Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
JanssenM30
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2022 09:46

Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door JanssenM30 »

Goedemorgen,

Wij hebben een schuld bij incassobureau Flanderijn, dit gaat om premie rekeningen van de zorgverzekering (meerdere premies). Voor deze schuld hebben wij een regeling getroffen en bijna afbetaald (deze maand zouden wij de laatste betaling doen). Er is nu een nieuwe vordering aan het dossier toegevoegd (weer een premie die toegevoegd is), maar alle betalingen worden verdeeld over alle rekeningen in het dossier waardoor er geen rekeningen (premies) afbetaald (afgeboekt) worden bij de zorgverzekering. Er staan nu bij de zorgverzekering meer premie rekeningen open waardoor ze nu de stap mogen zetten naar het CAK. Door deze stap word het moeilijker om de rekeningen te betalen en valt er bepaalde zorg weg vanwege aanvullende verzekeringen die vervallen en alleen maar aangevraagd kunnen worden aan het einde van het jaar (uiterlijk eind januari). Deze aanvullende zorgverzekeringen zullen dan op ze vroegst pas aangevraagd kunnen worden in 2024. Hierdoor komen er ook extra kosten bij vanwege chronische ziekten en word het lastiger om ook weer aan andere verplichtingen te voldoen.

Kan ik het incassobureau hier op aanspreken dat zij de betalingen op oude rekeningen (premies) eerst afronden of kan ik de nieuwe vordering in een nieuw dossier laten zetten?
Staan zij in hun recht om een vordering aan de bestaande dossier toe te voegen waardoor oude vorderingen open blijven staan?
Moet een incassobureau de mogelijkheid geven om per rekening (premie) af te lossen?
Zijn er bepaalde rechten of wetten waar ik in deze situatie op kan vallen?

Ik moet nog met ze in gesprek gaan, maar wil dit voorbereid en zelfverzekerd doen, vandaar de hulp vraag.

PS.
Het klopt deze situatie hebben wij zelf veroorzaak. We doen onze best om hier uit te komen en in deze tijden is dat erg moeilijk en zwaar. Wij zijn chronisch zieken. We zitten in de middenklasse (waardoor wij nergens recht op hebben (toeslagen, etc)) en proberen met alle hulp er het beste van te maken. Ik hoop dan ook dat wij inhoudelijk hulp kunnen krijgen zonder al te veel judgement.

Bij voorbaat dank

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door JanssenM30

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

door Moneyman » 20 dec 2022 21:13

De gerechtsdeurwaarder móet zelfs afboeken conform de aangegeven bestemming. Anders afboeken is klachtwaardig.

Flanderijn is overigens een goed bekend staande gerechtsdeurwaarder, zoek op een stevige maar constructieve manier het gesprek.
meneerkaktus
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2022 14:12

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door meneerkaktus »

Ik heb een kleine oplossing,
hebben jullie misschien een kamer of logeerkamer over en die dan verhuren aan een student voor een korte tijd?

JanssenM30
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2022 09:46

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door JanssenM30 »

@meneerkaktus
Wij huren een vrijesectorwoning daardoor mogen wij geen kamer verhuren aan anderen.

meneerkaktus
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2022 14:12

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door meneerkaktus »

Misschien van uw huis een afhaalcentrum maken voor pakketten, daar kunt u ook geld mee verdienen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

neem kontakt op met het incassoburo en vraag om overleg, daar kun je je verhaal doen en zij kunnen meer voor u betekenen dan wij, zij hebben inzicht wij niet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door witte angora »

JanssenM30 schreef:
20 dec 2022 10:44
Kan ik het incassobureau hier op aanspreken dat zij de betalingen op oude rekeningen (premies) eerst afronden of kan ik de nieuwe vordering in een nieuw dossier laten zetten?
Ik zou het gewoon aan hun vragen. Als je het goed kunt motiveren heb je best kans dat ze mee willen werken, alhoewel ik je natuurlijk geen succes kan garanderen. Maar als je niks doet gebeurt er natuurlijk sowieso niks.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

JanssenM30 schreef:
20 dec 2022 10:57
@meneerkaktus
Wij huren een vrijesectorwoning daardoor mogen wij geen kamer verhuren aan anderen.
Vragen staat vrij, misschien denkt de eigenaar er inmiddels anders over, gezien de woningnood die dagelijks in het nieuws is.
En : verhuurders zijn bang voor huurbescherming voor kamerbewoners waardoor ze die er moeilijk uitkrijgen als u zou gaan verhuizen, maar als het huurcontract voor minder dan 9 maanden wordt afgesloten dan is er geen kamerbewoners-huurbescherming en geven ze mss toestemming.
U kunt een modelcontract voor hospitabewoning voorleggen aan de eigenaar/beheerder en toestemming vragen voor een tijdelijke kamerbewoner (bijvoorbeeld tot juli en dan in september weer voor 9 maanden aan een andere student?)..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-verhuren

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan altijd aangeven voor welke verbintenis de betaling bestemt is, maak daar gebruik van.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
20 dec 2022 14:50
Je kan altijd aangeven voor welke verbintenis de betaling bestemt is, maak daar gebruik van.
Zou dat werken? Wij hadden hier laatst op de zaak ook een incasso traject, ook met meerdere maandbetalingen, wel behorende bij een overeenkomst, net als bij TS verwacht ik, die zich opgestapeld hadden.
Het incasso bureau incasseerde voor ons en wij kregen aan het eind van het traject de gehele som ineens betaald van uit het incasso bureau, terwijl de schuldenaar in meerdere termijnen aan het incasso bureau had voldaan.

Zelfs al zou de schuldenaar bij een van de termijnen aangeven 'betaling voor periode xx tot yy', dan hadden wij dat verwacht ik nooit gezien, want de betalingen van de schuldenaar werden niet naar ons gedaan, maar na het incasso bureau.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Flanderijn en 'meedenken', dat zit er niet in. Zelfs niet als je aantoont dat zij en de opdrachtgever ongelijk hebben wat betreft de vordering. Dus bij een gelijk acht ik de kans op meedenken nog kleiner.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
20 dec 2022 17:13
Zou dat werken?
Juridisch wel. De problemen die je opnoemt zijn de problemen van de schuldeiser, die kiest het incassobureau.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De gerechtsdeurwaarder móet zelfs afboeken conform de aangegeven bestemming. Anders afboeken is klachtwaardig.

Flanderijn is overigens een goed bekend staande gerechtsdeurwaarder, zoek op een stevige maar constructieve manier het gesprek.

snoetteke72
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2023 17:32

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door snoetteke72 »

Mag flandarijn wel als er premie bij komt om te verhalen en weer 40 euro incassokosten bovenop zetten?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Premie is hier een verkeerd woord. Het komt veel te negatief over. Dat zal vast de bedoeling zijn, maar bent u dan zo onschuldig en slachtoffer?
Of is het gewoon zo dat u nog een vordering niet betaald hebt. Daar mogen natuurlijk incassokosten op gezet worden. Dat het bij de incasseerder een dossiernummer is geeft u geen rechten.

Naschrift
Het gaat hier dus om zorgpremie. Mijn fout. Ik dacht aan iets totaal anders.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 04 jul 2023 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Methusalah
Berichten: 1175
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik weet het officiele antwoord niet maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat voor het CAK en achterstallige zorgpremie zeker gedaan wordt. Het is al lastig genoeg als je in principe net genoeg geld hebt voor de premie of voor de aflossing. Maar als je moet kiezen en je betaalt de aflossing, dan zal de openstaande premie ook worden toegevoegd als het betaaltermijn verstreken is...

Been there, done that, hated it...

Het is een vicieuze cirkel en lastig om uit te komen. Helemaal met de bestuurlijke boete er boven op. Het enige wat ik je kan adviseren is om zo snel mogelijk alles af te betalen. In mijn geval heb ik dat, jaren geleden, gedaan door zo goed als al mijn bezittingen te verkopen.

En het zou goed kunnen dat er voor zorgpremies gewoon andere regels gelden gezien het hele wettelijke kader er omheen.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 04 jul 2023 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Is er naast het afbetalen wel gewoon ook de huidige premie maandelijks betaald? Geen maand per ongeluk over geslagen? Ze gaan natuurlijk geen maandbedrag bij de openstaande schuld toevoegen die nog op tijd betaald kan worden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

snoetteke72 schreef:
04 jul 2023 17:44
Mag flandarijn wel als er premie bij komt om te verhalen en weer 40 euro incassokosten bovenop zetten?
Ja. Als jij een nieuwe maandtermijnen niet betaalt, en er dus een nieuwe schuld ontstaat, mag Flanderijn daarvoor aanmanen en (na de 14-dagen-brief) incassokosten rekenen.

Logisch ook: het betreft een nieuwe schuld, waarvoor dezelfde werkzaamheden verricht moeten worden.

Het enige wat niet mag, is voor dergelijke losse vorderingen ook apart dagvaarden: dat moet in een dagvaarding gecombineerd worden.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Methusalah schreef:
04 jul 2023 18:50
Ik weet het officiele antwoord niet maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat voor het CAK en achterstallige zorgpremie zeker gedaan wordt. Het is al lastig genoeg als je in principe net genoeg geld hebt voor de premie of voor de aflossing. Maar als je moet kiezen en je betaalt de aflossing, dan zal de openstaande premie ook worden toegevoegd als het betaaltermijn verstreken is...

Been there, done that, hated it...

Het is een vicieuze cirkel en lastig om uit te komen. Helemaal met de bestuurlijke boete er boven op. Het enige wat ik je kan adviseren is om zo snel mogelijk alles af te betalen. In mijn geval heb ik dat, jaren geleden, gedaan door zo goed als al mijn bezittingen te verkopen.

En het zou goed kunnen dat er voor zorgpremies gewoon andere regels gelden gezien het hele wettelijke kader er omheen.
Bedoel je premie naar draagkracht?
Met de % premie is dat voorstel al afgeschoten geweest.
Dus helaas dan maar het mes in de samenstelling van het basis pakket.

Methusalah
Berichten: 1175
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Morgan le Fay schreef:
04 jul 2023 19:37
Methusalah schreef:
04 jul 2023 18:50
Ik weet het officiele antwoord niet maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat voor het CAK en achterstallige zorgpremie zeker gedaan wordt. Het is al lastig genoeg als je in principe net genoeg geld hebt voor de premie of voor de aflossing. Maar als je moet kiezen en je betaalt de aflossing, dan zal de openstaande premie ook worden toegevoegd als het betaaltermijn verstreken is...

Been there, done that, hated it...

Het is een vicieuze cirkel en lastig om uit te komen. Helemaal met de bestuurlijke boete er boven op. Het enige wat ik je kan adviseren is om zo snel mogelijk alles af te betalen. In mijn geval heb ik dat, jaren geleden, gedaan door zo goed als al mijn bezittingen te verkopen.

En het zou goed kunnen dat er voor zorgpremies gewoon andere regels gelden gezien het hele wettelijke kader er omheen.
Bedoel je premie naar draagkracht?
Met de % premie is dat voorstel al afgeschoten geweest.
Dus helaas dan maar het mes in de samenstelling van het basis pakket.


Oh, nee daar doelde ik niet op. Ik bedoelde meer dat er voor zorgpremies gewoon andere regels kunnen gelden met betrekking tot achterstanden en incassobureau's gezien de verplichting er van.

Wat betreft de draagkracht regeling, ja jammer de bammer. Had van mij wel gemogen. Ook voor boetes en dat soort dingen :(

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag een incassobureau vorderingen aan een bestaande dossier toevoegen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ja, dat mag. Neem contact op met www.juridischloket.nl bij vragen over uw rekening of als u denkt iets niet klopt.

Betaal uw schuld zo snel mogelijk. Het wordt steeds duurder.

Neem contact op met uw gemeente als u geldproblemen hebt of dreigt in de schulden te komen om te vragen of u in aanmerking komt voor gratis hulp. Voorbeeld www.amsterdam.nl/sociaaldomein/voor-int ... amsterdam/

Plaats reactie