LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
malijtes

HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door malijtes »

Wiek kent niet die hotelwaarde cheque van 14.95, waar je voor 2 personen een weekendje weg kan gaan. Via een site op internet las ik die reclame dat je "geheel vrijblijvend" een informatie boekje kon opvragen via internet, waarin ook een acceptgiro zou zitten die je kon opsturen als je interesse had in die hotelcheque. Nadat ik het boekje had ontvangen, had ik toch geen interesse in de htoelcheque, waarop ik de acceptgiro had verscheurd, omdat ik toch niet weg wilde gaan. Nog geen twee weken later krijg ik een brief dat ik nog geen geld gestuurd heb, en of ik dat zo spoedig mogelijk wil doen, met een rekening van 29,95! Omdat ik die cheque niet wilde, heb ik die brief dus weer weggegooid. (achteraf stom, ik weet het) Gister, (weer twee weken later) krijg ik opeens een brief van "Incassobureau credis curabilis" dat ik nu, ivm. incassokosten nu 70 euro moet betalen! Ik wilde meteen dat incasso bureau opbellen, maar je kunt geen telefonisch kontakt opmnemen met het kantoor, alleen via de post. Ik heb gekeken voor een adres, maar er staat alleen een postbus adres op de brief.Via de gouden gids ben ik op zoek gegaan naar dat kantoor, maar ook daar stond hij niet vermeld.Wie kan mij helpen, heeft er iemand ervaring met dit kantoor,bestaat het notabene wel?! Ik wil het geld niet storten, voordat ik zeker weet dat dit niet koosjer is,want op de een of andere manier heb ik er een vaag gevoel bij.Dus wie kan mij advies geven!!!

Groetjes, Marijke[/quote]

leoverdi

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Als je betaald accepteer je ook dat er een schuld is dus mijn tip niet doen!!

Je hebt dit boekje incl. acceptgiro via een site. Zoek die site weer op en print alles uit.

Verder naar het onbekende bureau een brief schrijven dat je de algemene voorwaarden van het bedrijf wil ontvangen en dan afwachten maar wat ze antwoorden.

leoverdi

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Ik heb net even gegoogled en kwam op een site die, waarschijnlijk, 'jouw' cheque aanbiedt.

http://www.resultonline.com/hotelwaardecheque/

Als ik zo lees staat er echt duidelijk dat je de cheque kunt bestellen en dat er een factuur bij zit.

Ik raad je aan om dus die algemene voorwaarden bij het bureau te vragen en verder alles kopiëren en niets meer weggooien.

bo39
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2003 16:14

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door bo39 »

--------------------------------------------------------------------------------

Vooral NIET betalen, als het niet terecht is. Verwacht van het incassoburo geen antwoord.

Het incasso buro zal als de claim NIET terecht is, gewoon geen antwoord geven op uw vragen en nogmaals dezelfde dreigbrief sturen, vaak gaan ze nog extra dreigen door te kosten nog verder op te jagen of door te dreigen dat er beslag zal worden gelegd. Dat laatste kan helemaal niet, daarvoor zullen ze toch echt eerst naar de rechter moeten, en bewijs moeten leveren.

Betaal vooral helemaal NIETS aan het incasso buro, als je dit toch doet ziet de rechter dit namelijk later als schulderkenning. Inkassoburo's halen vaak een truc uit door te zeggen dat je in ieder geval alvast de incassokosten moet betalen, DOE DIT VOORAL NIET!!! BETAAL NOOIT EEN ROOIE CENT AAN EEN INCASSO BURO VOOR EEN ONTERECHTE CLAIM.
mvg

leoverdi

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Inderdaad niet betalen maar reageer wel en vraag om die algemene voorwaarden want een rechter zal ook eerder geneigd zijn de kant van de schuldeiser te kiezen als de gedaagde nooit iets van zich heeft laten horen. Dus schrijven en om toelichting vragen en verder niets erkennen.

studex
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jul 2004 19:35

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door studex »

Incassobureau of deurwaarder ????

De verwarring begint al met deze onduidelijkheid.Want er zijn grote praktische en wettelijke verschillen.
Een incassobureau heeft geen wettelijke status . Iedereen kan een incassobureau beginnen .
Een beperkt aantal is lid van de NVIO , de Nederlandse Vereniging voor Incasso-Ondernemingen .
Omdat een incassobureau geen wettelijke status heeft , mogen zij ook geen dwangmiddelen gebruiken .
Zo kunnen zij geen beslag op uw loon , uitkering , inboedel of huis .
Zij mogen alleen met brieven u steeds indringender vragen te betalen .Helpt dat niet dan moeten zij een echte deurwaarder inschakelen.
De deurwaarder heeft wel een wettelijke status . Hij is dan ook aan vele wettelijke regels gebonden .
Deurwaarders zijn lid van de Koninglijke beroepsorganisatie van gerechtsdeur-waarders .
Een deurwaarder kan wel beslag leggen .Maar vrijwel altijd is daar een vonnis van de rechter of kantonrechter voor nodig , dus zonder een vonnis van de rechter kan hij niets doen .
Het komt regelmatig voor dat een deurwaarder niet erg duidelijk is of hij nu als deurwaarder of als incassobureau optreedt .
Wij vinden dit kwalijk.Daarnaast treden zij bij de kantonrechter soms op als rechtskundig adviseur , een soort advocaat .

Gang van zaken bij een incassobureau

Een incassobureau werkt in opdracht van een opdrachtgever .Dat kan een winkel of een postorderbedrijf zijn maar ook een ( semi- )overheidsinstelling als b.v. de informatiseringsbank uit groningen die over de studiebeurzen gaat .
Als u het niet eens bent met het bedrag heeft u de neiging om in discussie te gaan met het incassobureau .
Dat heeft alleen zin wanneer het bureau lid is van de NVIO .
Die incassobureau`s horen te beschikken over uw volledige dossier .Maar dan nog is het per schuldeiser verschillend welke bevoegheden het bureau heeft om met u te onderhandelen.
Incassobureau`s die geen lid zijn van de NVIO weten vaak alleen het bedrag dat zij moeten incasseren en niet de reden waarom u nog zou moeten betalen . Voor discussie over over de inhoud van de schuld moet u hiervoor bij de opdrachtgever zijn .
Maar die heeft meestal geen zin in of te druk . Om die reden heeft hij de schuld nu net uit handen gegeven aan een incassobureau .
En u voelt voelt zich van kastje naar muur gestuurd .

Met vriendelijk groet Studex

leoverdi

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door leoverdi »

De Inkasso Unie is ook lid van de NVIO en toch proberen zij via allerlei vage manieren extra geld te incasseren. Krijg je bijvoorbeeld een buitendienstmedewerker aan de deur dan probeert die buitendienstmedewerker jou zo gek te krijgen dat je nog eens extra kosten gaat betalen omdat hij aan de deur is geweest. Dit mag niet van de NVIO en toch doet de Inkasso Unie dit. Verder kan de NVIO ook geen sancties e.d. opleggen, het is dus min of meer een wassen neus.

Ga er daarom altijd van uit dat een incasso bureau namens een opdrachtgever handelt en voor de rechter is dat het enige dat telt. Nl. dat jij als gedaagde je goede wil hebt getoond zonder dat je allerlei excuses naar voren te brengen waarom je dingen niet hebt gedaan.

Lid of niet lid van het NVIO, reageer en vraag om de Algemene voorwaarden waar o.a. incassokosten e.d. in moeten staan. Verklaar ook dat je het niet eens bent met het gestelde in de brief.

Verder hoef je niets te doen. Maar reageer en vooral niet betalen!!!!

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door berendjan »

studex heeft voor een groot deel gelijk. Inderdaad kan iedereen een incassobueau oprichten. Deurwaarders hebben intussen ook ontdekt dat het exploiteren van een incassobureau een lucratieve bezigheid kan zijn, maar ook zij kunnen pas echt tot incasso overgaan als er een vonnis van de bevoegde rechter is. Dat wordt door de deurwaarder betekent. Zonder gerechtelijk vonnis kan ook een deurwaarder je niet tot betaling dwingen, met een enkele uitzondering zoals studieschuld aan de IBgroep en belastingen. Een taak van de deurwaarder bij de rechtbank is het uitroepen van zaken, ofwel het naar binnen loodsen van mensen die voor de zitting die hij uitroept gedagvaard zijn. Bovendien kan hij zich als gemachtigde stellen bij een kantonrechtzaak. Grotere deurwaarderskantoren hebben vaak ook een jurist in dienst die bijvoorbeeld dagvaardingen opstelt en ook juridisch advies kan geven aan klanten. Maar nogmaals, incassobureaus zijn in feite niets anders dan dreigende verlengstukken van de debiteurenafdeling van het bedrijf waar je, al dan niet werkelijk, een onbetaalde schuld hebt.

malijtes

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door malijtes »

hey,bedankt voor al jullie reakties,

ik ga maandag gewoon mailen,hopen dat ik meteen een reactie krijg, en vraag naar de voorwaarden, maar is het normaal dat een je incassobureau niet telefonisch kan bereiken?Ze hebben ook geen gewoon adres,en ik kon ze ook niet vinden in de gouden gids! Weet iemand of ik aan hun dres kan komen?Dat moeten ze toch hebben.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door berendjan »

Incassobureaus hebben wel een telefoonaansluiting, maar maken die veelal niet bekend om te voorkomen dat ze doorlopend alleen maar scheldtelefoontjes krijgen van mensen die zij gemaand hebben. Bovendien is het zeer belangrijk om alles schriftelijk te doen. Zou het tot een procedure voor de rechtbank komen heb je veel meer aan kopieen van schriftelijke reacties dan aan verwijzingen naar telefoontjes die je gepleegd hebt met het incassobureau etc. Dus gewoon schrijven en postzegels plakken.


malijtes

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door malijtes »

Ik heb na de hand van jullie advies een brief en een mail gestuurd naar het desbetreffende incassobureau, maar ze laten gewoon helemaal niks van zich horen! Wat kan ik nu het beste doen, nog even afwachten of gewoon weer dezelfde brief sturen/ mailen? Ik heb ook de ombudsman gebeld om te vragen het incassobureau bij hun bekend is, maar het niet bekend in hun bestand.

Gast

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door Gast »

In je brief de tekst opnemen "indien ik binnen 3 weken geen inhoudelijke reactie van u heb ontvangen ga ik ervan uit dat ook u inziet dat de vordering onterecht is en akkoord gaat met het seponeren van deze zaak. Een herhaling van eerdere door uw reeds verzonden brieven beschouw ik niet als een inhoudelijke reactie."


Als ze dan niet binnen 3 weken reageren ben je ervan af. 3 weken wordt door de rechter als een redelijke termijn gezien, Normaliter reageren ze gewoon door dezelfde brief die je al hebt ontvangen nog een keer te sturen, vandaar die laatste zin.

Verwacht geen inhoudelijke reactie van een inkassoburo, daar ontbreekt de kennis voor. Ze dreigen alleen maar, en hopen dat mensen gaan betalen. Ze zijn helemaal niet geinterresseerd of het wel terecht is allemaal :wink:

leoverdi

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door leoverdi »

Binnen drie dagen een antwoord is misschien ook wel erg snel. Je hebt gemaild (print die mail dan ook even uit) en geschreven. Nu is het gewoon even afwachten. Is er over bijvoorbeeld twee weken nog geen antwoord dan schrijf je ze weer met een uiterlijke datum waarop je antwoord verwacht en maan ze ondertussen zelf aan dat jij ook kosten maakt en hun daarvoor aansprakelijk wil stellen.

heuve319
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 okt 2003 08:54

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door heuve319 »

Naam: Credis Curabilis
Vestigingsplaats: 1851BD Heiloo
KvK-inschrijfnummer: 37078131 0000
Soort inschrijving: Hoofdvestiging

malijtes

Re: HELP!Wie kent, Incassobureau Credis Curabilis?!?

Ongelezen bericht door malijtes »

Ik wil iedereen bedanken voor al jullie tips!

Ik heb uitendelijk vorige week bericht gekregen van iemand van de Hotelwaardecheque, dus niks meer gehoord van het desbetreffende incassobureau zelf, maar ik heb dus op advies van jullie nogmaals een brief geschreven, en ik hoef dus niks, nada, noppes te betalen, plus hun verontschuldiging. Ik ben erg blij dat ik niet meteen die acceptgiro heb betaald! Misschien een tip voor anderen die ook de boot in zijn gegaan met de hotelwaardecheque, eerst om duidelijkheid vragen!! En tot er geen duidelijkheid is NIET betalen, want ze blijven rekeningen sturen!!

Gesloten