Onjuiste verordening van Jura incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Rosalientje
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2022 12:07

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Rosalientje »

Ik heb in Duitsland gewoond en daar geld ontvangen ,rechtmatig want dit werd elk kwartaal gecontroleerd.
Ben uiteindelijk terug naar Nederland verhuisd en de gemeente wil nu een deel terugvorderen omdat hun v mening zijn dat ik eerder dan daadwerkelijk ben verhuisd.
Vandaar dat ik zeg ,ik kan via digid heel eenvoudig aantonen dat ik in mijn recht sta.
Jura heeft ook alles toegestuurd gehad ,maar als de gemeente vind dat hun aanname klopt dan zet jura het blijkbaar door.
Ik ga vandaag zoals aangeraden juridisch loket benaderen en hoop dat ik daar wel verder mee kom.
Tot zo ver ben ik standvast gebleven omdat ik weet dat ik in mijn recht sta maar steeds deze dreigementen voelt niet prettig en wil gewoon dat deze zaak eindelijk stopt .

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
25 aug 2022 00:15
Op www.nibud.nl/onderwerpen/geldproblemen/ ... egelingen/ staat het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder, en wat hun bevoegdheden zijn.
Grappig. Ik klik eens op je link, en zie meteen dat het Nibud daar onjuiste informatie geeft. En dan ook nog eens informatie die juist in het kader van dit topic relevant is. Want wat schrijft het Nibud...?
Beslaglegging op je loon
Als het niet lukt om de rekeningen te betalen, kan de deurwaarder beslag leggen op (een deel van) je inkomen. De deurwaarder kan dit alleen doen met toestemming van de rechter.
En dat is uiteraard onjuist. Ik heb (gelukkig!) helemaal geen toestemming van de rechter nodig om beslag te leggen.

En verderop lees ik:
Naast loonbeslag kan er ook beslag worden gelegd op je bezittingen of bankrekening. Dit wordt boedel- en bankbeslag genoemd. Ook hier moet er een beslagvrij bedrag overblijven.
Ook dat is onjuist: alleen bij een bankbeslag is er sprake van een beslagvrij bedrag, Bij een beslag roerende zaken is dat (uiteraard) niet het geval.

Best slordig voor een site van een dergelijke gerenommeerde organisatie.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien helemaal Off topic maar stel u legt beslag Moneyman zonder tussenkomst van de rechter.
Kan ik op dat moment niet om toetsing door een rechter vragen of zit ik nu helemaal abuis?

Lady1234
Berichten: 27191
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gaat het dan over een uitkering van de sociale dienst?

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
25 aug 2022 09:31
Misschien helemaal Off topic maar stel u legt beslag Moneyman zonder tussenkomst van de rechter. Kan ik op dat moment niet om toetsing door een rechter vragen of zit ik nu helemaal abuis?
Als er al een vonnis is, zoals in deze casus, leg ik altijd beslag zonder tussenkomst van een rechter. Alleen als er sprake is van conservatoir beslag, verleent de rechter vooraf toestemming. Maar dat is zowel in dit topic als op de site van het Nibud niet aan de orde.

Wat je altijd kunt doen, is een executiegeschil starten. Maar dat richt zich niet (meer) tegen de vordering op zich (die is immers al vastgesteld), maar puur tegen de rechtmatigheid van de executiehandeling (het beslag).

kuklos
Berichten: 9799
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door kuklos »

Rosalientje schreef:
25 aug 2022 06:42
Ik heb in Duitsland gewoond en daar geld ontvangen ,rechtmatig want dit werd elk kwartaal gecontroleerd.
Ben uiteindelijk terug naar Nederland verhuisd en de gemeente wil nu een deel terugvorderen omdat hun v mening zijn dat ik eerder dan daadwerkelijk ben verhuisd.
Dit roept vragen op. Voordat dit aan een incassobureau uit handen werd gegeven zal de gemeente je eerst de mogelijkheid hebben gegeven het direct aan hun te betalen en ook bezwaar te maken. Heb je dat indertijd gedaan?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door moederslink »

Rosalientje schreef:
24 aug 2022 20:04
(...) u heeft 1 x 75 euro betaald. U geeft aan vordering is niet terecht, gemeente zegt wel. Ik wil u best de kans geven om voor de laatste maal een betalingsregeling te sluiten, maar u geeft geen gehoor. Beslag is inmiddels aangevraagd, wil u het regelen dan verwacht ik heden een aanbetaling van 650,00 euro en dan 150,00 euro per maand. Dit is laatste voorstel.
Lady1234 schreef:
24 aug 2022 21:22
Maar als het een aanslag is van de gemeente die (deels) onbetaald gebleven is, (...)
Afgezien van alles : ik vind dit nogal forse bedragen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het oorspronkelijke bedrag vd gemeentelijke aanslag.
Bovendien zijn gemeenten behoorlijk coulant vwb betaalafspraken .

Één keer € 75 betaald, in het buitenland gewoond , weer teruggekomen , maar vlg de gemeente op een andere , eerdere , datum.
Ieder kwartaal gecontroleerd? Wat werd gecontroleerd dan?
Ik heb een beetje het gevoel dat je niet het hele verhaal vertelt.🤔

Maar ga idd maar eerst eens naar het Juridisch Loket.
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 aug 2022 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27191
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het blijkt geen aanslag te zijn.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door 16again »

Rosalientje schreef:
24 aug 2022 12:16
Ik heb gezegd dat ik de hoorzitting wil bijwonen en mijn kant voorleggen maar volgens Jura is er al een vonnis
Er is niet zomaar een definitief vonnis. Je moet eerst een dagvaarding ontvangen, en het vonnis moet persoonlijk betekend worden.
Misschien kun je nog in verzet gaan tegen het vonnis

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zou zeggen ga gewoon eens langs bij de gemeente en vraag hen wat er nu allemaal aan de hand is of u moet dat al weten natuurlijk, als u een betaling niet heeft voldaan die u wel verschuldigd bent mag de gemeente, mits u een 14 dagen brief heeft gehad, uiteraard gewoon uit handen geven en eerlijk gezegd, ik zou hem dan maar gaan betalen, desnoods in termijnen...

hoe jura hier verder mee om gaat gaat het uiteindelijk niet om, wat echt telt is bent u bedrag schuldig of niet?

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
26 aug 2022 14:27
... als u een betaling niet heeft voldaan die u wel verschuldigd bent mag de gemeente, mits u een 14 dagen brief heeft gehad, uiteraard gewoon uit handen geven ...
Twee punten:
- waarop baseer je dat er een 14-dagen-brief vereist is?
- en als die wél vereist zou zijn,mag een vordering ook gewoon uit handen geven als die brief niet is verzonden.
Hawk-Eye schreef:
26 aug 2022 14:27
hoe jura hier verder mee om gaat gaat het uiteindelijk niet om, wat echt telt is bent u bedrag schuldig of niet?
Dat lijkt me niet bepaald de vraag. TS begint haar topic immers met:
Rosalientje schreef:
24 aug 2022 12:16
Jura incasso heeft mij een onterechte vordering gestuurd...

kuklos
Berichten: 9799
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
26 aug 2022 14:44
Hawk-Eye schreef:
26 aug 2022 14:27
hoe jura hier verder mee om gaat gaat het uiteindelijk niet om, wat echt telt is bent u bedrag schuldig of niet?
Dat lijkt me niet bepaald de vraag. TS begint haar topic immers met:
Rosalientje schreef:
24 aug 2022 12:16
Jura incasso heeft mij een onterechte vordering gestuurd...
Gezien de vragen die worden opgeroepen door de antwoorden van TS in de rest van het topic is het nog maar de vraag of die vordering wel onterecht is.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
26 aug 2022 15:14
Gezien de vragen die worden opgeroepen door de antwoorden van TS in de rest van het topic is het nog maar de vraag of die vordering wel onterecht is.
Zeker. Maar de mening daarover van TS is meer dan duidelijk.

kuklos
Berichten: 9799
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
26 aug 2022 15:17
kuklos schreef:
26 aug 2022 15:14
Gezien de vragen die worden opgeroepen door de antwoorden van TS in de rest van het topic is het nog maar de vraag of die vordering wel onterecht is.
Zeker. Maar de mening daarover van TS is meer dan duidelijk.
????????????????

Jij spreekt hawk-Eye erop aan dat de vraag of de vordering terecht is niet van belang is, want TS geeft aan dat deze terecht is. En zegt daarna ook dat de vraag is of de claim wel terecht is dat deze vordering onterecht is.

????????

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je mist het punt (en je zinnen kloppen niet). Als TS heel stellig aangeeft dat de vordering onterecht is, heeft het weinig nut om de vraag te stellen of de vordering terecht is...

kuklos
Berichten: 9799
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
26 aug 2022 15:25
Je mist het punt (en je zinnen kloppen niet). Als TS heel stellig aangeeft dat de vordering onterecht is, heeft het weinig nut om de vraag te stellen of de vordering terecht is...
Kijk eens in de spiegel. Ik mis het punt helemaal niet.
TS kan nog zo stellig aangeven dat de vordering onterecht is, maar dat is de mening van TS, geen hard feit. Om het probleem van TS op te lossen is de vraag of de vordering terecht is wel degelijk van belang. Als de vordering terecht is, is er maar een oplossing, namelijk betalen. Dan heeft deze aanvechten niet veel nut. is die niet terecht, dan maak je wellicht een kans als je aanvecht.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Prima Kuklos. Laat TS maar beslissen of ze er wat mee doet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
26 aug 2022 15:25
Als TS heel stellig aangeeft dat de vordering onterecht is, heeft het weinig nut om de vraag te stellen of de vordering terecht is...
Dan vraag ik mij eerlijk gezegd nu wél af waarom er bv wél eerst € 75 is (af)betaald.
Dan moet er toch iets van een schuld zijn geweest?
Dan vertrekken nh buitenland, daar gecontroleerd worden ( op wat?) , dan miscommunicatie over de terugkeerdatum naar Nederland.
Al met al zou ik wat méér duidelijkheid willen vd TS .
Hoe Jura- incasso nu acteert : tja :?:

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
26 aug 2022 15:43
Dan vraag ik mij eerlijk gezegd nu wél af waarom er bv wél eerst € 75 is (af)betaald.
Dan moet er toch iets van een schuld zijn geweest?
De vraag is óf TS inderdaad iets heeft betaald. Er staat immers alleen dat Jura dat schrijft.

Los daarvan zien we helaas veel te vaak dat mensen betalen, niet omdat de vordering klopt, maar gewoon omdat ze teveel onder druk gezet worden of omdat ze het gedoe zat zijn.

Pas was hier nog iemand (een fraudeslachtoffer) die 1600 euro aan de bank wilde betalen om maar van gedoe af te zijn...

Rosalientje
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2022 12:07

Re: Onjuiste verordening van Jura incasso

Ongelezen bericht door Rosalientje »

Erg jammer dat desondanks dat je Nederlands schrijft het toch erg lastig is voor sommigen om te begrijpen wat er staat , dus nogmaals een poging voor de achterdochtige mensen hier die blijkbaar hier zijn om te zoeken en met een vingertje te wijzen... hierna geef ik het op !!!

In Duitsland krijg je verplicht en dus elke alleenstaande moeder , alimentatie voorgeschoten voor je kind.
Dus ook ik.
Dit word elk kwartaal gecontroleerd of dit nog terecht is ,dus ook bij mij !!!
Ik ben ivm een nieuwe relatie naar Nederland verhuisd.
Meer dan 1 jaar daarna schrijft de gemeente mij aan met genoemde vordering want ik zou per .... (datum) naar Nederland zijn verhuisd.
De verhuizing klopt , de datum niet !!!
Ik ben later verhuisd dan hun aangeven dus vandaar dat hun die periode menen tegoed te hebben , echter kan ik aantonen wanneer ik daadwerkelijk verhuisd ben en dat dit dus onterecht is wat hun beweren.
Heb de gemeente benaderd maar deze hebben jura ingeschakeld, deze heeft mij onder druk gezet en daarop idd 75 euro betaald waarop jura had beloofd mijn stukken in te zien wat echter niet is gebeurd , maar mij bijna n jaar aan het lijntje heeft gehouden en nu steeds zware dreigbrieven stuurt .
Duidelijk nu ???

Plaats reactie