LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiefinanciering

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
hirihiri123

studiefinanciering

Ongelezen bericht door hirihiri123 »

:oops: Heeft iemand ervaring met het terugbetalen van Studiefinanciereng ( 1992 !!!) Wij moeten voor juni 2004 € 1000,--
betalen.Dat weigeren wij, omdat we het geld niet hebben. Nu wordt de deurwaarder ingeschakeld. Het gaat om een studiefinanciering van 1992 waar , nu mijn vriend , ooit , toen hij nog getrouwd was, zijn handtekening onder staat.
Kan dit nog na bijna tien jaar ??? Is er iemand die hier ( ook ) ervaring mee heeft ??? :shock:

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

na 5 jaar verjaart het, het was eerst 3 jaar.
dus ze kunnen je niks maken tenzij je 'gestuit' bent, dat betekent dat ze je binnen de verjaringstermijn hebben gecontacteerd en dat jij gereageerd hebt dan gaat de termijn weer in.

SuFFeRD

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door SuFFeRD »

Schandalig dat jij je rekeningen niet betaald!! Wel op kosten van de gemeenschap studeren maar terugbetalen ho maar!! Schande schande!! Lijkt me logisch dat als je een schuld hebt je die terugbetaald! Ik hoop dat ze jou ten einde der tijd zullen blijven achtervolgen met deze schuld en bijkomende kosten! Ga je schamen !!

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

SUFFURD

Corzo

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Corzo »

Wel lenen, maar niet betalen? Ga eens werken!

cilia

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door cilia »

:cry: Ik zal je wel vertellen, onze zoon is op zijn 26ste weer begonnen met studeren, krijgt netjes de studiebeurs en een lening. Hij wordt wel gekort omdat de ouder, dus wij, weer moeten gaan betalen. Hij was de laatste jaren systeembeheerder.
Ik vind dit te gek voor woorden.
Natuurlijk zijn we trots dat hij weer verder gaat leren, maar hoe lang zijn wij dan verantwoordelijk voor hem?

Wat dat betalen van jullie betreft, vraag om een regeling om iedere keer een klein beetje te betalen. Tenslotte is het geleend geld.

Cilia

maureen

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door maureen »

Ik ben op 20 juni 1980 ( ja ,24 jaar geleden) afgestudeerd en beland in de grote werkloosheid en daarna kinderen en tenslotte een tweede studie op eigen kosten. Ik ben nog steeds aan het aflossen!

J.Slim

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door J.Slim »

Kan dit nog na bijna tien jaar ??? Is er iemand die hier ( ook ) ervaring mee heeft ???


JA DIT KAN EN MAG. Heb jij nooit de regeltjes gelezen bij het afsluiten van die lening? Kwijtschelden is er tegenwoordig niet meer bij. Heb zelf altijd gewerkt tijdens mijn studie, geen cent geleend en alles zelf betaald via WERKEN. Vindt het te zot voor woorden dat LUIE donders GRATIS GELD zouden krijgen terwijl hard werkende studenten wel geconfronteerd worden met het puntensysteem waarin gesteld wordt dat je x% van het totale aantal studiepunten binnensleept. JIJ hebt dan wel 2x zoveel tijd gehad om te blokken voor een tentamen als ik, heb je het niet gehaald en is dat de reden dat je een schuld hebt, dan moet je je knap schamen dat je zo loopt te zeuren. Wat is nou 1000 euro? Maand WERKEN in de horeca ?

 

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

Ik was ook student in 1992. Was een heel relaxte tijd. Geen prestatiebeurs, lekker na vier jaar nog een jaartje rustig rondhangen op de hogeschool. Heel fijn allemaal. Als je op je werk weer eens een drukke of spannende tijd hebt verlang je terug naar die zorgeloze studietijd toen het geld gewoon gratis binnenkwam.

Ga dan nu niet zeuren over die laatste 1000 euro.

aga

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door aga »

Een vriendin van mij had in 1978 haar studie afgebroken (die ze in 1975 was begonnen) en was naar het buitenland vertrokken. Omdat ze na het krijgen van een kind niet meer aan werk in het buitenland kwam kreeg ze een soort uitkering die net genoeg was om haar huur te betalen maar niet voor eten en de rest voor haar en het kind. Ze heeft een tijd uitstel van betaling gekregen. Maar sinds 1992 werd ze steeds bestookt met aanmaningen en dreigbrieven en werden haar brieven over haar geringe inkomen genegeerd. Gelukkig kreeg ze in 1996 weer een iets beter inkomen en betaalde ze maandelijks ƒ 50,- af. Het restant is op 1 januari 2002 kwijtgescholden.
Studie-financiering vertelde 2 dingen nadat ik probeerde te bemiddelen:
1. Per 1 januari 1987 is een wet in werking getreden die inhoudt dat schulden na 15 jaar worden kwijtgescholden. Er werd geen rekening gehouden met oude schulden (zoals die van mijn vriendin die op dat tijdstip al 12 jaar oud was).
2. Als je kunt aantonen dat je niet kunt terugbetalen op dat moment kun je bij de dienst studie-financiering een formulier draagkracht-meting aanvragen en ingevuld en met bijlagen terugsturen. Ik kreeg de indruk dat ze met een zeer gering inkomen, en mogelijke kosten als alimentatie en dergelijke, rekening houden en uitstel verlenen.

Verder moet me van het hart dat enkele reakties wel zeer negatief zijn en erg kortzichtig praten over lui zijn en gaan werken enz. Je weet nooit in welke situatie iemand verkeert en wat zijn/haar inkomen nu is.
Ik wens je sukses en veel sterkte toe met je kontakten met de studie-financiering.

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

Na 5 jaar hoef je niet te betalen, de vordering staat nog wel en je kan ook nogal wat dreigbrieven krijgen maar ze kunnen je bij wet niet dwingen. Dan hadden ze de administratie maar beter op orde moeten hebben.

Dankzij die honden zijn vele studenten het schip ingegaan die een boete moesten betalen voor een ov die ze allang ingeleverd hadden.
zie het ook maar eens van de andere kant.


Gewoon niet betalen.

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Mo »

Dat van die 5 jaar klopt in zijn geheel niet.
Een lening is een lening en al helemaal van de studiefinanciering.
Deze blijft in zijn geheel altijd inbaar.
En dat stuiten is inderdaad van toepassing op een studiefinanciering. Daar heb je namelijk bij voorbaat al voor getekend. Lees de kleine letteren inzake studiefinanciering en leningen.

Misschien kun je om een afbetalingsregeling vragen!

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

De wet gaat nog altijd boven de voorwaarden van een contract.

Na 5 jaar hoef je niks te betalen. Ga jij maar eens het wetboek openslaan ipv het 'ibg-oplichters-boek'

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

Het is een lening en die moet altijd betaald worden. Sufferd

Mo
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:19

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Mo »

Als eerste ben ik geen eikel.
Om een goed antwoord te geven aan de vraagsteller behoeft een boodschapper hiervoor niet aangevallen te worden. En als laatste ben je waarschijnlijk zo dom om aan te nemen dat de naam Mo tot een man behoort wat niet het geval is omdat er nog meer op deze wereld bestaat dan alleen het mannelijke geslacht.

Inzake het gevraagde. Het betreft een studiefinanciering c.q. lening. Een studie is niet altijd binnen 5 jaar afgerond en tijdens de studie behoeft al sowieso niet terugbetaald te worden dus waarom zou er een regel van 5 jaar bestaan die stelt dat je na 5 jaar niet meer behoeft terug te betalen. Dan zou iedereen die een studiefinaciering aangaat gewoon zijn studie met een jaar vertragen om de opgebouwde schuld c.q. lening niet meer terug te behoeven betalen.

En inderdaad een lening vervalt alleen bij overlijden.
Daar zijn nu de voorwaarden voor waaronder je de lening aangaat.
Waarvoor meen je anders dat BKR bestaat. Deze zou niet nodig zijn als automatisch alle leningen na 5 jaar zouden vervallen.

Dus doe maar 1 miljoen en daar mee kan ik mij behoorlijk onvindbaar maken voor 5 jaar want daarna behoef ik het niet terug te betalen.
Zo werkt het logischerwijs niet.

Dit soort termijnen bestaat voor achterstallige incassotermijnen welke om wat voor redenen dan ook inderdaad niet gestuit zijn of bij someringen, boetes of anderszijds gelden die gevorderd worden via een strafrechtelijke procedure. Deze kunnen worden gestuit en dat wordt vaak via de Staatscourant en een regionaal dagblad gedaan waarvan vermoed wordt waar de schuldenaar blijft.
De schuldenaar behoeft de stuiting in principe niet eens zelf onder ogen te krijgen.

Dit laatste heeft dus niets uitstaande met een lening c.q. vordering van een studiefinanciering te maken.

Het antwoord is dus ja je moet terug betalen en men kan een vordering doen met buitenrechtelijke kosten en rente en beslaglegging etc. en een eventuele BKR codering etc.

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

Studiefinanciering hoger onderwijs

Als je voltijd een opleiding in het hoger beroepsonderwijs of aan een universiteit volgt, heb je in principe recht op studiefinanciering. En als je recht hebt op studiefinanciering, heb je ook recht op een OV-studentenkaart.

Wat kun je krijgen?

Je studiefinanciering kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en een rentedragende lening. De studiefinanciering in het hoger onderwijs wordt als prestatiebeurs verstrekt. Dat betekent dat de beurs eerst als lening wordt uitbetaald. Presteer je voldoende, dan wordt je beurs achteraf omgezet in een gift.

Basisbeurs

De basisbeurs is onafhankelijk van het inkomen van je ouders. De hoogte van de basisbeurs hangt wel af van je woonsituatie. Ben je uitwonend, dan is je basisbeurs hoger dan wanneer je thuiswonend bent.

Aanvullende beurs

De aanvullende beurs hangt af van het inkomen van je ouders. Je aanvullende beurs wordt lager, naarmate het inkomen van je ouder(s) stijgt. Ook speelt mee of je broers of zussen hebt die in het voortgezet (speciaal) onderwijs zitten of een aanvullende prestatiebeurs hebben en hoe je tegen ziektekosten bent verzekerd.

Rentedragende lening

Je kunt naast de basis- en aanvullende beurs ook een lening afsluiten. Over die lening wordt rente berekend. Het rentepercentage voor 2004 is 3,35 procent. Door geld te lenen bouw je een schuld op die je later moet terugbetalen.
Mo je eikelt uit je kromme tenen.

Gast

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door Gast »

bij wet hoef je na 5 jaar een vordering niet te betalen. (op voorwaarde dat je in die 5 jaar geen contact hebt gehad of de schuldeiser en/of erkent dat de vordering terecht is.

Nogmaals, kijk het wetboek na voordat je uit een ibg brochure wat onzin gaat uitkramen.

studiefinancier

Re: studiefinanciering

Ongelezen bericht door studiefinancier »

De verjaringstermijnen van 2 en 5 jaar die door dit forum gevlogen zijn, gelden niet voor studieschuld. Erger nog, net als de belastingen en de gemeente voor wat betreft gemeentelijke belastingen kan de IBG een deurwaarder opdracht geven tot incasso en verdere maatregelen over te gaan zonder dat daaraan een gerechtelijke vonnis tegenover staat. Een normale crediteur niet zijn vordering niet goedschiks geincasseerd krijgt zal naar de rechter moeten stappen om de schuldenaar tot betaling veroordeeld te krijgen. Dat hoeft Groningen niet. Als iemand met een studiefinanciering achterstallig blijft met betalen, kunnen ze gewoon een gerechtsdeurwaarder opdracht geven tot incasso en het nemen van verdere maatregelen, zoals bijvoorbeeld beslagname, over te gaan. Die wetenschap heb ik uit zeer betrouwbare bron: een gerechtsdeurwaarder die wekelijks heel wat opdrachten van de IBG binnenkrijgt.

Gesloten