LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] na 20 maanden ineens een incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
E.de.Vries
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:09

na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door E.de.Vries »

In januari 2006 heb ik met mijn vorige werkgever een menings geschil gehad over een schade aan een door mij ingebruik zijnde bedrijfsauto, mijn voormalige werkgever wilde toen dat ik een bedrag van 500 euro betaalde voor deze schade echter ik was het hier niet mee eens en betaalde maar 200 euro verder niets meer van gehoord.
Nu na 20 maanden krijg ik ineens een rekening van een incassobureau of ik even 450 euro wil gaan betalen binnen drie dagen dit zijn de resterende 300 euro plus incasso kosten plus rente!!! Wie kan me adviseren hierin wat ik het beste kan doen

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Schrijf een nette brief terug waarin je stelt:
* Dat dit een issue is dat je al met je werkgever hebt afgehandeld, en dat er al een bedrag is betaald;
* Dat de werkgever niet heeft aangegeven het er niet mee eens te zijn;
* Dat je 20 maanden niks hebt gehoord en zeer verbaasd bent dat er nu ineens een incassobureau is ingeschakeld;
* Dat je bij je standpunt blijft en niet voornemens bent om ook maar iets te betalen, al helemaal geen kosten aan derde partijen;
* Dat je iedere vordering verwerpt.

Praat ook alvast met rechtsbijstand over dit probleem.

E.de.Vries
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:09

Re: na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door E.de.Vries »

Dank je, wij hebben inmiddels de lease voorwaarden bekeken en we zitten inderdaad aan die toendertijd 500 euro eigenrisico vast,met andere woorden die 300 zijn we bereid te betalen aan de werk gever echter die rest kosten van het incasso bureau absoluut niet. \bij navraag rechtbijstand word je ook niet wijzer want die vinden het bedrag niet de moeite waard en te risicovol voor ons ivm alle bijkomende kosten. Zullen we daarom die 300 overmaken op rekening van de werkgever en niets meer van ons laten horen of wat ???

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja, als de zaken zo staan is er inderdaad weinig keuze. De driehonderd euro zal je dan m.i. sowieso moeten betalen.

Je kan inderdaad proberen alleen de 300 euro te betalen maar dan kan je ervan opaan dat ze de rest ook zullen opeisen.

Vertragingsrente zal je sowieso moeten betalen, je hebt immers bijna twee jaar gewacht met het betalen. En hetzelfde geldt voor incassokosten, althans voor zover die redelijk zijn.

Kijk dus welk deel rente is en welk deel incassokosten. M.i. zal de rente over 2 jaar maximaal zo'n 40 euro zijn (waarschijnlijk lager) en zal de rest uit incassokosten bstaan. Aangezien bij dit soort bedragen 15% van hoofdsom+rente als redelijk wordt gezien, kan je dat erbij optellen. Het totaal maak je over, en je geeft schriftelijk aan de rest te verwerpen.

Bijvoorbeeld (let op, dit is een voorbeeld, het hoeft niet per se exact zo te zijn)
Hoofdsom EUR 300
Rente (stel 6%) 20/12 x 0.06 x 300 = EUR 30
Subtotaal EUR 330
Incassokosten 15% EUR 49.50 (zie ook rapport voorwerk-II en staffel www.rechtspraak.nl )
Totaal EUR 379.50

Je kan dan het bedrag overmaken wat je redelijk vindt en de rest bestrijden.

Dianek
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 okt 2007 20:01

Re: na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door Dianek »

Je werkgever had je ook moeten manen voor dat bedrag. Je kunt toch niet ineens een incassobureau op je nek krijgen. niet netjes is zacht uitgedrukt in dit geval.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: na 20 maanden ineens een incasso

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Nee, dat is zo, maar als ik TS zijn mailtje zo lees zijn er twee punten:
1. TS geeft toe dat hij geen gelijk heeft;
2. Er is 20 maanden geleden al over gediscussieerd.
Het is vervelend dat er nu opeens een incassobureau is ingeschakeld, maar de baas mag dat wel.

Je kan wel, daar heeft Dianek gelijk in, de incassokosten volledig verwerpen als er geen schriftelijke aanmaning is geweest. En zelfs als dat wel zo is geweest dan zijn de kosten belachelijk hoog.

Gesloten