Cookies

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Methusalah »

BreejKC schreef:
03 jan 2024 15:56
Methusalah schreef:
03 jan 2024 13:57
BreejKC schreef:
03 jan 2024 12:39


Hierbij vraag ik mij af of dit alleen gebeurt door het plaatsen van cookies of dat dit sowieso al gebeurd zodra je de website van de een of ander opent. Het meest veilige als je dit alles wilt voorkomen is het systeem achter een goede VPN verbergen.

Daar gaat een VPN niet veel tegen doen. Het enige wat het afschermt is je locatie (mensen denken om een of andere reden dat een VPN het middel is tegen alles. Nee, VPN gebruik je specifiek maar voor één doel). De andere data zoals, wat voor browser, wat voor systeem, etc wordt nog steeds gezien. En dat is ook wel logisch anders zouden heel veel websites niet meer werken als je achter een VPN zit.
Dat een VPN alleen je locatie verbergt is veel te eenvoudig verwoord. Lees dit recente artikel van ID.nl (v/h Computer! Totaal):
https://id.nl/huis-en-entertainment/com ... snelle-vpn

Nee, dat zijn extra opties die je ook zonder VPN kan hebben. Dat zijn dus geen VPN gerelateerde technieken. Trackerblockers zitten ook in addblockers. Datalekken worden ook door andere instanties gemonitord. Een malware scanner zit ook in virusscanners.

En het is verdorie een reclame voor NORD vpn, dus wij van wc eend (en computertotaal is een redelijk oppervlakkig blad, een beetje zoals de Quest onder de wetenschapsbladen en mist dus diepgang en echte technische knowhow).

Moneyman schreef:
03 jan 2024 16:00
Precies. Niet voor niets lopen veel zakelijke verbindingen ook via een VPN.
Dat zijn allemaal redenen die met locatie te maken hebben (bijvoorbeeld medewerkers in het buitenland die toch een Nederlands IP nodig hebben ivm IP blocks/bans, of om dat je bepaalde diensten wil testen in verschillende regio's zonder fysiek daar naar af te hoeven reizen). Voor veiligheid gebruiken ze echt andere dingen. (of ze hebben een directeur als Gerard Sanderink die geen verstand hebben van IT maar denkt dat wel te hebben).

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
03 jan 2024 19:02
Moneyman schreef:
03 jan 2024 16:00
Precies. Niet voor niets lopen veel zakelijke verbindingen ook via een VPN.
Dat zijn allemaal redenen die met locatie te maken hebben (bijvoorbeeld medewerkers in het buitenland die toch een Nederlands IP nodig hebben ivm IP blocks/bans, of om dat je bepaalde diensten wil testen in verschillende regio's zonder fysiek daar naar af te hoeven reizen). Voor veiligheid gebruiken ze echt andere dingen. (of ze hebben een directeur als Gerard Sanderink die geen verstand hebben van IT maar denkt dat wel te hebben).
Nee. Het gaat niet om de locatie, maar om de versleuteling.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door BreejKC »

ID.nl is geen onderdeel van Nord VPN. Computer!Totaal was een magazine dat niet meer bestaat en is opgegaan in het bredere ID.nl.

Dat Nord VPN in aangehaald artikel als goed wordt beoordeeld ligt aan de inspanningen van NordVPN, niet van ID.nl. Overigens er zijn veel andere VPN-aanbieders waaruit vrij gekozen kan worden.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Erthanax »

BreejKC schreef:
03 jan 2024 19:43
ID.nl is geen onderdeel van Nord VPN. Computer!Totaal was een magazine dat niet meer bestaat en is opgegaan in het bredere ID.nl.

Dat Nord VPN in aangehaald artikel als goed wordt beoordeeld ligt aan de inspanningen van NordVPN, niet van ID.nl. Overigens er zijn veel andere VPN-aanbieders waaruit vrij gekozen kan worden.
ID.nl is dan wel geen onderdeel van NordVPN, maar bij het artikel staat heel duidelijk “Partnerbijdrage - in samenwerking met NordVPN”. Het gaat dus om een zg. advertorial, ofwel een tekst die er uitziet als een redactionele bijdrage, maar waarvan de inhoud wordt bepaald door de “partner” (lees: adverteerder). Dat NordVPN als goed wordt beoordeeld ligt dus inderdaad aan de inspanningen van NordVPN, maar dan wel op een andere manier dan u bedoelt.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Cookies

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wat doet het gebruik van een VPN toe of af aan het probleem van een site die niet wil werken bij het niet accepteren van een cookie?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Cookies

Ongelezen bericht door alfatrion »

BreejKC schreef:
03 jan 2024 15:56
Dat een VPN alleen je locatie verbergt is veel te eenvoudig verwoord. Lees dit recente artikel van ID.nl (v/h Computer! Totaal):
https://id.nl/huis-en-entertainment/com ... snelle-vpn
Dat artikel legt helemaal niet uit wat VPN doet. VPN staat voor Virtual Private Network. Met behulp van deze techniek kun je twee netwerken verbinden of een computer verbinden met een netwerk als je daar bent. Je laptop thuis kan dan bijvoorbeeld direct communiceren met de printer op het werkt. De gateway van je computer, dat is waar pakketjes heen gaan als ze niet direct kunnen worden afgeleverd, is dan niet meer je provider, maar een server op het andere netwerk. Dit heeft als gevolg dat je internetverkeer eerst naar at andere netwerk gaat en vanuit daar pas het internet op. Dan krijg je dus dat je locatie voor de buitenwereld veranderd, want er zijn te weinig IP4-adressen. De ontwikkelaars van het internet dachten destijds dat 4 byte voldoende zou zijn. Om dat probleem op lossen zijn bepaalde IP-adressen aangewezen als privé (10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12, en 192.168.0.0/16), die door iedereen worden gebruikt, en het restant zijn de publieke IP-adressen. Die publieke IP-adressen is wat de provider ziet en de server onthoud: "als ik een pakketje binnen krijg op poort 8888 dan moet dat naar 192.168.1.100".

Wat NordVPN en andere VPN bedrijven doen is daar nog wat diensten bovenop gooien en marketing: wij scannen live op malware en door ons kun je die ene serie zien.
Moneyman schreef:
03 jan 2024 19:31
Nee. Het gaat niet om de locatie, maar om de versleuteling.
Nee, het gaat om connectiviteit. Versleuteling is wel belangrijk, daar niet van. Die versleuteling zit alleen in heel veel protocollen: geen telnet, maar ssh; geen FTP, maar SFTP; geen HTTP, maar HTTPS; geen SMTP, POP3 of IMAP4, maar ..., ect.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door BreejKC »

Erthanax schreef:
03 jan 2024 20:49
BreejKC schreef:
03 jan 2024 19:43
ID.nl is geen onderdeel van Nord VPN. Computer!Totaal was een magazine dat niet meer bestaat en is opgegaan in het bredere ID.nl.

Dat Nord VPN in aangehaald artikel als goed wordt beoordeeld ligt aan de inspanningen van NordVPN, niet van ID.nl. Overigens er zijn veel andere VPN-aanbieders waaruit vrij gekozen kan worden.
ID.nl is dan wel geen onderdeel van NordVPN, maar bij het artikel staat heel duidelijk “Partnerbijdrage - in samenwerking met NordVPN”. Het gaat dus om een zg. advertorial, ofwel een tekst die er uitziet als een redactionele bijdrage, maar waarvan de inhoud wordt bepaald door de “partner” (lees: adverteerder). Dat NordVPN als goed wordt beoordeeld ligt dus inderdaad aan de inspanningen van NordVPN, maar dan wel op een andere manier dan u bedoelt.
Verdorie, dat heb ik over het hoofd gezien. Je moet ook 3x opletten eer je één artikel voor volledig waar kunt aannemen. Echter voor de werking van een VPN ben je natuurlijk niet alleen aan de website van id.nl gebonden en kun je elders genoeg minder afhankelijke informatie vinden. Ook is er voldoende keuze tussen betaalde en gratis VPN-aanbieders.

Overigens zo'n VPN gdbruik ik niet bij mijn internetverbindingen. Omdat ik voor de eventuele "meekijkers" en verwoede "verzamelaars" weinig te verbergen heb.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Cookies

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een bedrijf met meerdere vestigingen kan prima een server neerzetten met daarop OpenVPN, zodat de vestigen met elkaar kunnen communiceren als ze één hele grote vestiging zijn.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ik begrijp nog steeds niet waarom er cookies moeten worden geplaatst in mijn pc als ik naar een website ga.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Cookies

Ongelezen bericht door PGros »

Daar kunnen veel reden voor zijn. Op dit forum is het al nodig om te weten of je ingelogd bent. En bijna iedere website houd bijv. bij hoeveel bezoekers er terug keren. Statistieken dus.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Oblomova »

PGros schreef:
04 jan 2024 12:54
Daar kunnen veel reden voor zijn. Op dit forum is het al nodig om te weten of je ingelogd bent. En bijna iedere website houd bijv. bij hoeveel bezoekers er terug keren. Statistieken dus.
Daar zijn ook andere manieren voor.
Mijn vraag was overigens niet waarom bedrijven er baat bij hebben, maar waarom de bezoeker daaraan moet meewerken met inmenging in haar/zijn pc.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
03 jan 2024 21:00
Moneyman schreef:
03 jan 2024 19:31
Nee. Het gaat niet om de locatie, maar om de versleuteling.
Nee, het gaat om connectiviteit. Versleuteling is wel belangrijk, daar niet van.
Wij werken met apps en programma's die nogal gevoelige informatie bevatten. Die apps kan ik op afstand uitsluitend via de VPN-verbinding benaderen. Niet vanwege locatie-issues, maar enkel vanwege de versleuteling. Ongetwijfeld kan je ook op andere manieren versleutelen, maar voor deze apps is de VPN-verbinding vereist. Zonder dat werkt het niet.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Cookies

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Oblomova schreef:
04 jan 2024 13:04
Mijn vraag was overigens niet waarom bedrijven er baat bij hebben, maar waarom de bezoeker daaraan moet meewerken met inmenging in haar/zijn pc.
U hoeft niet mee te werken, u kunt het plaatsen van die cookies immers tegenhouden. Alleen werkt de site vervolgens ook niet met u mee. Of dat mag en wat u daar dan eventueel tegen zou kunnen doen is een lastig verhaal omdat het ook nog aan veranderende regels onderhevig is.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
04 jan 2024 13:08
alfatrion schreef:
03 jan 2024 21:00
Moneyman schreef:
03 jan 2024 19:31
Nee. Het gaat niet om de locatie, maar om de versleuteling.
Nee, het gaat om connectiviteit. Versleuteling is wel belangrijk, daar niet van.
Wij werken met apps en programma's die nogal gevoelige informatie bevatten. Die apps kan ik op afstand uitsluitend via de VPN-verbinding benaderen. Niet vanwege locatie-issues, maar enkel vanwege de versleuteling. Ongetwijfeld kan je ook op andere manieren versleutelen, maar voor deze apps is de VPN-verbinding vereist. Zonder dat werkt het niet.
Dat kan, maar dat is gewoon omdat iemand heeft besloten die twee te combineren in één dienst. Maar dat is geen eigenschap van VPN op zich. Het is ongeveer zeggen dat je alleen een garage (encryptie) kan hebben met een huis (vpn) er bij. Er zijn garages zonder huizen, er zijn huizen zonder garages. Maar een huis kan niet zelf garage zijn. (Beetje rare vergelijking maar ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken).

Oh, en hier nog even een draadje op tweakers waar dit ook uitgelegd wordt aan iemand die een vertekend beeld heeft van de functie van VPN: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2166598

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
04 jan 2024 15:58
Dat kan, maar dat is gewoon omdat iemand heeft besloten die twee te combineren in één dienst. Maar dat is geen eigenschap van VPN op zich. Het is ongeveer zeggen dat je alleen een garage (encryptie) kan hebben met een huis (vpn) er bij. Er zijn garages zonder huizen, er zijn huizen zonder garages. Maar een huis kan niet zelf garage zijn. (Beetje rare vergelijking maar ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken).
Het is (voor mij) helder genoeg hoor :wink: . Blijkbaar had ik een verkeerd beeld van de VPN-eigenschappen, dus dank voor de info.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Cookies

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 jan 2024 13:08
Wij werken met apps en programma's die nogal gevoelige informatie bevatten. Die apps kan ik op afstand uitsluitend via de VPN-verbinding benaderen. Niet vanwege locatie-issues, maar enkel vanwege de versleuteling. Ongetwijfeld kan je ook op andere manieren versleutelen, maar voor deze apps is de VPN-verbinding vereist. Zonder dat werkt het niet.
Als je laptop op het werk op het netwerk zou aansluiten, dan zou je de VPN verbinding niet nodig hebben. Daarom is dat een connectiviteit issue. Met een VPN doe je op afstand alsof je op kantoor bent. De cafébezoekers, waar op dat moment bij zit, krijgen op kantoor geen toegang tot die gegevens en dat moet zo blijven.

Maar afhankelijk van de applicatie kan ik misschien ook wel met SSH een tunneltje opzetten dat werkt.
Methusalah schreef:
04 jan 2024 15:58
Dat kan, maar dat is gewoon omdat iemand heeft besloten die twee te combineren in één dienst. Maar dat is geen eigenschap van VPN op zich.
VPN komt altijd met encryptie. Encryptie kan ook zonder VPN plaatsvinden.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
04 jan 2024 16:12

VPN komt altijd met encryptie. Encryptie kan ook zonder VPN plaatsvinden.
Point taken, want dat is https ook. Het is in ieder geval niet waar je een VPN voor neemt.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Oblomova »

DeZevendeHenk schreef:
04 jan 2024 14:00
Oblomova schreef:
04 jan 2024 13:04
Mijn vraag was overigens niet waarom bedrijven er baat bij hebben, maar waarom de bezoeker daaraan moet meewerken met inmenging in haar/zijn pc.
U hoeft niet mee te werken, u kunt het plaatsen van die cookies immers tegenhouden. Alleen werkt de site vervolgens ook niet met u mee. Of dat mag en wat u daar dan eventueel tegen zou kunnen doen is een lastig verhaal omdat het ook nog aan veranderende regels onderhevig is.
Dwang dus, met medewerking van de overheid, als je zonder zowat nergens terechtkan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Cookies

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
04 jan 2024 16:12
VPN komt altijd met encryptie
GRE VPN tunnel kan zonder encryptie, en heeft voldoende use cases

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Cookies

Ongelezen bericht door angel1978 »

Oblomova schreef:
07 jan 2024 09:14
DeZevendeHenk schreef:
04 jan 2024 14:00
Oblomova schreef:
04 jan 2024 13:04
Mijn vraag was overigens niet waarom bedrijven er baat bij hebben, maar waarom de bezoeker daaraan moet meewerken met inmenging in haar/zijn pc.
U hoeft niet mee te werken, u kunt het plaatsen van die cookies immers tegenhouden. Alleen werkt de site vervolgens ook niet met u mee. Of dat mag en wat u daar dan eventueel tegen zou kunnen doen is een lastig verhaal omdat het ook nog aan veranderende regels onderhevig is.
Dwang dus, met medewerking van de overheid, als je zonder zowat nergens terechtkan.
Niemand dwingt je om een website te bezoeken ( van een commerciele partij ). Wil je deze wel bezoeken, dan kan het zijn dat je daarvoor aan enkele voorwaarden moet voldoen, waaronder in dit geval cookies.

Dat is anders bij websites die je nodig hebt in het maatschappelijke verkeer ( van (semi) overheden dus ). Daar zouden websites met alleen accepteren van functionele cookies gewoon moeten werken.

Plaats reactie