LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Starguide Castingbureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tassie25
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 16:27

Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door tassie25 »

Dag mensen op dit forum :D

Ik zal mijn situatie even uitleggen, ik ben benaderd door starguide "castingbureau" met de vraag of ik een fotoshoot wilde doen, dat wilde ik, en na telefonisch akkoord zou ik een shoot krijgen, echter ik kon de rekning nie betalen dus wou ik mijzelf afmelden, dat ging niet ik moest het geld maar lenen!!!

Ik ben dus niet naar de shoot geweest en nu heb ik een laatste aanmaning na 1 herinering eerder te hebben gekregen, ontvangen met ZEER DREIGENDE TAAL! De brief was bovendien erg onprofessioneel opgesteld, als ik dus de aanmaning na 10 dagen na dagtekening niet zou betalen, zou en ik citeer:

"Bij de GERECHTELIJKE INVORDERING loopt dit bedrag zekerop naar 350 euro extra bovenop het bedrag dat je al verschuldigd bent. EDR Incassobureau GAAT VOOR ONS ZEKER OVER TOT GERECHTSMAATREGELEN!"

Het kan tochniet dat een incassobureau gelijk gerechtsmaatregelen neemt? Wat zijn mijn rechten eigenlijk?

groetjes natasja

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dit is heel raar. Castings zijn normal gesproken gratis, en al helemaal als zij jou benaderen. De opdrachtgevers (dus de filmmakers en tijdschriften etc.) dienen te betalen, niet de modellen. Ik zou contact opnemen met een jurist als ik jou was, want dit klinkt dubieus , bijna als oplichting. Al helemaal als je ACHTERAF pas te horen krijgt dat je een forse rekening moet betalen.

Juridisch-technisch is er zelfs helemaal geen overeenkomst, want een essentiele voorwaarde (de prijs) was niet ter sprake gekomen. Als ik bij de speelgoedwinkel een racebaan voor mijn zoontje koop kan ik die pas kopen als mij is verteld hoeveel die kost.

Dan over het incassobureau.

Allereerst, een incassobureau mag in principe niet meer dan jij en ik. Ze kunnen als je niet betaalt inderdaad een deurwaarder inschakelen en een rechtzaak beginnen. Mocht de rechter hen in het gelijk stellen, dan kan je via beslag en executie tot betalen worden gedwongen.

Echter: bij jou zit het fundamenteel anders. Als jij een geldig verweer hebt (en ik denk dat je dat zeker hebt) raad ik je aan een brief te schrijven aan incassobureau en castingbureau, waarin je uitlegt niet te zullen betalen en waarom niet. Persoonlijk denk ik dat je het beste kan ontkennen ook maar enige overeenkomst met het castingbureau te hebben (dan hebben zij bovendien de bewijslast). Stuur de brief aangetekend naar casting- en incassobureau. Grote kans dat ze het erbij laten.

Mocht het gebeuren dat ze doorgaan, schrijf dan een laatste brief waarin je aangeeft niet onder de indruk te zijn, en de rechtzaak met vertrouwen tegemoet ziet. Meestal sturen ze dan nog enkele aanmaningen, waar je niet op hoeft te reageren. Mochten ze toch een rechtzaak beginnen (wat ik betwijfel), dan kan je het beste verweer voeren, op precies dezelfde argumenten als in je brieven (namelijk dat er geen overeenkomst dus geen betalingsverplichting is). Grote kans dat je de zaak dan wint.

Een paar tips echter
· Schakel rechtshulp in. Ga niet zelf klooien, want je hebt geen juridische opleiding!!!
· Ik raad je ook aan je verweerschriften door een jurist te laten schrijven.
· Als ze echt gaan procederen en je krijgt een dagvaarding: kom opdagen op de tijd en plaats die staan aangegeven! Doe je dat niet, dan zal de eiser bij voorbaat gelijk krijgen. Ook een verweerschrift naar de rechtbank sturen is niet genoeg, je moet zelf op de zitting komen!
· Ik ken jou niet, ik ken niet niet alle feiten van jouw zaak, dus ga niet blindelings af op wat ik hier schrijf. Misschien was er wel aan de telefoon afgesproken dat je een professionele fotograaf zou inschakelen en betalen o.i.d., dat weet ik niet….

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste Natasja,

Ik heb op de website van Starguide (www.starguide.nl) gekeken.

Ik zie dat zowel 'lidmaatschap' als fotoshoots niet gratis zijn. Als jij je daar daadwerkelijk voor hebt opgegeven en ze kunnen dit aantonen dat zal je gewoon moeten betalen.

Bij de FAQ zag ik echter het volgende:
Ik ben via MSN benaderd door StarGuide voor bijvoorbeeld een fotoshoot, kan dit?
Nee, blijkbaar zijn er mensen die onder de naam 'StarGuide' mensen benaderen. Ga hier niet op in en neem contact op met StarGuide om dit te melden.
Ben jij zomaar benaderd door Starguide? Ben je zomaar opgebeld of gemaild door hen? Zie hierboven, dat is oplichterij. In dat geval kan je beter contact met het echte Starguide opnemen en uiteraardook met een jurist. Doe in dat geval aangifte bij de politie.

tassie25
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 16:27

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door tassie25 »

Hall Bor,

ik ben daar ingeschreven klopt, en ben door starguide telefonisch beadert,niks (getekent ofzo ook niets per brief) alleen de shoot wilde ik afzeggen, maar bijkbaar i dat niet mogelijk, ik keeg dus te horen dat ik het geld maar even moest lenen! nou als ik een afspraak waar dan ook maak, en ik op tijd afzeg, hoef ik er niet voor te betalen vind ik, ik zal dan ook zeker stappen ondernemen omdat ik vvind dat ik het recht heb om af te zeggen, helemaal als ik dt gewoon op tijd doe, op het forum van radar staan bovendien nog meer topicsover dit bureau ook onder hun vorige naam, ik snap dat ze geld vragen,maar laatde meisjes die zich afmelden dit ook kunnen doen, maar bedankt voor je reacties trouwens :D

groetjes natasja

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hoi Natasja,

Al sta je ingeschreven, toch vind ik het raar dat ze je opbellen voor een fotoshoot en pas later zeggen hoeveel het kost. Zeker dan moet je gewoon bedenktijd hebben, want ZIJ bellen JOU op. Ik blijf er daarom bij dat je met een jurist moet praten, en denk ook dat je vrij sterk staat.

anubis4everfan22
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2008 18:47

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door anubis4everfan22 »

hoi,
de algemene voorwaarden van de fotoshoot staat op:
www.starshoots.nl
hierbij de belangrijkste punten:
6. Opzeggen van gereserveerde fotoshoots kan maximaal 3 dagen na inschrijving plaatsvinden. De StarShoot fotoshoot dient binnen deze 3 dagen na inschrijving schriftelijk (per e-mail) plaats te vinden. Email StarShoots:*****. Opzegging kan in GEEN geval plaats vinden indien de gereserveerde StarShoot FotoShoot binnen 2 weken plaats vindt. Opzegging geldt uitdrukkelijk ook NIET voor StarShoot kadobobonnen of kadobonnen van kadobonpartners waar StarShoot mee samenwerkt. In alle andere gevallen heeft betreffende kandidaat recht op restitutie van betaalde fotoshoot.
7. Verzetten van de fotoshoot kan IN GEEN GEVAL plaats vinden indien de fotoshoot binnen twee weken, op moment verzoek van verzetten, plaats vindt. In alle andere gevallen kan de fotoshoot wel eenmailg naar een andere datum worden verzet.
8. Bij 'no-show' blijft de betreffende deelnemer het voor de fotoshoot verschuldigde bedrag onder alle omstandigheden verschuldigd. Inhalen van de fotoshoot is dan niet meer mogelijk. Bij mislukte incasso of creditcard poging, stuurt MediaInc een acceptgiro. Indien betreffende starshoot onbetaald blijft, wordt betaling uit handen gegeven aan Intrum Justitia Incasso Bureau.

i.v.b.m. privacy heb ik het e-mail adres niet hier in vermeld

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het ligt natuurlijk aan een aantal factoren. Als ik dit zo zie dan klinkt het redelijk (hoewel ik op de site van Starguide geen verwijzing naar Starshoots heb gezien). Ik zie zelf 2 scenario’s:

1. Iemand is ingeschreven bij Starguide en maakt gebruik van de mogelijkheid een fotoshoot te nemen. Ze neemt na het hebben gelezen van de website en de voorwaarden contact op met Starguide die een fotoshoot regelen. Nu blijkt helaas net na die drie dagen dat de prijs achteraf net buiten haar budget was maar daar had ze zich destijds even niet gerealiseerd.

Ik kan me voorstellen dat iemand in zo’n geval gewoon op de blaren moet zitten. Starguide doet moeite om de shoot te regelen, zij moeten ook die fotograaf betalen, dus het is logisch dat je op een gegeven moment niet meer kan opzeggen.

2. Iemand is ingeschreven bij Starguide en wordt telefonisch benaderd. Of ze een fotoshoot zou willen, want dat is goed voor haar carriere, bedrijven kunnen haar dan zien, etc. etc. Totaal overdonderd zegt de dame in kwestie dat dat goed is. Starguide maakt haar niet attent op de prijs noch op de algemene voorwaarden die o.a. de opzegging regelen. Drie dagen later, na het verlopen van de bedenktermijn, valt er een gepeperde rekening op de mat.

Ik denk dat dit laatste misleidend is. De ander kan zich niet voorbereiden en door de tijd die het duurt om een rekening te verzenden wordt de bedenktijd niet veel meer. Nog losstaand van het feit dat men aan de telefoon iemand op de algemene voorwaarden moet wijzen.

Maya99
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:32

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Maya99 »

Ik zit met hetzelfde verhaal. Mijn minderjarige dochter (14) heeft zich ingeschreven op de site van StarGuide. Zij is later (zij was inmiddels 15) telefonisch door StarGuide benaderd voor een fotoshoot maar moest dan wel "volwaardig"lid worden. Ieder meisje van 15 vind het prachtig om benaderd te worden door een castingbureau. Zij heeft hieraan gehoor gegeven zonder medeweten van ons, haar ouders. Hebben nooit een nota of aanmaning ontvangen maar krijgen nu wel met EDR incasso te maken. Heb inmiddels protest aangetekend maar weet niet wat er verder gaat gebeuren.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Was men onder een bepaalde leeftijd niet verplicht toestemming van ouders en verzorgers te hebben?
(tot een X leeftijd worden mensen als handelingsonbekwaam gezien).

Mischien handig om rechtshulp in te schakelen, of de rechtsbijstand...

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door kiz »

(tot een X leeftijd worden mensen als handelingsonbekwaam gezien)
Niet per definitie, er wordt vooral gekeken of een bepaalde (financiële) handeling past bij de leeftijd. Een 14- of 15-jarige mag bijvoorbeeld geen gsm-abonnement afsluiten, maar wel voor 20 euro een luchtje bij de drogist kopen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat die fotoshoot zou moeten kosten, maar het lijkt me dat dit niet binnen de grenzen van het "normale" valt voor een 14- of 15-jarige.
Met die wetenschap kun je de overeenkomst (voor de fotoshoot) nietig verklaren en daarmee ook de kosten. Maar daar zou ik wel juridische hulp (rechtsbijstandverzekering, juridisch loket) bij inroepen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zit niet erg in het familierecht, maar volgens mij wordt bescherming van minderjarigen vrij serieus genomen, vooral als ze t.t.v. de inschrijving nog maar 14 was. De ouder of voogd kan middels een schriftelijke verklaring de rechtshandeling vernietigen.

mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door mgielissen »

Tijdje terug was dit soort buro's op tv. Ze laten je fors betalen voor wat foto's met de belofte dat je in het bestand komt voor modellenwerk etc.

Zijn gewoon xxxx en negeren die handel. Check eerst of zo'n buro wel oke is, meestal zijn ze aangesloten bij een branche vereninging.

Royalflush
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 okt 2008 16:26

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Royalflush »

@Natasja

De zaak lijkt mij vrij eenvoudig. Je zegt dat je niets schriftelijk hebt ondertekend, maar telefonisch een afspraak met het casting bureau hebt gemaakt? Tenzij dit telefoongesprek is opgenomen lijkt het me voor dit bureau nogal onmogelijk om (voor de rechter) aan te tonen dat er een overeenkomst is. Daarnaast is Starguide verplicht om jou hun Algemene Voorwaarden voor te leggen alvorens jij akkoord gaat met een eventuele deal. Lijkt me nogal lastig per telefoon. De 350 euro incassokosten waarmee Starguide dreigt is al helemaal lachwekkend en nergens op gebaseerd.

Betaal dus niets. Wanneer je dan een incassobureau op je krijgt afgestuurd, antwoord hen dan in een nette brief dat je betwist dat je een overeenkomst hebt met Starguide en dat je het bewijs wilt ontvangen dat deze overeenkomst er wel is. Lijkt me knap lastig voor Starguide en het incassobureau. De intimiderende toon in de briefvoering van Starguide lijkt me al veelzeggend genoeg. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk geen enkel bewijs en proberen via intimidatie geld los te peuteren.

@Maya

Wat betreft de 15-jarige dochter, ook hier zou ik de aanmaningen negeren en niet overgaan tot betaling. De wet zegt het volgende over handelingsbekwaam- danwel handelingsonbekwaamheid van minderjarigen:

Handelingsonbewkaam minderjarigen
Minderjarigen zijn handelingsonbekwaam. Dit betekent dat voor het verrichten van rechtshandelingen (bijvoorbeeld iets kopen of huren) zij toestemming nodig hebben van een wettelijke vertegenwoordiger, ouder(s) met gezag of een voogd.

Handelingsbekwaam minderjarigen
In bepaalde situaties is het mogelijk de handelingsonbekwaamheid door de rechter op te laten heffen.

* Bent u 16 of 17 jaar dan kunt u de kantonrechter verzoeken uw handelingsonbekwaamheid voor bepaalde handelingen op te heffen. Dit heet handlichting. De wettelijke vertegenwoordiger moet voor het verkrijgen van handlichting toestemming verlenen. Door handlichting wordt u niet meerderjarig, maar krijgt u van de rechter bepaalde bevoegdheden van een meerderjarige toegekend.
* De wettelijke vertegenwoordiger geeft (achteraf) toestemming voor de rechtshandeling.
* U verricht als minderjarige zelfstandig een rechtshandeling waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een minderjarige van die leeftijd deze rechtshandeling zelfstandig verricht. Denk hierbij aan het kopen van levensmiddelen, kleding en boeken.


Succes!

Edit: Zag op de site van Starguide het volgende staan:
Iedereen kan zich inschrijven bij StarGuide. Als je jonger bent dan 16 jaar moet je wel toestemming hebben van je ouders. Bedenk ook dat het moeilijker is om contracten af te sluiten als je jonger bent dan 16 jaar. Voor talenten van alle leeftijden zijn er showbizzopdrachten.
Laatst gewijzigd door Royalflush op 12 feb 2009 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door mattie »

Royalflush.
Weet u wat ik nu niet begrijp?
Hoe ziek is het Nederlandse recht,dat ik als gedupeerde weken soms jaren moet strijden tegen dit soort bedrijfjes.
Dus om te voorkomen dat ik word opgelicht,moet ik allerlei stappen ondernemen.
Als dan bij de Rechter uitkomt dat ze geen poot hebben om op te staan,is er geen gevolg,berisping of strafmaat.
Nee,dan proberen ze het bij de volgende,waar het wel lukt!
Met dank aan mensen als u en uw informatie hierover,die voor velen erger weten te voorkomen.
Van de Overheid hoeven we niets te verwachten(bescherming)in verband met dit soort uitwassen.
Mattie

yvonne
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 aug 2003 22:13

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door yvonne »

Hoi,mijn dochter had zich opgegeven voor een fotoshoot en ik ben mee gegaan omdat ik niet wilde dat ze ergens aan vast zat, de heeft de fotoshoot betaald en we hebben nergens voor getekend. Vervolgens moest ze zelf de foto op Internet zetten, dit lukt haar niet en na meedere emails heeft ze het opgeven.
Vervolgens kregen we een jaar geleden een bericht van een incassobureau dat ze moest betalen. Ik wist geeneens dat ik op moest zeggen omdat ze niet aan een contract vast zat niet getekend. Ik word zo verschrikkelijk boos over deze dingen.
Ik laat ze nu voor de rechter komen ik heb het helemaal gehad met dit
vreselijk bureau die onschuldige meisje geld probeert af te troggelen, zonder eerst
HEEL DUIDELIJK aan te geven wat precies de kosten zijn.
Echt ik ben ongeloofelijk boos.
Yvonne Cornelisse

Maya99
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:32

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Maya99 »

Ik heb 3 januari iets op dit forum gezet. Ik heb aangetekend bezwaar gemaakt en niets meer gehoord. Eind februari werd een bedrag van € 46,10 afgeschreven van mijn dochter haar rekening. Er stond toevallig genoeg saldo op har rekening. We hebben dit bedrag laten storneren.
Deze week is het bedrag weer afgeschreven. We laten het weer storneren. Er is nooit een machtiging getekend, anders hadden ze direct in het begin al wel kunnen incasseren en hadden ze geen kosten bij een incassobureau hoeven maken. Ik ben het ook helemaal zat. :evil: Ben benieuwd hoelang ze hiermee doorgaan.
M.vr.gr. Maya

Royalflush
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 okt 2008 16:26

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Royalflush »

Aangifte doen bij de politie lijkt me hier op zijn plaats.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ maya99 -

laat je dochter (met jou erbij?) met ID naar de bank gaan, en vragen om een 'selectieve blokkade' van die rekening.

Als men vraagt om een reden is het "automatisch afschrijven zonder machtiging".

Als dit vaker gebeurt, verliest een bedrijf de mogelijkheid van automatische incasso.

Maya99
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:32

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door Maya99 »

Hartelijk bedankt voor de tip. We gaan volgende week samen naar de bank.
M.vr.groet
Maya

llsf
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2009 19:28

Re: Starguide Castingbureau

Ongelezen bericht door llsf »

Hoi iedereen,

Ook ik heb strubbelingen met het Starguide casting bureau... ben zo stom geweest om in hun verkooppraatjes te trappen en heb vorig jaar 44 euro betaald. Van verschillende mensen hoorde ik nadat ik me had ingeschreven dat het niet kon kloppen en ik wilde mijn geld terug.. Helaas dit kon niet! Eigen schuld dacht ik, maar ik heb me wel meteen uitgeschreven.. Dit ging niet van zn leien dakje! Ik heb een e-mail gestuurd met de mededeling dat ik me wilde uitschrijven.. Dit heb ik 5 maanden van tevoren gedaan om misverstanden te voorkomen! Na 3 zeur mailtjes dat ik een bevestiging wilde kreeg ik die EINDELIJK! Er stond in dat ze mij per maart 2009 zouden uitschrijven... Nou ik denk eind goed al goed, maar niet dus... Gister wilde ik mijn banksaldo checken en ik zie ineens dat er 46 euro van mijn rekening is afgeschreven, dat is niet zomaar ff een bedrag!! Ik heb meteen de bank gebeld en het laten terug storten en Starguide een hele boze mail gestuurd... Dit kan echt niet! Als ze het nog 1 keer flikken om geld van mijn rekening te schrijven stap ik naar de politie of rechtbank, want wat Starguide doet is geen manier van zaken doen... Gelukkig heb ik hun bevestigingsmail dus ze hebben geen poot om op te staan!

Ik wil met dit verhaal iedereen behoeden voor deze oplichters!!

Een ECHT castingbureau vraagt geen inschrijfgeld!

Groetjes

Gesloten