LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
willysimon007

incassokosten

Ongelezen bericht door willysimon007 »

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,
stom en dom heb ik een rekening van de hogeschool niet betaald, het ging om een termijnbetaling van het collegeld. dit doe ik weleens vaker te laat, maar heb daar nooit problemen mee gekregen. de vierde termijn ging anders want ineens kreeg ik toch een incasso bureau. ik heb het geld toen naar de hogeschool overgemaakt, maar moet nu aan het incassobureau e 80,- betalen.
moet ik dit bedrag betalen of hebben ze geen rechten om bedragen aan mij te vragen om aan hun te betalen?

dank voor reactie!

leoverdi

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door leoverdi »

Het ligt aan de voorwaarden die je hebt ondertekend toen je bij de Hogeschool ging studeren. Dus zoek die op en lees ze door.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Mo »

Sinds niet al te lange tijd is incassoprocedure en de wet-en regelgeving omtrent dit aangepast.
Een bedrijf behoeft nog maar 1 maal (op een overeenkomst) te waarschuwen bij een te late betaling. Daarna kan dit bedrijf direct na deze waarschuwing en eventueel volgende te late betalingen, overgaan op incassoprocedure waarbij gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso) kosten voor wanbetaler voldaan dienen te worden.
Je beschrijft zelf dat je het al meerder malen aan de hand hebt gehad bij hetzelfde contract en dat is reden genoeg om een incasso in te schakelen waarbij de kosten door jouw betaald dienen te worden.

Helaas.

Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Mo, waar heb deze kennis vandaan.
Wettelijke incasso kosten zijn nog altijd gebonden aan een wettelijke maximum, en een bedrijf dient nog altijd eerst een herrinnering te sturen en daarna een aanmaning, waarbij maximaal 16% procent administratiekosten mag worden gerekend, tot een maximum volgens de tariefstructuur zoals gehanteerd door de kantonrechters.

Kortom, ik weet niet waar jij die kennis vandaan haalt. AUB bron opgeven. Kun je die niet noemen, dan denk ik dat je eerdere bericht
berust op misleiding. :cry:

Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Incasso kosten hoef je niet te voldoen, als de oorspronkelijke rekening inmiddels betaald is, en er geen normale betalingsprocedure is gevolge. Dt wil zeggen je hebt geen herrinnering en geen aanmaning gehad.


Advies: NIET BETALEN AAN HET INCASSOBURO!!!

flappie

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door flappie »

bij te late betaling en de zaak loopt bij de deurwaarder is men de kosten van de deurwaarder verschuldigd, deze zal hiervoor voorwerkII gebruiken. De kosten kunnen door de schuldeisers op grond van algemene voorwaarden worden gevorderd of als vermogenschade, aangezien de schuldeiser een derde heeft moeten inschakelen wegens te late betaling. Een dergelijke vordering zal bij een rechter ook bijna zeker worden toegewezen.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Mo »

Het valt mij op dat altijd anonieme reageerders met namen zoals gast, juiste en juridische (ben jurist) antwoorden afwijzen als zijnde fout.
Of dit nu opzettelijk is om mensen te misleiden of om aandacht te trekken, irritant blijft het en verzoek dan ook de vrager (willysimon) geen aandacht aan anonieme reageerders met nutteloze reatcie (als het zo fout is gast waarom zet je dan niet neer zoals het daadwerkelijk zou zijn?) te stellen.

Hetgeen door mij gesteld berust op dagelijkse ervaring en hierover is tevens antwoord te verkrijgen bij iedere organisatie welke zich bezig houden met consumentenrecht en incasso.
De door mij genoemde regel is al sinds geruimte tijd van kracht.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door JH »

Mo van die "badgasten" kun je alles verwachten :P

Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

"De door mij genoemde regel is al sinds geruimte tijd van kracht."

Ik weet niet waar je als 'jurist' bent afgestudeerd maar het zal wel een papermill universiteit zijn geweest. :roll: Wat is dat nu voor een onderbouwing? Iemand vraagt je naar de desbetreffende bepalingen en en het enige wat je doet is je loze claim herhalen. Was argumentatieleer te moeilijk voor je?

Het uitbesteden van de incassowerkzaamheden, wat an sich helemaal niet bijzonder is, rechtvaardigt nog niet onder alle omstandigheden dat er incassokosten vergoed dienen te worden. Daarvoor is meer nodig, zo blijkt uit jurisprudentie (en Voorwerk II) dat het ook daadwerkelijk moet gaan om buitengerechtelijke kosten. Louter sturen van aanmaningen wordt dan ook niet gezien als een buitengerechtelijke activiteit en worden in het algemeen dan ook niet toegewezen mocht een procedure volgen, zelfs al zijn hieromtrent bepalingen opgenomen in algemene voorwaarden. Over de hoogte van de incassokosten kan ook het e.e.a gezegd worden, de tariefstructuur waar Gast hierboven naar verwijst is correct.

Getekend,
Een echte Mr.

joje8

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door joje8 »

Ik heb een vraagje ,ik kreeg van Solveon incasso uit Utrecht een aanmaning de brief was op 26-07 verstuurd en ik moest voor of op 2-08 betaald hebben daar ik toen op vakantie was kon ik niet op tijd betalen.
Nu is mijn vraag bestaat hier niet een vaste tijd voor want normaal als je een betaling over maakt van bank naar giro is dit toch ook vrij lang onder weg.
Zij weten toch ook dat het vakantie tijd is de dag van versturen valt af ik vindt de brief normaal pas in de avond op de mat enz..

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Mo »

Gast je lult een hoop onzin in de lucht alwat nergens op slaat en ook op geen enkele wijze de vraag beantwoord maar alleen een hoop loze lucht is.

Gezien de woorden die je gebruikt (je maakt nog niet een keer een feitelijke zin) heb je nergens verstand van want het slaat werkelijk nergens op behalve dat het ergelijk is en aandachtvragend. En geen van de postings toont dan ook inzicht of hulp op welke manier dan ook. Ik zie nergens enige vorm van daadwerkelijke ervaring terug.

Als je het zo goed weet geef dan voortaan daadwerkelijk antwoord in plaats van alleen negatieve antwoorden op postings zonder inhoudelijkheid op de vraag die de vraag tevens beantwoorden.

En als je zo goed bent waarom dan anoniem als gast die zich werkelijk als schizofreen op dit forum ophoudt. Ik kan nu al de volgende postings van je al neer kunnen zetten. De antwoorden zijn voorspelbaar.

Joje8 ik raad je aan contact op te nemen met de incasso en het uit te leggen. Normaliter behoeven zij geen rekening te houden met vakantie's e.d. Echter je verhaal is wel duidelijk en aanemelijk en misschien dat je alsnog de eerste betaling zonder verdere kosten kunt voldoen.


Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Voor de pagina van Mo klik op: http://www.categorie1.com/incasso-arie/

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door berendjan »

Vakantie is geen verweer bij het niet tijdig betalen van je schulden. Het feit dat je een brief krijgt van een incassobureau duidt er al op dat je de vordering niet tijdig betaald hebt. Heb je dat niet en ook niet betaald nadat je een aanmaning hebt gekregen, moet je er rekening mee houden dat een incassoburwai wordt ingeschakeld. De termijn die zij gesteld hebben is heel redelijk en reeël. En dat betalingen via giro of bank dagenlang onderweg zijn is ook allang achterhaald. Ik betaal via telebanking en dan zijn de zaken binnen een werkdag geregeld.

Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

berendjan wanneer treden jij en jouw broers weer op in het forum van legiolease ?

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Mo »

Gast 13.05. Hiermee laat je al zien dat het je niet om serieuze antwoorden te doen is.
Slaat werkelijk nergens op en raakt kant nog wal en geeft het inhoudelijke niveau van je weer. Het feit dat je al weet dat dit soort sites of zaken bestaan en deze ook hier weergeeft zegt al genoeg over je persoon.
Laat tevens zien dat al je antwoorden berusten op niet serieuze pogingen mensen op het verkeerde been te zetten en onrust te zaaien.

Dus mensen welke een vraag hadden zullen hopenlijk ook hieruit de goede conslusie trekken en zich richten tot het juiste antwoord.

Laat het verder hierbij.

Gast

Re: incassokosten

Ongelezen bericht door Gast »

Ik mis Joost van E. heel erg hoop dat het goed gaat met hem. Ik heb het alleen maar goed bedoeld.

Gesloten