LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incassobureau voor een ander bedoeld

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

Hallo allemaal

Wat kan ik doen?
Ik heb ondertussen vijf brieven thuis gekregen voor een persoon die niet op mijn adres bekend is. De eerste drie heb ik retour afzender gestuurd en de vierde heb ik open gemaakt om te kijken of ik ze op een andere manier kon bereiken.
Heb toen een mail gestuurd met de mededeling dat deze persoon hier niet bekend was en dat ik de brieven niet meer retour zou sturen, maar nooit wat op gehoord. Kreeg ook een tijd geen post maar nu lag er weer één. Heb hem nu wederom open gemaakt om te kijken wat het deze keer weer was.
Het bleek een laatste aanmaning anders zouden ze een incassobureau inschakelen.
Wat moet ik daar nou mee? Ik heb er niets mee te maken maar krijg er wel de kriebels van.
Er staat wel een duur 0900 nummer in maar vind dat het niet meer mijn taak is om ze wederom op de hoogte te stellen van het feit dat diegene hier niet woont. Ik heb nog wel een mail gestuurd (voor de laatste keer) dus ik hoop daar wel wat op te horen.

Maar wat kan zo'n incassobureau je maken? Ik heb natuurlijk legitimatie om aan te tonen dat ik die persoon niet ben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Talll

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik zou zeggen laat ze maar komen. Als jij kunt aantonen dat jij niet de persoon bent die ze zoeken en je hebt alle moeite gedaan door die brieven terug te sturen en te mailen, dan kunnen ze jou niets verwijten lijkt mij.

Kortom, volgens mij heb je niets te vrezen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door ronald g »

Een incasso kantoor zal in eerste instantie de gba gegevens controleren van de desbetreffende persoon. Als blijkt dat er op uw adres geen gegevens omtrend die persoon bekend zijn zult u van deze toestanden af zijn.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

bedankt voor beide reacties!

Ik hoop dat jullie gelijk hebben, klinkt allemaal heel logisch.

Talll

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door ronald g »

laat er in ieder geval je weekend niet door verpesten daar is het weer veel te mooi voor.
Fijn weekend gewenst Ronald.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

nee hoor!

Blijf lekker in het zonnetje zitten:)

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door vladja »

Even een kleine correctie. Gewone incassobureaus hebben geen toegang tot het bevolkingsregister om te kijken of iemands adres klopt. Die bevoegdheid hebben alleen gerechtsdeurwaarders.

Meestal wordt zo'n incasso uit handen gegeven aan een gewoon incassobureau. Daar kunt u dus post van verwachten. Gewoon terugsturen met de mededeling: woont hier niet.

Een gewoon incassobureau heeft geen enkele macht, dus daar moet je geen moment van wakker liggen. Hoe harder ze dreigen (en daar zijn ze goed in) des te minder poten hebben ze om op te staan.

Als ze perse geld willen hebben, zullen ze naar de rechter moeten en dan komt er een gerechtsdeurwaarder aan te pas. En het eerste wat die doet, is controleren of die persoon op dat adres woont. De enige uitzondering hierop is als het om een vordering van de overheid gaat. Sociale dienst, bekeuringen, allerlei belastingen (ook gemeentelijk). Daar is geen gang naar de rechter voor nodig. Maar die hebben toegang tot de Gemeentelijke Basis Administratie (= bevolkingsregister).

Het is dus nog niet afgelopen met het gezeur, maar ze kunnen u niets maken.

Vladja

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik ben bang dat Vladja gelijk heeft. Wat u evt nog kunt doen is naar de gemeente gaan en daar vragen wie er werkelijk op uw adres ingeschreven staan, Het komt jammer genoeg maar al te vaak voor dat een vorige bewoner zich om wat voor een reden dan ook niet uit laat schrijven.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

Van de vorige bewoners kennen we de naam, dat is dus niet het geval. Maar de laatste tijd krijgen we vaak post voor anderen, zowel aan ons geadresseerd als aan de buren. Wordt gewoon slordig bezorgd. Maar dit is dus echt ons adres, dus beetje vaag.

Ik wacht het maar gewoon af en er staat niet een vreemd iemand bij ons ingeschreven, je krijgt namelijk altijd bericht van de gemeente wanneer iemand zich op jouw adres inschrijft (nietwaar?).

Maar bedankt voor de reacties!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Talll, zou je voor de aardigheid de naam van het incassobureau eens hier neer willen zetten? Wedden dat het om intrum justitia of incasso unie gaat? Als je inderdaad post van zo'n bureau krijgt, bedoel ik dus.

Is dat het geval: laat dan maar helemaal lopen. Die twee blinken namelijk uit in blaaskakerij. Heb er zelf gelukkig niet teveel mee te maken gehad, maar als je duidelijk aangeeft dat zij een claim van jou kunnen verwachten als ze niet ophouden met deze ongein, dan hoor je plotseling niets meer van ze. Hun briefpapier doet vermoeden dat er officiele instellingen achter schuilen, maar in hun geval is dat niet zo.

Anders is het uiteraard als het een deurwaarder is, die tevens als incassobureau optreedt. Als deurwaarder heeft die natuurlijk inzage in de GBA, zoals hierboven terecht gesteld, maar tegelijkertijd zou je denken dat die dan toch weet dat de aangesproken persoon niet woont op jouw adres.

Geen zorgen maken, dus.

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door berendjan »

Als de schuldeiser niet het goede adres van de schuldenaar heeft, heeft het incassobureau dat ook niet. Want zij hebben geen toegang tot de GBA en kunnen dus ook niet navragen waar de schuldeiser dan wel woont. Ik vermoed dat de schuldenaar bewust een foutief adres en wellicht zelfs een onjuiste naam heeft opgegeven en de schuldeiser uiteindelijk naar zijn centen kan fluiten. Een leverancier is niet verplicht om het adres dat de klant opgeeft te controleren en kan dat overigens ook niet. Ook hij is dus niet schuldig aan het verzenden van aanmaningen naar een verkeerd adres. Ik kan mij voorstellen dat je goed giftig bent als je een schuld die je niet direct betaald hebt uiteindelijk verhoogt met incassokosten en rente aan een incassobureau moet betalen. Maar ja, dan had je de betaling maar niet steeds opnieuw moeten uitstellen. Een incassobureaiu voert gewoon een opdracht uit.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

Wanneer ik weet welk incassobureau het is laat ik het wel even weten...

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Talll »

En voor Berendjan: Ik heb de betaling niet steeds uitgesteld. Het is namelijk niet voor mij bedoeld, ik heb ze al meerdere malen op de hoogte willen brengen van het feit dat diegene hier niet bekend is. Snap dat zij ook gewoon hun werk doen maar wanneer iets niet klopt en jij vermeldt dat dan moeten ze daar ook eens naar kijken.

Maar als je iets niet (tijdig) betaald hebben ze inderdaad het recht om een incassobureau in te schakelen maar dat is hier dus niet mijn vraag geweest.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar ja, dan had je de betaling maar niet steeds opnieuw moeten uitstellen.
Berendjan, als jij een factuur krijgt die voor iemand anders bedoeld is, zou jij dan wel gaan betalen? Geloof ik niks van.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door HvdB »

Het kan voorkomen dat de deurwaarder samen met de politie even je huis leeg komen halen als je toevallig net niet thuis bent.
Dat zou wel heel l.ullig zijn als dat gebeurd.

Ik zou dus maar contact met het incassobureau opnemen en de zaak afhandelen.

Suc6

Gasssst

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Gasssst »

Berendjan, je zakt met één opmerking alweer door het eis. Nog wel eens succes gehad voor het hekje de laatste tijd?

berendjan
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jul 2004 17:58

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door berendjan »

Jammer dat ze op deze site nog steeds geen plaatjes hebben die je kunt gebruiken. Dan had ik voor de fustraten die in grote getalen deze site verzieken met hun nitwit bijdragen en die voor de cursus begrijpend lezen gezakt zijn wellicht wel duidelijk geweest. Een van die nitwits die gefrustreerd is geraakt doordat hij zijn schulden, inclusief incassokosten en rente, uiteindelijk toch moest betalen geeft het advies om het incassobureau aan te pakken, Ik heb daarop gereageerd met de opmerking dat het incassobureau een incassoopdracht krijgt van de schuldeiser en vervolgens naar het adres dat zij gekregen hebben een sommatie sturen. Want ook zij kunnen geen ander adres achterhalen. Kortom, als jij de schuldenaar niet bent maar iemand heeft jouw adres opgegeven als het zijne, dan hoef je je geen zorgen te maken. Want helaas komt het voor dat mensen een fake adres of een ander dan hun eigenlijke adres opgeven. En gassst, ik weet, het wordt morgen warm en dan zou het best wel eens heet kunnen worden in de bezemkast waarin je je dag moet doorbrengen. Verder in je loopbaan zul je hooguit komen als je de met plaatjes uitgeruste cursus schoonmaken volgt. Want lezen kun je ook niet frustie.

Gasssst

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door Gasssst »

Kortom, als jij de schuldenaar niet bent maar iemand heeft jouw adres opgegeven als het zijne, dan hoef je je geen zorgen te maken.
Ik constateer dat je inmiddels wél nauwkeurig hebt gelezen wat de vraagstelling in deze topic is. En zie, zelfs voor jou is het dan niet meer zo moeilijk de juiste juridische positie in te schatten. Had dat direct gedaan en je had je de opmerking over nitwits en mensen die niet goed lezen kunnen besparen. Ik neem aan dat je voorgaande (achteraf-) advies dat hij de betaling van de rekening toch maar niet had moeten uitstellen daarmee van de baan is?

L. Affûteur
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jun 2005 23:59

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door L. Affûteur »


BerichtGeplaatst op: 20 Jun 2005 01:49 Onderwerp:

Jammer dat ze op deze site nog steeds geen plaatjes hebben die je kunt gebruiken. Dan had ik voor de fustraten die in grote getalen deze site verzieken met hun nitwit bijdragen en die voor de cursus begrijpend lezen gezakt zijn wellicht wel duidelijk geweest. Een van die nitwits die gefrustreerd is geraakt doordat hij zijn schulden, inclusief incassokosten en rente, uiteindelijk toch moest betalen geeft het advies om het incassobureau aan te pakken, Ik heb daarop gereageerd met de opmerking dat het incassobureau een incassoopdracht krijgt van de schuldeiser en vervolgens naar het adres dat zij gekregen hebben een sommatie sturen. Want ook zij kunnen geen ander adres achterhalen. Kortom, als jij de schuldenaar niet bent maar iemand heeft jouw adres opgegeven als het zijne, dan hoef je je geen zorgen te maken. Want helaas komt het voor dat mensen een fake adres of een ander dan hun eigenlijke adres opgeven. En gassst, ik weet, het wordt morgen warm en dan zou het best wel eens heet kunnen worden in de bezemkast waarin je je dag moet doorbrengen. Verder in je loopbaan zul je hooguit komen als je de met plaatjes uitgeruste cursus schoonmaken volgt. Want lezen kun je ook niet frustie.
Berendjan we weten nu inmiddels allemaal dat je jezelf graag voordoet als topjurist en dat ben je ook. Alleen dan wel met de juiste spelling:

TOB-FAKE_JURIST.

Je geeft nu inmiddels op 52 verschillende topics je mening als zogenaamde deskundige, met de meest stomme adviezenen opmerkingen. Vind je dat zelf ook niet een beetje erg overdreven. Gebruik je overdaad van vrije tijd (WAO ?) niet om mensen verkeerde adviezen te geven.

In een vorige reactie heb ik al geconstateerd dat je mentaal ziek bent. Met de onderhavige reactie bewijs je dat weer. Ga naar een dokter, of nog beter, laat je opnemen.

rhea
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jun 2005 09:17

Re: incassobureau voor een ander bedoeld

Ongelezen bericht door rhea »

Berendjan ik heb het eens nagekeken maar jij geeft op tal van topics de meest uiteenlopende adviezen en als aan jouw gevraagd wordt om gespecificeerde uitleg dan geef je geen antwoord of je gaat lopen schelden.

Je loopt jezelf op de borst te kloppen dat je al duizenden zaken als jurist gewonnen hebt.

Als ik echter je antwoorden analyseer dan kun je, mede gelet op je taalgebruik, onmogelijk geplaatst worden in de groep "rechtsgeleerden"
Naar mijn inschatting is een MAVO-niveau het kader waarin je juridische kennis maximaal valt te plaatsen. Dus je afficheren als "Jurist" is ver beneden de waarheid. Sterker nog gelogen.

De opmerking dat je je WAO tijd beter kunt gebruiken dan mensen van domme adviezen te voorzien hakt hout. :wink:

Gesloten