijds zeer tevreden te zijn geweest over het advies. Dat is wel zo, als ik alleen destijds had geweten wat ik nu weet dan had ik die hypotheek daar nooit afgesloten.

Ik voel me echt super belazerd en gezien de arrogante reactie van de Hypotheker Arnhem, zal hier ook weinig verandering in komen. Het is goed dat er forums zijn waar mensen kunnen worden gewaarschuwd.

Mijn advies. Sluit je Hypotheek niet af bij de Hypotheker Arnhem. Heb er slechte ervaringen mee.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Ik moet het hier even helaas opnemen voor de Hypotheker.

Wanneer de hypotheekadviseur een hypotheek adviseert mag hij er toch ook aan verdienen?? Of niet soms. Jij werkt toch ook niet voor niets.

Wanneer je een hypotheek sluit wordt er door de geldverstrekker een provisie betaald en over de levensverzekering wordt door de verzekeringsmaatschappij provisie betaald.

En of je naar de Hypotheker gaat, naar een andere hypotheekadviseur of rechtstreeks naar de bank dat maakt toch niet uit.

Ook een bank verdiend aan het verstrekken van hypotheken en aan de verkoop van een levensverzekering.

Mij ga je niet vertellen dat wanneer je dit allemaal van tevoren wist dat je dan geen hypotheek met een levensverzekering had genomen!!!

En laat ik je even uit de droom helpen. De Hypotheker verdiend aan de polis 30 jaar, of zolang de polis in stand blijft.

Maar daar krijg je dan ook 30 jaar service van de Hypotheker van.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Emil_B,

Hoewel ik het ermee eens ben dat met name ketens hun vermeende onafhankelijkheid niet waar maken, ben ik het er niet mee eens dat je in dit geval 'belazerd' bent.

Het advies was goed, zeg je. Wat is er dan ineens veranderd? Alleen dat iemand daar aan verdiend? Kom op zeg! Denk je dat adviseurs filantropen zijn?

Voor wat betreft het uitbetalen van het bouwdepot, de vraag is of dat probleem bij de Hypotheker lag. Zij betalen dat geld niet uit. Dat gebeurt afhankelijk van waar de hypotheek loopt door de bank, of een serviceprovider zoals Quion of Stater.
Daarbij is het indienen van een nota aan bepaalde regels verbonden. Dus het kan door een hele serie factoren buiten de Hypotheker om vertraagd worden.

Ik vind het laag en laf om deze man met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen, noem dan ook je eigen naam en adres.
Daar zijn dit soort fora niet voor bedoeld volgens mij, zeker niet nu er klaarblijkelijk geen reguliere klacht is ingediend.
De hypotheker kent een klachtenregeling, en de weg naar KIFID ligt open. Het ware zuiverder geweest als je die weg eerst had bewandeld,

Succes!

Jack

IntegerEnEerlijk
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2007 11:58

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door IntegerEnEerlijk »

Misschien betaalt men liever ineens 1500,=, zo even uit eigen zak, ipv het uit te smeren over 10 jaar!
Gelukkig gaan we langzamerhand naar een ander beloningstelsel. Zijn voor altijd van dat eeuwige gezeik af. Volgende keer gewoon uurtje factuurtje voor elke handeling en service die je voor de klant gaat verrichten. Kijkend naar Engeland (waar dit al langer loopt), zullen wij als adviseurs alleen maar meer verdienen en zal de consument duurder uit zijn. Ik ben er blij mee!! Eindelijk loon naar werken! Mag ook wel, met 50-60 uur in de week.

Emil_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 16:21

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Emil_B »

@Jack; Het advies wat ik heb gekregen over de Hypotheek was niet goed. Teveel van mijn inleg verdwijnt in kosten. Ik heb gekozen voor een hybride hypotheek, dus deel beleggen en deel sparen.

Ik ben er achteraf pas achter gekomen dat een groot deel van mijn inleg niet wordt belegd of wordt gestort in sparen (n.a.v. het overzicht wat ik heb ontvangen van delta lloyd). Als ik hier niet van op de hoogte ben kan ik dit toch geen goed advies noemen.

Nu blijkt dus dat ook Delta lloyd en de Hypotheker in conflict zijn over de kosten wie staan vermeld bij de post intermediair. De Hypotheker gaf aan dat marketingkosten die de hypotheekverstekker worden opgenomen in de post intermediair. Maar ik kan deze bewering niet bevestigen, want het is een eenzijdig bericht.

Ik vind je reactie over het bouwdepot opmerkelijk. Je hebt heel weinig details en weet toch argumenten aan te voeren die de hypotheker verdedigen. Ja, het kan zijn dat de uitbetaling buiten de schuld van de Hypotheker ligt. Echter, als intermediair zou je je klanten daarover moeten informeren. Maar ik weet zeker dat er in een aantal gevallen die wij hebben meergemaakt, er sprake was van een slechte administratie. Want... Ik heb de geldsverstekker gebeld en zij vertelden dat er geen verzoek tot uitbetalen was binnen gekomen van de hypotheker. Ik heb de hypotheker betaald voor een goed dienstverlening en die verwacht ik dan ook. Dat is mijn goed recht als betalende klant.

Blijkbaar Jack, ben je volledig op de hoogte van de situatie. want je verondersteld dat ik de weg naar de KIFID niet heb bewandeld.... John of Jack...misschien werk je onder een pseudoniem.

Ik kan je niets vertellen over de technische kwaliteiten van de heer Schurink. Hij heeft mij de hypotheek niet verkocht (dat was een collega die inmiddels niet meer bij de vestiging werkt). Ik kan je wel vertellen dat ik minder te spreken ben over hoe de heer xxx om is gegaan met mijn klacht en ik hem zou moeten beoordelen op zijn consulting vaardigheden. Zijn reactie op mijn vraag gaf mij het gevoel belazerd te zijn en hij bood ook niet aan om hier eens verder over in gesprek te gaan.

Ik denk dat het goed is om mijn ervaringen te delen met andere mensen die nu net zoveel twijfels hebben als ik over de manier waarop ze destijds zijn geadviseerd. Zoals in in mijn bericht zet ben ik te woord gestaan door de heer xxx en deze heeft mij een onvolledige en onjuiste bevestiging van mijn brief gestuurd.

@ Hypotheekadviseurs

We kunnen altijd in discussie gaan over het onderwerp. Vandaar dat dit forum er ook is. De smet die er nu op de hypotheekbranche heerst is het feit dat (ik noem geen namen of ondernemingen) er verschillende feiten worden gepresenteerd. Van de hypotheker krijg ik te horen dat er 10 jaar wordt betaald en nu vertel jij me dat dit zeker 30 jaar is. Als dit bij de experts al niet eens eenduidig is, hoe moet ik dit dan interpreteren?

Je argumentatie dat omdat banken geld verdienen, de hypotheker dat ook mag vind ik vreemd en slecht onderbouwd. Tuurlijk mag de hypotheker geld verdienen aan een hypotheekadvies. Voor niets gaat de zon op, dat begrijp ik ook wel.... maar.... ik had gewoon meer openheid van zaken verwacht.


@Jack, Hypothekers; Ik ben zelf ook adviseur. Als wij een verschil van inzicht hebben met onze klant, dan komen we toch een oplossing.
Nodig iemand uit voor een gesprek en neem de tijd om het uit te leggen.

Ik heb van de Hypotheker nog geen enkel gebaar gezien, nog een stuk service. Als ik vragen stel aan de hypotheker blijven die gewoon 3 weken liggen. Als ik daarna nog een keer bel om de status te vragen, zijn de de vraag gewoon kwijt en kan ik gewoon weer opnieuw mijn vraag indienen. Jullie gaan mij niet wijs maken dat jullie dit goede service noemen (en daar moet ik het dan helaas inderdaad 30 jaar mee doen).

@IntegerEnEerlijk; Helemaal me eens. Dan kun je het vergelijk veel eenvoudiger maken. Voor mij was en is het volstrekt onduidelijk of de hypotheekadviseur dit product heeft geadviseerd omdat het echt de beste optie was in ons geval of dat hij daar de hoogste provisie kreeg.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door ktn »

De beloningsstructuur is inderdaad aan een grondige wijziging toe. Het hanteren van een uurtarief is zeker niet in het voordeel van de consument. Ik ben voorstander van een vaste fee. het probleem is echter dat verreweg de meeste geldverstrekkers de grote klanten, waaronder de hypotheker, niet willen afvallen. Deze organisaties leven van de soms riante bonusstructuren.

De geldverstrekkers en verzekeraars hebben inderdaad de kostenpost voor het advies kunstmatig opgevoerd om de torenhoge kosten van de maatschappij zelf enigszins te verbloemen.

Er zijn een groot aantal intermediairs die reeds op een vaste fee werken en de provisie retour geven. Dit is weliswaar nog niet ideaal, maar wel een stap in de goede richting.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Ik zal de dag prijzen dat de veelverdieners, lees de hele grote ketens, minder provisie zullen ontvangen zoals de Wetgever dit voor ogen heeft.

Dit betekent dan wel dat de hypotheekadviseurs veel minder zullen gaan verdienen en dat deze dan massaal over zullen stappen naar het systeem van "uurtje - factuurtje".

Het grote shopgedrag door de consument wordt hiermee uitgebannen en krijgt een adviseur een normale vergoeding voor de adviezen die worden gegeven. Dit betekent wel dat een klant minder adviseurs zal raadplegen, want de adviezen zijn dan niet meer gratis.

Ik denk dat de belangenorganisaties zoals VEH en de Consumentenbond de belangen van de consument minder goed voor ogen hebben voor de toekomst. Minder shopgedrag betekent minder concurrentie tussen marktpartijen en leidt tot een duurdere hypotheek(lees minder scherpe aanbiedingen).

Door aanpassing van de beloningen zullen er kantoren moeten sluiten of gaan failliet. Maar daar heeft blijkbaar nog niemand bij stilgestaan.
Minder kantoren leidt weer tot minder concurrentie...... en leidt tot......!!

Kijkend naar het jaar 2015........
Nee........ het systeem van provisies van voor 2010 was zo gek nog niet.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door ktn »

Ik denk dat de geldverstrekkers een vaste vergoeding moeten geven voor de administratieve handelingen van de tussenpersoon, onafhankelijk van hypotheekhoogte en/of vorm. Deze vergoeding dient door de geldverstrekker zelf te worden betaald en niet rechtstreeks uit een afsluitprovisie van de klant. ( de geldverstrekker hoeft immers geen eigen adviseurs in te zetten)

De door de klant te betalen afsluitprovisie moet worden afgeschaft. (Is ook weer voordeliger voor de schatkist)

Indien de tussenpersoon kiest voor het systeem van een vaste fee voor de bemiddeling, kan de consument meerdere adviseurs blijven bezoeken en kan deze kiezen op prijs en kwaliteit.

In dit systeem zijn de kosten transparant en kan de charge back regeling in de prullenbak. Ik heb dit bij een groot aantal geldverstrekkers voorgelegd, maar de invloed van de grote ketens en intermediars is blijkbaar nog te groot, Deze partijen hebben de hoge provisie en bonussen nodig om hun bestaansrecht te waarborgen.

De branche moet nodig worden schoongeveegd. Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in de adviseur en voor de integere tussenpersoon neemt het plezier in het werk zeer snel af.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door SJZ »

je verondersteld dat ik de weg naar de KIFID niet heb bewandeld.
Nou, wat wil je zeggen Emil_B, dat je WEL bij kifid een procedure hebt gestart? En zeg eens eerlijk, wat was de uitkomst?

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Byob »

@ KTN

Maar zo'n vergoeding die de maatschappij zou moeten gaan betalen, zal toch in het tarief tussen de maatschappij en klant verrekend worden, anders kan toch niet?

Dit betekend dus een hogere rente, of premie??
Ik weet dan niet waar je uiteindelijk het meest voordelig mee uit bent?

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door ktn »

De vergoeding zou niet meer dan € 300 hoeven te bedragen. De direct writers en handelsbanken hebben adviseurs in loondienst, die ook betaald moeten worden.

Voorbeeld huidige situatie

Spaarhypotheek € 200.000,-

Provisie 2,25 % ( niveau inkkop en ketens)
Klant betaalt 1 % afsluitprovisie, dus de bank heeft in het businessmodel ruimte voor minimaal 1,25 %

Voorbeeld nieuwe situatie

Klant betaalt een vaste fee van € 1125,-

TP krijgt deze fee plus de administratievergoeding.

conclusie;

klant is voordeliger uit.
bank is voordeliger uit.
TP krijgt iets minder dan nu, maar heeft geen charge back.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Byob »

Kijk in die verhouding wordt het duidelijker.

Klinkt inderdaad niet verkeerd nee....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet voor niets dat ktn werkt bij een tussenpersoon die met vaste provisies rekent...

Financieel Adviseur
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2008 17:36

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Financieel Adviseur »

Beste Emil,

Ik moet het met een aantal mensen wel eens zijn dat je door iemand met naam en adres te vernoemen behoorlijk uithaalt naar deze persoon.

Zoals jezelf al aangaf ben je ook adviseur en zal ongetwijfeld dus de wegen weten die je kunt bewandelen om je beklag te doen bij een klachteninstituut.

Met betrekking tot de kosten denk ik dat je gewoon een punt hebt en dat het een paar jaar geleden gewoon "not done"was om te vertellen wat je exact aan een polis verdiende inclusief alle bonusprovisie en de mensen in de waan moesten blijven dat de adviseur ergens van betaald werden maar dan toch niet ten kostte van jouw premie-inleg.

Gelukkig komen er meer banken en verzekeraars die de mogelijkheid bieden bij bepaalde hypotheekvormen de afsluitprovisie en inkomsten van de adviseur in te leveren voor rentekorting, hiermee kan de adviseur gewoon zijn advieskosten vooraf kenbaar maken of zgn uurtje factuurtje gaan werken en ligt het voordel bij de klant. Er zullen dan altijd nog wel bonusprovisies blijven bestaan voor ketens als een soort van zelfwerkzaamheidsprovisie omdat zij een aantal administratieve taken van de geldvertsrekkers als keten overnemen maar ook dit zou open gecommuniceerd moeten worden.

Ik hoop wel dat genoemde meneer van de Hypotheker hier prive geen problemen aan gat ondervinden.

Met vriendelijke groet,

Henk

Emil_B
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2008 16:21

Re: zeer ontevreden over hypotheker Arnhem - Jansbinnensingel

Ongelezen bericht door Emil_B »

Allemaal,

Vandaag een nette brief ontvangen van de Hypotheker. Met daarin een artikel uit het nieuws (telegraaf) over de voortgang van de schikking met Delta lloyd en de stuitingsbrief (deze had natuurlijk al veel eerder aangeboden kunnen worden. Maar goed, ik zal verder niet klagen).

De stuitingsbrief was al reeds verstuurd, dus dat is niet meer nodig.

Het punt wat ik wil maken is dat ik best wil betalen voor service van een tussenpersoon. Dit is alleen voor het eerst dat ik vanuit de hypotheker wordt geinformeerd over de voortgang. Wat ik nu alleen nog een volgende stap zou vinden, is dat ze namens mij optreden en mij vertegenwoordigen bij de gesprekken tussen politiek en partijen (hypotheekverstrekkers/tussenpersonen en stichting (woekerpolis en verliespolis).

Ben beniewd naar een eventueel vervolg.... Misschien gaat mijn mindset nog om.... to be continued

Gesloten