LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lexclusive
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2007 20:57

Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door Lexclusive »

Beste forumbezoekers,

Ik ben inmiddels gedagvaard door de gerechtsdeurwaarder van AGC in Groningen nadat de incassopogingen van IJ op niks uitliepen, om eind deze maand te verschijnen voor het kantongerecht wegens het niet betaald hebben van diverse facturen bij Vodafone a EUR 900,-.

Nu wil ik het bedrag betalen want het is helaas toch mijn eigen schuld geweest (kwam ik achteraf achter want vertrouwde de rekeningen eerst niet en heb daarom niet betaald).
Alleen een probleem: ik heb het geld niet voor handen voor de zittingsdatum maar wil wel betalen ongeveer een week na zittingsdatum.

Wat is nu de beste manier van handelen??:
vb.
1. Verweer schrijven naar de griffie en melden dat ik wel wil betalen maar dat dat me niet lukt voor de zittingsdatum?
2. Contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder om hetzelfde te vertellen?

En moet ik verplicht naar de zitting en/of is het aan te raden wanneer je toch al te goeder trouw bent?

Hoop dat iemand zijn/haar licht hier eens op wil laten schijnen.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Een baler...

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door Waterlelie »

1. Verweer schrijven naar de griffie en melden dat ik wel wil betalen maar dat dat me niet lukt voor de zittingsdatum?
Dat kan je persoonlijk doen, bij de zitting.
2. Contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder om hetzelfde te vertellen?
Dat kan je doen maar ja, of ze dan ermee accoord gaan is een grote vraag.
En moet ik verplicht naar de zitting en/of is het aan te raden wanneer je toch al te goeder trouw bent?
Heel dom van je als je niet naar je eigen zitting gaat, je wil toch aan de rechter laten weten dat je pas een week later na de zitting kan betalen...

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door vladja »

Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
Iemand/een instantie begint een proces (bijv. om geld/betaling te eisen). Dat is de eiser. De tegenpartij krijgt dan een oproep om voor de rechter te verschijnen. Die oproep heet dagvaarding en wordt door een deurwaarder aan de tegenpartij betekend (=bezorgd). In een dagvaarding staat precies wat een eiser wil. De tegenpartij (= de gedaagde) kan hierop schriftelijk reageren. Dit heet de conclusie van antwoord (verweerschrift). De rechter beslist met name op basis van deze schriftelijke stukken.
Art. 128, lid 3
De gedaagde brengt alle excepties en zijn antwoord ten principale tegelijk naar voren, op straffe van verval van de niet aangevoerde excepties en, indien niet ten principale is geantwoord, van het recht om dat alsnog te doen.
Het proces begint dus altijd schriftelijk en nooit met een zitting bij de rechter. Voer je dus geen schriftelijk verweer, dan heeft de rechter niet jouw kant van het verhaal en verspeel je alle mogelijkheden (op straffe van verval) om nog een verweermiddel (exceptie) in te brengen òf als je geen inhoudelijk verweer hebt gevoerd om dat alsnog te doen. Dit laatste is bijv. een briefje schrijven dat je het er niet mee eens bent zonder duidelijk en uitgebreid aan te geven waarom je het er niet mee eens bent.
Na deze schriftelijke ronde volgt een zitting, waarin de rechter kijkt of partijen er samen uit kunnen komen, zodat niet nog een schriftelijke ronde nodig is. Altijd naar de zitting gaan, anders loop je de kans bij verstek veroordeeld te worden.
Lukt het niet de zaak te schikken dan krijgen beide partijen nog 1 maal de kans op verder schriftelijk verweer, te beginnen bij de eiser. Daarna doet de rechter een uitspraak op grond van de schriftelijke stukken.
Exceptie = verweermiddel, zoals bijv. kopie van betalingsbewijs, contract etc.
Vladja

WEBRELATIONSAA
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 aug 2007 14:47

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door WEBRELATIONSAA »

Ik ben inmiddels gedagvaard door de gerechtsdeurwaarder van AGC in Groningen nadat de incassopogingen van IJ op niks uitliepen, om eind deze maand te verschijnen voor het kantongerecht wegens het niet betaald hebben van diverse facturen bij Vodafone a EUR 900,-.

Nu wil ik het bedrag betalen want het is helaas toch mijn eigen schuld geweest (kwam ik achteraf achter want vertrouwde de rekeningen eerst niet en heb daarom niet betaald).
Alleen een probleem: ik heb het geld niet voor handen voor de zittingsdatum maar wil wel betalen ongeveer een week na zittingsdatum.
Dit is een erg vervelende situatie.
Ik wil graag bekijken of ik nog iets voor je kan betekenen.
Als je wilt, kun je het mobiele nummer waar het over gaat mailen naar vodafonewebrelations.nl(at)vodafone.com.

Antoine
Vodafone Web Relations

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste vodafone,

KEURIG

Lexclusive
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2007 20:57

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door Lexclusive »

Dit is zeker keurig, ik heb een mail met het nummer erin verstuurd.

Mocht hier wat uitkomen dan zal ik het ook nog posten (i.o.m. vodafone, weet niet of alles openbaar gezegd kan/mag worden en wil mezelf in deze niet in de vingers snijden).

@Vladja: Bedankt, uit jou betoog kan ik opmaken dat je dus altijd een schriftelijk verweer naar de griffie moet sturen (al is het alleen een mededeling dat je de eiser gelijk stelt en pas wat later kan betalen) en dat je beter altijd kan verschijnen op de zitting.

@waterlelie: Ook bedankt.

Conclusie is dus eigenlijk dat je dezelfde boodschap 2x moet overbrengen, schriftelijk en persoonlijk?! (jammer, toch nog een vraagteken...)

Blijft wel dom van me dat ik niet eerder er wat aan gedaan heb, baal er nog goed van. Had m'n 'principes' wat eerder aan de kant moeten zetten, was eerst echt goed kwaad...poehhh.

Groeten

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door Guusje »

Lexclusive

In tegenstelling tot wat Vladja zegt mag je wel persoonlijk naar de zitting gaan als het een kantonrechter is (zoals in dit geval). Schriftelijke reactie is niet verplicht. Van je verhaal maakt de griffier een verslag en stuurt dit naar de tegenpartij. Dat is namelijk het fijne bij de kantonrechtbank: mensen mogen hun woordje zeggen.
Als je bewijsstukken bij de rechtbank wilt indienen tijdens je betoog dan is het wel verstandig om van alles 2 kopieën mee te nemen.

Maar het niet kunnen betalen vóór de zittingsdatum is geen must om naar de rechtbank te gaan of te schrijven. De rechter kijkt naar de inhoud en het verweer over de vordering zelf, en juist over dat gedeelte heb je geen verweer.

Trouwens heel netjes dat Vodafone zelf (via dit forum) contact met je heeft opgenomen. Ik hoop dat het tot een goede oplossing komt.

Guusje
(kandidaat-gerechtsdeurwaarder)

WEBRELATIONSAA
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 aug 2007 14:47

Re: Draaiboek dagvaarding > geld niet voorradig pre-zitting

Ongelezen bericht door WEBRELATIONSAA »

@Lexclusive,


Ik heb je een terugkoppeling gestuurd.


Antoine
Vodafone Web Relations

Gesloten