Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Flying_Doc
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2023 17:38

Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Flying_Doc »

Hi forumleden,

Ik heb vandaag een factuur ontvangen die ik binnen 14 dagen zou moeten betalen.

Het gaat om een stichting die alleen advies geeft aan donateurs.
Ik heb ze eerder gemaild met de vraag of zij wat voor mijn (algemeen omschreven) situatie kunnen betekenen.
Om het formulier te versturen moest ik wel aanvinken of ik al donateur was of dat ik dit wilde worden, ik had gekozen voor het laatste.

Op mijn mail heb ik een antwoord gekregen met algemene informatie over de stichting, en de mededeling dat mijn situatie pas voorgelegd kan worden aan een medewerker wanneer ik donateur ben.
De website stelt ook dat "Betaling van het donateurschap gaat vooraf aan het uitvoeren van de gevraagde dienst."

Nu weet ik nog helemaal niet of ik wel donateur wil worden, want ik ben wat opties voor mijn situatie aan het uitzoeken.
Veel belangrijker, ik heb nog geen persoonlijk advies gehad en er is geen gevraagde dienst uitgevoerd.

Ben ik nu wel verplicht om de factuur te betalen?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Wat staat er op de factuur als omschrijving? Gaat het om donateur worden of om het gegeven advies?

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Flying_Doc schreef:
06 apr 2023 17:48
Hi forumleden,

Ik heb vandaag een factuur ontvangen die ik binnen 14 dagen zou moeten betalen.

Het gaat om een stichting die alleen advies geeft aan donateurs.
Ik heb ze eerder gemaild met de vraag of zij wat voor mijn (algemeen omschreven) situatie kunnen betekenen.
Om het formulier te versturen moest ik wel aanvinken of ik al donateur was of dat ik dit wilde worden, ik had gekozen voor het laatste.

Op mijn mail heb ik een antwoord gekregen met algemene informatie over de stichting, en de mededeling dat mijn situatie pas voorgelegd kan worden aan een medewerker wanneer ik donateur ben.
De website stelt ook dat "Betaling van het donateurschap gaat vooraf aan het uitvoeren van de gevraagde dienst."

Nu weet ik nog helemaal niet of ik wel donateur wil worden, want ik ben wat opties voor mijn situatie aan het uitzoeken.
Veel belangrijker, ik heb nog geen persoonlijk advies gehad en er is geen gevraagde dienst uitgevoerd.

Ben ik nu wel verplicht om de factuur te betalen?
Een stichting die alleen advies geeft tegen betaling, klinkt me als een commercieel bedrijf in de oren.
Als je na betaling al een advies krijgt, anders dan ga na uw huisarts.
Dat laatste lijkt me trouwens het beste idee.

Staat er ook een bedrag bij dat u zou moeten betalen?
Als er geen bedrag bij staat, kunt u altijd nog een bedragje overmaken voor de postzegel.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Flying_Doc schreef:
06 apr 2023 17:48
Hi forumleden,

Ik heb vandaag een factuur ontvangen die ik binnen 14 dagen zou moeten betalen.

Het gaat om een stichting die alleen advies geeft aan donateurs.
Ik heb ze eerder gemaild met de vraag of zij wat voor mijn (algemeen omschreven) situatie kunnen betekenen.
Om het formulier te versturen moest ik wel aanvinken of ik al donateur was of dat ik dit wilde worden, ik had gekozen voor het laatste.

Op mijn mail heb ik een antwoord gekregen met algemene informatie over de stichting, en de mededeling dat mijn situatie pas voorgelegd kan worden aan een medewerker wanneer ik donateur ben.
De website stelt ook dat "Betaling van het donateurschap gaat vooraf aan het uitvoeren van de gevraagde dienst."

Nu weet ik nog helemaal niet of ik wel donateur wil worden, want ik ben wat opties voor mijn situatie aan het uitzoeken.
Veel belangrijker, ik heb nog geen persoonlijk advies gehad en er is geen gevraagde dienst uitgevoerd.

Ben ik nu wel verplicht om de factuur te betalen?
U hebt gekozen om donateur te worden. Ook hebt u gelezen (u vermeldt dat ook) dat er pas ná betaling voor het donateurschap advies gegeven wordt. Als u dus wacht op "de verleende dienst" kunt u lang wachten. De website vermeldt immers "Betaling van het donateurschap gaat vooraf aan het uitvoeren van de gevraagde dienst." U bent donateur geworden en dus zult u moeten betalen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt een aanbod om niet aanvaard om donateur te worden. Je uitweg is dat het een overeenkomst op afstand is en er kennelijk geen knop was die duidelijk maakte dat je betalingsverplichting aan ging en/of ook geen informatie over het herroepingsrecht gegeven is. Ik zou hierover nog wel met cobsuwijzer bellen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
07 apr 2023 10:25
..................... en er kennelijk geen knop was die duidelijk maakte dat je betalingsverplichting aan ging ................
De term Donateur houdt al in dat je moet betalen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Betalingsverplichting? Een donateur die moet betalen? Dat is nieuw voor mij. Een donatie is toch juist vrijwillig? Een factuur sturen voor een donatie vind ik dan ook heel merkwaardig. Ik ben wel benieuwd om welke stichting het gaat.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Als je niet betaalt ben je ook geen donateur. En door het aangaan van een donateurschap ontstaat er ook een betalingsverplichting, zo is mij altijd geleerd. Om die betalingsverplichting stop te zetten zal je oeten stopen met een donateurschap.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Indien en zolang je betaalt ben je donateur, zodra je stopt met betalen ben je geen donateur meer; dan stoppen natuurlijk ook de eventuele voordelen van het donateurschap (vaak een "gratis" tijdschrift boordevol enz.). Maar een betalingsverplichting voor een donateurschap zie ik niet, anders dan bij een lidmaatschap.

Flying_Doc
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2023 17:38

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Flying_Doc »

Dank voor de reacties!
Inmiddels heb ik wel contact gehad met de stichting, en is de factuur gelukkig gecrediteerd ontvangen.
Ik vond het vooral lastig omdat ik die checkbox had aangevinkt en het niet helemaal duidelijk wanneer er bepaalde kosten in rekening gebracht zouden worden.
In eerste instantie had ik ook alleen een korte vraag, ik denk dat bepaalde instanties daar toch sowieso gratis bereikbaar voor moeten zijn.

Uiteindelijk is er geen persoonlijk advies geweest, dus kon het toch zo geregeld worden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
07 apr 2023 04:42
Een stichting die alleen advies geeft tegen betaling, klinkt me als een commercieel bedrijf in de oren.
“Tegen betaling” en “commercieel” zijn natuurlijk totaal losstaande zaken.
Ruud.A schreef:
07 apr 2023 04:42
Als je na betaling al een advies krijgt, anders dan ga na uw huisarts.
Dat laatste lijkt me trouwens het beste idee.
Wat heeft de huisarts hiermee te maken?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

een stichting heeft geen winstoogmerk, want niet commercieel, maar zal wel kosten maken om te kunnen voortbestaan. Die kosten zullen toch ergens uit betaald moeten worden lijkt mij. Een vergoeding vragen voor gegeven adviezen lijkt mij daartoe een prima middel , naast donateurschap.

Willy4all
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Willy4all »

Mooi dat het zo opgelost is. Je hebt (alleen als particulier!) sosiewo 14 dagen bedenktijd na een online aankoop, en dat geldt voor elke financiële verplichting. Zij konden juridisch gezien dan ook niet anders dan de factuur te crediteren.

Ik zou wel een melding maken bij Klachtenkompas van de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... htenkompas
Doe het niet bij nadere partijen die zich als meldpunt voordoen, want daar zit gewoon een commerciële partij achter dioe probeert geld aan jouw ellende te verdienen.

Het is nog net geen oplichting, maar dit soort praktijken, met onduidelijke aanbiedingen, facturen sturen terwijl er geen verplichting is aangegaan, enz. moet bestreden worden: er zijn talloze argeloze mensen die wel betalen, en zo verdienen ze geld waar geen enkele prestatie tegenover staat. Walgelijke praktijken of onbenul? Ik weet het niet maar het is goed als het boven water komt.

Ik heb lang geleden zo'n strijd gevoerd waarbij steeds meer extra aanmaningskosten in rekening werden gebracht; uiteindelijk liep het op tot meer dan 2000 euro. Ik heb gewoon niet betaald en ben ook gestopt op hun aangetekende brieven van incassobureau en advocaat te reageren.
Ik heb wel in angst gezeten, eerlijk gezegd, maar uiteindelijk is het gewoon gestopt. Hoeveel mensen zouden er niet voor gezweken zijn? Boevenpraktijken die door melding te maken bestreden kunnen worden.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Lisa29 schreef:
07 apr 2023 02:09
Wat staat er op de factuur als omschrijving? Gaat het om donateur worden of om het gegeven advies?
Op de website staat duidelijk "Betaling van het donateurschap gaat vooraf aan het uitvoeren van de gevraagde dienst."
Verder schrijft TS dat er geen dienst is verleent. Dus e.e.a. lijkt me nogal logisch. Eerst donateur worden (dat heeft TS ook aangevinkt), betalen en dan kun je adviezen krijgen.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik wil alleen maar even aan de reacters laten weten hoe knap ik het vind dat jullie zo op dit topic reageren. Ik begrijp er helemaal niets van.
Over welke donatie gaat het? Geld? Organen? (huisarts). Aan wie? Welke organisatie?

Dit soort topics zie ik vaker voorbij komen. Ik vind het fantastisch dat mensen reageren met de bedoeling om TS te helpen. Maar ik kan met het bericht van TS helemaal niets. Van wie komt die factuur? Gaat het over een vast donateurschap of een eenmalige?
Ik ben ook donateur maar er stuurt niemand een rekening (factuur) naar mij. Hoezo advies? Wat moet er geadviseert worden?
Doneren: Aan wie? Voor welk bedrag? Vast of los? En vervolgens geld overmaken of toezeggen.
Welk advies is hier nodig?

Ik hoef geen antwoord op deze vragen. Ik wil alleen maar aangeven dat het voor mij een groot raadsel is waar het hier over gaat. En volgens mij is het ook de bedoeling dat je via dit forum mensen waarschuwt voor schimmige zaken.

Maar het kan aan mij liggen dat ik er regelmatig niets van begrijp.

graham2710
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017 21:49

Re: Ben ik verplicht om deze factuur te betalen?

Ongelezen bericht door graham2710 »

nee zijn ze duidelijk geweest dat je donateur bent maar donateur die moet betalen of advies niet geeft nee dus en het is volgens mij ook op afstand dus als je er van af ziet laat je het weten .

Plaats reactie