onterecht beslag op vakantiegeld

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het is misschien verstandig om nog eens goed naar de beslagvrije voet te kijken om te zien of op het vakantiegeld niet dubbel beslag is gelegd.
Veel deurwaarders maken nog steeds misbruik van de onwetendheid van hun klanten om op het in mei uitgekeerde vakantiegeld dubbel beslag te leggen.
Je kan dit zelf makkelijk berekenen met de rekenhulp van de overheid. https://www.kbvg.nl/wetten-en-regels/vb ... ije-voet-1
Stuur de uitdraai van deze berekening naar de deurwaarder als je het niet eens bent met de extra beslaglegging op je vakantiegeld.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dubbel beslag zelfs. Ben je gauw van je schuld af.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

sacredfour schreef:
05 jul 2023 12:44
Veel deurwaarders maken nog steeds misbruik van de onwetendheid van hun klanten om op het in mei uitgekeerde vakantiegeld dubbel beslag te leggen.
Je tip is prima, je toelichting echter ronduit bagger.

Als je het nou eens probeert zonder onjuiste waardeoordelen, en met onderbouwing wat het mogelijke (!) probleem is, dan maak je er nog een nuttig topic van.

Zeker rare statements als “dubbel beslag” schreeuwen gewoon om een toelichting en onderbouwing.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door BL2 »

In eerste instantie was dit een reklame topic (is aangepast door Moderatie) voor de stichting Xwiljoenen Juridisch Advies, daarom is de toelichting niet al te "duidelijk". Die kon je natuurlijk krijgen na het klikken op de (verwijderde) link.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
05 jul 2023 21:02
In eerste instantie was dit een reklame topic (is aangepast door Moderatie) voor de stichting xxxxx, daarom is de toelichting niet al te "duidelijk". Die kon je natuurlijk krijgen na het klikken op de (verwijderde) link.
En nu maak jij reclame voor zijn club. :wink:

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een reclame topic met een beschuldiging richting deurwaarders? Had de moderatie beter dat kunnen schrappen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
06 jul 2023 15:28
Moneyman is wat dat betreft de aangewezen persoon om uitleg te geven want die hakt vaker met dit soort bijltjes.
Dank. Dat zal ik dan maar even doen, wanty uit je reactie blijkt dat je geen idee hebt hoe het in de praktijk werkt.
snuffel1 schreef:
06 jul 2023 15:28
M.i. mag als er deurwaardersbeslag ligt niet door een tweede deurwaarder beslag gelegd worden maar als de schuldenaar uit een zekere schaamte nalaat te vertellen dat er al beslag ligt gaat het geheid mis.
Onjuist. Cumulatief (opvolgend) beslag is gewoon mogelijk, tot soms wel tientallen beslagen aan toe. De schuldeiser hoeft overigens niets te vertellen, want ik weet zelf vooral al exact hoe het zit.
snuffel1 schreef:
06 jul 2023 15:28
Wat dat betreft gaat er in de communicatie tussen deurwaarders nog te veel mis en dat zou veel beter kunnen als ze de gegevens met elkaar uit konden wisselen want nu weet die in beginsel niet dat er door een andere deurwaarder al beslag is gelegd.
Nou, dat vonden we zelf als gerechtsdeurwaarders ook, dus dat hebben we vele jaren geleden zelf maar even geregeld :wink: Alle door gerechtsdeurwaarders gelegde beslagen zijn opgenomen in het DBR (Digitaal Beslag Register), en fiscale beslagen krijgen we via een andere weg door. De gegevens uit het DBR zijn overigens ook door de schudlenaar zelf te raadplegen via https://schuldenwijzer.nl/.
snuffel1 schreef:
06 jul 2023 15:28
Voor de schuldenaar zou het veel beter zijn om met één deurwaarder te communiceren die de belangen van de andere schuldeisers ook behartigd maar dan dient de schuldenaar ook eerlijk op te biechten dat er meerdere deurwaarders beslag hebben gelegd.
Dat is al tientallen jaren hoe het werkt. Er is maar één zogenaamde "oudste beslaglegger", en die is verantwoordelijk voor de verdeling van de geïncasseerde gelden over alle beslagleggers.

Je ziet het, we hebben het veel beter geregeld dan je dacht :wink:

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk niet dat er met “dubbel beslag” bedoeld wordt dat er door twee deurwaarders beslag is gelegd.

Soms is het inkomen zo laag, dat zelfs het hele vakantiegeld niet voor beslag in aanmerking genomen mag worden.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb geen idee wat er bedoeld wordt, want de onderbouwing ontbreekt en op de site van SacredFout kan ik niets vinden.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
06 jul 2023 15:49
....SacredFout ......
Kijk, dat vind ik nou humor.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
06 jul 2023 15:49
Ik heb geen idee wat er bedoeld wordt, want de onderbouwing ontbreekt en op de site van SacredFout kan ik niets vinden.
Ik heb mijn glazen bol geraadpleegd, was wel beetje beslagen.😁

Ik zou zo zeggen dat Sacredfour zijn handen vol moet hebben aan Saldodipje.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
06 jul 2023 16:00
Moneyman schreef:
06 jul 2023 15:49
....SacredFout ......
Kijk, dat vind ik nou humor.
:lol: :lol: :lol: hahaha en dat was oprecht gewoon een typefout :mrgreen:

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Petra1987 »

De regelgeving is aangepast in 2021. Tot 2021 heeft het inderdaad enige tijd voorgedaan dat er misbruik werd gemaakt van de regelgeving omtrent beslaglegging op vakantiegeld. Voorheen kon er namelijk zowel op het inkomen als op het vakantiegeld beslag worden gelegd, wat in sommige gevallen kon leiden tot 'dubbele' beslaglegging. Dit was vooral problematisch voor mensen met schulden, aangezien het vakantiegeld vaak werd gebruikt om deze af te lossen.

Echter, vanaf 1 januari 2021 is de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in werking getreden in Nederland. Deze wet heeft als doel om de berekening van de beslagvrije voet te vereenvoudigen en beter te laten aansluiten bij de actuele inkomsten van de schuldenaar. Volgens deze wet is het niet meer mogelijk om apart beslag te leggen op het vakantiegeld.

Als je twijfelt of er oneigenlijk beslag is gelegd op je vakantiegeld, is het aan te raden om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld van het Juridisch Loket. Zij kunnen je helpen bij het inzichtelijk maken van je rechten en plichten en je bijstaan bij eventuele conflicten.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Petra1987 schreef:
06 jul 2023 16:31
De regelgeving is aangepast in 2021. Tot 2021 heeft het inderdaad enige tijd voorgedaan dat er misbruik werd gemaakt van de regelgeving omtrent beslaglegging op vakantiegeld. Voorheen kon er namelijk zowel op het inkomen als op het vakantiegeld beslag worden gelegd, wat in sommige gevallen kon leiden tot 'dubbele' beslaglegging. Dit was vooral problematisch voor mensen met schulden, aangezien het vakantiegeld vaak werd gebruikt om deze af te lossen.

Echter, vanaf 1 januari 2021 is de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in werking getreden in Nederland. Deze wet heeft als doel om de berekening van de beslagvrije voet te vereenvoudigen en beter te laten aansluiten bij de actuele inkomsten van de schuldenaar. Volgens deze wet is het niet meer mogelijk om apart beslag te leggen op het vakantiegeld.
Sorry, maar dit is totale onzin en een klok-klepel-verhaal. Ieder beslag op inkomen is automatisch óók een beslag op vakantiegeld. Er wordt immers geen beslag gelegd op "het salaris", maar op (kort gezegd) "alle vorderingen die de werknemer op de werkgever heeft". Dubbel beslag leggen kon en kan niet. Apart beslagleggen op het vakantiegeld is en was onmogelijk.

De Wet Vereenvoudiging Beslagvrije voet heeft hier niets mee te maken. Als je wilt weten wat daarvan wél de achtergrond en effecten zijn, lees dan dit themadossier van de KBvG eens door, of dit artikel van Mr. André Moerman van Schuldinfo. De enige wijziging in de WVB die de vakantietoeslag raakt is dat het deel van de vakantietoeslag dat vóór de datum van beslag is opgebouwd, niet meer onder het beslag valt, terwijl daarvoor het hele vakantiegeld onder het beslag viel, zelfs als je één dag voor de uitkering ervan beslag legde.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat vakantiegeld is natuurlijk heel erg makkelijk om die o zo noodzakelijk i phone te kopen, een zwaar verdiende vakantiereis te boeken of eindelijk eens de voorraad saffies en borrels aan te vullen want ja, een mensch moet toch nog wel iets mogen.....

Dan is het niet handig dat op vakantiegeld beslag gelegd wordt.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Petra1987 schreef:
06 jul 2023 16:31
Dit was vooral problematisch voor mensen met schulden, aangezien het vakantiegeld vaak werd gebruikt om deze af te lossen.
Mooie redenering :lol:

Want dat is nu juist exáct wat er gebeurt als er beslag ligt op inkomen (en dus vakantiegeld): er wordt dan een schuld mee afgelost... Als er loonbeslag ligt, ben je de fase dat je zelf bepaalt aan wie je wilt aflossen al lang voorbij.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dank je wel voor je correctie en de informatie. Je hebt gelijk dat bij een beslag op inkomen automatisch ook beslag wordt gelegd op het vakantiegeld. Ik begrijp nu beter dat de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet niet direct invloed heeft op deze specifieke kwestie.

Dit onderwerp is duidelijk complexer dan ik oorspronkelijk beschreef. Bedankt voor de links naar het themadossier van de KBvG en het artikel van Mr. André Moerman van Schuldinfo. Deze bronnen zullen zeker nuttig zijn voor mensen die meer willen weten over dit onderwerp.

Het lijkt er echter op dat er in de praktijk soms nog steeds misverstanden en verwarring bestaan over deze regelgeving. Het is daarom van cruciaal belang dat mensen goed geïnformeerd zijn over hun rechten en plichten. Ik raad iedereen die met deze kwestie te maken heeft aan om professioneel juridisch advies in te winnen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Petra1987 schreef:
06 jul 2023 17:50
Dank je wel voor je correctie en de informatie. Je hebt gelijk dat.....
Ik raad iedereen die met deze kwestie te maken heeft aan om professioneel juridisch advies in te winnen.
Waarom advies inwinnen. Het is nu toch helder?
Alleen mensen die minder willen betalen zullen overwegen om advies in te winnen. Maar linksom of rechtsom, het zijn wel HUN schulden, en die kun je beter zo snel mogelijk inlossen.... En dus geen tijd (en geld) investeren in onnodige adviezen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Petra1987 schreef:
06 jul 2023 17:50
Dank je wel voor je correctie en de informatie.
Graag gedaan.
Petra1987 schreef:
06 jul 2023 17:50
Het lijkt er echter op dat er in de praktijk soms nog steeds misverstanden en verwarring bestaan over deze regelgeving.
Die verwarring ontstaat vooral doordat mensen zonder te weten waar ze het over hebben verkeerde informatie gaan verspreiden, én door dit soort vage tendentieuze topics. SacredFour zou beter moeten weten.

Ik ben overigens zeer benieuwd of die nog reageert...

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: onterecht beslag op vakantiegeld

Ongelezen bericht door BL2 »

Juist vakantiegeld lijkt mij een uitstekende bron om schulden af te betalen. Het geld is er niet voor het eerste levensonderhoud maar voor luxe. Voor luxe is geen ruimte, als je nog in de schulden zit.
Het is wat vreemd om zelf op een tropisch eiland te relaxen, en je schuldeisers op hun geld te laten wachten !

Plaats reactie