Twijfels over hondenverkoper

Bespreek alle vormen van illegale handel in dieren hier.
animallover2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2023 19:41

Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door animallover2000 »

Hoi

Ik ben van plan om een hond (berner sennenhond) te kopen en ik vond een adres op 2dehands waar ik eens ben gaan kijken.

Ik ging verliet de plek een beetje met "mixed feelings" want ik wil niet per ongeluk een broodfokker steunen, maar de persoon leek me niet geheel onverantwoord en daarom ik hier dus mijn vraag stel.

Ik zal beginnen met mijn ervaring te delen.

Ik kwam daar aan en het bleek op een boerderij te zijn voor koeien. De eigenaar was een vriendelijke man die meteen vroeg of ik de moederhond eerst wou zien. Hij is deze dan gaan halen en terwijl ik een beetje kennismaakte met deze hond vertelde hij wat over haar karakter en berner sennenhonden in het algemeen. Ik had er zelf erg veel research over gedaan en alles wat hij zei klopte met alles wat ik erover gelezen had. De hond was ook heel sociaal en leek heel erg op haar gemak te zijn met zowel vreemden als de eigenaar zelf. Ze liep wel precies een klein beetje moeilijk maar misschien was ze hoogzwanger?

Toen stelde hij voor om de "puberpup" (5 maanden ongeveer) te gaan bezoeken. Toen we binnen gingen bleek dat hij verschillende rassen fokt en hij een breed aanbod aan honden heeft.

Toen we bij de berner sennen aankwamen was ik even verward (maar positief verrast) omdat de mama van deze twee tienerpups bij hen twee in de kooi zat, maar het was duidelijk niet de moederhond die we eerder hadden gezien (misschien was die hond die we eerst hadden gezien de oma van de pups?). Maar het stelde me alvast gerust dat de pups niet zonder moeder zaten.

De kooi was meer een hok van 2,5 op 2,5 meter ongeveer en het zag er best netjes uit, vers zaagsel etc. Het leek wel alsof ze genoeg bewegingsruimte hadden om te springen en rond te lopen, maar is het wel echt genoeg?

Ook deze drie honden waren bijzonder vriendelijk en enthousiast. De moederhond kwam meteen langs voor aaitjes, de reu pup (die zo goed als verkocht zou zijn) na een tijdje ook en het teefje was wat schuchterder. Het was vooral voor haar dat we kwamen aangezien zij te koop staat. Ze leek niet echt bang, maar meer voorzichtig en een beetje nerveus voor het onbekende, maar zeker ook nieuwsgierig.

Wat wel opviel was een lopige lichtbruine kaka (er zat geen bloed bij)... Ik las dat berner sennen gemakkelijk last hebben van maagtorsie maar dat dat niet zo erg is: gewoon niet te actief zijn na het eten zou dat moeten voorkomen. Kan dit het geval geweest zijn? Of is dat normaal voor een puppy? Of is er meer aan de hand...?

Mijn mama was een beetje verrast dat de puppies enorm energiek waren en op elkaar sprongen, maar gevoelsmatig lijkt mij dit typisch puppy gedrag, zeker in de buurt van de moeder. Dit zij ook de eigenaar en hij vertelde dat als je ze apart zou nemen, ze een stuk rustiger zijn en dat lijkt mij wel aanneembaar.

De eigenaar liet ons ook nog een jongere puppy zien uit een ander nest (vermoedelijk van de eerste moederhond die we hadden gezien) en ook deze was wat schuchter, maar niet in paniek, eerder verlegen. Wat ik me hierover afvroeg: voor de andere honden mochten we spontaan bij de nesten en hokken komen, maar bij deze puppy is hij de puppy gaan halen en heeft hij ons niet meegenomen naar hun hok, we zijn hier vergeten achter vragen, dus we weten niet of het gemogen zou hebben.

Daarna had ik zelf ook gevraagd of we de vader van de pups mochten zien en dit was voor de verkoper geen enkel probleem en hij nam ons mee een stukje verder op de boerderij waar de reu verblijft. Deze hond was erg atypische bernersennenhond, dit zei de eigenaar er zelf ook meteen bij; hij had namelijk een gigantisch energielevel en terwijl hij losliep op het 40 meter lange pad, rende hij in volle vaart heen en weer en sprong hij ook regelmatig op de eigenaar, maar altijd met veel liefde en affectie.

Daarna praatten we nog wat verder, hij leek geïnteresseerd in welke omgeving de hond terecht zou komen. Hij zei bijvoorbeeld dat hij liever niet zou hebben dat de puppy bij een gezin met 4 kleine kindjes terechtkomt.

Dus in het kort:

positief:
-Eigenaar weet veel over het ras en kent duidelijk de karakters van elke hond en leek er zeker een band mee te hebben
-De honden leken in gezonde conditie te zijn zowel mentaal als fysiek
-Eigenaar vindt de omgeving waarin de pup terechtkomt belangrijk
-Hij zei (dus misschien met korreltje zout te nemen totdat we de papieren zien) dat de honden gechipt, geregistreerd, ontwormd en gevaccineerd waren (de puperpups zouden hun puber vaccinaties ook gehad hebben)
-Hok leek proper en netjes, ruim genoeg

in vraag te stellen:
-de diarree
-is het ok om een pup te kopen uit een hok (en dus niet een die is opgegroeid in een huiselijke omgeving)
-de prijs van de jonge puppy was 950 en die van de puberpup "maar" 650 (is dit omdat oudere pups moeilijker verkocht worden of kan dit een andere reden hebben?)
-andere zaken dat u misschien opvielen uit mijn ervaring

Hopelijk kan iemand me hier goed advies geven.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Nevyn »

Weg blijven ga naar https://bernersennen.nl/

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ga nu maar op mijn vingers zitten want anders heb ik een ban te pakken. Iets met BROODFOKKER :twisted:
En een animallover koopt GEEN animals.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga alstublieft naar een asiel en laat die broodfokkers links liggen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Erthanax »

Doe. Het. Niet.

Een moederhond die de moeder niet is. Verschillende rassen fokken. Een breed aanbod. Hoeveel rode vlaggen heeft u nodig?

Doe. Het. Niet.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door riddert »

Bij twijfel, niet doen

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 apr 2023 10:38
Ga alstublieft naar een asiel en laat die broodfokkers links liggen.
Want daar zijn geen honden van broodfokkers?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Methusalah »

ZeerPrivé schreef:
11 apr 2023 10:47
Lady1234 schreef:
11 apr 2023 10:38
Ga alstublieft naar een asiel en laat die broodfokkers links liggen.
Want daar zijn geen honden van broodfokkers?

Aangezien een broodfokker hier niets aan verdient kan je dat gerust doen. Op geen enkele manier steun je daar een broodfokker mee. Die weet niet eens meer dat deze dieren nog bestaan.


Oh, en dat het bedrijf van de OP een broodfokker is, is nogal duidelijk en ik heb het idee dat die dus een excuus zoekt om voor weinig een rashond te kopen.

Serieus, twijfels? Hoe twijfel je nog? :shock:

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Methusalah schreef:
11 apr 2023 10:55
ZeerPrivé schreef:
11 apr 2023 10:47
Lady1234 schreef:
11 apr 2023 10:38
Ga alstublieft naar een asiel en laat die broodfokkers links liggen.
Want daar zijn geen honden van broodfokkers?

Aangezien een broodfokker hier niets aan verdient kan je dat gerust doen. Op geen enkele manier steun je daar een broodfokker mee. Die weet niet eens meer dat deze dieren nog bestaan.


Oh, en dat het bedrijf van de OP een broodfokker is, is nogal duidelijk en ik heb het idee dat die dus een excuus zoekt om voor weinig een rashond te kopen.

Serieus, twijfels? Hoe twijfel je nog? :shock:
Waar denk je dat afgedankte (probleem) honden van broodfokkers terecht komen? Juist ja, in het asiel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door moederslink »

animallover2000 schreef:
10 apr 2023 20:43
Hoi
Ik ben van plan om een hond (berner sennenhond) te kopen en ik vond een adres op 2dehands ....

De kooi was meer een hok van 2,5 op 2,5 meter ongeveer en het zag er best netjes uit, vers zaagsel etc. Het leek wel alsof ze genoeg bewegingsruimte hadden om te springen en rond te lopen, maar is het wel echt genoeg?
**Ga niet in zee met 2ehands !
**Een hok van 2.5 bij 2.5 is echt te weinig!
**Het gefok met meerdere soorten , meerdere ' ouders ' is een rode vlag🚩
**Zo.n man kan nóg " zo aardig zijn " , het gaat hier uiteraard om de pegels ".
HIER NIET IN ZEE MEE GAAN !

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door juliomariner »

ZeerPrivé schreef:
11 apr 2023 10:57
Methusalah schreef:
11 apr 2023 10:55
ZeerPrivé schreef:
11 apr 2023 10:47


Waar denk je dat afgedankte (probleem) honden van broodfokkers terecht komen? Juist ja, in het asiel.
En dus omdat honden in asiels van broodfokkers afkomstig kunnen zijn moet je geen hond uit het asiel halen. Rare beredenering.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je trekt het helemaal uit zijn verband. Bovendien wil TS een Berner Sennen hond, vind die maar eens in een asiel. Zo'n hond koop je ook niet op MP e.d., maar bij een erkende fokkker.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat ben ik helemaal met u eens. Daarbij wordt een Berner vaak helemaal niet oud. Ze zijn zo doorgefokt dat een groot aantal nog geen 6 jaar haalt vanwege kanker.
Ik vind het prachtige en lieve honden maar om die reden wil ik er geen meer.

animallover2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2023 19:41

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door animallover2000 »

Bedankt voor de vele reacties allemaal.

Ik vind het een beetje jammer dat er wat passief-agressief gereageerd werd terwijl ik door zo'n een bericht te plaatsen eigenlijk aantoon dat ik erg begaan ben met honden en dat ik de moeite wil doen en tijd wil nemen om een goede keuze te maken die voor iedereen goed is (behalve broodfokkers want die mogen voor mij den boom in :P )

Ik heb zelf geen enkele ervaring met fokkers en ik weet dus ook niet goed wat de standaarden zijn en wat ok is en wat niet. Dus ik vind het spijtig dat er sommigen mij half aanvallen over het feit dat ik de vraag ook maar durf te stellen omdat het voor hun zeer duidelijk. Mijn excuses dat ik dit voor mij minder duidelijk is om te herkennen, maar dat is net exact de reden waarom ik hier ben, dus aub hou je sarcastische passief-aggressieve uitspraken voor jezelf en geef gewoon op een normale manier je mening, met al dan niet wat meer uitleg waarom je er zo over denkt.

Dat ter zijde, heel erg bedankt voor de snelle reacties, het was zeker behulpzaam en ik ga zeker geen hond meer bij deze persoon kopen. No way.
Ik ben van België, kan ik best deze fokker ergens melden en in dat geval, waar?

Veel lieve groetjes en nog eens erg bedankt voor jullie antwoorden :)))

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Twijfels over hondenverkoper

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U ook bedankt voor uw passief-agressieve reactie.

Plaats reactie