LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Edje1234

Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door Edje1234 »

Hallo,

Vorige week heb ik een brief gekregen van deurwaarderskantoor IJzerman & Van Lohuizen uit Kampen. Er bleek bij mijn huisarts nog een rekening open te staan van € 12,40 van oktober 2004 (terwijl ik in het ziekenfonds zit).
Er werd bovenop de 12,40 euro hoofdsom een bedrag van 44,03 euro aan buitengerechtelijke kosten in rekening gebracht dit is bij 400% meer dan de hoofdsom.

Ik heb gebeld met het kantoor, om te vragen of dit niet iets te gek was, er werd mij verteld dat dit een standaard bedrag was die in rekening wordt gebracht. Ik heb gevraagd om een gespecificeerde factuur om te zien hoe het bedrag was opgebouwd (ik moet het immers ook betalen).
De reactie van het kantoor was dusdanig vreemd dat ze mij hier geen specificatie willen opsturen, en als ik het er niet mee eens was moesten wij het maar via de kantonrechter spelen. Een bedrijf is toch verplicht om een gespecificeerde nota te versturen wanneer hier om gevraagd wordt.
De werkelijke kosten zijn naar mijn idee veel lager dan de € 44,03 die ze voor 1 standaard brief in rekening brengen.

Ik heb een voorstel gedaan tot het betalen van de hoofdsom en een bedrag van ca € 20,-- aan incassokosten. Tot heden nog niets van gehoord.

Marly

Re: Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door Marly »

Er bestaat gewoon een vast bedrag voor incasso kosten. Ik heb zelf vaker met dat bijltje gehakt. Klinkt stom, maar dan had je het moeten betalen. Er zijn nu een keer standaard incasso kosten.

Succes!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zolang ze binnen de wettelijke regels blijven is het niet te gek nee. Er zijn wettelijke regels voor dit soort bedragen en daar moet je je aanhouden.

Jammer maar helaas dus betalen zal je toch moeten.

Gast

Re: Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door Gast »

Het is amusant vinden hoe sommigen verwijzen naar 'wettelijke regels' (waarmee ze de Voorwerk II tabel bedoelen) terwijl dit helemaal geen 'recht' is. En het aanhalen van de tabel is des te meer hypocriet daar dit rapport duidelijk maakt dat incassokosten niet zomaar worden toegewezen, en niet per definitie verschuldigd zijn.

edje1234

Re: Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door edje1234 »

Het is toch normaal, wanneer ik een specificatie opvraag van de betreffende incasso kosten dat ik deze ook krijg.

Ze hebben mij een mail en een brief gestuurd dat ik ze maar van een bepaalde internetsite moet halen. Ik moet ze betalen dus ik wil ook graag weten wat ik betaal

willem 1975

Re: Deurwaarderskosten 400% v/d hoofdsom IJzerman & Van Lohu

Ongelezen bericht door willem 1975 »

Als je de vordering niet betaald hebt, ondanks aanmaning van de opdrachtgever en je krijgt vervolgens een aanmaning van het incassobureau en je betaald alleen de hoofdsom kunnen ze je dagvaarden voor de incassokosten (de rechter zal niet vaak afwijken van voorwerk II) Een incassobureau zal niet snel gaan dagvaarden voor incassokosten, een deurwaarderskantoor met een incassopraktijk wel...

Gesloten