LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
OMA
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mar 2005 02:01

Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door OMA »

Hallo, Het volgende is het geval:
Mijn vriend heeft een uitkering van de WAO van 800 euro en hij had een kleine aanvulling van de Gemeentelijke Sociale Dienst.
Achteraf blijkt dan de soos hem meer dan 2 jaar te veel heeft betaald in totaal 1000 euro en willen dat bedrag terug. Vriend zijn voorstel was om 50 euro p.m terug te betalen maar daar namen ze geen genoegen mee. Ze eisten 185 euro p.m en dat met nog een andere vordering van een derde was veel te veel. Nu heeft een deurwaarder beslag gelegd op zijn banktegoed (600,00 euro) en dat is intussen ook al verdwenen.
Hij heeft geprobeerd om dat beslag terug te draaien maar helaas alles is foetsie. Hij heeft nu nog veel meer problemen, kan gas -licht nu ook niet betalen dus binnenkort in de kou, en extra hoge kosten. Zijn telefoon is zo juist al afgesloten omdat hij die niet kon overmaken.
Gelukkig was de huur er begin dec nog wel afgegaan.
Omdat de soos al een poosje niks meer bij betaald is er ook een schuld opgebouwd voor de betaling van zijn ziektekosten verzekering. Hij is nu onverzekerd.
Zijn volgende uitkering wordt de 13 van de maand betaald maar hij heeft nu niks meer zelfs zijn internet spaarrekening met 0,43 cent is opgeheven.
En de volgende betaling van de WAO zal ook wel weer "verdwijnen"
zodat hij nu al niets meer heeft en hoe het verder moet.......
geen idee.
Ze hebben geen beslag gelegd op zijn huisraad (alles 2de of 3de hands). Maar met de Kerst zit hij waarschijnlijk in de kou en zonder eten.

Mag en kan dit????????

Ik vind het uitzichtloos en vreselijk voor hem.

Graag uw reakties zodat ik misschien verder voor hem kan zoeken.

Met vr,groet OMA

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door rene117 »

volgens mijn mag een deurwaarde geen beslag leggen op bank tegoeden zolang er geen uitspraak is geweest van de rechter
verder weet ik ook niet hoe het zit er is er een op dit forum die het wel weet ik hoop dat hij hier andwoord op kan geven

verder wens ik uw veel sterkte toe

KevindeWinter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007 14:19

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door KevindeWinter »

Het is heel jammer voor mevrouw of meneer maar zolang de deurwaarder een betekend vonnis heeft mag hij bankbeslag leggen. Het voordeel voor een deurwaarder is dat hij via dit beslag geen rekening hoeft te houden met een beslag vrije voet wat met een loonbeslag of iets dergelijks wel het geval is. Daarentegen is het ook een heel groot risico wat een deurwaarder neemt. Alleen het geld wat op het moment van beslaglegging op de rekening aanwezig was valt onder het beslag. Dit gaan ze na tot op de minuut.

Helaas, maar zo zit de maatschappij in elkaar!

Zou de deurwaarder een goed voorstel doorsturen want in principe mogen ze dit zo elke maand doen, uit menselijkheid zullen ze dit alleen 9 van de 10 keer niet doen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door Cesar »

@kevindewinter,
U geeft geen antwoord op de vraag van René117.
Wanneer er een vonnis is dan is er een uitspraak van de rechter. Toch?

Dan even naar Oma.
Uw verhaal komt erg ongeloofwaardig over, mijn mening.
Wanneer de SOOS, zoals u het zegt, een financiele misser maakt kan dit nimmer dit probleem tot gevolg hebben.
Er zal in dit geval gekozen worden voor een schikking of zelfs een kwijtschelding.
Maar, wanneer de SOOS willens en wetens om de tuin is geleid door meneer om al doende een hogere uitkering te ontvangen dan vind ik dat hij er nog mild vanaf komt. Van mij kon hij er nog wel een boete bovenop krijgen van het dubbel van wat hij heeft ontstolen uit de uitkeringspot.
Dus graag meer duidelijke uitleg.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door roerganger »

Tsja, Oma, ik vind het een nogal wazig verhaal eerlijk gezegd. Ik heb het idee dat ófwel u, ófwel uw vriend een beetje misleidend bezig is. En mischien wel beiden.

Als het gaat om een bedrag van 1000 euro wat terug betaald moet worden, dan zal het om bijna 85 euro per maand gaan, 12 maanden lang, want die periode is gebruikelijk bij de sociale dienst. En geen 185, zoals u hier stelt.

Dan de andere posten. Als meneer reeds van de telefoon en binnenkort van het gas en licht is afgesloten is er wel veel meer aan de hand. Verder is hij onverzekerd voor de ziektekosten: dan moet hij al een half jaar niet betaald hebben.

Het enige wat er op zit is dat uw vriend de schuldsanering ingaat. Dan moet hij drie jaar lang van 90% van het minimum leven, maar hij kan dan wel met een schone lei beginnen. Daarnaast is een cursusje 'hoe ga ik met mijn geld om' ook wel verstandig denk ik.

Zelf moet ik het ook met een WAO-tje doen, dat ligt ietsjes hoger dan van uw vriend. Heb ook diverse schulden af te betalen dank zij mijn ex, dat is nu nog 179 euro per maand, daar komt straks nog 150 euro per maand bij. Toch gaat me dit wel lukken. De auto is weg, internet gaat er ook af. Scheelt gemiddeld 170 euro per maand. Wat je niet kunt betalen moet je gewoon niet willen hebben. De vaste lasten kan ik gewoon betalen, ik heb voldoende eet- en kleedgeld, mijn budget is gewoon in evenwicht. Omdat ik niet veel nodig heb om gezond te leven.

Een andere tip: ik heb geen idee wat zijn woonkosten zijn. Wellicht kan hij verhuizen naar een kleinere woning omdat dat goedkoper is in huur en verwarming? Ik woon zelf in een kleine seniorenwoning, dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel vergeleken met een eensgezinswoning. Ook in het schoonhouden.

bailiff
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2007 16:47

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door bailiff »

@oma

bankbeslag kan gelegd worden indien er een vonnis van de rechter is of indien er een andere titel is. In dit geval: de vordering is van de sociale dienst. De sociale dienst kan zelf dwangbevelen uitvaardigen. Deze worden betekend door een deurwaarder waarin een termijn staat waarbinnen moet worden betaald. Ook staat in het dwangbevel een termijn vermeld waarbinnen eventueel bezwaar kan worden aangetekend. Indien niet (tijdig) wordt betaald en ook geen bezwaar is aangetekend is het dwangbevel onherroepelijk en kan beslag worden gelegd op loon, uitkering, inboedel, bankrekeningen etc.
Uw vriend heeft dus voordat beslag werd gelegd bericht gehad.
Wat betreft regelingen: een schuldeiser hoeft niet akkoord te gaan met regelingen. Gebruikelijk is dat de sociale dienst wel akkoord gaat met regelingen waarbij ca 10% per maand van de schuld mag worden afgelost maar of dit bij alle sociale diensten zo is, weet ik niet.
Advies: het geld dat onder het beslag viel is uw vriend kwijt maar voor het restant kan hij beter maar een regeling voorstellen om te voorkomen dat de deurwaarder opnieuw beslag legt.

dannym6
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:28

Re: Beslag op totaal banktegoed door deurwaarder

Ongelezen bericht door dannym6 »

je hebt altijd een beslagvrije voet een minimum wat ze kunnen beslagleggen 10%onder bijstand nivo dat je altijd nog je vaste lasten kan betalen

Gesloten