Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Mr Zupa
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2023 16:45

Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Mr Zupa »

Hallo,

Ik heb een Apple iCloud abonnement die ik voornamelijk gebruik om alle foto's die ik maak in op te slaan. Ik heb hiervoor een 2TB abonnement voor € 9,99 per maand. Dit was het hoogste wat mogelijk was maar onlangs op 12 september heeft Apple de opties uitgebreid. Ik zit nu net over de 2 TB waardoor ik moet gaan uitbreiden. Fijn dacht ik...

Echter is het volgende een abonnement 6 TB voor € 29,99 (en daarna 12 TB voor € 59,99 per maand). Ik heb voor het komende jaar geen 6 TB nodig maar moet op deze manier wel voor iets betalen wat ik niet ga gebruiken. Een abonnement van 3 TB en de hierbij in verhouding zijnde kosten € 14,99 zouden voldoende zijn. Maar dat is er niet en op deze manier betaal ik het dubbele, voor 'lucht'.

Mag Apple dit op deze manier aanbieden? Is dit wettelijk aan te pakken? Het lijkt een beetje op dat je vroeger bij telecom providers moest afrekenen per minuut, ook al had je maar bijvoorbeeld 20 seconden gebeld.

Alvast dank,

Mvg,
R. Leski

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, als ik een deur wil verven moet ik ook een volle pot verf kopen terwijl ik niet zoveel nodig heb. In uw geval worden verschillende mogelijkheden geboden, 2, 6 en 12TB. Dat u net boven de 2 zit wil niet zeggen dat Apple daar een pakket voor moet gaan maken.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zie hier eigenlijk niets vreemds, in, ook niet iets dat niet zou mogen. Apple hoeft natuurlijk niet voor iedereen een persoonlijk op maat gemaakt aanbod te doen.

In plaats van het abonnement uit te breiden kan je natuurlijk ook wat opschonen zodat je onder de 2TB blijft. Of een deel van de foto's, bijvoorbeeld de foto's die je niet direct of vaak nodig hebt op een andere plek opslaan.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

De prijzen die Apple hier aan houd zijn wat betreft de markt gewoon normaal. Er zijn geen tussenstappen maar bij andere providers betaal je hetzelfde maar dan heb je niet het gemak van iCloud op je iPhone en iPad, bijvoorbeeld AWS S3 betaal je alleen voor wat je verbruikt. Maar 2TB aan foto's is wel gigantisch veel, je kan ook is door je archief gaan en kijken of er niet veel rommel tussen zit. Zelf met de nieuwste iPhone 15 pro max die 10MB per foto vraagt op 48 megapixel zijn dat meer dan 200.000 foto's!
Kan me niet voorstellen dat iemand zoveel foto's nog gaat gebruiken

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

R.Leski schreef:
04 okt 2023 17:25
Mag Apple dit op deze manier aanbieden? Is dit wettelijk aan te pakken?
Natuurlijk mag dat. Ga ja bij de supermarkt ook klagen dat de hamburgers alleen per 2 of 4 te krijgen zijn, terwijl jij er maar drie nodig hebt?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik snap wat je zou willen, maar je hebt te maken met een commercieel bedrijf in een kapitalistische maatschappij waar bedrijven zelf veel zaken mogen beslissen.
R.Leski schreef:
04 okt 2023 17:25
Mag Apple dit op deze manier aanbieden? Is dit wettelijk aan te pakken?
Antwoord op vraag een is een wedervraag, op grond van welke wet dan wel wetsartikel zou dit niet mogen.
Antwoord op vraag twee is ja, mits je de wet laat veranderen. Vraag blijft wel of men dit belangrijk genoeg vindt om wettelijk aan te pakken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat je ook zou kunnen doen is een extern geheugen bijkopen. Voor een paar tientjes heb je al 1 of 2 TB. Kun je een hoop op kwijt. Dan hou je je cloudabonnement enkel voor de foto's die absoluut niet verloren mogen gaan (in geval van brand of zo).

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
05 okt 2023 10:40
Ik snap wat je zou willen, maar je hebt te maken met een commercieel bedrijf in een kapitalistische maatschappij waar bedrijven zelf veel zaken mogen beslissen.
R.Leski schreef:
04 okt 2023 17:25
Mag Apple dit op deze manier aanbieden? Is dit wettelijk aan te pakken?
Antwoord op vraag een is een wedervraag, op grond van welke wet dan wel wetsartikel zou dit niet mogen.
Antwoord op vraag twee is ja, mits je de wet laat veranderen. Vraag blijft wel of men dit belangrijk genoeg vindt om wettelijk aan te pakken.
In een niet kapitalistische wereld zou je nog veel minder keuze hebben. In het gunstigste geval zal de overheid daar besluiten dat je 1MB opslag kunt krijgen. Als je al wat krijgt. Kijk hoe Cuba met internettoegang omgaat….

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind die 2 TB aan foto's ook wel heel erg veel. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat een zinvol fotoarchief is. Opschonen lijkt me een betere keuze, maar dat is wel tijdrovend bij dergelijke aantallen.

Een eigen fysieke opslag in combinatie met cloudopslag voor wat écht niet weg mag is ook een oplossing, maar ook dan moet je eerst tijdrovend selecteren.

Wie dat niet wil, moet dan gewoon de portemonnee trekken om meer cloudruimte te huren. Dat dat meer is dan noodzakelijk, moet dan gewoon voor lief worden genomen.

Als genoeg gebruikers gaan klagen over de tariefstructuur, staat er wellicht een aanbieder op die per mega- of gigabit gaat afrekenen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
05 okt 2023 09:45
Tja, als ik een deur wil verven moet ik ook een volle pot verf kopen terwijl ik niet zoveel nodig heb. In uw geval worden verschillende mogelijkheden geboden, 2, 6 en 12TB. Dat u net boven de 2 zit wil niet zeggen dat Apple daar een pakket voor moet gaan maken.
Jij hebt dan nog vaak de mogelijkheid om klein, middel, groot, extra grote blik aan te schaffen.
Eens dat Apple niet een veelvoud van cloud pakketen kan gaan maken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:
05 okt 2023 12:11
NeoDutchio schreef:
05 okt 2023 09:45
Tja, als ik een deur wil verven moet ik ook een volle pot verf kopen terwijl ik niet zoveel nodig heb. In uw geval worden verschillende mogelijkheden geboden, 2, 6 en 12TB. Dat u net boven de 2 zit wil niet zeggen dat Apple daar een pakket voor moet gaan maken.
Jij hebt dan nog vaak de mogelijkheid om klein, middel, groot, extra grote blik aan te schaffen.
Net zoals TS 2, 6 en 12 TB kan kopen. Prima vergelijking dus.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
05 okt 2023 13:14
Teunbosseman schreef:
05 okt 2023 12:11
NeoDutchio schreef:
05 okt 2023 09:45
Tja, als ik een deur wil verven moet ik ook een volle pot verf kopen terwijl ik niet zoveel nodig heb. In uw geval worden verschillende mogelijkheden geboden, 2, 6 en 12TB. Dat u net boven de 2 zit wil niet zeggen dat Apple daar een pakket voor moet gaan maken.
Jij hebt dan nog vaak de mogelijkheid om klein, middel, groot, extra grote blik aan te schaffen.
Net zoals TS 2, 6 en 12 TB kan kopen. Prima vergelijking dus.

Mwah vindt ik niet helemaal.
Verschil tussen 2TB en 6TB vindt ik zeer aanzienlijk. Verschil tussen een blikje verf van 750ml. 1ltr, 2,5 ltr of 5 ltr is meer keuze en kun je beter afstemmen op je deur.

Ik schreef trouwens ook:
Eens dat Apple niet een veelvoud van cloud pakketen kan gaan maken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
05 okt 2023 11:29
Ik vind die 2 TB aan foto's ook wel heel erg veel. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat een zinvol fotoarchief is.
Is veel. Ik heb duizenden foto's, maar kom nog lang niet aan de 1TB. Maar van de overgrote meerderheid heb ik iets van: 'ik wil het niet kwijt, want je weet maar nooit, maar wat moet ik er eigenlijk mee'.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Teunbosseman schreef:
05 okt 2023 15:08
Moneyman schreef:
05 okt 2023 13:14
Teunbosseman schreef:
05 okt 2023 12:11

Jij hebt dan nog vaak de mogelijkheid om klein, middel, groot, extra grote blik aan te schaffen.
Net zoals TS 2, 6 en 12 TB kan kopen. Prima vergelijking dus.

Mwah vindt ik niet helemaal.
Verschil tussen 2TB en 6TB vindt ik zeer aanzienlijk. Verschil tussen een blikje verf van 750ml. 1ltr, 2,5 ltr of 5 ltr is meer keuze en kun je beter afstemmen op je deur.

Ik schreef trouwens ook:
Eens dat Apple niet een veelvoud van cloud pakketen kan gaan maken.
Tussen 2 en 6 zit een factor 3
Tussen 1 en 2,5l zit een factor 2,5..

Wat is nu het grote verschil?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door 16again »

R.Leski schreef:
04 okt 2023 17:25
2TB abonnement voor € 9,99 per maand....
Echter is het volgende een abonnement 6 TB voor € 29,99 (en daarna 12 TB voor € 59,99 per maand).
Opmerkelijk dat staffel ontbreekt.
Je kunt ook 2 accounts van 2TB nemen

Mr Zupa
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2023 16:45

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Mr Zupa »

Je kan dus niet 2x 2TB nemen... dan zou je twee ID's moeten hebben, 2 telefoons/camera's etc. beetje onhandig. En bij een familie abo kan je dus ook niet "stacken", dus je partner 2TB en jij 2 TB.

Ik vind die vergelijking met verf trouwens aardig gevonden maar niet helemaal op gaan want die verf die over is kan ik aan mijn buurman geven of iets anders nog mee schilderen en dat is nu niet het geval met de data. Of beter gezegd, de ruimte die Apple reserveert voor je data, want daar betaal je dan voor. Laat ik in die vergelijking blijven... ik moet betalen voor een blik waar 6 liter in kan terwijl ik maar 4 liter verf afneem (elke maand weer).

Ik begrijp dat dit het verdienmodel is van techgiganten, Apple weet dat als je de 2 TB grens bent gepasseerd (dit was jaren het maximum), je niet opeens 3x zo veel gaat opslaan en daar verdienen ze gigantisch aan. Ze hebben namelijk niet voor elke TB aan opslag die ze verkopen het daadwerkelijk 'klaarstaan'. Net als bij banken, als iedereen zijn geld (in dit geval dataruimte) zou opeisen hebben ze een probleem.

Misschien is nog een betere vergelijking: Stel je gaat met je vrouw en kind uit eten bij een all-you-can-eat restaurant, in het restaurant zijn 2 persoons tafels en 6 persoons tafels. Je wordt aan een 6 persoons tafel gezet en je moet afrekenen voor 6 gasten terwijl je maar voor 3 hebt gegeten. Dat zou wel gek voelen toch?

Ik hoop dat dit ooit door (EU) regelgeving wordt aangepakt. Voor nu zal ik nog meer moeten fotograferen ;-)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door witte angora »

Joh... als je nu 2 TB aan foto's hebt, kom je met een paar jaar vanzelf wel aan die 6 TB. Of wilde je per foto die je nog gaat maken extra ruimte bij kopen? Wat denk je van de mogelijkheid van een extern geheugen?

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door PGros »

Koop twee externe harde schijven en zet op beide alle data uit de cloud die je niet direct nodig hebt maar wel wil bewaren. Een schijf is meteen voor backup van de andere.
Dan heb je in de cloud weer ruimte genoeg en voor de opslag op de harde schijf betaal je dan eenmalig en niet per maand

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

R.Leski schreef:
06 okt 2023 00:56
Ik hoop dat dit ooit door (EU) regelgeving wordt aangepakt. Voor nu zal ik nog meer moeten fotograferen ;-)
Je beseft hopelijk wel dat producten en diensten als jij je zin krijgt (en bedrijven zich nog meer moeten voegen naar wensen en grillen van consumenten) alleen maar duurder zullen worden?

Mr Zupa
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2023 16:45

Re: Betalen voor Icloud-opslag die ik toch niet gebruik?

Ongelezen bericht door Mr Zupa »

Het hele idee van een cloud opslag is natuurlijk dat je juist geen (extra) harde schijven extern nodig zou moeten hebben en je foto's veilig zijn in de cloud. Het zou juist goed zijn als bedrijven zich meer zouden voegen naar de wensen en grillen van consumenten. Sommige zijn daar heel succesvol in. Was gisteren ook een mooie aflevering over op Tegenlicht over hoe slecht sommige producten gemaakt worden. Consumenten willen duurzame producten maar fabrikanten blijven slecht repareerbare en recyclebare maken. In Frankrijk hebben ze nu dus wetgeving die dit afdwingt. Maar goed we dwalen af. Bedankt voor jullie input!

Plaats reactie