Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste allemaal,
Zoals ik al schreef, ineens zijn al mijn foto en videobestanden mapjes geworden zoals te zien op de bijlage. De mapjes heten nog wel .jpg of .mp4 maar zijn niet meer te openen. Ik gebruik altijd irfanview voor foto's en VLC voor de video's, Als ik windows verkenner gebruik en ik klik op een foto dan krijg ik de foto niet meer vol in beeld zoals voorheen, ik krijg een klein voorbeeld met de optie afdrukken op printer.
Ik heb alle waarden teruggezet naar de standaardprogramma's voor windows 11 maar dat mocht ook niet baten.
Ook een foto selecteren in verkenner en zeggen openen met.... haalt niets uit, ik kan de foto wel openen maar als ik hem opsla is hij niet meer toegankelijk, alleen om af te drukken in een klein venster.
Een andere fotoviewer werkt ook niet. Ik krijg steeds de melding zoals in 2e bijlage. Vervelende is dat ik mijn backupschijf aan de pc had hangen en ook die is ineens van mp4 en jpg naar deze mapjes veranderd.
Om bestanden te openenen gebruik ik al jaren total commander, ook deze verwijderd en oude versie terug lost niets op. Googlen al helemaal niet.
Adware/virus en andere scans leveren niets op.
Iemand een idee??? Ik heb nog een extra harde schijf met ale data, die hang ik net aan de laptop en alle informatie daarop is goed zoals het hoort. Ik durf deze nu niet aan de pc te hangen bang dat ook dit onverklaarbare mapjes worden.

Alvast dank voor het meedenken
Bijlagen
01.jpg
foutmelding
(18.73 KiB) 845 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
02.jpg
voorbeeld van mapjes
(51.65 KiB) 845 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het lijkt wel alsof er een zipfile van de foto's is gemaakt. Heb je misschien per ongeluk één of ander conversieprogramma gebruikt? Zijn je andere bestanden (geen foto's, maar documenten ofzo) nog wel gewoon benaderbaar?

Alle "mapjes" hebben een blauw icoontje rechtsboven, en dan nog om en om een verschillende ook, zo te zien. Maar de schermafbeelding is te klein om er iets aan te zien. Kan je daar zelf iets wijs uit worden?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste Moneyman
Er is geen enkel programma gebruikt dat de bestanden heeft geconverteerd. De mapjes lijken normale mapjes met rechtsboven een soort ruitjes/kalenderpatroon.
Als ik de foto met verkenner open geef ik aan dat alle jpg/jpeg bestanden moeten worden geopend met, in dit geval irfanview. Dan krijg ik de foto wel vol in beeld. Open ik een foto in verkenner dat krijg ik een preview en alleen de optie tot afdrukken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even bij de standaardprogramma's een wijziging doorvoeren? Of heb je dat al geprobeerd?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Jazeker dat beschrijf ik hierboven ook. Ik heb zelfs andere foto programma's gedownload, deze als standaard ingesteld maar geen resultaat.
Dank voor het meedenken

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door reggie2 »

Als je er dubbel op klikt gaat het dan nog niet open?? Ik heb namelijk die mapjes ook ( ook door de pc ineens anders) , klik ik er 2 x op , dan gaat het open.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door 16again »

Met bestanden lijkt niets mis: File size is normaal, ook datum/tijd
Open irfanview leeg, en open vanuit irfanview een bestand , en je weet het

Default app is waarschijnlijk veranderd

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste 16again, default al meerdere keren aangepast werkt niet. Als ik op mapje klik krijg ik melding zoals is 1e afbeelding te zien is. Irfanview compleet verwijderd, andere apps geprobeerd maar helaa.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door PGros »

Als je in verkenner rechts klikt op het bestand en dan eigenschappen kiest. Wat staat er dan bij bestandstype en openen met?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door k2p »

Justmeagain schreef:
02 jun 2022 11:27
Ook een foto selecteren in verkenner en zeggen openen met.... haalt niets uit, ik kan de foto wel openen maar als ik hem opsla is hij niet meer toegankelijk, alleen om af te drukken in een klein venster.
Dus met "openen met" zie je de foto wel? Dan ligt het probleem denk ik toch bij Total Commander.

Probeer nog eens "openen met", en selecteer dan niet gelijk een applicatie uit de popup, maar kies "selecteer een andere applicatie". Selecteer dan toch de applicatie waarmee je de foto wel kan zien, maar vink dan ook aan "altijd deze applicatie gebruiken voor deze bestandsextensie".

En haal Total Commander helemaal weg, en plaats daar geen vorige versie er van terug.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bent u gehackt door een oplichter en is er mogelijk randsomeware geïnstalleerd? Een verzoek tot betaling met bitcoins acht ik niet ondenkbaar

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste j. Deltoer.
Gelukkig is daar geen sprake van, het gaat alleen om foto en videofiles.

Beste k2p. Ik had total commander al helemaal verwijderd, een vorige versie erop gezet maar helaas.

Denk dat ik de pc maar even opnieuw ga installeren. Lekker schoon en hopelijk lost dat het probleem op.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Justmeagain schreef:
02 jun 2022 13:40
Beste j. Deltoer.
Gelukkig is daar geen sprake van, het gaat alleen om foto en videofiles.

Beste k2p. Ik had total commander al helemaal verwijderd, een vorige versie erop gezet maar helaas.

Denk dat ik de pc maar even opnieuw ga installeren. Lekker schoon en hopelijk lost dat het probleem op.
Misschien ff bestanden op een USB stick zetten, en ff op een andere pc proberen, dan weet je gelijk of ze nog werken.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door k2p »

Justmeagain schreef:
02 jun 2022 13:40
Beste k2p. Ik had total commander al helemaal verwijderd, een vorige versie erop gezet maar helaas.
Juist geen vorige versie er op zetten. Gewoon weg laten.

Kun je nogmaals bevestigen dat met "Openen met" je de foto's wel kunt zien?
Zo ja, heb je gedaan wat ik schreef? Openen met -> andere applicatie -> Selecteer applicatie met vinkje 'altijd deze applicatie' aangevinkt ?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste k2p. Ik heb je instructies nauwkeurig gevolgd maar ook als ik dus handmatig het programma irfanview selecteer werkt het niet. Bij openen met moet ik een programma kiezen en dan laat hij de foto gewoon zien.
Total commander verwijderen heeft niets opgelost, daarnaast gebruik ik het programma zo'n beetje voor alles, dus zonder is geen optie.
Ben maar begonnen aan een schone installatie. Ik koppel het even terug als ik alles weer draaiend heb.
Allen dank voor de hulp en tips.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Methusalah »

Justmeagain schreef:
02 jun 2022 14:35
Beste k2p. Ik heb je instructies nauwkeurig gevolgd maar ook als ik dus handmatig het programma irfanview selecteer werkt het niet. Bij openen met moet ik een programma kiezen en dan laat hij de foto gewoon zien.
Total commander verwijderen heeft niets opgelost, daarnaast gebruik ik het programma zo'n beetje voor alles, dus zonder is geen optie.
Ben maar begonnen aan een schone installatie. Ik koppel het even terug als ik alles weer draaiend heb.
Allen dank voor de hulp en tips.

Als je het met openen met wel voor elkaar krijgt dan houd dat dus wel in dat je het standaard programma (per ongeluk) hebt gewijzigd. Gewoon 'openen met' doen, vinkje aanzetten voor 'altijd openen met deze app' en het probleem is opgelost.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Methusalah schreef:
02 jun 2022 15:53
Justmeagain schreef:
02 jun 2022 14:35
Beste k2p. Ik heb je instructies nauwkeurig gevolgd maar ook als ik dus handmatig het programma irfanview selecteer werkt het niet. Bij openen met moet ik een programma kiezen en dan laat hij de foto gewoon zien.
Total commander verwijderen heeft niets opgelost, daarnaast gebruik ik het programma zo'n beetje voor alles, dus zonder is geen optie.
Ben maar begonnen aan een schone installatie. Ik koppel het even terug als ik alles weer draaiend heb.
Allen dank voor de hulp en tips.

Als je het met openen met wel voor elkaar krijgt dan houd dat dus wel in dat je het standaard programma (per ongeluk) hebt gewijzigd. Gewoon 'openen met' doen, vinkje aanzetten voor 'altijd openen met deze app' en het probleem is opgelost.
Niet dus....dit heb ik al meermalen aangegeven dat het niet werkt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
02 jun 2022 12:46
Open irfanview leeg, en open vanuit irfanview een bestand
Dat is nog niet gedaan

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft u het al geprobeerd via de "God Mode", zie bv hier?
Ik heb mijn laptop nu niet bij de hand, dus ik kan niet opzoeken welke instelling u daar zou moeten aanpassen. Soms lukt het via deze weg wel om instellingen aan te passen, als het niet via de "normale" weg lukt.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Al mijn foto's en video;s zijn ineens mappen geworden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Beste meedenkers.
Ik heb voor een hele nieuwe installatie van Windows 11 gekozen. Hiermee is het probleem verholpen. Een behoorlijke klus maar de moeite waard.

Plaats reactie