LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau na betalen rekening

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Osirus1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2010 21:56

Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Osirus1983 »

Ik heb een tijd geleden van de NS een boete in de trein gekregen. Ik had geen ov-studentenchipkaart ontvangen en daardoor geen geldig vervoersbewijs, omdat dat het enige geldende reisproduct was.

Nu, over de studentenchipkaart gaat het nu niet. Waar het mij om gaat: ik heb een acceptgiro gekregen, waarop een termijn van slechts 7 dagen stond genoemd. Ik heb deze per ongeluk laten liggen, waardoor ik op 9 april een brief kreeg (met dagtekening 7 april) dat ik binnen 21 dagen de 23 euro (13 euro van het kaartje en 10 euro administratiekosten voor de herinnering) aan de NS moet betalen, anders zijn ze genoodzaakt de vordering over te dragen aan een incassobureau. De vordering zal dan verhoogd zijn met 25 euro incassokosten.

Ik heb de rekening begin mei betaald, dat is na 21 tot 25 dagen. Ik weet niet meer exact de datum. Van het weekend is bij mij een brief van een incassobureau binnengekomen (met dagtekening 7 mei, ik was het weekend op vakantie dus ik zag hem pas vandaag), dat ik nu 48 euro moet betalen. Ik controleerde via internetbankieren wat er gebeurd was en de rekening is gewoon op 6 mei afgeschreven.

Ik belde hen op met het verhaal en zij zagen inderdaad dat de vordering verminderd was met 23 euro en er dus nog een bedrag open staat van 25 euro die ik binnen 10 dagen na dagtekening van de brief moet voldoen. Verder was van op tijd betalen geen sprake, omdat het niet gaat om de datum van betalen maar om de datum van binnenkomst van het geld op de NS-rekening. Dat er feestdagen tussen zaten deed volgens hen niet ter sprake en was mijn eigen schuld.

Nu is mijn vraag: het geld was binnen de termijn of net iets erbuiten (dat weet ik niet meer) betaald. Het is op hun rekening bijgeschreven de dag voor het incassobureau de brief stuurde. Hebben zij dan nog sowieso het recht om mij 25 euro extra te vorderen? En dan ten tweede ook nog bovenop de al eerder gedane vordering van 10 euro administratiekosten?

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Pavlova »

Ja, het incassobureau mag deze kosten nog vorderen, het totaalbedrag aan buitengerechtelijke (incasso-) kosten blijft onder de € 37,00 , het bedrag dat de rechter maximaal zou toewijzen mocht het tot een procedure komen.

Daarnaast was je betaling te laat. De dagtekening van de tweede brief was 7 april, op 28 april had je betaling dus binnen moeten zijn. Ik moet zeggen dat het nog een redelijke termijn was. Je hebt pas een ruime week later betaald en dat was niet echt binnen de termijn te noemen, dus mogen de extra kosten nog gerekend worden.

Hooguit kun je nog een beroep proberen te doen op coulance en anders hopen dat men voor die 25,00 geen verdere stappen gaat zetten. Maar als je met het CJIB te maken hebt (ik weet niet of dit het geval is) geef ik je weinig kans.

stofzuigertje

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet jou afschrijf datum maar hun bij boek datum is bepalend of je op tijd was.

Dus met 25 dagen is het dus niet 25 voor jou maar moet het binnen 25 dagen bij hun binnen zijn dus je hebt dan maar maximaal 23 dagen.....

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Miranda63 »

Pavlova schreef:Ja, het incassobureau mag deze kosten nog vorderen, het totaalbedrag aan buitengerechtelijke (incasso-) kosten blijft onder de € 37,00 , het bedrag dat de rechter maximaal zou toewijzen mocht het tot een procedure komen.

Daarnaast was je betaling te laat. De dagtekening van de tweede brief was 7 april, op 28 april had je betaling dus binnen moeten zijn. Ik moet zeggen dat het nog een redelijke termijn was. Je hebt pas een ruime week later betaald en dat was niet echt binnen de termijn te noemen, dus mogen de extra kosten nog gerekend worden.

Hooguit kun je nog een beroep proberen te doen op coulance en anders hopen dat men voor die 25,00 geen verdere stappen gaat zetten. Maar als je met het CJIB te maken hebt (ik weet niet of dit het geval is) geef ik je weinig kans.
ik heb meerdere keren gelezen dat een schuldeiser maar 1 bedrag mag eisen en dat administratiekosten altijd onder incassokosten vallen, en dat je dus nooit beiden hoeft te betalen...ik denk niet dat een rechter hun beide bedragen toe zou kennen maar gewoon zou zeggen jullie horen te weten dat dit zo niet mag dus de 10 euro is genoeg of alleen de 25 euro..

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Pavlova »

Miranda63 schreef:
Pavlova schreef:Ja, het incassobureau mag deze kosten nog vorderen, het totaalbedrag aan buitengerechtelijke (incasso-) kosten blijft onder de € 37,00 , het bedrag dat de rechter maximaal zou toewijzen mocht het tot een procedure komen.

Daarnaast was je betaling te laat. De dagtekening van de tweede brief was 7 april, op 28 april had je betaling dus binnen moeten zijn. Ik moet zeggen dat het nog een redelijke termijn was. Je hebt pas een ruime week later betaald en dat was niet echt binnen de termijn te noemen, dus mogen de extra kosten nog gerekend worden.

Hooguit kun je nog een beroep proberen te doen op coulance en anders hopen dat men voor die 25,00 geen verdere stappen gaat zetten. Maar als je met het CJIB te maken hebt (ik weet niet of dit het geval is) geef ik je weinig kans.
ik heb meerdere keren gelezen dat een schuldeiser maar 1 bedrag mag eisen en dat administratiekosten altijd onder incassokosten vallen, en dat je dus nooit beiden hoeft te betalen...ik denk niet dat een rechter hun beide bedragen toe zou kennen maar gewoon zou zeggen jullie horen te weten dat dit zo niet mag dus de 10 euro is genoeg of alleen de 25 euro..
Waar heb je dit gelezen dan?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door renegade66 »

pavlova,

je weet heel goed dat administratiekosten onder incassokosten hoort te vallen.
dit is algemeen bekend toch? :wink:
als de schuldeiser de vordering uit handen geeft aan een incassobureau of deurwaarderskantoor, dan mag het incassobureau of de deurwaarder geen buitengerechtelijke kosten bij u in rekening brengen bovenop deze administratiekosten, nu de administratiekosten geacht worden onderdeel uit te maken van de buitengerechtelijke kosten. In de praktijk gebeurt dit echter wel regelmatig.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Pavlova »

renegade66 schreef:pavlova,

je weet heel goed dat administratiekosten onder incassokosten hoort te vallen.
dit is algemeen bekend toch? :wink:
als de schuldeiser de vordering uit handen geeft aan een incassobureau of deurwaarderskantoor, dan mag het incassobureau of de deurwaarder geen buitengerechtelijke kosten bij u in rekening brengen bovenop deze administratiekosten, nu de administratiekosten geacht worden onderdeel uit te maken van de buitengerechtelijke kosten. In de praktijk gebeurt dit echter wel regelmatig.

Zeker, dat weet ik heel goed hoor. Maar als ik de kosten bij elkaar optel blijft het bedrag lager dan € 37,00. Ik kan nergens vinden dat die kosten niet verdeeld mogen zijn over twee posten, het gaat om het totaal.

Aanvankelijk waren de buitengerechtelijke kosten ook nog niet zo hoog. Alleen toen betaling uitbleef zijn er kosten bijgekomen. Men had ook ineens het maximale bedrag kunnen eisen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door renegade66 »

tja als ik het ff bereken heb je wel gelijk, dan heeft TS zelfs nog 2 euro winst :lol: :lol:

corleone55amg
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 14:59

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door corleone55amg »

incasso bureaus zijn de legale afpersers!!! eerst maken ze de schudbedrag tot 1000% maal hoger! met een dreigement als brief!! in de naam van de koningin alsof de hele leger onderweg is!!!daarnaast vind ik het afschuwelijkste dat de overheid met zulke incasso bureaus werkelijk aan het werk gaat!!!!!!!!! en hoewel ze kunnen inzien dat mensen niet in staat zijn !!!!!!verhogen ze het druk op men!! je kan nu zeggen ja hadden ze maar geen achterstand met betalen of wat dan ook ! oke je moet altijd zorgvuldig zijn!! maar die rentepercentage zijn nog hoger dan van bill gates geloof me maar! ik bedoel en nog steeds economie alles in rood!! ik bedoel hou is op met het afpersen van mensen !! ze hebben paar flappe gezien en denken nu dat ze het hele land aankunnen!!de appel valt niet ver van de bom!

mvg

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Sjors_B »

corleone55amg schreef:incasso bureaus zijn de legale afpersers!!! eerst maken ze de schudbedrag tot 1000% maal hoger! met een dreigement als brief!! in de naam van de koningin alsof de hele leger onderweg is!!!daarnaast vind ik het afschuwelijkste dat de overheid met zulke incasso bureaus werkelijk aan het werk gaat!!!!!!!!! en hoewel ze kunnen inzien dat mensen niet in staat zijn !!!!!!verhogen ze het druk op men!! je kan nu zeggen ja hadden ze maar geen achterstand met betalen of wat dan ook ! oke je moet altijd zorgvuldig zijn!! maar die rentepercentage zijn nog hoger dan van bill gates geloof me maar! ik bedoel en nog steeds economie alles in rood!! ik bedoel hou is op met het afpersen van mensen !! ze hebben paar flappe gezien en denken nu dat ze het hele land aankunnen!!de appel valt niet ver van de bom!

mvg
Kom nou, betaal op tijd dan is er niets aan de hand. sommige mensen vragen om problemen door rekeningen te laten liggen of te laat te betalen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je bent het kennelijk eens met de administratie kosten van 10 euro. (Wel betaald maar niet onder protest.)
Osirus1983 schreef:Het is op hun rekening bijgeschreven de dag voor het incassobureau de brief stuurde. Hebben zij dan nog sowieso het recht om mij 25 euro extra te vorderen? En dan ten tweede ook nog bovenop de al eerder gedane vordering van 10 euro administratiekosten?
Het totaal maximum is 37 euro, uitgaande dat de hoofdsom niet boven, zo uit mijn hoofd, 250 euro uitkomt en de NS btw plichtig is. Verder kan ik het niet beoordelen. Het is belangrijk dat je wel de precieze data noemt, en wat er precies in de brieven stond. De dagtekening op de brief is leidend voor de termijn.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit het rapport voorwerk II.
De werkgroep meent dat als uitgangspunt dient te worden genomen dat verrichtingen voorafgaand aan het geding worden gezien als voorbereiding van de gedingstukken en instructie van de zaak. Wil er sprake zijn van afzonderlijk voor vergoeding in aanmerking komende kosten, dan zal het moeten gaan om verrichtingen die meer omvatten dan een enkele (eventueel herhaalde) aanmaning, het enkel doen van een –niet aanvaard- schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op de gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier. Een combinatie van (een) aanmaning(en) en het doen van (een) schikkingsvoorstel(len) of het daadwerkelijk voeren van schikkingsonderhandelingen kan wel tot toewijzing van buitengerechtelijke kosten leiden. De werkgroep is van oordeel dat de door de Hoge Raad geformuleerde criteria aldus zijn geconcretiseerd. De werkgroep beoogt in deze geen eigen criteria te ontwikkelen, maar slechts aan te sluiten bij de bestaande rechtsontwikkeling.
Je hebt inmiddels drie brieven ontvangen: een factuur, een aanmaning en een herhaalde aanmaning. Je kunt het aanvechten en kijken waar dat je brengt. (D.w.z niet betalen)

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Pavlova »

corleone55amg schreef:incasso bureaus zijn de legale afpersers!!! eerst maken ze de schudbedrag tot 1000% maal hoger! met een dreigement als brief!! in de naam van de koningin alsof de hele leger onderweg is!!!daarnaast vind ik het afschuwelijkste dat de overheid met zulke incasso bureaus werkelijk aan het werk gaat!!!!!!!!! en hoewel ze kunnen inzien dat mensen niet in staat zijn !!!!!!verhogen ze het druk op men!! je kan nu zeggen ja hadden ze maar geen achterstand met betalen of wat dan ook ! oke je moet altijd zorgvuldig zijn!! maar die rentepercentage zijn nog hoger dan van bill gates geloof me maar! ik bedoel en nog steeds economie alles in rood!! ik bedoel hou is op met het afpersen van mensen !! ze hebben paar flappe gezien en denken nu dat ze het hele land aankunnen!!de appel valt niet ver van de bom!

mvg
Waarschijnlijk zou je er een hele andere mening op na houden als jij degene zou zijn die geld van iemand te goed heeft en maar tevergeefs wacht op betaling.

Cleo75
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 16:47

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Cleo75 »

Kom nou, betaal op tijd dan is er niets aan de hand. sommige mensen vragen om problemen door rekeningen te laten liggen of te laat te betalen.
Dat klopt. Maar ook ik heb al meegemaakt dat ze wel heel vuil werken.
Terwijl ik onderhandeling was met Energiedirect om een rekening van 1000 euro te betalen (dit na eindafreking van een jaar...) kwam interum Justitia met de eerste dreigbrieven en binnen 1 week kwam de tweede al, bij de derde (nog geen halve week later en ik nog volop on onderhandeling) kwam de laatste dreigbrief met daarin inderdaad dreigementen vanuit de naam van de koningin.
Sorry hoor, maar mag een mens ook gewoon een betaling kunnen regelen. Het geld groeit me niet op mijn rug, ben zeer bereid om te batelen als dit zo moet, maar wil dit dan graag oplossen op een normale termijn.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

incasso bureaus zijn de legale afpersers!!! eerst maken ze de schudbedrag tot 1000% maal hoger! met een dreigement als brief!! in de naam van de koningin alsof de hele leger onderweg is!!!daarnaast vind ik het afschuwelijkste dat de overheid met zulke incasso bureaus werkelijk aan het werk gaat!!!!!!!!! en hoewel ze kunnen inzien dat mensen niet in staat zijn !!!!!!verhogen ze het druk op men!! je kan nu zeggen ja hadden ze maar geen achterstand met betalen of wat dan ook ! oke je moet altijd zorgvuldig zijn!! maar die rentepercentage zijn nog hoger dan van bill gates geloof me maar! ik bedoel en nog steeds economie alles in rood!! ik bedoel hou is op met het afpersen van mensen !! ze hebben paar flappe gezien en denken nu dat ze het hele land aankunnen!!de appel valt niet ver van de bom!
Jij uit Sui Africa pas gekom?

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door Pavlova »

bodejosm43 schreef:Jij uit Sui Africa pas gekom?
Jy moenie die Afrikaanse taal nie beledig nie :wink:

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door cherokee »

Hoe groot is dat schudbedrag wat de appel van de bom doet vallen ?
:lol:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Incassobureau na betalen rekening

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Cleo, even nog dit:

Een incassobureau mag niet ''uit naam der koningin'' geld vorderen. Dat mag alleen een gerechtsdeurwaarder.

Wanneer het een gewone brief betreft, en dit soort passages staat erin, dan gaat het incassobureau behoorlijk buiten haar boekje.

Ze mogen aanmanen. Dat wil zeggen: aanzetten om te betalen. En dan nog maar binnen vastgestelde normen. Verder mogen ze niets.

Gesloten