Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Sara55
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:55

Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Sara55 »

Mijn oom is overleden, hij was een 86jarige oude man die op een klein flatje woonde, het laatste jaar lag hij meer in het ziekenhuis dan thuis. Na overlijden bleek zijn meterstand verbruik van 27000kwh aan te geven, hier was dus echt sprake van een kapotte meter. Na veel gebel hierover waarbij we te horen kregen dat een meter niet liegt kregen we de eindafrekening, 5500€!!!! Op de eindafrekening staat nu 37000kwh absurd als je weet dat dat een fabrieksverbruik is!!! Er is eveneens gas berekent terwijl de flat geen gasleidingen heeft. Kunnen wij hier nu niks tegen doen???

WimN
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2022 15:42

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door WimN »

Je kunt dit aanvechten door een jaarfactuur van het laatste jaar mee te sturen. Als het klopt wat je schrijft, dan staat daar ook geen kosten voor het gas op. Alleen daarop al kun je aantonen dat de meter defect is.
Succes.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sara55 schreef:
31 okt 2022 16:11
Kunnen wij hier nu niks tegen doen???
Waarom denk je dat dat zo zou zijn? Wat héb je überhaupt al gedaan? Wat was de verklaring/ reactie van Essent?

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Morganlefay schreef:
02 nov 2022 15:58
Denk erom er zijn mensen die jaren verkeerde meterstanden hebben doorgegeven.
Als de erfenis is geaccepteerd en de rekening klopt heb je en uitdaging.
De verjaringstermijn is twee jaar.

Wille396
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2021 17:16

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Wille396 »

Je kunt altijd de meter laten testen door een onafhankelijk bedrijf (tegen betaling)

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als uw oom een slimme meter heeft dan kunt U volgens zijn maand tussen standen bekijken en eventueel opvragen.
Ook gas berekend zonder gasleiding ??? Dit lijkt mij niet mogelijk. Vraag de facturen op van de afgelopen jaren, daarop kunt U zien wat toen
de standen van zijn meter waren.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door witte angora »

Sara55 schreef:
31 okt 2022 16:11
Mijn oom is overleden, hij was een 86jarige oude man die op een klein flatje woonde, het laatste jaar lag hij meer in het ziekenhuis dan thuis. Na overlijden bleek zijn meterstand verbruik van 27000kwh aan te geven, hier was dus echt sprake van een kapotte meter. Na veel gebel hierover waarbij we te horen kregen dat een meter niet liegt kregen we de eindafrekening, 5500€!!!! Op de eindafrekening staat nu 37000kwh absurd als je weet dat dat een fabrieksverbruik is!!! Er is eveneens gas berekent terwijl de flat geen gasleidingen heeft. Kunnen wij hier nu niks tegen doen???
Kun je ook achterhalen wanneer de meter is geplaatst? Volgens je bericht staat de meter op 27.000, terwijl de nota op 37.000 staat. Dat wijst dus op een eerdere meter die in de loop van het jaar is vervangen. Als dat zo is kun je zeker vraagtekens hebben bij deze meter. Aan de andere kant, in een deel van het jaar is er dan ook al 10.000 Kwh verbruikt.

Ergens gaat er iets fout, maar waar? Kan het ook zijn dat, mede gezien het onverklaarbare gasverbruik, dat administratief gezien de meters van 2 woningen verwisseld zijn?

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door BL2 »

Lopen er geen vreemde draadjes ergens de woning uit naar de "buren". Zal niet de eerste keer zijn dat een min of meer leegstaande woning wordt gebruikt aftappen van wat stroom.

Nou genoeg stof voor topicstarter om even te reageren.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gecondoleerd met het overlijden van uw oom. Na een dergelijk verlies moet er veel geregeld worden en dan zit u natuurlijk niet te wachten op dit soort gedoe.

Volgens deze pagina van milieucentraal.nl ligt het gemiddelde energieverbruik voor een eenpersoonshuishouden tussen 1580 en 1990 kWh. Die 37.000 kWh die uw oom verbruikt zou hebben, zou dus voldoende zijn voor ongeveer 20 jaar.

De meter is eigendom van de netbeheerder. Als u niet weet wie dat is op het adres van uw overleden oom, kunt u die vinden via deze pagina van netbeheernederland.nl. Op de website van de netbeheerder staat wat u kunt doen als er problemen zijn met de meter. Een meterijking aanvragen is een van de mogelijkheden.

Hopelijk kunt u in de administratie van uw oom nog oude jaarafrekeningen vinden. Zo niet, dan kunt u, althans de executeur, die waarschijnlijk bij Essent opvragen. Controleer dan niet alleen het jaarverbruik, maar ook de meterstanden; daarbij staat aangegeven of die uitgelezen/doorgegeven zijn, of dat ze geschat zijn.

Of er een gasmeter aanwezig zou moeten zijn, kunt u vinden op eancodeboek.nl. Als u daar inderdaad een meternummer vindt voor de gasmeter, controleer dan of dit meternummer/EAN-code ook op de jaarafrekening staat. Controleer het voor de zekerheid ook voor de elektriciteitsmeter.

Hopelijk lukt het u om met de verzamelde informatie wat meer inzicht te krijgen in wat er aan de hand is en kan Essent een en ander corrigeren. Zo niet, dan kunt u bij de ACM/Consuwijzer enkele voorbeeldbrieven vinden. Als dat allemaal niet helpt, kunt u nog een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie. Succes!

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Sara55 schreef:
31 okt 2022 16:11
Op de eindafrekening staat nu 37000kwh absurd als je weet dat dat een fabrieksverbruik is!!! Er is eveneens gas berekent terwijl de flat geen gasleidingen heeft. Kunnen wij hier nu niks tegen doen???

Als hij geen gas had en electrisch verwarmd heeft zou dat wel kunnen.
37000kWh staat ongeveer gelijk met de warmte uit 3700m3 gas.
Het is wel rijkelijk veel, maar een koukleum in een slecht geisoleerde of tochtende flat zou dat in 1 jaar kunnen verstoken.
En misschien omvat de afrekening meer dan 1 jaar: ik kan me voorstellen dat meneer in zijn laatste levensfase betalingsachterstand heeft opgelopen.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De meterstanden komen van de netbeheerder, daar heeft de energieleverancier niet direct invloed op. En als er dus aangesmeerd is, Essent heeft het niet gedaan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik vraag me af of de meterstand ook daadwerkelijk overeen komt eigenlijk met de opgegeven stand o papier en verder.

lees bericht van erthanax

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
02 nov 2022 23:13
En als er dus aangesmeerd is, Essent heeft het niet gedaan.
Tenzij er gewoon een administratieve fout is gemaakt door Essent.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door lentewind »

Misschien het cijfer achter de komma meegerekend?

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ergens gaat het fout, maar het is mij niet duidelijk waar de fout in zit.

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl/.

Eventueel kunt u de meter laten controleren. Bijvoorbeeld www.enexis.nl/meter/problemen-met-de-me ... dleidingen kunt u hierover informatie vinden.

U kunt ook naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak. Echter moet u wel alle feiten weten en met bewijzen aankomen.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
02 nov 2022 21:21
ik kan me voorstellen dat meneer in zijn laatste levensfase betalingsachterstand heeft opgelopen.
Dan is er een spoor aan incassobrieven, dat is niet van toepassing

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 nov 2022 12:03
Geip Suusje schreef:
02 nov 2022 21:21
ik kan me voorstellen dat meneer in zijn laatste levensfase betalingsachterstand heeft opgelopen.
Dan is er een spoor aan incassobrieven, dat is niet van toepassing
Dat weet jij helemaal niet.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Zonder nadere toelichting van TS (die tot nu toe alleen dit topic gestart is) is het niet zo zinvol om te blijven raden wat de oorzaak was en wat TS intussen al gedaan heeft. Ik hoop dat TS nog eens terug komt voor een update want zo te zien is er wel het nodige mis gegaan.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
03 nov 2022 09:16
DeZevendeHenk schreef:
02 nov 2022 23:13
En als er dus aangesmeerd is, Essent heeft het niet gedaan.
Tenzij er gewoon een administratieve fout is gemaakt door Essent.
Niet zo heel waarschijnlijk en dat smeren impliceert een intentie. Ga je nu serieus veronderstellen dat Essent dat dan bewust een verkeerde meterstand heeft verwerkt die afwijkt van wat de netwerkbeheerder heeft doorgegeven? Afijn, de netbeheerder kan dat snel genoeg checken en als dit werkelijk op de teller staat is dat ook de partij die het moet uitzoeken wat er aan de hand is en corrigeren. Dan volgt Essent die gegevens weer.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent smeert overleden 86jarige man 37000kwh verbruik aan.

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
03 nov 2022 12:58
Moneyman schreef:
03 nov 2022 09:16
DeZevendeHenk schreef:
02 nov 2022 23:13
En als er dus aangesmeerd is, Essent heeft het niet gedaan.
Tenzij er gewoon een administratieve fout is gemaakt door Essent.
Niet zo heel waarschijnlijk en dat smeren impliceert een intentie. Ga je nu serieus veronderstellen dat Essent dat dan bewust een verkeerde meterstand heeft verwerkt die afwijkt van wat de netwerkbeheerder heeft doorgegeven?
Nee, dat veronderstel én schrijf ik helemaal niet.
DeZevendeHenk schreef:
03 nov 2022 12:58
Afijn, de netbeheerder kan dat snel genoeg checken en als dit werkelijk op de teller staat is dat ook de partij die het moet uitzoeken wat er aan de hand is en corrigeren. Dan volgt Essent die gegevens weer.
Exact de reden dat mijn eerste vraag aan TS was wat Essent zelf zegt.

Tijd dat TS eens terugkomt, zou ik zeggen.

Plaats reactie