Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Als een verkeersboete te laat wordt betaald dan volgen aanmaningskosten van eerst 50 procent en daarna 100 procent. De originele boete wordt dus verdriedubbeld. Dit is in feite een straf op te laat betalen.

Ik ben ervan overtuigd dat deze aanmaningskosten onrechtmatig zijn. Al was het maar omdat de aanmaningskosten bij alle andere boetes (zoals strafboete en bestuurlijke boete) slechts 20 euro bedragen.

Ik zoek nu iemand die aanmaningskosten voor de kiezen heeft gekregen vanwege het te laat betalen van een verkeersboete. Ik zal kosteloos teruggave van de kosten vorderen. Geen risico dus. Maar ook geen garantie op succes natuurlijk.

Heb jij aanmaningskosten gekregen of ken je iemand? Laat het mij graag weten.

[email protected]

Nicolaas Huppes

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mogen wij weten wat de reden is van dit onbezoldigd bijstaan?
Bent u in opleiding voor advocaat en wilt u een zaak oefenen?

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Beste Nevyn. Ik ben 10 jaar advocaat geweest maar inmiddels een saaie bedrijfsjurist bij een grote corporate.

Naast mijn werk zoek ik uitdaging in meer maatschappelijke onderwerpen. Daarom heb ik met enkele andere betrokken burgers Stichting Res Publica opgericht. Kort gezegd willen wij een bijdrage aan de oplossing van de schuldenproblematiek leveren door bijkomende kosten te minimaliseren.

In dat kader zijn de bizarre aanmaningskosten voor verkeersboetes mij een doorn in het oog. Een proefprocedure kost mij twee dagen werk en zeg 200 euro juridische kosten. Dat heb ik er graag voor over.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door 16again »

Ergens zal het wel in de wet staan...al lijkt me dat niet redelijk en billijk
Ik kan die verhogingen in ieder geval niet goed praten. Verhogingen van boete zijn fors hoger dan verhogingen voor verkeersmisdrijven, waardoor bij wanbetaling de simpele verkeersboete uiteindelijk hoger kan uitpakken dan wanbetaling bij een verkeersmisdrijf.
https://radar.avrotros.nl/artikel/verke ... ding-55056

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Yes het staat in de wet Mulder. Maar mijn stelling is dat die bepaling in strijd is met het evrm.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laten we bij het begin beginnen. Wat is de uitkomst van je jurisprudentieonderzoek met betrekking tot dit onderwerp?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

En ik mij afvragen waarom de advocatuur overbelast is.
Niet om het even maar een verkeersboete krijg je niet zomaar en te laat betalen doe je zelf.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Moneyman »

NickP schreef:
26 dec 2023 12:11
Kort gezegd willen wij een bijdrage aan de oplossing van de schuldenproblematiek leveren door bijkomende kosten te minimaliseren.
En nobel streven. Maar juist deze kosten zijn makkelijk vermijdbaar - want een direct gevolg van het eigen handelen. Daar ligt dus ook in vrijwel alle gevallen de oplossing, niet in de kosten aan het einde van het traject.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Fijn procederen tegen de staat omdat iemand zich verveelt.

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Jemig wat negatief.

Het is gewoon onbegrijpelijk dat voor het te laat betalen van een verkeersboete een extra straf geld van een verdrievoudiging. Terwijl de verhoging bij het te laat betalen van een strafbeschikking slechts 20 procent is (15 keer zo laag).

Dus als iemand 30 km per uur te hard rijdt en een boete krijgt die te laat wordt betaald dan wordt het bedrag verdrievoudigd.

Als iemand 40 km per uur te hard rijdt dan krijgt hij een strafbeschikking en als hij die te laat betaalt dan wordt het bedrag verhoogd met 20 procent.

Ja natuurlijk kunnen mensen ook gewoon niet te hard rijden. Maar het gebeurt. Mensen kunnen de boete vervolgens niet betalen (of hebben hun leven niet op orde) en het is bizar dat de boete dan driemaal over de kop gaat. Dan komen mensen nooit meer uit de schulden.

Het enige wat ik wil bereiken is dat de aanmaningskosten voor verkeersboetes gelijk worden getrokken met de aanmaningskosten voor strafbeschikkingrn en bijvoorbeeld administratieve boetes.

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Uit de volkskrant:
De hoge aanmaningen brengen veel gezinnen in de knel, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Zo kampten 725 duizend huishoudens in januari 2023 met problematische schulden. Bij 125 duizend van die huishoudens was de schuld (gedeeltelijk) het ­gevolg van een verdrievoudigde verkeersboete. Onderzoekers van het ­wetenschappelijk kenniscentrum van justitie wijzen erop dat vooral ‘de ­financiële draagkracht’ bepaalt of ­iemand een boete betaalt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
26 dec 2023 14:57
En nobel streven. Maar juist deze kosten zijn makkelijk vermijdbaar - want een direct gevolg van het eigen handelen. Daar ligt dus ook in vrijwel alle gevallen de oplossing, niet in de kosten aan het einde van het traject.
Het staat niet ter discussie of deze kosten vermijdbaar zijn, maar of deze rechtvaardig zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een boete vanaf €75,- kan in termijnen betaald worden. Voor 2023 wil dat zeggen meer dan 10km/u te snel rijden. En dat na aftrek van alle correcties. Snelheidsbekeuringen gaan ook pas tellen vanaf 4km/u gecorrigeerd te snel. Uitgaande van mijn snelheidsmeter zou ik 58 in de kom aan kunnen houden om niet bekeurd te worden.
Als je zo in de problemen komt van een hoge verkeersboete die niet in termijnen betaald kan worden, dan is daar 1 schuldige aan. Diegene die de overtreding begaan heeft. En dat is dezelfde die zich ook niet aan eerdere afspraken heeft gehouden indien termijnen niet mogelijk is.

Pratende mensen kunnen geholpen worden. Een boete ontvangen en niets doen is niet de optie.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

NickP schreef:
26 dec 2023 15:30
Uit de volkskrant:
De hoge aanmaningen brengen veel gezinnen in de knel, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Zo kampten 725 duizend huishoudens in januari 2023 met problematische schulden. Bij 125 duizend van die huishoudens was de schuld (gedeeltelijk) het ­gevolg van een verdrievoudigde verkeersboete. Onderzoekers van het ­wetenschappelijk kenniscentrum van justitie wijzen erop dat vooral ‘de ­financiële draagkracht’ bepaalt of ­iemand een boete betaalt.
En nog steeds het begin van het verhaal wegmoffelen. Tja

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En kan een betalingsregeling aanvragen.

https://www.cjib.nl/sites/default/files ... eb2021.pdf

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Praten gaat niet helpen, bij het cbji.
En iemand die in de schulden zit kan vaak niet betalen, ook niet met een betalingsregeling.
Tuurlijk kan je beter niet te hard rijden .... maar nu komt het erop neer dat mensen die geld hebben wel te hard kunnen rijden zonder aan de grond te raken en mensen zonder geld niet.
Dit onderwerp is de laatste weken uitgebreid in het nieuws geweest, het meerendeel van de mensen die niet op tijd betalen heeft gewoon het geld niet, dat is geen onwil.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
26 dec 2023 15:33
Moneyman schreef:
26 dec 2023 14:57
En nobel streven. Maar juist deze kosten zijn makkelijk vermijdbaar - want een direct gevolg van het eigen handelen. Daar ligt dus ook in vrijwel alle gevallen de oplossing, niet in de kosten aan het einde van het traject.
Het staat niet ter discussie of deze kosten vermijdbaar zijn, maar of deze rechtvaardig zijn.
Het moet natuurlijk wel een straf zijn, als er geen (zware) verdere consequenties zijn gaat natuurlijk niemand de gekregen boete betalen. Bij de laatste verkeersboete die ik gehad hem had ik bijna 3 maand om deze te betalen vanaf moment overtreding. Je krijgt dus al een vrij lange termijn om gewoon op tijd te betalen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan moet je, als je arm bent, dus nog een beetje beter opletten. Zo simpel is het.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door k2p »

Mooi initiatief. Voor mij sowieso niet te rijmen nu ze naast die extreme verhoging ook nog administratiekosten rekenen. Het lijkt me allemaal dubbelop.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
26 dec 2023 16:38
Dan moet je, als je arm bent, dus nog een beetje beter opletten. Zo simpel is het.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.

Plaats reactie