LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toename onredelijke incassokosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Betalingsonmacht is vaak geen reden tot het aangaan van een regeling. Bij b.v. de Nuon staat dit zelfs in de voorwaarden; voor maandelijkse termijnen wordt geen regeling of uitstel gegeven. Wat je zou kunnen doen is je maandbedrag naar beneden (de jaarrekening kan vaak wel in termijnen), maar daar gaan vaak ook enkele maanden overeen. En zelfs dat mag maar met maximaal 10% !

Nee Mendoza, jij stelt het allemaal wel erg makkelijk voor.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Iemand die is zo'n situatie zit begint dan als het mogelijk is met deelbetalingen en verzoekt in ieder geval een regeling of uitstel van de openstaande posten. Rekeningen laten liggen zonder afspraken te maken is het stomste wat je kunt doen. in 99% van de gevallen kan dit al telefonisch, hier zie je veel dat mensen pas gaan bellen met het desbetreffende bedrijf als het al is doorgestuurd naar incassobureau.
Ik merk aan je reactie dat je zo'n situatie (gelukkig) nog nooit hebt meegemaakt. Ik kan je verzekeren dat als je in zo'n situatie terecht komt waarin je geen uitkering krijgt omdat er geen ontslagvergunning is o.i.d. eerst zult zorgdragen dat er weer inkomsten zijn. Meestal gaat dit gepaard met de nodige rechtzaken over en weer waar jij als schuldenaar tussenin zit.
Rekeningen blijven in dat geval niet liggen omdat er geen wil om te betalen is, maar omdat je op dat moment andere dingen aan je hoofd hebt, nl het verkrijgen van inkomsten.
Uiteraard zijn er ook mensen die er inderdaad een potje van maken en gewoon lang leve de lol leven. Maar hoe dan ook. Hoe iemand in de schulden is gekomen is niet van belang. Zolang deze personen hulp zoeken vind ik het ongepast deze groep mensen over een lijn te scheren. Ieder geval is een geval apart.

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Even een reactie naar Mendoza:
Mendoza is zeker nog nooit UWV-GAK slachtoffer geweest, minimaal 9 weken wachten voordat je eindelijk een uitkering krijgt. Als je geen inkomen hebt zijn 9 weken erg lang!!!!!
Ook zal Medoza nog nooit met leeftijdsdiscriminatie te maken gehad hebben.
Ik hoop alleen voor hem dat zijn werkgever nooit failliet zal gaan en hij in het "werkloosheids-circuit" terecht komt.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk dat het punt waar het om gaat de hoogte van de incassokosten is. Niet de discussie over waarom een rekening te laat is betaald of over bijstandsperikelen.

Ik denk wel degelijk dat incassobureau’s vaak de incassokosten onnodig hoog opschroeven. Zelfs als ze volgens hun eigen staffel keurig netjes 15 % berekenen zie je vaak dat ze de hoofdsom of de rente gaan manipuleren. Ook verzinnen ze er vaak andere posten bij.

Het totale bedrag bestaat echter slechts uit kosten, rente en hoofdsom. VERDER DUS NIETS!

De kosten dienen redelijk te zijn, en of de hoogte redelijk is wordt door de praktijk bepaald aan de hand van de staffel bij rapport-Voorwerk-II. Ook als een bureau dus “kosten medewerker buitendienst”, “dossierkosten” “informatiekosten”, “registratiekosten”, “verschotten”, etc. uit de duim gaat lopen zuigen dan kan je daar gewoon bezwaar tegen maken.

De rente dient in principe enkelvoudig berekend te worden en is gelijk aan de wettelijke rente gerekend vanaf het intreden van verzuim. Let op: als in het contract (of de algemene voorwaarden) een hogere rente noemen, zal die gelden. In de meeste contracten staat hier echter niks over en dan geldt gewoon de wettelijke rente. Als een incassobureau dus bijvoorbeeld over EUR 1600 een bedrag van EUR 250 rente berekend en het bedrag stond 10 maanden uit (dit is echt gebeurd), dan is dat teruggerekend een rente van bijna 19 % op jaarbasis. Je kan dan wel nagaan dat zoiets dus echt niet kan. Vooral bij hogere bedragen wordt het aantrekkelijker voor een incassobureau om met de rente te gaan klooien dus let daarop!

Ook gebeurt het vaak dat de hoofdsom eerst verhoogd wordt met allerlei administratieve kosten. Als de hoofdsom 20 euro is en daar 40 euro administratiekosten overheengaan dan is de hoofdsom nog steeds 20 euro en niet 60 euro.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik denk dat dit voor veel mensen met betalingsachterstanden een grote wens zou zijn: netjes op tijd betalen.
En waarom zouden persoonlijke omstandigheden geen excuus moeten zijn? Wat zou jij doen als je werkgever op vandaag en morgen failliet gaat en geen sociaal plan heeft waardoor je niet in aanmerking komt voor een uitkering? Het is maar een voorbeeld, maar dit soort gevallen komen vrijwel dagelijks voor. En geen geld = niet kunnen betalen van rekeningen.
Ik snap je punt helemaal, alleen dit soort mensen doen net of dit ineens uit het niets komt. Betalingsachterstanden ontstaan door een structureel verkeerd uitgavenpatroon.
Betalingsonmacht is vaak geen reden tot het aangaan van een regeling. Bij b.v. de Nuon staat dit zelfs in de voorwaarden; voor maandelijkse termijnen wordt geen regeling of uitstel gegeven. Wat je zou kunnen doen is je maandbedrag naar beneden (de jaarrekening kan vaak wel in termijnen), maar daar gaan vaak ook enkele maanden overeen. En zelfs dat mag maar met maximaal 10% !

Nee Mendoza, jij stelt het allemaal wel erg makkelijk voor.
Dat Nuon die voorwaarde heeft is ook niet vreemd, anders zou iedereen weer lekker rustig aan doen met betalen.

Een energiebedrijf stuurt niet direct een incassobedrijf op je dak, mensen die betalingsproblemen hebben gaan in 9 van de 10 gevallen met oogkleppen door het leven. Ze laten de post lekker liggen en zo ontstaan de problemen. Bij wie ligt de schuld dan? Een normaal mens zorgt toch dat hij een positieve buffer heeft in plaats van een negatieve? Mensen gaan gewoon veel te veel betalingsverplichtingen aan, en als er dan ook maar iets verkeerd gaat is het direct afgelopen.
Ik merk aan je reactie dat je zo'n situatie (gelukkig) nog nooit hebt meegemaakt. Ik kan je verzekeren dat als je in zo'n situatie terecht komt waarin je geen uitkering krijgt omdat er geen ontslagvergunning is o.i.d. eerst zult zorgdragen dat er weer inkomsten zijn. Meestal gaat dit gepaard met de nodige rechtzaken over en weer waar jij als schuldenaar tussenin zit.
Rekeningen blijven in dat geval niet liggen omdat er geen wil om te betalen is, maar omdat je op dat moment andere dingen aan je hoofd hebt, nl het verkrijgen van inkomsten.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je in zo'n procedure helemaal geen tijd meer hebt om te werken? Dat vind ik maar moeilijk te geloven, je kunt naast zo'n procedure nog gewoon doorgaan met solliciteren om zo snel mogelijk een (desnoods vervelend)baan te vinden.
Even een reactie naar Mendoza:
Mendoza is zeker nog nooit UWV-GAK slachtoffer geweest, minimaal 9 weken wachten voordat je eindelijk een uitkering krijgt. Als je geen inkomen hebt zijn 9 weken erg lang!!!!!
Daarom moet je ook sparen , dan kun je namelijk dit soort omstandigheden overbruggen. Dat het niet lukt omdat je niet gespaard hebt is dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid.


Ik heb zeker wel begrip voor mensen die in uitzonderlijk schrijnende gevallen er niets aan kunnen doen. Zouden het 1 op de 10000 zijn?

En voor die 1 op 10000 gevallen zijn er echt wel mogelijkheden om problemen op te lossen, zelfs wel wanneer het bij een incassobureau ligt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wanbetaler
Wanbetaling is een van de grootste ondernemersrisico's. Geschat wordt dat in zeker 25% van de gevallen wanbetaling de oorzaak is van het faillissement van een onderneming.
Dit haal ik van de bovenstaande link.
Nu kijk je toch wel even heel anders naar die arme sportschoolhouder die het maar moet ontgelden omdat zijn “welwillende” klanten door "overmacht" niet kunnen betalen.

incassotransparantie
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2008 08:33

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door incassotransparantie »

Ik merk aan je reactie dat je zo'n situatie (gelukkig) nog nooit hebt meegemaakt. Ik kan je verzekeren dat als je in zo'n situatie terecht komt waarin je geen uitkering krijgt omdat er geen ontslagvergunning is o.i.d. eerst zult zorgdragen dat er weer inkomsten zijn. Meestal gaat dit gepaard met de nodige rechtzaken over en weer waar jij als schuldenaar tussenin zit.
Rekeningen blijven in dat geval niet liggen omdat er geen wil om te betalen is, maar omdat je op dat moment andere dingen aan je hoofd hebt, nl het verkrijgen van inkomsten.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je in zo'n procedure helemaal geen tijd meer hebt om te werken? Dat vind ik maar moeilijk te geloven, je kunt naast zo'n procedure nog gewoon doorgaan met solliciteren om zo snel mogelijk een (desnoods *****)baan te vinden.
Goed lezen! Ik heb niet gezegd dat je geen tijd hebt om te solliciteren of om te werken. Geloof me, als je in een situatie terecht komt waarbij je gewoonweg geen rooie cent krijgt uit wat voor uitkering dan ook, je echt wel met andere dingen bezig bent dan solliciteren. Wat denk je van de nodige rechtszaken om je geld te krijgen?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik snap je punt helemaal, alleen dit soort mensen doen net of dit ineens uit het niets komt. Betalingsachterstanden ontstaan door een structureel verkeerd uitgavenpatroon.
Kijk dat is weer iemand die precies weet hoe het werkt! MAARHET KAN OOK ANDERS ZIJN!
Daarom moet je ook sparen , dan kun je namelijk dit soort omstandigheden overbruggen. Dat het niet lukt omdat je niet gespaard hebt is dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Dat men moet sparen en eerst verdienen alvorens het uit te geven, dat is voor mij niets nieuws.
Nog maar eens uitgelegd hoe het kan gebeuren dat iemand in de problemen kan komen.
Ik had een bedrijf en door inbraken en winkel diefstal ben ik in problemen gekomen.
Daar kon ik dus geen ZAK aan doen, maar daar wordt door incasso bureaus totaal geen rekening mee gehouden.
Betalings regelingen konden niet worden gemaakt, want ik ga geen beloften doen die ik niet waar kan maken.
Dan volgen er dus beslag leggingen, de belasting eerst en nog een paar incasso bureaus.
De huur van mijn pand liep 3 maanden achter en dat was 6300 euro.
Ok dat kwam in handen van een incasso bureau, terwijl ik had aangegeven dat dit niets oplost, maar alleen de problemen maar vergroot.
Ik kon mijn bedrijfswagen verkopen en deze bracht 5000 euro op.
Daarmee kon ik een gedeelte van de huur achterstand weg werken en heb dat ook voldaan.
Daarna kreeg ik nog een afrekening van gemaakte kosten en niet nader omschreven extra rente en weet ik wat al niet meer aan vage boetes dat het totaal van de vordering van 6300 euro na betaling van 5000 euro was opgelopen tot 11.500 euro.
Dat heb ik geweigerd en daarna is men naar de rechter gegaan en kreeg ik een dagvaarding.
Ik heb daar verweer gevoerd en gelijk gekregen, wel moest het restant van de hoofdsom 20% worden voldaan.
Dat was redelijk en de rest heb ik niet behoeven te betalen, want dat was echt buiten proporties.
Ik kon mijn bedrijf nog verkopen en had daar ook een serieuze koper voor gevonden.
Daarmee kon alles in één keer worden voldaan, maar dan kan je echt barsten, want eerst moeten alle kosten voldaan zijn voordat je een bedrijf over kan doen.
De verkoop van de losse delen van het bedrijf hebben maar een schijntje opgebracht van wat ik er voor had kunnen krijgen en dus bleef er nog een behoorlijke rest schuld over die door de WSNP is over genomen en ingelost.
Dat alles zonder dat ik ooit maar één cent aan onnodige dingen heb uitgegeven.
Als je dan hebt gespaard in de vorm van een spaar polis en bovendien nog een extra premie betaald hebt voor een éénmalige pensioen uitkering dan heb je dacht ik toch wel goed nagedacht over de toekomst.
Als er dan beslag wordt gelegd op je rekeningen, dan kan je het gelijk weer tot op de laatste cent inleveren en heb je dus 45 jaar premie betaald voor Jan met de korte achternaam!
Alles bij elkaar heb ik een ton ingeleverd aan de criminaliteit terwijl de criminelen nog vrij rond lopen.
Dat is een geval waar onze inzend(st)er totaal geen weet van heeft en direct een reden kan verzinnen waar het aan heeft gelegen.
Dit verhaal heb ik hier al vele malen moeten vertellen, want nog steeds zijn er van die lieden die het niet kunnen begrijpen hoe het in het dagelijks leven toe kan gaan.

Vr. Gr. Hans.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door justme1 »

@hans

Je reactie op dat kleine gedeelte van de post van mendoza is niet helemaal terecht. Ik lees in zijn verhaal duidelijk dat er wel situaties zijn waarbij de problemen niet helemaal liggen bij de personen zelf...wat ik trouwens wel mis in je verhaal is de verzekering...hoe zit het daar eigenlijk mee? Ik neem aan dat je verzekerd was??..
Goed lezen! Ik heb niet gezegd dat je geen tijd hebt om te solliciteren of om te werken. Geloof me, als je in een situatie terecht komt waarbij je gewoonweg geen rooie cent krijgt uit wat voor uitkering dan ook, je echt wel met andere dingen bezig bent dan solliciteren. Wat denk je van de nodige rechtszaken om je geld te krijgen?
Dat is ook precies wat hij bedoeld. Je bent niet 24/7 bezig met die rechtszaken. Nou heb ik persoonlijk wel zo'n buffertje waar mendoza het over heeft, maar zou ik deze niet hebben dan weet ik zeker dat ik bij elk willekeurig uitzendbureau naar binnen kan lopen en werk kan krijgen, al is het maar aan de lopende band in een fabriek.
Wat zou jij doen als je werkgever op vandaag en morgen failliet gaat en geen sociaal plan heeft waardoor je niet in aanmerking komt voor een uitkering
Er is nog geen enkel faillissement letterlijk uit de lucht komen vallen, dit weten mensen van te voren ook. Dat was dus het moment om te gaan solliciteren.

Mocht je dat niet hebben gedaan dan kun je daarna natuurlijk je vrije tijd alleen maar steken in rechtszaken om je geld terug te krijgen, maar je kan natuurlijk ook gewoon gaan werken en daarnaast rechtszaken aan gaan

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik neem aan dat je verzekerd was??..
Ja, ik was verzekert, maar een verzekering vraagt niet wat ik nodig heb om de kosten te dekken.
Als er werd betaald, dan was de werkelijke schade een factor 10 hoger.
Je bent minstens 2 dagen bezig om alles te inventariseren, dus die ben je kwijt.
Bedrijfsschade valt niet onder de dekking, winkeldiefstal evenmin.
Het waren voornamelijk apparaten van de klant die weg waren die de grootste schadepost veroorzaakten. Er was aan gewerkt, daar zit tijd en materiaal in.
Er staan geen inkomsten tegenover en moet de klant ook nog een vergoeding betalen.
Bovendien moet over die werkzaamheden ook nog de BTW worden afgedragen.
Alleen de nieuwe apparaten die aantoonbaar met een factuur in de zaak aanwezig waren werden vergoed.
Dus een ieder die denkt dat je alles vergoed krijgt, die leeft in een droom wereld.
Er is nog geen enkel faillissement letterlijk uit de lucht komen vallen, dit weten mensen van te voren ook.
Dat klopt ook niet, dat heb ik in het verleden ondervonden.
Voordat ik eigen ondernemer werd was ik werkzaam als technicus bij een firma in computers.
Op een ochtend was ik gewoon naar de zaak gegaan en moest naar een bank in Amsterdam voor onderhoud. Terwijl ik bezig was kwam er telefoon dat ik direct naar de zaak moest komen.
Daar aangekomen kon ik de sleutels van de wagen inleveren en kon ik naar huis.
Dit was echt een donderklap bij heldere hemel en had ik dus geen werk meer.
Daarop moest ik naar de div. instanties om mij in te laten schrijven als werk zoekende en een uitkering aanvragen.
Gelukkig had ik nog wat reserves en kon die periode overbruggen, anders waren er wel problemen gekomen.

Vr. Gr. Hans.

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

We weten nu allemaal, meeste door ervaringen, dat de grootste boeven de incassobureaus/deurwaarderskantoren zijn.
We weten ook dat we - schriftelijk onderbouwd met bewijsstukken - kunnen klagen bij de NVI of Kamer voor Gerechtsdeurwaarders. We weten ook dat een reactie erg lang duurt en ondertussen gaan de boeven gewoon door!
Wordt het niet eens tijd om ons niet meer als klagende kuddedieren te gedragen maar ook zelf stappen te ondernemen?
Er zijn wel eens organisaties opgericht welke uit gedupeerden van het een of ander bestonden, die organisaties kregen sneller resultaat dan de officiele instanties hiervoor.
Suggestie?????

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ja, klagen bij instanties help niet, men dempt de put nadat het kalf verdronken is.

Het beste is voorlichting geven aan mensen die er mee te maken krijgen, en dan niet alleen de plichten maar vooral de rechten, hoe te handelen, wat kan een incassoburo doen, wat kan een deurwaarder doen, en wanneer gebruik hij zulke maatregelen ?

Hoe zit het met kosten en de jurisprudentie hierover. Dat soort dingen moeten we naar buiten brengen.

Wellicht een soort "incasso" stappenplan maken. Als een ieder deze gaat volgen komen verkeerde incasso's vanzelf bij de rechtbank terecht, en zullen deze de incassoburo's geld gaan kosten ipv de mensen. Op die manier scheidt het kaf zich vanzelf van het koren... 8)

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Oke Tegenpartij, wij zijn het dus eens. Maar....... is er ergens een groep gedupeerden/burgers die al het initiatief hebben genomen of durf jij dat met mij te gaan doen?
Ik ben bereidt en beschikbaar om een Incasso-Stappenplan met rechten, plichten en kosten op te gaan zetten.
Mijn reden hiervoor is dat ik het zat ben om maar "opgelicht" te worden door deze boeven. De burgers leveren al zo veel in, krijgen (bijna) niets bij het salaris.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Prima initiatief. Lees de volgende topic eens door en verbaas U zelf over de verzonnen termen om de vordering geloofwaardig te maken. Klik ook even de link aan die er op vermeld staat.
Onbegrijpelijk dat dit allemaal kan.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=54526

Vr. Gr. Hans.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ik ben voor, en ook bereidt dit op me te nemen. Maar eerst eens even genieten van een welverdiende vakantie, ik kom hier nog op terug :wink:

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik kom nog even terug op mijn posting van 21 Juni jl. Vandaag kwam er een brief dat er nog een huur achterstand is van 1.791,94 euro.
Dat zijn die resterende 20% die door de rechter zijn bepaald. Dit is door de WSNP geregeld en voldaan, daar zijn ze dus 5 jaar geleden mee accoord gegaan.
Nu moet het alsnog binnen 5 dagen worden voldaan, anders volgen er incasso maatregelen.
Hier gaat echt mijn broek van afzakken, want hoe krijg je iemand weer opnieuw in de problemen, juist zo!
Voorlopig heb ik een copie van de brief waarin zij in 2003 accoord zijn gegegaan opgevraagd en die komt er aan.
Volgens mij hebben zij geen poot meer om op te staan. In ieder geval zal ik nooit die vordering erkennen, want als ik dat ga doen hangen ze mij er gelijk weer aan op.

Vr. Gr. Hans.

IvE
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2005 09:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door IvE »

De Tegenpartij

Geplaatst op 23 Jun 2008 12:18 door De Tegenpartij
Ja, klagen bij instanties help niet, men dempt de put nadat het kalf verdronken is.

Het beste is voorlichting geven aan mensen die er mee te maken krijgen, en dan niet alleen de plichten maar vooral de rechten, hoe te handelen, wat kan een incassoburo doen, wat kan een deurwaarder doen, en wanneer gebruik hij zulke maatregelen ?

Hoe zit het met kosten en de jurisprudentie hierover. Dat soort dingen moeten we naar buiten brengen.

Wellicht een soort "incasso" stappenplan maken. Als een ieder deze gaat volgen komen verkeerde incasso's vanzelf bij de rechtbank terecht, en zullen deze de incassoburo's geld gaan kosten ipv de mensen. Op die manier scheidt het kaf zich vanzelf van het koren... Cool

Droopyrwk


Geplaatst op 23 Jun 2008 13:17 door Droopyrwk
Oke Tegenpartij, wij zijn het dus eens. Maar....... is er ergens een groep gedupeerden/burgers die al het initiatief hebben genomen of durf jij dat met mij te gaan doen?
Ik ben bereidt en beschikbaar om een Incasso-Stappenplan met rechten, plichten en kosten op te gaan zetten.
Mijn reden hiervoor is dat ik het zat ben om maar "opgelicht" te worden door deze boeven. De burgers leveren al zo veel in, krijgen (bijna) niets bij het salaris.

Een
Incasso-Stappenplan
????

Voordat jullie aan de slag gaan lees dan eens rapport voorwerk II wat is terug te vinden via http://www.rechtspraak.nl hier staan richtlijnen in welke worden gehanteerd door alle NVI gecertificeerde bedrijven (excl. eventuele administratiekosten). Voorlichting zou al moeten gebeuren op scholen alleen het NIBUD besteed hier bijna geen aandacht aan!

Daarnaast is het zo dat de minister bezig is met een wetsvoorstel inzake de te berekenen incassokosten. Mocht je inderdaad toch willen beginnen stel het dan eens voor bij de NVI http://www.nvio.nl. Weet alleen al bijna zeker dat zij er niet in geïnteresseerd zijn!!

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

IvE, denk dat jij het niet helemaal begrijpt. Het rapport voorwerk II is slechts een richtlijn welke door de rechtbanken wordt gebruikt.

Het incasso-stappenplan is om mensen die met een incassoburo te maken krijgen te informeren hoe te handelen, en wat hun rechten en plichten zijn. Incassoburo's hebben een gewoonte ontwikkeld om mensen onjuist te informeren (of totaal niet te informeren) daarover. En dat terwijl de overheid dat wel graag wil, zo hebben ze de energiebedrijven dit al verplicht te doen.

IvE
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2005 09:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door IvE »

Beste Tegenpartij :?

Een richtlijn welke door de rechtbanken wordt gebruikt is toch ook aan te houden voor de consumenten? Willen we in Nederland weer een stappenplan hoe te handelen in Jip & Janneke taal?

Volgens mij heb jij alleen maar te maken gehad met incassobureau`s (!!) die geen NVI-lid waren en of het incassokeurmerk hadden! Mijn ervaring met diverse kantoren is dat er wel degelijk juist geïnformeerd wordt! Het is natuurlijk wel c'est le ton qui fait la musique!!!

De overheid zou incassobureau`s moeten verbieden die geen lid zijn van de NVI! Zijn we het er trouwens niet overeens dat je je rekeningen gewoon op tijd dient te voldoen en dat je dan helemaal niet krijgt te maken met (malafide)incassobureau`s?!

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Absuluut IvE, ook ik ben er voor dat mensen (indien mogelijk) hun rekeningen op tijd betalen. Die discussie is al vaken gevoerd op dit forum.

Waar ik me echter druk om kan maken is de wijze van werken van incassoburo's. Ook buro's die bij NVI zijn aangesloten maken er een potje van !
Deurwaarders hebben een regelement waar ze aan MOETEN voldoen, teneinde geen berisping (of zelfs royering) te krijgen van het KBvG.

Voor incassoburo's is er slechts een richtlijn maar zoals je op dit forum kunt zien wordt er maar wat gedaan.

Wellicht ten overvloede even een stukje van de ombudsman;
Kosten incassobureau
Is uw schuld terecht, maar bent u het niet eens met de kosten die een incassobureau u in rekening brengt? Vraag dan om een specificatie. Als uit de specificatie blijkt dat de incassokosten onredelijk hoog zijn, dan doet u er verstandig aan om uw bezwaar schriftelijk kenbaar te maken. Bewaar van uw bezwaarschrift altijd een kopie.

Een incassobureau mag maximaal ±15% van de zogenaamde hoofdsom (het bedrag dat een bedrijf/instantie nog van u te vorderen heeft op het moment dat zij een incassobureau inschakelt)als kosten in rekening brengen. Hoe hoger de hoofdsom, hoe lager het percentage kosten. Zie de staffel onderaan dit stuk. Daarnaast mogen ze 'kosten van derden' in rekening brengen. Denk aan kosten opvragen adres bij GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie), kosten van Handelsregister. Meestal gaat het om een paar euro. Maar allerlei extra kosten onder fantasiebenamingen zoals ´rappèlkosten´, ´bureaukosten´,´herinneringskosten´ mogen niet. Die kosten moet het incassobureau maar dekken uit de 15%.

Ook al schakelt een schuldeiser meerdere incassobureaus achter elkaar in met elk weer hun eigen kosten, toch hoeft u maar éénmaal die 15% te betalen. Dat volgt uit de definitie van het woord buitengerechtelijk.
Ook de wijze van communceren laat te wensen over. Met name IJ heeft een broertje dood aan communiceren, sterker nog, er zijn gevallen op dit forum waarbij aantoonbaar geen vorderingen zijn, en ook gemeld, waarbij ze de (gesuggereerde) debiteur gewoon blijven aanschrijven.

IvE
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2005 09:14

Re: Toename onredelijke incassokosten

Ongelezen bericht door IvE »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens! Er zijn alleen een aantal maar punten!

Als ik het stukje van de ombudsman aan 20 wanbetalers laat zien dan gaan ze allemaal het incassobureau bellen met het verhaal dat er maar maximaal 15% berekend (!!)mag(!!) worden!! Dit is gewoon niet het geval! Er mag van alles worden gedaan zolang het bij het redelijke billijke blijft!
Daarnaast is het zo dat incassobureau`s :!: geen :!: kosten naar de schuldenaar in rekening mogen brengen zoals KvK-kosten en kosten om debiteur op te speuren. Het is daar en tegen ook niet mogelijk als incassobureau om toegang te krijgen tot de GBA!

Het is exact hetzelfde met schuldhulpverleningbureau`s! Zodra mensen een intake gesprek hebben gehad zegt het bureau (NVVK-aangesloten) dat ze zelf geen rekeningen meer mogen betalen?!?!?!?!?!!?! Dit is de grootste kolder want ik weet veel gevallen die daar toch een zwaar beslag aan over hebben gehouden want uit eindelijk ging het hele proces aldaar toch niet door!

Snap je/het probleem met IJ heel goed, hou alleen wel in je achterhoofd, de toon die de muziek maakt en dat er zeker uitzonderingen zijn qua communicatie e.d.! Een groot punt is ook zeker de communicatie van de schuldeiser naar het incasso-, deurwaarderskantoor toe! Zij zijn hierook van afhankelijk!

Gesloten