LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Daadwerkelijke Incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Steeds meer incasso bureau's handhaven afwijkende incassokosten.
Kortom zij doen maar wat. Hoe meer hoe beter. Des te slechter voor uw portomonee.

Hier een overzicht van de incasso kosten die een bureau mag rekenen.
Dit gaat op staffel basis, dus hoe hoger het bedrag ..hoe meer kosten.

___________________________________________________________________

Hoogte van de vordering Te berekenen incassokosten (exclusief BTW)

van €1 tot €250 incassokosten = €37
van €250 tot €500 incassokosten = €75
van €500 tot €1.250 incassokosten =€150
van €1.250 tot €2.500 incassokosten =€300
van €2.500 tot €3.750 incassokosten =€450
van €3.750 tot €5.000 incassokosten =€600
van €5.000 tot €10.000 incassokosten =€700
van €10.000 tot €20.000 incassokosten =€800
van €20.000 tot €40.000 incassokosten =€1.000
van €40.000 tot €100.000 incassokosten = €1.500
van €100.000 tot €200.000 incassokosten =€2.500
van €200.000 tot €400.000 incassokosten =€3.500
van €400.000 tot €1.000.000 incassokosten =€4.500
meer dan €1.000.000 incassokosten = €5.500

1 Leges: Een incasso bureau mag geen leges rekenen, (informatie opvragen bij bijv GBA) dit mag aleen een deurwaarder. Een incasso bureau mag deze dus nooit rekenen.

2 Administratiekosten: Deze zitten al verwerkt in de toegpaste incassokosten, deze mogen dus OOK niet apart worden berekend.

3 Wettelijk rente : deze bedraagt per 1 juli 2009 4 % LET DAAR GOED OP, incassobureau's zijn lax en hanteren gewoon nog de wettelijke rente bepaald per 1 juli 2007


Zo zijn er meer onopvallende kosten die worden gebruikt om het saldo op te voeren.

Helaas zit ik in een schuldsanering en krijg heb veel van deze brieven ontvangen ....en nog.. maar bij nadere bestudering is het "onvoorstelbaar" op wat voor wijze incassobureau's de kosten opkrikken in de sommaties.

Enkele voorbeelden: FIAD, Intrum Justitia, Graydon, Universum Incasso.


Heb je meer voorbeelden van afwijkende kosten , vermeld ze dan hier.. met de naam van het betreffende bureau. Zodat we ook de minder oplettende kunnen waarschuwen.
Laatst gewijzigd door daheid op 29 jul 2009 14:50, 5 keer totaal gewijzigd.

SuzanM
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2009 11:56

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door SuzanM »

Okee, dan een van Nationaal Incasso Bureau:

Vordering: € 93,20
Administratiekosten: € 14,90
Incassokosten: € 49,50 (!)
Rente: € 2,27

Totaal: € 159,87

Kijk, ik wil rustig betalen....maar de kosten, incasso bedoel ik dan, is meer dan de helft van het oorspronkelijke bedrag!

Maarja, waar sta je dan???

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Hoi Suzan,

Eigenlijk heel simpel.
Even een aangetekende brief sturen. In dit geval zijn de jou opgelegde incassokosten "onredelijk hoog"

Vermeld

A

dat je absoluut de vordering wilt gaan betalen (er van uitgaande dat deze terecht is).

B

Hierin vermelden dat je verneemt dat de incasso kosten niet voldoen aan de "Rapport Voorwerk II" gestelde eisen 2009. Geef aan dat het bedrag uit het overzicht toegestaan is.

C

Vermeld tevens dat je gerechtelijke stappen zult ondernemen wanneer het incassobureau GEEN gehoor geeft aan jou oproep de incassokosten te herzien.

Geen enkele rechter zal jou in de kou laten staan , daar zit een incassobureau cht niet op te wachten.

D

Vermeld dat je aangezien het totaal bedrag niet klopt ivm onjuiste incassokosten, in afwachting van een nieuwe berekening nog geen betaling zult doen.

Houdt een kopie voor jezelf zodat je kunt aantonen dat deze verzonden is en verstuur de brief aangetekend met handtekening retour. Zodoende krijg jij bericht van TNT post dat het incassobureau de brief heeft aangenomen en dus heeft ontvangen.

Houdt ons op de hoogte !! Ben zeer benieuwd.
Laatst gewijzigd door daheid op 23 jul 2009 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Hier een link naar het complete rapport Voorwerk II

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rec ... erk+II.htm

Link om de juiste wettelijke rente te berekenen:

http://www.wettelijkerente.info/wr-index.htm

Natasmies
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 dec 2007 11:45

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door Natasmies »

Laatste link doet het bij mij niet, wel www.wettelijkerente.net

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Precies, de andere werkt ook , maar die is ook prima :)

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

@SuzanM zou je willen vermelden welk incassobureau het in jou geval betreft. Ik wil een topic opzetten met incassobureau's die dus dit soort praktijken uitvoeren.

Zijn er dan meer mensen die vermoeden dat iets niet in de haak bij een ontvangen incasso dan hebben we gelijk een overzicht van die bureau's

Laat ik ook even zeggen dat er OOK bureau's zijn die zich wel netjes aan de regels houden.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door mar42 »

Buiten dat de incassokosten te hoog zijn, mogen er ook niet nog eens administratiekosten berekend worden. Die zitten in de incassokosten.
Rente mag wel berekend worden, wettelijk 6%.

SuzanM
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2009 11:56

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door SuzanM »

@daheid:

Dank voor je tips! Ik ga er zeker mee aan de slag, en houdt jullie op de hoogte... Ben zelf ook benieuwd hoe dit dan gaat...

Het is het Nationaal Incasso Bureau te Purmerend...

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Zeker doen ! Thx Mar42 heb de administratiekosten toegevoegd in post #1

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

Beste Mar,

De wettelijke rente is 4% vandaag de dag.

Wettelijke handelsrente is 8%.

Vriendelijke groet,

Luctor

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Sinds 1 december 2002 bestaan twee soorten wettelijke rente:

Wettelijke rente voor handelstransacties: 8 % per 1 juli 2009
Dit is de wettelijke rente die van toepassing is op alle transacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties of tussen ondernemingen en overheidsinstanties onderling (handelstransacties).

Wettelijke rente voor consumententransacties: 4 % per 1 juli 2009

Dit is de wettelijke rente die van toepassing is op alle transacties waarbij een particulier of consument is betrokken (niet-handelstransacties).

(aangepast)
Laatst gewijzigd door daheid op 29 jul 2009 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

daheid schreef:In het geval van rente over openstaande vorderingen waarbij een overeenkomst is geweest tussen een consument een dienstverlenend bedrijf danwel een bedrijf waar iets wordt gekocht is de wettelijke rente die wordt berekend 8%, (handels transactie !! )
Dit is (gelukkig voor consumenten) onjuist. Er mag slechts handelsrente worden gerekend indien sprake is van een handelstransactie. Een handelstransactie houdt in (art. 6:119a BW, laatste zin van lid 1):

"(...) de overeenkomst om baat die een of meer van de partijen verplicht iets te geven of te doen en die tot stand is gekomen tussen een of meer natuurlijke personen die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf of rechtspersonen."

Als consument ben je een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dus kan (en mag) geen handelsrente in rekening worden gebracht. Dit is natuurlijk anders als je een eenmanszaak hebt en iets koopt van een ander bedrijf (maar goed, als eenmanszaak ben je sowieso geen consument).

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

@Ad verkaad :D Geheel juist ... 4%

De wettelijke rente is per 1 juli 2009 bepaald op 4%
Voor een handelstransactie op 8 % ..is was even in de war. Post aangepast en in post#1 , toegevoegd wat de wettelijke rente is die nu geldt. Bedankt :!:

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Bor en ik hebben hierover al diverse topics gemaakt, o.a. het "incasso stappenplan" welke goed weergeeft hoe te handelen. Ikzelf heb al diverse incassozaken op deze wijze afgehandeld, en deze slagen keer op keer.

Incasso-stappenplan

Als iedereen deze methode gaat gebruiken zullen de incassoburo's langzaam maar zeker niet meer gebruikt gaan worden door opdrachtgevers (heeft toch geen zin, en kost hun extra geld).

biancar
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door biancar »

Ook ik betaal te veel voor mijn incasso kosten zie hieronder
Hoofdsom €1245,00
Rente €47,47
Incassokosten €325,00

totaalsom € 1617.47
Het bedrijf is Graydon
ik heb Graydon vandaag wel hierover gebeld en deze mevrouw zij dat het wettelijke bedragen zijn ,maar zoals ik uit dit forum kan maken betaal ik dus te veel.
hoe kan ik dit aanpakken
mvg bianca

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Wordt dan niet eens tijd dat er moderaters komen / zijn die juist van deze topics een "sticky"maken. Zodat dit bovenaan de lijst blijft staan.

Ik vindt het handig om dit soort info gelijk te zien ...

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

@biancar.

van €500 tot €1.250 incassokosten =€150

Ja dus je betaald veel te veel incassokosten.

Wat te doen.

Een brief schrijven aangetekend aan het incassobureau.
Daarin vermeld dat de incassokosten niet conform Rapport Voorwerk II zijn. Geef ook aan dat die dus 150 euro excl. btw mogen zijn (6% btw)

Een post of 2 terug staat een link met een stappenplan, lees dit door. Hier staat uitgebreidt hoe te handelen.

Betaal dus niets aan het incassobureau. Aangezien zij niet juist handelen, kunnen de door hun gesommerde kosten niet op jou worden vehaald. kan je tussentijds de originele hoofdsom direkt aan de cliënt (van wie de vordering komt..huur gas water , telefoon etc) betalen dan heeft het incassobureau geen poot om op te staan.

geen rechter in NL zal jou sommeren die kosten te betalen, sterker nog de rechter zal het incassobureau een standje geven want die zien dagelijks dit soort zaken en worden dar erg moe van :D

biancar
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:14

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door biancar »

hartelijk dank voor de reactie
even ter aanvulling.
Ik heb de brief van Graydon op 15maart 2009 ontvangen
IPD heeft op 13 maart via een automatische een bedrag van €311.00 afegeschreven van mijn rekening dus op het moment dat ik de brief binnen kreeg moest het bedrag €933.75 zijn ipv €1245,00 ik heb het bedrijf hiervan op 17maart een bericht gestuurd met de mededeling dat het niet klopt zij zijden het is al uit handen gegeven we kunnen dit niet aanpassen,u moet contact opnemen met Graydon ,ik weer naar Graydon bellen en het uitgelegd zij vertelde mij dat IPD hier een melding van moet maken naar hun toe,ik weer met IPD bellen en toen vertelde zijn mij dat zij dit zouden doorgeven aan Graydon(achteraf is dit dus niet gebeurd)
het bedrag(IPD opleidingen) waar ik het bedrag aan bent verschuldigd heb ik in juni al volledig aan IPD voldaan.
Zij hebben dit niet volledig doorgeven aan Graydon waardoor Graydon ervanuit ging dat het volledige bedrag nog niet was betaald..
Hierdoor was het bedrag tot op vandaag bij hun nog €1245,00.
Terwijl ik begon bij een openstaande bedrag van €933,75 dat dus nooit is aangepast bij IPD OF graydon.
Vandaag ook dit uitgelegd aan Graydon zeggen hun weer het bedrag dat er extra is berekend moet u terug vragen bij IPD,ik vindt dit allemaal erg vreemd
Ik weet daarom niet zo goed wat ik precies moet doen.
Ik weet ook niet of mijn verhaal goed is geplaats in deze forum
maar wacht de reactie,s van jullie af
mvg bianca

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Daadwerkelijke Incasso kosten

Ongelezen bericht door daheid »

Oke dat is niet zo moeilijk.

Negeer Graydon, zij zitten al fout met de incassokosten.
je weet het bedrag wat je zou moeten betalen aan dat opleidingsinstituut. Je hebt al een gedeelte voldaan dus weet je ook het bedrag wat je nog moet voldoen.

Dit heb je uiteraard gedaan middels de bank dus je kunt aantonen dat dit betaald is. + punt voor jou. Betaal de rest ook an het opleidingsinstituut. Desnoods in een aantal keer Maar....

Schrijf wel de aangetekende brief naar Graydon, vermeld duidelijk dat je dus op de hoogte bent van deze schuld , dat deze terecht is, maar dat de hoogte er van niet correct is. Dat je geen betalingen aan Graydon zal doen aangezien Graydon zich niet houdt aan Rapport Voorwerk II gestelde eisen en de hoofdsom niet correct is aangezien je al een deel betaling hebt gedaan aan dat opleidingsinstituut voorafgaande de brieven die je ontvangen hebt van Graydon.


Verstuur deze aangetekend met handtekening retour !!, bewaar de brief, het afschrift van de betaling, + het briefje wat je van TNT krijgt (handtekening retour, dus het bewijs dat het aangeboden post stuk / brief in ontvangst is genomen) goed bij elkaar doe het in een dossier mapje ofzo.

ik verwacht dat Graydon verder brieven blijft sturen...negeer deze. Op den duur komt er een (gerechts)deurwaarder welke je een bevelschrift zal afgeven, OP DAT MOMENT !!! Deel je mede dat er NIET juist is gehandeld dat JIJ hier voor een brief hebt gestuurd , LAAT kopieën ZIEN, laat tevens de betaal bewijzen voor de deelbetalingen zien en alle overige stukken die van toepassing zijn.

De (gerechts)deurwaarder zal deze zaak echt niet bij de rechtbank neerleggen omdat deze als geen ander weet dat het incassobureau al fout heeft gehandeld. Dus dat het bevelschrift op foutieve informatie is gebasseerd. Gevolg de rechter zal in jouw voordeel uitspraak doen, de kosten worde verhaald op de deurwaarder en die zitten daar echt niet op te wachten.

Gaat de (gerechts)deurwaarder deze wel doorzetten, neem de stukken aan !! ZORG DAN DAT JE OP DE ZITTING AANWEZIG BENT MET ALLE EERDER GENOEMDE STUKKEN. Dit staat in het bevelschrift.
Ik weet zeker dat de rechter in jou voordeel zal spreken.

Gesloten