LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verjaringstermijn?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Corazon
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2006 11:18

Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door Corazon »

Hallo. Kan iemand mij vertellen of er een verjaringstermijn bestaat.
Ik zal het kort uitleggen. Ik had een BKR opgevraagt ivm aanvraag van hypotheek en zie dat ik bij een postorderbedrijf nog iets had staan € 310,- (hoofdsom).De datum: 07-02-1997. Codering sinds 22/06. De hoofdsom heb ik inmiddels betaald en nu willen ze de rest hebben. Kan dat na zoveel jaren? Wat kan ik er aan doen?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ja ze willen de rest hebben, dat lijkt me logisch. Geen idee, volgens mij is de verjaringstermijn iets van 10 jaar.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hebben ze je dan niet aangeschreven voor ze naar het BKR zijn gegaan?

MAXIEM

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Corazon,

Artikel 28 van het Burgerlijk wetboek Boek 7:

Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.

Consumentengoederen:
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis vallen dus niet onder de beschermende werking van deze nieuwe wet.


Artikel 5
1. In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Note: als je tussentijdse aanmaningen hebt gekregen schuift de periode telkens twee jaar vooruit. De codering op 22/06 vind ik wat vreemd. Bedoel je hiermee 22/06/1997?

Vriendelijke groet, Paula.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door roro25 »

ik denk week 22 van 2006. Dat is de gangbare wijze van registreren bij het BKR. Ik vind het wel vreemd dat een vordering uit 1997 nu pas bij BKR geregistreerd wordt. Maar als je inmiddels betaald hebt (de Hoofdsom) dan is het postorderbedrijf verplicht om een H(erstelmelding) bij BKR aan te geven.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Waar baseer jij dat op, Dilbert?

De wettelijke verjaringstermijn is geen 10 jaar, zoals jij suggereert, maar afhankelijk van wat er aan je geleverd is:

twee, respectievelijk vijf jaar. Die twee jaar geldt bij geleverde goederen, die vijf jaar bij geleverde diensten.

Hierbij moet worden aangetekend, dat er in tussentijd geen correspondentie over de openstaande vordering mag zijn geweest, en dat de schuldenaar betreffende schuld niet mag hebben erkend. Is dat laatste het geval, dan is er geen verjaringstermijn. Dat laatste heb ik overigens nergens terug kunnen vinden (of ik keek niet goed, dat kan natuurlijk ook).

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door roro25 »

art 3:305 BW geeft de extinctieve verjaringstermijn aan en deze bedraagt 20 jaar tenzij de wet anders bepaald.
Omdat het consumtenkoop betreft, geldt 7:28 BW verjaring na verloop van twee jaren. Dus de tenzijregel geldt. Alleen doet er i.c. een complicatie voor nl. dat het hier koop op afbetaling betreft.

In de wet koop op afbetaling staan geen specifieke termijnen genoemd voor verjaring. Ik denk daarom dat de termijn van 20 jaar geldt.
[/b]

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

lekker vaag, die verjaringstermijnen. Probeer daar als leek maar eens uit te komen.

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een lange verjaringstermijn geld dat de eiser de verjaring moet stuiten om iedere 3 of 5 jaar. Als dat hier niet is gebeurt dan is het verjaart.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door roro25 »

@ alfatrion
Waar haal jij vandaan dat de eiser de verjaringstermijn moet stuiten.
De eiser mag gerust na 19 jaar 11 maanden en 29 dagen bij zijn debiteur aankomen zetten en het te vorderen bedrag opeisen.De verjaringstermijn begint pas te lopen als eiser de eerste maal stuit.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat ik hier neerzet, is het complete verhaal. Geen letter van verzonnen, dus.


Algemene verjaringstermijn: 20 jaar

Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt. Na deze algemene verjaringstermijn resteert slechts een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar. Deze morele verplichting tot nakoming wordt een natuurlijke verbintenis genoemd.

De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.

Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.

Bijzondere verjaringstermijnen
Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:

Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
Belastingschulden: 5 jaar

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door alfatrion »

@roro25: Echt sterk sta ik hier in niet. Ik weet dat dit zo werkt met letselschade.

@bodejosm43: Ik heb dit gevonden. Let op lid twee.
Artikel 307 BW3 Boek 3 Titel 11

1/ Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.

2/ In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.
Stuiting hiervan is gereld in BW3:316-319.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Verjaringstermijn?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@alfatrion: de verjaringstermijn en het stuiten hangt uiteraard samen met de indeling naar soorten vordering. De indeling, die ik in mijn bericht boven dat van jou heb aangegeven (deze tekst heb ik overigens gewoon van internet gehaald, ik heb er zoals aangegeven, geen letter aan veranderd).

Als er bijvoorbeeld sprake is van een verjaringstermijn van 2 jaar, respectievelijk 5 jaar, dan kan stuiting daar onmogelijk 20 jaar van maken. Anders heeft het indelen naar 2 of 5 jaar uiteraard helemaal geen nut.

Gesloten