Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

Ongelezen bericht door fjorden »

Context: Ik heb een zaak verloren en ben veroordeeld tot het voldoen van kosten (en de proceskosten, rente, nasalaris). Helaas, maar dat is niet anders. Nu had ik verwacht een betalingsverzoek daarvoor te ontvangen. Dat is blijkbaar niet de normale gang van zaken, ik ben hier niet zo mee bekend, want ik heb een betekening van het vonnis ontvangen met opdracht om binnen twee dagen te betalen.

Mijn vraag: is dat de normale/verplichte gang van zaken? Dat er direct extra kosten (betekening EUR116,79 en executiekosten EUR0,59) worden gemaakt die ik dien te vergoeden?

Eigen onderzoek/navraag:
Toevallig heb ik op de dag dat de ik de betekening heb ontvangen navraag gedaan over verloop bij de advocaat van de tegenpartij. Die gaf aan: In onderhavige kwestie heeft de kantonrechter vonnis gewezen. Het dossier is in behandeling bij de deurwaarder. Met al mijn vragen moet ik daar terecht. De deurwaarder gaf aan dat "Wij hebben reeds de betekening van het vonnis d.d. 21-6 op 27-6-2023 bijgemaakt". Een collega deurwaarder in mijn regio heeft dit vervolgens ruim een week later afgegeven.

Verder is mij verteld dat de deurwaarder niet verplicht is om een verzoek tot betaling te sturen, dit wel mag, maar liever direct de betekening stuurt, omdat als betaling uitblijft hij vervolgstappen kan ondernemen. In dit geval heeft hij daar dus voor gekozen.

Online lees ik dat het versturen van een verzoek in het geval van een geringe hoogte van vordering wel zorgvuldig is en ook dat indien een schuldenaar een gerechtelijke uitspraak niet nakomt, de schuldeiser zich kan wenden tot een deurwaarder.

De hoofdsom, rente, proceskosten en nasalaris heb ik betaald en ik heb aangegeven mij te beraden op de executiekosten en kosten betekening. De deurwaarder heeft mij daarop laten weten binnen vijf dagen te betalen en anders:
Bij gebreke van betaling zullen wij onherroepelijk tot rechtsmaatregelen overgaan.
De kosten daarvan zijn hoog en komen voor uw rekening.

Zo te lezen zit er behoorlijk wat ervaring en kennis op dit forum: wat is wijsheid?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door fjorden

Re: Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

door Moneyman » 07 jul 2023 08:20

fjorden schreef:
07 jul 2023 07:02
Zo te lezen zit er behoorlijk wat ervaring en kennis op dit forum: wat is wijsheid?
Betalen. Dat een gewezen vonnis direct betekend wordt is de standaard werkwijze. Er bestaat geen verplichting om eerst aan te schrijven. Aanschrijven gebeurt in de praktijk eigenlijk alleen soms als beide partijen vertegenwoordigd worden door een advocaat, uit een soort "confraternele welwillendheid".

Je had de betekening kunnen voorkomen door direct bij het eerste contact met de deurwaarder helder te krijgen wat er open staat en dat bedrag ook direct te betalen.

Ga nu niet denken dat je zelf nog een keuze hebt ("me beraden"), want op dag 3 mag de deurwaarder gewoon beslag leggen. En dan ben je nog veel verder van huis.
Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fjorden schreef:
07 jul 2023 07:02
Zo te lezen zit er behoorlijk wat ervaring en kennis op dit forum: wat is wijsheid?
Betalen. Dat een gewezen vonnis direct betekend wordt is de standaard werkwijze. Er bestaat geen verplichting om eerst aan te schrijven. Aanschrijven gebeurt in de praktijk eigenlijk alleen soms als beide partijen vertegenwoordigd worden door een advocaat, uit een soort "confraternele welwillendheid".

Je had de betekening kunnen voorkomen door direct bij het eerste contact met de deurwaarder helder te krijgen wat er open staat en dat bedrag ook direct te betalen.

Ga nu niet denken dat je zelf nog een keuze hebt ("me beraden"), want op dag 3 mag de deurwaarder gewoon beslag leggen. En dan ben je nog veel verder van huis.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

fjorden schreef:
07 jul 2023 07:02
(...) wat is wijsheid?
Volg het advies van Moneyman onmiddellijk op.

fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Re: Na vonnis geen betalingsverzoek, maar direct extra kosten exploot/betekening vonnis om te incasseren?

Ongelezen bericht door fjorden »

Dank voor de snelle reactie. Jammer dat als je in deze molen beland de bedragen (onnodig) zo snel oplopen, maar goed, die houden dan zichzelf mooi aan het werk (op mijn kosten). Dan ga ik maar vliegensvlug de betaling in orde maken.

Plaats reactie