LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan dit zomaar??

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
kleintjuh22
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2010 11:43

kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door kleintjuh22 »

ik heb een incasso lopen met een hoofdsom €72.72 nu hebben ze kosten gerekend van € 297,51 + €5.10 rente
mag dit zomaar er staat ook verder niet bij om welke kosten dit gaat.

zie hier onder het stukje
Toegewezen hoofdsom 72,72
Verdere termijnen t/m 0,00
Kosten: 297,51
Rente: 5,10 +
Totaal te voldoen: 375,33
Betaald bij ons: 75,75

Martin van Emmerik
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 dec 2009 14:40

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Martin van Emmerik »

de bedragen die hier genoemd worden lijken zeer onwaarschijnlijk je moet je houden aan rapport voorwerk 2 die kan je googlen en dan denk ik dat je buien de hoofdsom 37 euro moetbetalen mr meer niet. Wel zal ik de schuldeiser berichten wat je betaald heb endat het gerelateerd is aan rapport voorwerk 2 . er zal dan wel wat tegengas komen maar heel direct aangeven dat of ze gaan je direct dagvaarden of ze stoppen en wat ook helpt is als ze doorgaan een tegenrekening sturen voor alle tijd die je erin hebt gestoken vemeerderd met adminstratiekosten.

Wel moet je dan al de hoofdsom + incassokosten betaald hebben.

Succes

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Je schrijft dat je een incasso heb, is deze zaak voor de rechter geweest? Indien dit niet het geval is dan is het aan de hoge kant, indien wel zijn het proceskosten wat je naast de vordering ook moet betalen.

Pavlova
Berichten: 512
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:30

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Pavlova »

Ik zie als omschrijving staan: toegewezen hoofdsom. Dat klinkt alsof er al een rechtszaak is geweest en de rechter de vordering heeft toegewezen dus aan de schuldeiser. Heeft u het vonnis ontvangen? Dan kloppen de kosten waarschijnlijk wel, een rechtszaak is niet goedkoop.

Overigens zou ik zo snel mogelijk dan ook contact opnemen met de gerechtdeurwaarder (want ik ga er vanuit dat de zaak daar loopt). Nu er zo te zien vonnis is gewezen en waarschijnlijk ook is betekend is de deurwaarder gerechtigd beslag te leggen en dan lopen de kosten alleen maar verder op.

wini25
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 okt 2010 13:32

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door wini25 »

Ik zit nogmaals even goed te kijken en het blijkt dat jij ook al betaald hebt. Het lijkt nu inderdaad op een vonnis dat gewezen is. Kan het kloppen dat je een betalingsregeling had lopen die je net meer kon nakomen? Mocht het voor de rechter zijn gekomen kloppen de bedragen wel aardig. Kun je wat meer informatie geven over de toedracht van de vordering (waarom het dus nu zo hoog is)?

sediek
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 aug 2008 10:05

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door sediek »

Als eerste, als de zaak al voor de rechter gekomen is dan heb je niets meer met de incassobureau te maken, maar met de deurwaarder.
Sommige incasso bureaus zijn ingelijfd bij deurwaarders kantoren, en dus kan het een en de zelfde bedrijf zijn, echter je wordt DUIDELIJK door de deurwaarder benaderd.

En men had je een dagvaarding moeten overhandigen.

Ik begrijp dat deze zaak nog niet voor de rechter is gekomen, omdat er op een dergelijke specificatie duidelijk de kosten van de rechtszaak zouden staan, gespecificeerd.
Nee daar lijkt deze zaak niet op, hoogstwaarschijnlijk is de incassobureau uit op jouw onkunde m.b.t. rapport voorwerk.
Dus als het slechts een incassobureau is dan kun je hen erop wijzen, maar altijd kun je om een specificatie van die overige kosten opvragen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door ronald g »

Als deze vordering door de rechter was toegewezen hadden er heel andere bedragen gestaan. Gevalletje wie niet waagt die niet wint. Incassoboeren mogen vragen wat ze willen echter voor de rechter hebben ze geen poot om op te staan. Zonder uitgebreide specificatie niets meer betalen, immers de hoofdsom heeft u al voldaan.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Guusje61 »

het hoeft niet perse een dagvaardingsprocedure te zijn geweest. er zijn ook instanties die bevoegd zijn een dwangbevel te vervaardigen.

en ook tegen deze titel is een verzetprocedure mogelijk.

het zou ook nog kunnen zijn dat het incassobureau het idee wil opwekken dat he bedrag dat zij willen hebben al op basis van een uitspraak is.

zonder volledige gegevens, wie is de eiser, komt de brief van een incassobureau of van een deurwaarder, zit er een vonnis of dwangbevel bij
de gedane betaling, wanneer is die betaald?

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ronald g schreef:Als deze vordering door de rechter was toegewezen hadden er heel andere bedragen gestaan. Gevalletje wie niet waagt die niet wint. Incassoboeren mogen vragen wat ze willen echter voor de rechter hebben ze geen poot om op te staan. Zonder uitgebreide specificatie niets meer betalen, immers de hoofdsom heeft u al voldaan.
gezien de hoofdsom van € 72,72 + rente komen de kosten wel overeen
in toegewezen kosten zijn dan ook de kosten van de dagvaarding en salaris opgenomen

Tarieven sector kanton, civiele procedure

Soort zaak ...........................................................................griffierecht
Geschillen over betaling van loon bij ziekte ............................... € 36
Andere geschillen met geldelijk belang tot en met € 90 ........... € 63
Vanaf € 90 tot en met € 453 .................................................... € 90
vanaf € 453 tot en met € 1.361 .............................................. € 158
meer dan € 1.361 ................................................................. € 208
overige geschillen – natuurlijke personen................................... € 111
overige geschillen – rechtspersonen.......................................... € 298

sediek
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 aug 2008 10:05

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door sediek »

In alle gevallen als het om een toegewezen vonnis gaat zijn deze kosten in het vonnis opgenomen, en dus is er een vonnis die uitgevoerd moet worden, maar dat doet niet een incassobureau, de deurwaarder. U zult echt de bedragen niet hoeven te raden, daar het vonnis een document is die de basis vormt voor de deurwaarder om zijn zaak tegen u in gang te zetten.
Nee vooralsnog meen ik dat u te doen heeft met een incassobureau die erg creatief is met hun presentatie. Ze zijn echt niet allemaal netjes hoor.

Maar hou het kort en vraag die specificatie op, op basis waarvan zijn die kosten bepaald.

stofzuigertje

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na 2 dagen graag eerst iets meer info van de persoon die deze vraag stelde.

kleintjuh22
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2010 11:43

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door kleintjuh22 »

stofzuigertje schreef:Na 2 dagen graag eerst iets meer info van de persoon die deze vraag stelde.
wat wil je er over weten?
ik zal straks alle papieren er bij pakken
en alles ff op het forum zetten.
na mijn weten is het niet voor de rechter geweest

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kleintjuh22 schreef:
stofzuigertje schreef:Na 2 dagen graag eerst iets meer info van de persoon die deze vraag stelde.
wat wil je er over weten?
ik zal straks alle papieren er bij pakken
en alles ff op het forum zetten.
na mijn weten is het niet voor de rechter geweest
@ Kleintjuh -

zie de post van Guusje hierboven.
Die vragen zijn van belang om een goed antwoord te geven.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: kan dit zomaar??

Ongelezen bericht door Guusje61 »

sediek schreef:In alle gevallen als het om een toegewezen vonnis gaat zijn deze kosten in het vonnis opgenomen, en dus is er een vonnis die uitgevoerd moet worden, maar dat doet niet een incassobureau, de deurwaarder. U zult echt de bedragen niet hoeven te raden, daar het vonnis een document is die de basis vormt voor de deurwaarder om zijn zaak tegen u in gang te zetten.
Nee vooralsnog meen ik dat u te doen heeft met een incassobureau die erg creatief is met hun presentatie. Ze zijn echt niet allemaal netjes hoor.

Maar hou het kort en vraag die specificatie op, op basis waarvan zijn die kosten bepaald.
Het is wel mogelijk dat het incassobureau dit doet.
In de opsomming van TS staan geen betekeningskosten, als er een vonnis is doet het incassobureau niets fout.
Er zijn incassobureaus die kostenverhogende maatregelen willen voorkomen en daarom de wederpartij schriftelijk op de hoogte stellen van de beslissing van de rechtbank. Als de wederpartij dan alsnog niet betaald gaat het alsnog naar de deurwaarder.

Gesloten