LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso Pathe Unlimited

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pillbox
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2011 19:21

Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door Pillbox »

Ongeveer een jaar geleden heb ik een Pathe Unlimited abonnement afgesloten.
Hiermee kun je voor 19 euro per maand onbeperkt naar de film in alle Pathe bioscopen.

Dit bedrag wordt afgeschreven dmv een automatische incasso. Eind september hebben zij de incasso voor de maand oktober echter niet van mijn rekening kunnen afschrijven omdat er geen geld meer op deze rekening stond (De betreffende rekening was overgegaan naar een en/of rekening en daarvoor heb ik deze helemaal leeg gehaald).
Ik kwam hier pas achter nadat ik er bij een bezoek aan de film achterkwam dat de kaart was geblokkeerd.

Omdat ik eigenlijk toch al van plan was het abonnement te beëindigen, heb ik het maar zo gelaten. Ik heb het abonnement toen via de website beëindigd en dit zou ingaan per 1 december 2011.

Eind oktober heeft Pathe natuurlijk weer proberen te incasseren, en dit is ook gelukt. Omdat ik niet van plan was in de maand november nog gebruik te maken van het abonnement, heb ik deze incasso ingetrokken.

Nu krijg ik vandaag een brief van het incassobureau binnen, waarin wordt aangegeven dat ik de 'hoofdsom' a 19 euro niet heb betaald en of ik dit binnen 5 dagen alsnog even wil doen, plus de incassokosten a 30 euro. Een totaalbedrag van 49 euro dus..
In de brief wordt tevens gesproken over "diverse herinneringen heeft u de vordering nog steeds niet betaald".
Deze herinneringen heb ik niet ontvangen, in ieder geval niet per post. Het zou kunnen zijn dat ze deze naar een oud e-mail adres hebben gestuurd, waar ik niet meer op kan inloggen.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Is het sturen van herinneringen via e-mail genoeg? Ik heb nooit een schriftelijke herinnering ontvangen voor deze brief.
- Is 30 euro niet wat veel over een bedrag van 19 euro?
- Dien ik nu alsnog de 19 euro te betalen voor een abonnement waar ik geen gebruik van heb kunnen maken omdat de pas geblokkeerd was wegens het niet betalen van het abonnementsgeld?

Ik hoop op een reactie.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je abo loopt tot December dus moet je ook tot December betalen. Dat je er geen gebruik van maakt is je eigen keuze, maar geen vrijbrief om dan maar niet te betalen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door adSolvendum »

U heeft toch een schriftelijke herinnering ontvangen nu?
Of u uw email-adres niet meer gebruikt is niet relevant wanneer u dit email-adres bij het aangaan van de overeenkomst hebt opgegeven. Als u uw brievenbus dichtspijkert, of verhuist zonder adreswijziging door te geven en zonder gebruik te maken van een doorstuur-service, ontvangt u ook geen normale post meer.
Of er kosten op de eerste herinnering berekend mogen worden, als dit de eerste was, hangt af van de voorwaarden van de overeenkomst welke u bent aangegaan.

Gegeven vodoende werk verricht door het incassobureau zal een rechter zelfs 37 euro aan incassokosten toekennen.
Ziedaar het nadeel van staffels.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door duiner »

sephora30 schreef:Je abo loopt tot December dus moet je ook tot December betalen. Dat je er geen gebruik van maakt is je eigen keuze, maar geen vrijbrief om dan maar niet te betalen.
ben ik ermee eens, je kan niet iets doen, waar jij zin in hebt

" ik heb het maar zo gelaten " is onzin, natuurlijk.
.
.

Avanesi
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2011 18:09

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door Avanesi »

Ik heb exact hetzelfde probleem als Pillbox, mijn email adres is alleen gekraakt en dus ook geblokkeerd. Er stond op het moment van incasso geen geld op mijn rekening.

Ik zou door middel van diverse mailberichten herinnert zijn dat ik mijn maandelijkse abo kosten niet had voldaan. Aangezien mijn email adres gekraakt is, heb ik die herinneringsmails nooit ontvangen.

Volgens pathe is het dan mijn verantwoordelijkheid om mijn nieuwe adres door te geven aan pathe. Ik ben het hier met ze eens. Alleen pathe heeft mij nooit verteld dat de correspondentie alleen via de email zou verlopen. Ik ben nalatig geweest om mijn nieuwe email adres door gegeven aan pathe omdat ik nooit gedacht had dat ze mij via de mail alleen op de hoogte zouden stellen van dat ik een betalingsachterstand heb. Ik vind dat een bedrijf als pathe meer duidelijkheid moet geven over hun gang van zaken, want hun gang van zaken verschilt enorm met die van andere bedrijven. Dit is de eerste keer dat ik gehoord heb dat je een herinneringsbericht via de email kan krijgen.

Ik vraag me dan af of een bedrijf dan niet verplicht is om ten minste 1 herinneringsbericht middels de post te versturen?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sacredfour »

Alleen een ingebrekestelling moet schriftelijk. (art.6.82 BW) Je zou kunnen kijken in je alg. voorwaarden of er een voorwaarde in staat of ze wel of niet een ingebrekestelling moeten sturen.

TK Dw RMH
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:03

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Als je overeenkomt per maand een vast bedrag te betalen voor een bepaalde termijn is er sprake van een fatale termijn. De schuldenaar is reeds dan in verzuim wanneer deze termijn verstrijkt! Een extra in gebrekestelling/herinnering is dan niet nodig voor het ingaan van verzuim.

Boek6 bw
Artikel 83Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
a. wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen, tenzij blijkt dat de termijn een andere strekking heeft. b. wanneer de verbintenis voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding als bedoeld in artikel 74 lid 1 en de verbintenis niet terstond wordt nagekomen;
c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

Verzuim is weer nodig voor het op eisen van de schade die de schuldeiser lijdt ten gevolge van de niet nakoming door de schuldenaar.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sacredfour »

Als je overeenkomt per maand een vast bedrag te betalen voor een bepaalde termijn is er sprake van een fatale termijn
Is dat zo?
Volgens mij moet dit afgesproken zijn dus bv in de a.v.
Niet zelden is vooraf overeengekomen dat de betaaltermijn van de factuur tevens de fatale termijn is,
(wikipedia)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ik inlog bij mijn bank zie ik altijd als er automatische overschrijvingen incasso's niet geincasseerd zijn. Mijn werkgever betaald altijd heel laat, meestal lost dat zichzelf op omdat de afschrijvingen binnen een paar dagen opnieuw aangeboden worden.
Dus een herinnering sturen is niet eens nodig als je het zelf kunt zien.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sacredfour »

Een fatale termijn moet ondubbelzinnig als zo danig herkenbaar zijn. 'Betalen binnen 14 dagen' is dat niet.
Om verwarring hierover te voorkomen laten bedrijven dit meestal opnemen in hun a.v.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:
Een fatale termijn moet ondubbelzinnig als zo danig herkenbaar zijn. 'Betalen binnen 14 dagen' is dat niet.
Om verwarring hierover te voorkomen laten bedrijven dit meestal opnemen in hun a.v.

linksom of rechtsom scaredfour, betaald zal er moeten worden. Je kunt wel allerlei onzinsmoesjes bedenken om onder de betaling uit te komen, maar betalen moet.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sacredfour »

Puma 73
Waar heb je het over?
Dit gaat over ingebrekestelling , herinnering en fatale termijn.
Ja,betaald moet er worden. maar daar gaat het hier niet over.Het gaat er hier om of de extra kosten die in rekening gebracht worden ook wettelijk zijn.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Puma 73
Waar heb je het over?
Dit gaat over ingebrekestelling , herinnering en fatale termijn.
Ja,betaald moet er worden. maar daar gaat het hier niet over.Het gaat er hier om of de extra kosten die in rekening gebracht worden ook wettelijk zijn.
Als men extra kosten heeft gemaakt, mogen die in rekening worden gebracht. Men sluit een overeenkomst af en daar komen naast rechten ook verplichtingen uit voort. En een van die verplichtingen is op tijd betalen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door sacredfour »

TK Dw RMH
wat je zij over fatale termijn klopt dus. Alleen nemen de meeste bedrijven dit gelukkig ook nog op in hun a.v.

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door RedShy »

Avanesi schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem als Pillbox, mijn email adres is alleen gekraakt en dus ook geblokkeerd. Er stond op het moment van incasso geen geld op mijn rekening.

Ik zou door middel van diverse mailberichten herinnert zijn dat ik mijn maandelijkse abo kosten niet had voldaan. Aangezien mijn email adres gekraakt is, heb ik die herinneringsmails nooit ontvangen.

Volgens pathe is het dan mijn verantwoordelijkheid om mijn nieuwe adres door te geven aan pathe. Ik ben het hier met ze eens. Alleen pathe heeft mij nooit verteld dat de correspondentie alleen via de email zou verlopen. Ik ben nalatig geweest om mijn nieuwe email adres door gegeven aan pathe omdat ik nooit gedacht had dat ze mij via de mail alleen op de hoogte zouden stellen van dat ik een betalingsachterstand heb. Ik vind dat een bedrijf als pathe meer duidelijkheid moet geven over hun gang van zaken, want hun gang van zaken verschilt enorm met die van andere bedrijven. Dit is de eerste keer dat ik gehoord heb dat je een herinneringsbericht via de email kan krijgen.

Ik vraag me dan af of een bedrijf dan niet verplicht is om ten minste 1 herinneringsbericht middels de post te versturen?
Dit meen je serieus?
Wiens probleem of verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat jouw e-mailadres gekraakt is? Toch echt dat van jezelf vrees ik. Hier heeft Pathe helemaal niets mee te maken. Jij bent zelf verantwoordelijk om een ander e-mailadres door te geven.
En sowieso, je bent er van op de hoogte dat je een abonnement hebt wat betaalt moet worden. Als er vervolgens niets geincasseerd wordt en je krijgt op welke manier dan ook geen herinneringen, dan gaat er nergens een lichtje branden?

Ik vrees dat je de schuld toch echt bij je zelf moet gaan zoeken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door Guardian72 »

RedShy schreef: Dit meen je serieus?
Wiens probleem of verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat jouw e-mailadres gekraakt is? Toch echt dat van jezelf vrees ik.
HO WACHT EVEN..

Jij vind illegale activiteiten verantwoordelijkheid van het slachtoffer?
Dus, als ik besluit jou in je huis te overvallen, mag de politie je oppakken vanwege het faciliteren van illegale activiteiten?

Beetje kort door de bocht, niet.

Maar - als de persoon wist dat hij/zij niet bij zijn mail kon - en wist dat betaald moest worden - is het WEL zijn/haar verantwoordelijkheid om contact op te nemen met Pathe in dit geval - en even uit te leggen hoe/wat - en een alternatief mail adres te noemen, danwel vragen per post dingen te sturen..

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: Incasso Pathe Unlimited

Ongelezen bericht door RedShy »

Guardian72 schreef:
RedShy schreef: Dit meen je serieus?
Wiens probleem of verantwoordelijkheid is het volgens jou dan dat jouw e-mailadres gekraakt is? Toch echt dat van jezelf vrees ik.
HO WACHT EVEN..

Jij vind illegale activiteiten verantwoordelijkheid van het slachtoffer?
Dus, als ik besluit jou in je huis te overvallen, mag de politie je oppakken vanwege het faciliteren van illegale activiteiten?

Beetje kort door de bocht, niet.

Maar - als de persoon wist dat hij/zij niet bij zijn mail kon - en wist dat betaald moest worden - is het WEL zijn/haar verantwoordelijkheid om contact op te nemen met Pathe in dit geval - en even uit te leggen hoe/wat - en een alternatief mail adres te noemen, danwel vragen per post dingen te sturen..
Het feit dat het e-mailadres van de TS gekraakt is, is zeker niet het probleem van Pathé Unlimited, dát bedoel ik ermee. Natuurlijk is het vervelend voor de TS en is het niet de schuld van TS maar toch ook zeker niet het probleem van Pathé Unlimited. Zo te lezen bedoel jij precies hetzelfde.

Gesloten