LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kloosterveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2015 15:50

Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kloosterveld »

Enkele maanden geleden een mail met te betalen rekening wat volkomen onduidelijk is.
Ik heb de zaak genegeerd maar men blijkt vasthoudend en vandaag dus een herinnering dat ik moet betalen anders een dreigend proces aan mijn broek.
De bijlage in zip is niet te openen en AVG meldt dan ook een bedreiging en doet deze deleten.
Ik heb dus nog steeds geen idee waarover dit gaat en maak me toch wel een beetje ongerust door deze dreigende taal.

Wat kan ik hieraan doen???

m.v.g. M.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Gezien andere reacties op dit forum lijkt Intrum bezig hele oude vorderingen te innen, zelfs verjaarde, zonder medeweten van de opdrachtgevers van destijds. Anderen hebben brieven per post gehad.
Misschien hebben ze jouw adres niet, maar wel je e-mail adres? Intrum staat er bekend om alle communicatie-kanalen te gebruiken.

Echter, het kan ook een SPAM-mailtje zijn.
Wat is het e-mail adres van de afzender en wat het reply-adres?
Knip en plak de inhoud van dat mailtje eens hier in dit subject, zonder gegevens kunnen wij ook niets nakijken.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Negeren die Zooi, er gaan veel mailtjes rond van Intrum Justitia, maar dit zijn ze niet. heel veel phishingmails gaan er rond.
Als hun je echt willen vinden (zoals het een echt incasso-bureau betaamt) zullen ze je wel een brief sturen zoals het hoort.
Als je bang bent voor gevolgen adviseer ik je alsnog het mailtje volledig te negeren en het nummer van Intrum Justitia op te zoeken en hun te bellen.
Er gaan heel veel Phishing mailtjes rond en als je er zelf logisch over nadenkt, ELK incasso-bureau dat geld van je krijgt kan heel simpel je adresgegevens opvragen.
Negeer het mailtje en BEL ze, wees dan aub wel zo slim om niet het nummer uit het mailtje te gebruiken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

Alex1504 schreef:Negeren die Zooi, er gaan veel mailtjes rond van Intrum Justitia, maar dit zijn ze niet. heel veel phishingmails gaan er rond.
Als hun je echt willen vinden (zoals het een echt incasso-bureau betaamt) zullen ze je wel een brief sturen zoals het hoort.
Als je bang bent voor gevolgen adviseer ik je alsnog het mailtje volledig te negeren en het nummer van Intrum Justitia op te zoeken en hun te bellen.
Er gaan heel veel Phishing mailtjes rond en als je er zelf logisch over nadenkt, ELK incasso-bureau dat geld van je krijgt kan heel simpel je adresgegevens opvragen.
Negeer het mailtje en BEL ze, wees dan aub wel zo slim om niet het nummer uit het mailtje te gebruiken.
Ik zou iets minder kwistig zijn met dit soort adviezen, het meest onverstandige advies is om iets te negeren als het mogelijk van een incassobureau komt.Gewoon eerst uitzoeken of het origineel is of niet en aan de hand van de bevindingen reageren.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Welk fatsoenlijk incasso-bureau benaderd mensen alleen per email?
Prima, negeer het niet maar BEL alsnog naar Intrum Justitia en niet via een nummer dat in het emailadres staat.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag bezig met Intrum Justitia vanwege een zogenaamde schuld van 11 jaar oud. Ik heb het bedrijf gebeld waarbij ik de originele schuld had en zodra ik de naam "Intrum Justitia" liet vallen werd ik al meteen gewaarschuwd dat er veel phishingmails rondgaan van oplichters.
Website Intrum Justitia: http://www.intrum.com/nl/
Bel ze op en krijg bevestigd of die mail wel of niet van hun afkomstig is mocht dit zo zijn geef evt je adresgegevens zodat ze je per brief kunnen benaderen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door kiz »

@TS:

Gaat het om een mail met bijlage "Bijlage001832.zip" en onderstaande tekst?
Van: Intrum Justitia [mailto:[email protected]]
Verzonden: maandag 24 augustus 2015 00:14
Aan:
Onderwerp: Achterstallige Rekeningen

Afbeelding verwijderd door afzender.


Behandeld door : TransIP Domein Registratie
Direct tel. nr. : 088 - 452 71 31

Openstaande vordering,

Geachte mevrouw/heer.

In de bijgevoegde factuur verwijzen wij u naar de eerder ontvangen herinnering(en). Wij stellen u hierbij
de gelegenheid om het verschuldigde bedrag van €93,50 met rente binnen 14 dagen te voldoen op
ons IBAN-rekeningnummer NL50ABNA0471467210 t.n.v. St. Derdengeleden Intrum Justitia Nederland B.V.
onder vermelding van het referentienummer.



Blijft betaling uit, dan zijn wij genoodzaakt cliënt te adviseren om over te gaan tot het opstarten van een
gerechtelijke procedure. De kosten die hieruit voortvloeien zullen geheel voor uw rekening komen.
U kunt hiervoor de gegevens gebruiken die op de factuur staan vermeld. U kunt hier
ook terecht voor overige vragen.

Hoogachtend,

Intrum Justitia

Ik werk op de ICT helpdesk van een zorginstelling, en wij krijgen de laatste weken weer regelmatig dit soort mailtjes doorgestuurd. Deze worden lukraak naar mailadressen gestuurd, in ons geval naar gemeenschappelijke mailboxen van teams (dus geen persoonlijke mailadressen).
Het gaat hier om spam en/of phishing, let met name op de hierboven rood gemarkeerde items.

Via de Fraudehelpdesk wordt ook voor deze mail gewaarschuwd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

Alex1504 schreef:Welk fatsoenlijk incasso-bureau benaderd mensen alleen per email?
Prima, negeer het niet maar BEL alsnog naar Intrum Justitia en niet via een nummer dat in het emailadres staat.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag bezig met Intrum Justitia vanwege een zogenaamde schuld van 11 jaar oud. Ik heb het bedrijf gebeld waarbij ik de originele schuld had en zodra ik de naam "Intrum Justitia" liet vallen werd ik al meteen gewaarschuwd dat er veel phishingmails rondgaan van oplichters.
Website Intrum Justitia: http://www.intrum.com/nl/
Bel ze op en krijg bevestigd of die mail wel of niet van hun afkomstig is mocht dit zo zijn geef evt je adresgegevens zodat ze je per brief kunnen benaderen.
Intrum benaderd schuldenaren per brief, telefoon en e-mail.

Jij moet jezelf niet bezighouden met intrum, dat moet jij je bewindvoerder laten doen, die wordt ervoor betaald om dit te doen en heeft veel en veel meer ervaring dan jij met dit soort akkefietjes.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Harm.calc »

De ervaring die ik met incassobureaus heb (ook deze cowboys) is dat het eerste contact (bv aanmaning) altijd per post gaat. Daarna kan over en weer contact per mail plaats vinden.

Als mij zoiets per mail onbekend voorkomt, denk ik ook de prullebak in ermee.
Per post echter nooit negeren, lijkt mij.

Belangrijk is dat jij weet om wat voor vordering het gaat. Dat moet uit die mail blijken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Guardian72 »

puma73 schreef: Intrum benaderd schuldenaren per brief, telefoon en e-mail.

Jij moet jezelf niet bezighouden met intrum, dat moet jij je bewindvoerder laten doen, die wordt ervoor betaald om dit te doen en heeft veel en veel meer ervaring dan jij met dit soort akkefietjes.
Het grootste probleem momenteel is mail - er zijn een handvol criminelen actief die zich voordoen als IJ - en mensen spam/phishing mails sturen.
Alleen al daarom zou ik geen e-mail van dergelijke clubs accepteren

Gesloten