LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lindorff en berekende rente.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door moi_01 »

Hallo allemaal,

Graag een advies. Helaas heb ik voor 2004 een aantal bestellingen gedaan die ik toen in maandelijks in termijnen aan wehkamp betaalde. Door prive omstandigheden en terugval in inkomen werd de vordering toen overgedragen aan lindorff. Nu achteraf heb ik zeer veel spijt van de aankopen bij wehkamp maar dat is achteraf praten
Heb hier zeker een lesje van geleerd.
Toen begon lindorff mij aan te manen en ben begonnen met een betalingsregeling. Hier heb ik mij keurig aan gehouden. Nu stuit ik op het volgende probleem.
Iedere maand krijg ik van lindorff een acceptgiro waaruit het lijkt de vordering niet lager te worden. Heb al een paar keer contact opgenomen voor een oplossing. Ik ben toen via een ander kanaal met lindorff in contact getreden en zij zijn nu met een oplossing gekomen om de rente te stoppen. Dus vanaf nu betaal ik echt de vordering af. Tevens heb ik ook een overzicht gevraagd van mijn betalingen en op dit punt vind ik lindorff een zeer onredelijk bedrijf en snap niet dat zij met deze werkwijze door kunnen gaan.
Dit sturen zij mij toe:

Hoofdsom: 2271,17 Euro
Opeisbare rente 4266,44 Euro
Door u betaald 4058,25 Euro
Openstaande saldo 2479,16 Euro

Nu heb ik ze gevraagd om iets aan het openstaande saldo te doen want naar mijn gevoel heb ik allang en de vordering en de kosten afbetaald.
Ik weet dat ik de schuldige ben in dit en zelf veroorzaakt heb door bij wehkamp op afbetaling te kopen maar wil niet nog langer met lindorff mee te maken hebben. Indien ik door zou gaan met de regeling betekent uiteindelijk dat ik ongeveer 6600 Euro aan lindorff totaal moet gaan betalen.

aub advies

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moi_01 schreef:Nu heb ik ze gevraagd om iets aan het openstaande saldo te doen want naar mijn gevoel heb ik allang en de vordering en de kosten afbetaald.
Ik weet dat ik de schuldige ben in dit en zelf veroorzaakt heb door bij wehkamp op afbetaling te kopen maar wil niet nog langer met lindorff mee te maken hebben. Indien ik door zou gaan met de regeling betekent uiteindelijk dat ik ongeveer 6600 Euro aan lindorff totaal moet gaan betalen.

aub advies
Als ze de rente permanent stopgezet hebben zou het bedrag nu alleen maar lager moeten worden. Is dit niet het geval, maar tijdelijk, kunt u het beste proberen zo snel mogelijk de hoofdsom af te betalen. Hoeveel is de procentuele rente? Anders is het misschien voordeliger het bedrag te lenen tegen een lagere rente bij iemand, vervolgens het bedrag in één keer bij Lindorff af te lossen, en daarna de lening af te betalen. Misschien heeft u een familielid die zo lang (een deel van) het geld kan voorschieten?

Het is misschien vervelend, maar volgens de wet mag het incassobureau 15% van de hoofdsom aan incassokosten rekenen, met daar bovenop maandelijkse rente.

moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door moi_01 »

Hallo julie,

Dank voor je bericht.
Lindorff hanteert een rentepercentage van 1,17% per maand geven zij aan.
Het in een keer aflossen is mij bekend. Het gaat mij er alleen om dat de manier hoe dit incassoburo rijk proberen te worden over andermans rug ik het hun zeer kwalijk neem.
Ik heb afgelopen jaren meerdere malen om een oplossing gevraagd maar van hun kant geen medewerking. Het bellen van hun contact nummer heeft helemaal geen zin daar krijg je medewerkers aan de lijn die het erg leuk vinden om het laatste woord te hebben.
Indien ik met de regeling door zou gaan betekent het dat ik op het eind de vordering 3 keer heb overgemaakt. Nou daar pas ik voor.

stofzuigertje

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

2004 en na 10 jaren bij bepaald niet de goedkoopste klopt dit helaas...

Er blijft schuld staan en niet betalen maakt het nog duurder.
U had die vooraf moeten bedenken en elke maand te laat is extra incasso kosten helaas.

Dus niet betalen is nog duurder of schuldsanering als er nog meer is?
Maar ook dat is na 3 jaren niet echt leuk.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moi_01 schreef:Hallo julie,

Lindorff hanteert een rentepercentage van 1,17% per maand geven zij aan.
Het in een keer aflossen is mij bekend. Het gaat mij er alleen om dat de manier hoe dit incassoburo rijk proberen te worden over andermans rug ik het hun zeer kwalijk neem.
Ik heb afgelopen jaren meerdere malen om een oplossing gevraagd maar van hun kant geen medewerking. Het bellen van hun contact nummer heeft helemaal geen zin daar krijg je medewerkers aan de lijn die het erg leuk vinden om het laatste woord te hebben.
Indien ik met de regeling door zou gaan betekent het dat ik op het eind de vordering 3 keer heb overgemaakt. Nou daar pas ik voor.
Klopt, maar het incassobureau staat in die zin gewoon in zijn recht om rente over niet (te laat) betaalde vorderingen te vragen naast incassokosten. Het lijkt misschien niet eerlijk dat het eindbedrag een aantal maal hoger is dan de oorspronkelijke hoofdsom, maar dat is omdat u al ruim 10 jaar schuld hebt, en hoe ouder de schuld wordt, hoe hoger de bijkomende vorderingskosten/rente.

Het is misschien zuur, maar u zal toch moeten betalen. Het beste wat u dus kunt doen is zo snel mogelijk aflossen zodat er geen additionele bedragen aan rente bijkomen. Kijk of u iets kan lenen (tegen een lagere rente) en los het in één of twee keer af als dat kan. Dan scheelt dat in ieder geval nog de rente die extra zou worden gerekend als het aflossen langer zou duren zonder lening. Los daarna dan de lening af. Dit is goedkoper als ze lagere rente hanteren.

Passen is niet echt een optie, want als u weigert te betalen zal Lindorff naar de rechter kunnen stappen. De vordering lijkt gegrond, dus dan is de kans dat ze gelijk krijgen groot, wat betekent dat dan de proceskosten en enige deurwaarderskosten, etc. ook nog eens bovenop de vordering komen. Mocht u dan nog weigeren kunnen ze beslag gaan leggen op uw bankrekening, inkomen, en eigendommen, ook weer met allerlei bijkomende kosten.

Dan wordt het dus alleen maar duurder...

Volgende keer dus maar sparen en dan pas iets kopen lijkt me.

Amersfoorter1971
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2013 10:29

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door Amersfoorter1971 »

Hoe zit dat precies met die rente?
Indien u in verzuim bent met betalen, mag er de wettelijke rente worden gevorderd over het openstaande bedrag. Die wettelijke rente is thans 3%, per JAAR wel te verstaan.
Waar haalt Lindorff dan die 1,17 % per maand vandaan?
Het lijkt erop dat u feitelijk een (flexibel) krediet heeft gehad bij Wehkamp, dus wellicht gaat het hier om contractuele rente die Wehkamp over dit krediet in rekening pleegt te brengen.
Ik begrijp dat u vanaf 2004 aanvankelijk hiervoor in maandelijkse termijnen hebt afgelost, maar dat hier op een gegeven moment door omstandigheden de klad in is gekomen en Wehkamp de hele schuld toen ter incasso aan Lindorff uit handen heeft gegeven.
Ook in dit geval lijkt me de in rekening gebrachte rente buitensporig hoog.
Vanaf wanneer bent u gestopt met aflossingen aan Wehkamp en vanaf wanneer is de schuld overgedragen aan Lindorff? Hoe hoog was toen de schuld (de hoofdsom, het debetsaldo op de kredietrekening)?

dojama
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 aug 2014 13:19

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door dojama »

of de rentebereking klopt kun je het beste berekenen via WettelijkeRente.net
je kunt hier zien of de berekening van de rente van Lindorff wel klopt, als dit niet klopt kun je dit in een brief aan hen kenbaar maken en zullen zij een verrekening moeten doen
misschien heb je hier wat aan

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door berndv »

De rente lijkt me veel te hoog als ik het nareken volgens de wettelijke incassorente. Als ik u was zou ik om een volledige specificatie vragen over de opbouw van de bedragen.
moi_01 schreef:Het gaat mij er alleen om dat de manier hoe dit incassoburo rijk proberen te worden over andermans rug ik het hun zeer kwalijk neem.
Tja, daar is het een incassobureau voor, die verdienen hun geld via de schulden van anderen. Smerig? Ja. Als iedereen gewoon zou betalen wat die zou moeten betalen en afgesproken is, waren dit soort bedrijven niet nodig. Maar zolang er wanbetalers zijn, zullen deze bedrijven er ook zijn.

En ja, iedereen heeft een mooi excuus waarom schulden zich opstapelen, en het ligt altijd aan iemand anders. Heb het helaas zelf ook meerdere malen met mijn eigen zaak meegemaakt. Afnemen tot en met, en als er betaald moet worden, is men failliet.

moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door moi_01 »

Amersfoorter1971 schreef:Hoe zit dat precies met die rente?
Indien u in verzuim bent met betalen, mag er de wettelijke rente worden gevorderd over het openstaande bedrag. Die wettelijke rente is thans 3%, per JAAR wel te verstaan.
Waar haalt Lindorff dan die 1,17 % per maand vandaan?
Het lijkt erop dat u feitelijk een (flexibel) krediet heeft gehad bij Wehkamp, dus wellicht gaat het hier om contractuele rente die Wehkamp over dit krediet in rekening pleegt te brengen.
Ik begrijp dat u vanaf 2004 aanvankelijk hiervoor in maandelijkse termijnen hebt afgelost, maar dat hier op een gegeven moment door omstandigheden de klad in is gekomen en Wehkamp de hele schuld toen ter incasso aan Lindorff uit handen heeft gegeven.
Ook in dit geval lijkt me de in rekening gebrachte rente buitensporig hoog.
Vanaf wanneer bent u gestopt met aflossingen aan Wehkamp en vanaf wanneer is de schuld overgedragen aan Lindorff? Hoe hoog was toen de schuld (de hoofdsom, het debetsaldo op de kredietrekening)?
lindorff heeft mij per email uitleg gegeven over de rentepercentage van 1,17% per maand.
En dat zij dit al die tijd in rekening hebben gebracht. Ik had geen flexibel krediet bij wehkamp lopen maar alleen goederen besteld.
In augustus 2004 was de hoofdsom bij wehkamp 2271 euro. De eerste betaling aan lindorff heb ik Op 25 januari 2005 aan lindorff betaalt.
lindorff heeft mij een heel overzicht van de rente gestuurd die in rekening word gebracht. Maandelijks was dat tussen de 35 en 75 euro.

moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door moi_01 »

dojama schreef:of de rentebereking klopt kun je het beste berekenen via WettelijkeRente.net
je kunt hier zien of de berekening van de rente van Lindorff wel klopt, als dit niet klopt kun je dit in een brief aan hen kenbaar maken en zullen zij een verrekening moeten doen
misschien heb je hier wat aan

Harstikke bedankt ga gelijk even kijken

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Lindorff en berekende rente.

Ongelezen bericht door sacredfour »

Artikel 12 - Kredietvergoeding
Wehkamp vraagt per maand een kredietver
goeding over het nog uitstaande bedrag.
Deze vergoeding wordt achteraf berekend
over het eindsaldo van uw vorige rekeningoverzicht
en wordt maandelijks bij u in rekening
gebracht. De kredietvergoeding per
maand is op dit moment 1,171%. Dit komt
overeen met een jaarlijks kostenpercentage
van 15%. Dit zijn de totale kosten van het
krediet uitgedrukt als jaarlijks percentage van
het totale kredietbedrag. Dit percentage kan
worden gewijzigd indien de wettelijke rente
en/of het wettelijk vastgestelde maximum
kredietvergoedingspercentage wijzigt.
Het gehanteerde jaarlijks kostenpercentage
wordt op het rekeningoverzicht vermeld
en bij elke wijziging aan u gemeld
Artikel 13 - Overeenkomst
Indien u akkoord gaat met onze
voorwaarden voor het gespreid betalen
met de wehkamp.nl balansrekening, dan
gaat u een kredietovereenkomst met ons
aan. Voor uw rechten en plichten die voor
vloeien uit deze overeenkomst, verwijzen wij
u naar de inhoud
van uw overeenkomst.

Op de schuld bij Wehkamp wordt dus de contractuele rente berekend (15% op jaarbasis)en niet de wettelijke rente. Het is trouwens niet Wehkamp zelf die je dit geld schuldig bent omdat Wehkamp de vorderingen verkoopt aan zijn partner Wehkamp Finance BV en mogelijk heeft Lindorff deze ook weer over gekocht.

Gesloten