LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over kosten incasso + rente ...

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Gast

Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben door omstandigheden nu een schuld aan het afbetalen, wat eerst een doorlopend krediet was bij een bank.

Dus ik betaal elke maand een bepaald bedrag, maar ik heb eens een overzicht gevraagd van de totaal kosten, ik snap een paar dingen niet.

Hoofdsom: 3430,08
Berekende rente tot 05-04-2004: 1860,70
inkassokosten: 514,51
BTW over inkassokosten: 97,76

Totaal: 5907,05
Voldaan: 2088,99

Restant: 3818,06


Mijn vraag is dus wat die berekende rente tot 05-04-2004 is en waarom zo hoog, aangezien ik na 3 maanden achterstand door de bank verwezen was naar het inkassoburo omdat ze het uit handen hebben gegeven. De hoofdsom was dus 3430,08 voordat het na die 3 maanden aan het inkassoburo is gegeven.

Ik ben dit aan het uitzoeken maar misschien kan iemand me hier een beetje helpen en wat advies geven, ik heb het gevoel dat het overdreven veel is.

Alvast bedankt !

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

ja hallo zo kan niemand hier een antwoord opgeven, hoelang is dit bv al aan de gang??????
is de rente reeds berekend over de aflos periode??????
enz....

staat vast wel beschreven in de stukken

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

Het is een doorlopende krediet dus niet gebonden aan een tijd. Voordat het uit handen was gegeven heb ik er ongeveer 2 jaar van gebruik gemaakt. Ik zal morgen eens door het papierwerk heen gaan om wat meer info te verschaffen.

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

Het was vanaf april 2001 uithanden gegeven, de rente is 18 % per jaar
Ze kunnen niet aantonen in hun algemene voorwaarden of via het afgesloten contract dat het 18 % is, en volgens een jurist zou het in dit geval het wettelijke maximum zijn van 4 % ...

GadoGado

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door GadoGado »

Er is inderdaad ongeveer 18% rente berekend over de periode april 2001 tot april 2004. Sommige banken rekenen nu maximaal zo'n 13% rente, dus kan best zijn dat er toen in 2001 18% afgesproken is. Het mooiste zou zijn als u een nieuw krediet zou kunnen afsluiten; ik heb een percentage gezien van max. 6,9%, maandelijks af te lossen 2% van de kredietsom.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door peewee »

Het incassoburo zal je moeten verduidelijken hoe deze rente berekend is, welk rentepercentage en over welke periode. In beginsel geldt nog steeds het rentepercentage van het doorlopende krediet. Het feit dat de bank de invordering uit handen heeft gegeven doet daarbij niet terzake.
Verder is het in rekening brengen van de incassokosten illegaal. Dit is verboden in artikel 34 Wet op het Consumentenkrediet. Zie de bijdrage elders op dit forum. Uiteraard is ook het in rekening brengen van de BTW over de incassokosten niet toegestaan.

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

Dat klopt wel ja.

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb uitleg van de bank gekregen en hun algemene voorwaarden waarin ze het volgende hebben gemarkeerd:

(algemene voorwaarden 2000)

9b

Over een debetsaldo op de rekening is de rekeninghouder een door de bank te bepalen rente verschuldigd.



Dus wat ze zeggen is dat ze een vrijbrief hebben om van alles in te vullen voor de rente. Is dit toegestaan ? Of zijn er limieten ? En zoja waar kan ik ze opzoeken ?


Peewee, de incassokosten zijn terecht, maar ze zijn wel verbonden aan de hoogte van de hoofdsom + rente. De rente die boven op de hoofdsom is gekomen is ook voor de bank dus niet voor het incassoburo zelf.

Gast

Re: Vraag over kosten incasso + rente ...

Ongelezen bericht door Gast »

de maximale rente op debetsaldi zijn wettelijk vastgesteld mits de debetfaciliteit voldoet aan de wet op het consumentenkrediet

Het min.van financien stelt elk jaar de maximale rentes vast aan de hand van een staffelsysteem.

Nu is een debetstand iets anders dan ongeoorloofd roodstaan. Bedragen onder de 500 euro vallen niet onde de WCK ... dus dan is de wettelijke rente bepalend. Boven 500 euro is het maximum afhankelijk van het exacte debetbedrag. Gezien het saldo >2500 euro is dacht ik dat de rente maximaal rond de 17 a 18% mag zijn ...

Een bank moet bij het verstrekken van een krediet wel vooraf het rentepercentage bekend maken (staat ook op het 'contract' voor de debetfaciliteit of het doorlopend krediet). Maar een bank mag bij berekening van het rentepercentage altijd het maximum tarief hanteren conform WCK (over het hele debetsaldo). Immers rente op een doorlopend krediet of debetstand is variabel ...

Gesloten