LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGN legt dubbel beslag. Kan en mag dit?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
De_Onwetende
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2016 17:43

GGN legt dubbel beslag. Kan en mag dit?

Ongelezen bericht door De_Onwetende »

Beste mensen,

iemand in mijn zeer nabije omgeving is door persoonlijke omstandigheden nogal in de financiële nood geraakt en heeft daardoor een aantal schulden openstaan die inmiddels bij deurwaarders liggen. Nu proberen wij samen tot een goede oplossing te komen door middel van betalingsregelingen en andere afspraken, alleen is nu het volgende gebeurd.

GGN heeft ongeveer een maand geleden beslag gelegd op de inboedel vanwege een vordering van ca. € 850,-. Vlak voor de executieverkoop ongeveer 2 weken geleden is er € 500,- betaald zodat de executie voorlopig uitgesteld is. Omdat degene ook een andere schuld op korte termijn moest betalen was er tot nu toe nog geen betalingsregeling mogelijk. Dit is ook aangegeven aan de deurwaarder, die aangegeven heeft na ongeveer een maand weer contact op te nemen.

Nu kreeg diegene vandaag opnieuw een exploot dat er inmiddels ook beslag is gelegd op de auto en is het openstaande bedrag in amper 2 weken tijd opgelopen naar € 750,-. Een verhoging van € 400,- in 14 dagen tijd!!

Nu heb ik in het verleden zelf ook wel eens te maken gehad met een deurwaarder (eigen schuld, dikke bult), maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben dus gaan googlen om te zien of dit rechtmatig is ja of nee. Helaas heb ik niks kunnen vinden, vandaar dat ik jullie hulp inroep of deze handelswijze legaal en/of gebruikelijk is en wat er te doen is aan deze vreemde verhoging.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en advies.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: GGN legt dubbel beslag. Kan en mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, dat mag, tenzij de deurwaarder uitdrukkelijk heeft aangegeven dat er in die maand geen executiemaatregelen getroffen zouden worden. Uitgangspunt is dat de schuldenaar met zijn gehele vermogen instaat voor aflossing van de schulden. Beslag op de auto levert meer zekerheid op dan beslag, en aangezien het beslag op de inboedel blijkbaar nog niet volledige betaling heeft geleid, blijft de deurwaarder zoeken naar verhaalsmogelijkheden.

Mocht de deurwaarder wél expliciet aangegeven hebben dat er in die maand niets zou gebeuren, dan moet je uiteraard direct protest aantekenen en in gesprek gaan. Liefst door langs te gaan, dat levert meestal het meeste resultaat op.

De_Onwetende
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2016 17:43

Re: GGN legt dubbel beslag. Kan en mag dit?

Ongelezen bericht door De_Onwetende »

Er is met de deurwaarder in kwestie afgesproken dat er sowieso een maand geen executiemaatregelen getroffen zouden worden. Diegene is zeker van goede wil en wil ook zeker een betalingsregeling treffen, alleen was dat deze maand nog niet mogelijk.

Ik zal aangeven dat hij naar het dichtstbij zijnde kantoor moet gaan en duidelijke afspraken moet maken. Desnoods met een hele kleine betalingsregeling van €10- €20 per week.

Bedankt voor je antwoord.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: GGN legt dubbel beslag. Kan en mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan zou ik zeker het gesprek aangaan. Probeer anders de deurwaarder in kwestie te spreken te krijgen.

Gesloten