Spullen ingenomen door schulden vader?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ddhh
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2023 21:19

Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door ddhh »

Hallo, ik ben een 16 jarige die leeft in een co-ouderschap tussen moeder en vader. Ik ben officieel ingeschreven bij me moeder. Me vader heeft op het moment meerdere lopende boetes die die niet wil betalen omdat hij het "onzin" vindt. Hierdoor zijn er meerdere deurwaarders en gerechtsdeurwaarders langs geweest en zelfs al meerdere rechtszaken geweest waar hij niet heen is gegaan.

Dit is zijn probleem natuurlijk. Maar ik vraag me af, stel spullen van waarde in het huis worden in beslag genomen. Hoe bewijs ik als minderjarige wat van mij is en kan ik deze voorwerpen dan nog verplaatsen naar me moeder?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alles draait om bewijslast. Uw vader zal bij een inbeslagname moeten kunnen aantonen dat iets niet zijn eigendom is.
Het klinkt heel makkelijk, maar u bent pas 16. In hoeverre kunt u waardevolle spullen hebben? Stel er staat een tv van €5.000,-, dan kan uw naam wel op de bon staan, maar logisch is dat nier. Maar een schoollaptop met schoolsoftware is aannemelijker als uw eigendom. En bv dure sneakers zal niet iets zijn dat uw vader zou dragen.

Maar bonnetjes is het beste.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door witte angora »

ddhh schreef:
09 jul 2023 21:29
Ik ben officieel ingeschreven bij me moeder.

[...]

Maar ik vraag me af, stel spullen van waarde in het huis worden in beslag genomen. Hoe bewijs ik als minderjarige wat van mij is en kan ik deze voorwerpen dan nog verplaatsen naar me moeder?
Ik denk dat hier al een serieus probleem/uitdaging zit. Je woont niet bij je vader, dus je zal al aannemelijk moeten maken/bewijzen dat je er regelmatig bent. Kan via een bewijs van co-ouderschap zijn of een andere regeling die op papier staat. Als er niks op papier staat zou ik toch even achter mijn oren krabben wat wijsheid is.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door kuklos »

Met 16 ben je minderjarig. Is de vader dan niet sowieso eigenaar van alle spullen?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
10 jul 2023 13:47
Alles draait om bewijslast. Uw vader zal bij een inbeslagname moeten kunnen aantonen dat iets niet zijn eigendom is.
Het klinkt heel makkelijk, maar u bent pas 16. In hoeverre kunt u waardevolle spullen hebben? Stel er staat een tv van €5.000,-, dan kan uw naam wel op de bon staan, maar logisch is dat nier. Maar een schoollaptop met schoolsoftware is aannemelijker als uw eigendom. En bv dure sneakers zal niet iets zijn dat uw vader zou dragen.

Maar bonnetjes is het beste.
Waarom zou een vader geen dure sneakers dragen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
10 jul 2023 14:17
NeoDutchio schreef:
10 jul 2023 13:47
Alles draait om bewijslast. Uw vader zal bij een inbeslagname moeten kunnen aantonen dat iets niet zijn eigendom is.
Het klinkt heel makkelijk, maar u bent pas 16. In hoeverre kunt u waardevolle spullen hebben? Stel er staat een tv van €5.000,-, dan kan uw naam wel op de bon staan, maar logisch is dat nier. Maar een schoollaptop met schoolsoftware is aannemelijker als uw eigendom. En bv dure sneakers zal niet iets zijn dat uw vader zou dragen.

Maar bonnetjes is het beste.
Waarom zou een vader geen dure sneakers dragen?
Een 40-plusser zal andere kleding dragen dan een tiener. Uitzonderingen daar gelaten, maar een deurwaarder zal snappen dat hippe sneakers op een tienerslaapkamer tot de zoon behoren en niet tot de vader.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kuklos schreef:
10 jul 2023 14:17
Met 16 ben je minderjarig. Is de vader dan niet sowieso eigenaar van alle spullen?
Nee. Ouders zijn geen eigenaar van de eigendommen van hun kinderen.

Ouders hebben formeel wel die spullen "in bewaring" en de financiële middelen "in beheer" tot het kind 18 jaar is.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kleding en schoenen worden helemaal niet in beslag genomen door een deurwaarder.

Dus wat heb je voor waardevols? Een laptop, computerspel enzo?

Die deurwaarder legt gewoon loonbeslag, of beslag op de uitkering.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vraag me hier toch af wat er gebeurt met de eventuele spaar rekening van een 16 jarige als ooit beslag gaat worden gelegd op de spullen van vader.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens Sociaal Verhaal https://www.sociaalverhaal.com/beslag-o ... 0uw%20kind., zou de deurwaarder daar niet aan kunnen komen.

Dus of dat klopt? Ik weet het niet.

Maar er staan wel de nodige frauduleuze adviezen tussen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

peter17111962 schreef:
10 jul 2023 16:01
Vraag me hier toch af wat er gebeurt met de eventuele spaar rekening van een 16 jarige als ooit beslag gaat worden gelegd op de spullen van vader.
In beginsel niets, want het is niet van de vader.

Misschien dat dat anders wordt wanneer er vanaf de rekening van vader veel geld wordt overgemaakt naar de rekening van het kind (meer dan 'normaal' zak- en kleedgeld) en dat kan worden bewezen. Dan gaat het bestempeld worden als onttrokken vermogen dat aan de schuldeiser(s) toekomt. Maar in beginsel is het spaargeld geen eigendom van de vader, dus kan er ook geen beslag op gelegd worden door schuldeisers van de vader.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
10 jul 2023 13:47
Stel er staat een tv van €5.000,-, dan kan uw naam wel op de bon staan, maar logisch is dat nier.
Nou, ik had op die leeftijd een duurdere tv dan mijn ouders, met eigen geld gekocht. Net als dat ik een dure gamepc had, met eigen geld gekocht en een Playstation die ik als verjaardagscadeau had gekregen. Vergeet niet dat sommige jongeren al vroeg beginnen met een bijbaantje.

De brommer of scooter zal nog wel te bewijzen zijn, maar al die andere dingen wordt misschien al moeilijker doordat de bon niet bewaard is, cash is betaald of het gekregen is.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
10 jul 2023 18:10
NeoDutchio schreef:
10 jul 2023 13:47
Stel er staat een tv van €5.000,-, dan kan uw naam wel op de bon staan, maar logisch is dat nier.
Nou, ik had op die leeftijd een duurdere tv dan mijn ouders, met eigen geld gekocht. Net als dat ik een dure gamepc had, met eigen geld gekocht en een Playstation die ik als verjaardagscadeau had gekregen. Vergeet niet dat sommige jongeren al vroeg beginnen met een bijbaantje.

De brommer of scooter zal nog wel te bewijzen zijn, maar al die andere dingen wordt misschien al moeilijker doordat de bon niet bewaard is, cash is betaald of het gekregen is.
Maar dan neem ik niet aan dat uw duurdere tv in de woonkamer van uw ouders stond. Het gaat ook niet om de producten aan sich, maar wat logisch is. Een 16 jarige die een dure tv koopt is niet alledaags. Sterker, je ouders zullen er toestemming voor moeten geven. De kans dat de deurwaarder die tv dan mee zal nemen is behoorlijk groot.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

NeoDutchio schreef:
10 jul 2023 18:36


Maar dan neem ik niet aan dat uw duurdere tv in de woonkamer van uw ouders stond.
Hoe is dat relevant? Het gaat erom dat TS moet kunnen aantonen dat het zijn eigendom is, niet waar in huis de TV staat.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn ouders hebben er zeker geen toestemming voor gegeven, Neodutchio. Geen idee waar je het vandaan haalt dat ouders toestemming moeten geven dat een 16-jarige een tv kan kopen. In mijn ogen is dat een normale aankoop voor jongeren, die willen graag een tv op hun kamer.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Show me the money(man)!!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door moederslink »

ddhh schreef:
09 jul 2023 21:29
Hallo, ik ben een 16 jarige die leeft in een co-ouderschap tussen moeder en vader. Ik ben officieel ingeschreven bij me moeder. Me vader heeft op het moment meerdere lopende boetes die die niet wil betalen omdat hij het "onzin" vindt. Hierdoor zijn er meerdere deurwaarders en gerechtsdeurwaarders langs geweest en zelfs al meerdere rechtszaken geweest waar hij niet heen is gegaan.

Dit is zijn probleem natuurlijk. Maar ik vraag me af, stel spullen van waarde in het huis worden in beslag genomen. Hoe bewijs ik als minderjarige wat van mij is en kan ik deze voorwerpen dan nog verplaatsen naar me moeder?
" me moeder " is mijn moeder en " me " vader is mijn vader :!: .
Verder : je staat bij je moeder ingeschreven, zet al jouw eigen waardevolle spullen daar in je moeders huis.
Wil je dan niet of is dat lastig?
Dan nog lijkt het mij lastig zo niet een onmogelijk scenario dat de deurwaarder jouw spullen gaat afpakken, maar daar kan de hier aanwezige deurwaarder MM jou een antwoord op geven .
Jouw vader zit in deze sh****en het zal om zijn waardevolle spullen gaan waar eventueel beslag op gelegd gaat worden.
Het is niet jouw probleem , maar je vaders probleem.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn al meerdere deurwaarders en gerechtsdeurwaarders langs geweest. Wat kwamen die doen dan? Bakkie koffie drinken?

Is dit een huiswerkopdracht?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

" me moeder " is mijn moeder en " me " vader is mijn vader
Nou, nou, ik zie hier zoveel taal- en spelfouten voorbij komen, die corrigeer je toch ook niet?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Spullen ingenomen door schulden vader?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie dat ook en kan wat dat betreft wel aan de gang blijven :D .
Maar dit was wel erg opvallend fout :wink:

Plaats reactie