LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
hsx

kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Ongelezen bericht door hsx »

Ik heb van een incassodienst een aantal rekeningen gekregen. Nu is het zo dat ik het niet eens ben met de orginele rekening, oftewel de rekening van de opdrachtgecer aan het incassobureau. Wat is in deze de beste weg die ik kan bewandelen ?
Tweede vraagje is, ze hebben van dezelfde opdrachtgever 5 rekeningen in 1 incasso-opdracht gedaan en daar eemaal incassokosten bij opgedaan, hiermee kan ik leven, ondanks dat ik het met de orginele rekeningen niet eens ben, maar allee.
Nu heeft die zelfde opdrachtgever weer 5 rekeningen voor mij, welke ik betwist, afzonderlijk voor iedere rekening incassokosten opgevoerd, mijn vraag is of dit geoorloofd is.
Alvast bedankt voor jullie moeite en eventuele ervaring of kennis hierover

Gast

Re: kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Ongelezen bericht door Gast »

heb je wel meteen doorgegeven aan de opdrachtgever dat je de rekeningen betwist en waarom je ze betwist?
Heb je daar van hen ook een reactie op gehad met de reden waarom zij wel denken dat deze rekeningen juist waren?
Ik denk dat we iets meer info over de zaken voorafgaande aan de uiteindelijk incasso-opdracht.

wolkie

Re: kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Ongelezen bericht door wolkie »

Ik hoop voor je dat je schriftelijk de rekeningen hebt betwist bij de leverancier. Als je dit gedaan hebt dan kan je de correspondentie overleggen aan het incassoburo. Indien je dit niet gedaan hebt, heb je helaas geen poot om op te staan.
Hoe het incassoburo de kosten berekend is aan hun of aan de opdrachtgever. Hier zijn geen regels voor. Maar volgens mij maakt het niets uit. Als hij op 5 rekeningen tezame incassokosten rekenent of bij 5 aparte. De kosten zijn een percentage van het factuurbedrag. Dus stel er zijn 5 rekeningen van Euro 100 = 500 euro en hij rekent 10% dan wordt dat Euro 50,- Als hij over 5x Euro 100 10% berekent dan wordt dat 5x Euro 10 dus ook Euro 50,-
Het gaat er dus nu voornamelijk om dat je kan bewijzen dat je met de leverancier bezig bent aan een oplossing.

Gast

Re: kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Ongelezen bericht door Gast »

Daar komt nog bij: wanneer jij kunt aantonen onderling met de leverancier ''in conclaaf'' te zijn, dat dan het incassoburo sowieso niets te mekkeren heeft.

Zij hebben in deze zaak dan namelijk niets te zoeken.

Gast

Re: kort vraagje, miischien dat iemand het weet

Ongelezen bericht door Gast »

Als u een overeenkomst bent aangegaan dan kan die beheerst worden door leverings/betalingsvoorwaarden. Dat die voorwaarden aan u bekend gemaakt zijn moet de eisende partij kunnen bewijzen. Kan de eisende partij dit niet dan is op u van toepassing hetgeen de wet voorschrijft.

Als u binnen een redelijke termijn gereclameerd hebt naar de leverende partij toe en bent u nog met hen in redelijke discussie (u heeft een betalingsaanbod gedaan mits....) dan kan de eisende partij geen of weinig invorderingskosten op u verhalen.

Van belang is wel dat u steeds alle correspondentie met goede argumenten beantwoort.

Is uw non betaling niet op de juiste argumenten gebaseerd dan kan het u veel geld gaan kosten aan gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten

Gesloten