Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Betty verhoef
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2022 16:58

Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door Betty verhoef »

Mijn zoon heeft op de naam van mijn man in 2017 geld geleend bij een bank. Nu willen ze dat wij dit terug betalen. Kan dat zo maar?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus uw zoon heeft de handtekening van uw man nagemaakt en wellicht zijn identiteitsbewijs gekopieerd?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Iets meer informatie kan handig zijn. Hoe kan uw zoon op naam van uw man een lening afgesloten hebben? Heeft de bank liggen slapen en hebben ze blind de gegevens overgenomen zonder vraagtekens te hebben bij de leeftijd? Dan kunt u de bank aanspreken. Is het online gegaan en heeft uw zoon bewust de boel geflest, dan zal u aangifte moeten doen wegens fraude. En met die aangifte zou uw onschuld kunnen aantonen.

Wellicht helpt een goed gesprek met uw zoon. Schijnbaar word er niet betaald en dat kan op dit moment gevolgen voor u en uw man hebben. Buiten het juridische pad kan wellicht snel afbetalen en de schuld verhalen op uw zoon beter zijn.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

Betty verhoef schreef:
19 apr 2022 17:07
Mijn zoon heeft op de naam van mijn man in 2017 geld geleend bij een bank. Nu willen ze dat wij dit terug betalen. Kan dat zo maar?
Zonder inzage in het dossier valt er door buitenstaanders weinig over te zeggen. Ik zou eerst eens in gesprek gaan met de bank en de voorwaarden van de lening erbij halen.

Op het oog zou je aan identiteitsfraude denken, maar de realiteit is, en dat hebben we hier op het forum zo vaak meegemaakt, dat dingen soms heel anders in elkaar zitten dan conclusies die voor de hand lijken te liggen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door kuklos »

Betty verhoef schreef:
19 apr 2022 17:07
Mijn zoon heeft op de naam van mijn man in 2017 geld geleend bij een bank. Nu willen ze dat wij dit terug betalen. Kan dat zo maar?
Van mij een volmondig JA. Als de bank van meing is dat jouw man geld geleend heeft, dan komt de bank dat ook bij jouw man verhalen.
Doch, jouw verhaal is zeer summier en roept vooral vraagtekens op. En de grootste vraag is hoe het kan dat jouw zoon "op naam van jouw man" geld heeft geleend. Dat dient eerst uitgelegd te worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals al gezegd, er mist te veel informatie, om een sluitend antwoord op uw vraag te geven. Dit soort constructies kúnnen, maar zijn relatief zeldzaam. De kans dat een andere gebruiker alhier precies dit heeft meegemaakt, is dus relatief klein.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Zoon heeft lening, maar wij moeten terugbetalen, mag dit?

Ongelezen bericht door Xannemien »

Bij de aanvraag voor de lening bij de bank is er toch een legitimatiebewijs nodig, een bankpas en misschien wel loonstrook en bankafschrift. Dan de handtekening. Dat is nogal wat waar het fout gaat.

Natuurlijk wil de bank het geld terug. Heeft uw zoon inkomsten? Dan kunt u de bank afbetalen en bij uw zoon dit geld terug eisen.
Eventueel kunt u bij uw zoon aangeven dat hij strafbaar is door identiteitsdiefstal. Dat u een aangifte niet doet zolang hij netjes mee werkt.

En zorgen dat dit niet meer kan gebeuren. Houdt uw pasjes en persoonlijke documenten en papieren achter slot en grendel.

Gesloten