LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslag legging ???

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
eriksj

beslag legging ???

Ongelezen bericht door eriksj »

Een gerechtsdeurwaarders bedrijf (van beest, knol & vermeulen) claimt dat ze beslag gaan leggen op mijn roerende zaken inzake een vage schuld waarvan ik mij niet bewust ben (50 euro schuld bij een of andere provider is nu 558 euro geworden aan incasso kosten etc..)

Nu vind ik het geen probleem om dit te betalen, ware het niet dat ik het allemaal een vage bedoeling vind, en niet eens weet waar het over gaat??

Kan het zijn dat een incasso bedrijf mij gedagvaard heeft zonder dat ik dat weet? door post naar een oud adres te sturen bijvoorbeeld?
of moet dit aangetekend gebeuren???

Gast

Re: beslag legging ???

Ongelezen bericht door Gast »

U zult even contact op moeten nemen met de gerechtsdeurwaarder om te informeren welke gerechtelijke uitspraak aan de beslaglegging vooraf is gegaan. Deze moet er namelijk zijn voordat een deurwaarder gerechtigd is tot inning over te gaan, waarvoor beslaglegging één van de mogelijkheden is.
Een dagvaarding hoeft niet aangetekend te worden (hij wordt persoonlijk langsgebracht), maar een deurwaarder die dit doet heeft wel de verplichting dit op het juiste adres te doen. M.a.w., hij moet de GBA raadplegen, als hem niet duidelijk is dat de gedaagde al dan niet op het aangegeven adres woont.
Maar waarom heeft u geen bezwaar om het bedrag te betalen als u dit niet verschuldigd bent? Zou het toch een juiste vordering kunnen zijn, en heeft u herinneringen en aanmaningen ontvangen? Had u wel een overeenkomst met die provider? Heeft u verzuimd een kennisgeving van uw verhuizing naar de provider te sturen waarmee u een overeenkomst had, en dus rekeningen kon verwachten?

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: beslag legging ???

Ongelezen bericht door berendjan »

Ik zou die brief van de deurwaarder nog maar eens heel goed doorlezen. Waarschijnlijk lees je dan dat in geval je de vordering niet betaalt er incassomaatregelen worden getroffen waarbij oa niet uitgesloten kan worden dat beslag gelegd wordt op onroerende zaken etc. Sinds geruime tijd mogen deurwaarders ook optreden als incassobureau. Daarbij maken ze gebruik van standaardbrieven, egaal hoe hoog de vordering ook is. Dat is feitelijk niets meer dan bangmakerij om te pogen de vordering zonder gerechtelijke tussenkomst geincasseerd te krijgen. Op die sommatie moet je wel reageren. In geval jij van mening bent dat de vordering, de hoofdsom exclusief rente en bijkomende kosten, ten onrechte is moet je dat schrijven en hun vragen bewijs te leveren dat de vordering wel terecht is. Van de deurwaarder rechtstreeks krijg je overigens geen antwoord. Net als elk incassobureau dat doet wordt jouw reactie doorgestuurd naar de schuldeiser en diens eventuele reactie wordt weer aan jou doorgestuurd. Alvorens daadwerkelijk tot incasso en bijvoorbeeld beslaglegging over te kunnen gaan moet er eerst een vonnis van de rechter liggen. Dat vonnis wordt geveld aan het eind van een gerechtelijke procedure waarvoor je door een deurwaarder gedagvaard wordt. Die dagvaarding kan persoonlijk worden uitgebracht maar ook in een enbeloppe in de brievenbus worden gestopt als de deurwaarder niemand thuis treft of de deur niet wordt geopend. Alvorens een dagvaarding uit te brengen overtuigt de deurwaarder er zich via de GBA ervan dat inderdaad de juiste persoon op het juiste adres wordt gedagvaard. In de gerechtelijke procedure overlegt de schuldeiser zijn vordering en kun jij daarop reageren. De rechter bepaalt of de schuldeiser nog eens mag reageren en wijst uiteindelijk vonnis. Als de schuldeiser zijn vordering kan onderbouwen en de rechter kan overtuigen van zijn gelijk en jij kunt dat niet, dan zal de rechter jou veroordelen tot betaling van een in het vonnis vastgelegd bedrag. Dat vonnis wordt bij jou betekent en dan krijg je de gelegenheid aan de deurwaarder te betalen. Afhankelijk van de hoogte van het te bedrag waartoe je veroordeeld bent en jouw betalingsmogelijkheden kun je proberen met de deurwaarder een afbetalingsregeling te treffen. Het is aan de schuldeiser een betalingsregeling al dan niet te aanvaarden. Houdt er wel rekening mee dat in geval van een betalingsregeling ovwer het openstaande bedrag gewoon de wettelijke rente berekend wordt en ook mag worden. Tot beslaglegging en daaraan verbonden een openbare verkoop zal een deurwaarder niet snel overgaan. Tenzij de vordering behoorlijk hoog is en jij absoluut niet betaald of aan een betalingsregeling niet meewerkt. De soep wordt dus feitelijk niet zo heet gegeten als die wordt opgediend.

beernd

Re: beslag legging ???

Ongelezen bericht door beernd »

Even mijn "ei" kwijt over van beest en drol,

Dit deurwaarders kantoor klopt van geen kanten, ik heb in het verleden een dagvaarding om een niet betaald bloemstuk gehad, deze was inmidels al tot 2 maal toe betaald 1x aan de bloemist en later aan van van Beest en knol, hun waren er van overtuigd dat de betaling niet was voldaan,bij mijn weten wel maar ik kon me ook van rekening nummer hebben vergist, nagezocht en wat bleek het klopte,ik had me niet vergist. toch wel de deurwaardersbetaald,stres zenuwen dat deed ik meteen,....stom dus, 5 maanden laterweereen brief ik hadnog steeds niet betaald?????? goed enige brieven en telefoontjes later, was het afgelopen met de bevelen en dagvaardingen. zonder ook maar 1 bevestiging van uit hun kant dat het was voldaan.

Gast

Re: beslag legging ???

Ongelezen bericht door Gast »

Beemd, ik snap 1 ding niet.

Jij betaalt een bloemstuk twee keer?

Je hebt toch van dse eerste keer wel een bewijsje bewaard, of ontgaat me nu iets?

Gesloten